NIEUWE CURSUS!

Een training die gericht is op effect en efficiëntie. Voor mensen met èn zonder computer ervaring. Met praktische tips en verrassend slimme tricks. Informatief en doelgericht. Anders dan anders!

Wil je meer weten?

NeenJa

NIEUWE CURSUS!

Een training die gericht is op effect en efficiëntie. Meer weten?

OK

PC Cursus: Zoeken met Boolean search

Iedere dag verschijnen er nieuwe gegevens op internetInternet live statsSinds de eerste website in 1991 werden er gemiddeld per dag 126.450 nieuwe websites online gezet!
De eerlijkheid gebiedt wel te vermelden dat ca. 75% van de geregistreerde websites niet actief is.
 
bron: internetlivestats.com
zie ook:het internet
in de vorm van teksten, muziek, video’s en afbeeldingen. Zoekmachines helpen je om daarin de informatie te vinden die voor jou belangrijk is. Maar soms vind je ook met zoekmachinesZoekmachineWikipedia definieert een zoekmachine als “een computerprogramma waarmee men informatie kan zoeken in een bepaalde collectie; dit kan een bibliotheek, het internet, of een persoonlijke verzameling zijn“.
 
zie Wikipedia: Zoekmachine
niet wat je nodig hebt. Wanneer je de juiste informatie niet kunt vinden – of wanneer je te veel informatie vindt – kun je slimme filters en doelgerichte zoekopdrachten gebruiken. Deze maken de kans op het vinden van de juiste informatie stukken groter.
Die filters en zoekopdrachten kun je eenvoudig zelf maken met ‘Boolean Search Operators’. Dit zijn korte woorden die structuur geven aan je zoekopdracht. Je kunt ze hulpwoorden noemen. Voorbeelden zijn AND, OR en NOT.

Wat is Boolean Search en waarom gebruiken we het?

Boolean [ boe • líe • jun ] Search ontleent zijn naam aan de Britse wiskundige en logicus George Boole die leefde in de 19de eeuw. De door hem ontwikkelde logica en algebra vormen de grondslag voor de manier van zoeken die ‘Boolean Search’ heet. Deze manier van zoeken is wijdverspreid en kun je gebruiken in alle zoekmachines op internet.

Wat wij kennen als ‘het’ Internet is enorm groot. In 1991 werd de eerste websiteDe eerste websiteDe eerste website werd ontwikkeld door de Britse natuurkundige en informaticus Tim Berners-Lee om grote hoeveelheden documenten te ontsluiten voor andere wetenschappers.
De website heette ‘The World Wide Web project’. Hij werd gepubliceerd op 6 augustus 1991 en is nog steeds online.
online gezet. Eind augustus 2017 bestond internet wereldwijd uit ruim 1,2 miljard websites (een groei van gemiddeld ca. 126.450 websites per dag). Om in die hoeveelheid aan websites relevante informatie te kunnen vinden, is een gespecialiseerde dienst noodzakelijk. Zo’n dienst vinden we op een website en noemen we een zoekmachine. Voorbeelden zijn Google, Bing, DuckDuckGo, YouTube, Baidu en Yahoo!.

Zelfs de slimste en meest uitgebreide zoekmachine heeft soms hulp nodig om de juiste informatie te vinden. ‘Boolean Search’ gebruik je wanneer je die informatie niet kunt vinden of wanneer je juist te veel informatie vindt om er wijs uit te kunnen.

Boolean Search is de tolk die jouw zoekvraag begrijpelijk maakt voor zoekmachines

VoorbeeldVoorbeeldAls je dit voorbeeld zelf ook wilt proberen, open je een nieuw tabblad in je browser. In de adresbalk typ je google.nl of www.google.nl en je drukt op de ENTER toets. De pagina van de zoekmachine van Google wordt geopend.
In de zoekbalk van Google in het midden van je scherm typ je eerst de eerste zoekopdracht en druk je op ENTER en daarna de tweede.
Vergelijk de resultaten van beide zoekopdrachten.
: je bent op zoek naar informatie over de snelheid van een Jaguar. In Google typ je de zoekopdracht snelheid jaguar. Google toont je keurig een lijst van websites met informatie over deze katachtige.
Maar als je niet op zoek naar informatie over het dier, maar over de auto van het merk Jaguar, dan zul je je zoekopdracht moeten aanpassen. Met behulp van de Boolean Search Operator NOT of (het min-teken) kun je duidelijk maken dat de zoekresultaten niet de woorden dier, diersoort of katachtige mogen bevatten. Dat doe je met de volgende zoekopdracht: snelheid jaguar -dier -diersoort -katachtige.
Nu geeft Google je nu alleen nog maar een lijst van websites met informatie over het automerk Jaguar met daarin het woord snelheid.

Met ‘Boolean Search Operators’ verfijn je dus je oorspronkelijke zoekvraag of breid je deze uit. Hiermee kun je de voor jou relevante informatie scheiden van alle andere informatie op internet.

De zoekopdrachten die hieronder worden uitgelegd, kun je gebruiken in Google, Bing of andere zoekmachines, door deze precies zo in te typen in de zoekbalkZoekbalkDe zoekbalk of het ‘zoekveld’ van een zoekmachine is duidelijk herkenbaar.
 
Hieronder zie je de zoekbalk van Google:
afbeelding van de zoekbalk van Google
Beweeg de muis over de afbeelding om in te zoomen
van die zoekmachines.
Bij de meeste browsers kun je de zoekopdracht ook invoeren in de adresbalkAdresbalkIn elke browser vind je de adresbalk bovenaan. Het is het deel waarin je de url – oftewel het adres – van een website kunt typen om die wesite te bezoeken. In de meeste browsers kun je in de adresbalk – behalve een url – ook een zoekopdracht intypen.
 
Dit is de adresbalk in de web-browser Firefox:
afbeelding van de adresbalk van Firefox
Beweeg de muis over de afbeelding om in te zoomen
van de browser.

Belangrijk

Zoekmachines maken geen onderscheid tussen hoofdletters en kleine letters in de woorden die je zoekt. Voor een zoekmachine is jaguar (het dier) gelijk aan Jaguar (het automerk).
Om er voor te zorgen dat zoekmachines het verschil herkennen tussen jouw zoekwoorden en de hulpwoorden AND, OR en NOT moet je deze drie Boolean Search Operators ALTIJD IN HOOFDLETTERS schrijven.

site:, intitle:, inurl: en related: – allemaal inclusief de dubbele punt : – hoef je niet in hoofdletters te schrijven. Wel moeten ze direct aansluiten op het zoekwoord dat daarna komt, dus bijvoorbeeld site:computaal.nl en NIET site: computaal.nl. Dit geldt ook voor het min-teken ().

Gefilterde resultaten:

Zoekterm niet gevonden op deze pagina

Stel je filter bij of gebruik onderstaand formulier om in de hele cursus te zoeken.




Overzicht Boolean Search Operators

Zoek meerdere woorden met AND

Gebruik AND om te zoeken naar pagina’s die ALLE zoekwoorden bevatten.

Als je AND weglaat nemen zoekmachines aan dat je dat wèl bedoelt. Met andere woorden: de zoekopdracht olie essentieel geeft hetzelfde resultaat als de zoekopdracht olie AND essentieel.
Hoewel dit in theorie juist is, blijkt overigens dat deze twee zoekopdrachten in de praktijk meestal verschillende aantallen resultaten opleveren.

Omdat zoekmachines bij het gebruik van AND zullen proberen alle zoekwoorden te vinden op èèn webpagina, zal dit minder zoekresultaten opleveren dan wanneer je OR gebruikt.

Toelichting:

essentiële olie levert 517.000 resultaten op
essentiële AND olie levert 501.000 resultaten op
essentiële OR olie levert 39.800.000 resultaten op
"essentiële olie" levert 343.000 resultaten op

Aantallen zijn afgerond en mogelijk verschillend per zoekmachine

Voorbeeld: olie AND essentieel#AND

Zoek een OF meerdere woorden met OR

Gebruik OR om te zoeken naar pagina’s die MINSTENS EEN van de zoekwoorden bevatten.

Met OR zul je dus meer zoekresultaten krijgen dan wanneer je AND gebruikt.

Voorbeeld: marathon OR race

Zie de toelichting bij AND.#OR

Woorden uitsluiten met NOT of

Plaats (het min-teken) vóór een woord dat je wilt weglaten.
Google werkt met het min-teken, terwijl sommige andere zoekmachines NOT gebruiken.

Voorbeeld: olie essentieel -etherisch#NOT uitsluiten

Zoek naar een exact woord met ""

Plaats een woord of woordgroep tussen aanhalingstekens. Aanhalingstekens gebruik je als je een woord wilt vinden met de exacte spelling die je opgeeft, of als je een begrip of zinsdeel wilt vinden dat uit meerdere afzonderlijke woorden bestaat.

Toelichting:

"kleinste boek" levert 2.570 resultaten op
kleinste boek levert 575.000 resultaten op

Aantallen zijn afgerond en mogelijk verschillend per zoekmachine

Voorbeeld: "kleinste boek" of "algemene verordening gegevensbescherming"#dubbele aanhalingstekens #aanhalingstekens #double #quotes

Combineren met ()

Gebruik ( en ) om zoekopdrachten te combineren.
Met de zoekopdracht in het voorbeeld hieronder vind je alle combinaties van marathon en rotterdam, marathon en new york, race en rotterdam en van race en new york.

Voorbeeld: (marathon OR race) (rotterdam OR "new york")#haakjes #( #) #brackets haakjes

Zoek onbekende woorden met het jokerteken *

Het jokerteken * gebruik je wanneer je slechts een deel van een woordgroep kent en het ontbrekende deel zoekt.

Voorbeeld: "beter * in de hand dan * in de lucht" of "algemene verordening *"#jokerteken #* #ster

Zoeken binnen een getalbereik met ..

Plaats .. tussen twee getallen.

Voorbeeld: iphone €250..€500#getal #bedrag #.. #puntjes

Voorbeelden om te proberen

Klik op ‘test’ hieronder om de zoekopdrachten te testen (opent in een nieuw venster). Je kunt ze in Google zelf aanpassen om er mee te experimenteren:

testessentiële olie podcast -etherisch
test(marathon OR race) (rotterdam OR "new york")
test"hoogste gebouw" rotterdam -maastoren
testiphone "mobiele telefoon" -tablet -ipad €250..€500
test"beter * in de hand dan * in de lucht"

#AND #OR #NOT | #dubbele #aanhalingstekens #double #quotes | #haakjes #() #brackets | #jokerteken #ster | #getal #… #puntjes | #voorbeeld

Uitgebreidere zoekmogelijkheden

Zoek op een website met site:

Gebruik site: om een of meerdere zoekwoorden te zoeken op een specifieke website.
Met de Boolean Search Operator site: heb je altijd de mogelijkheid om in een website te zoeken, ook als die zelf geen zoekfunctie aanbiedt! Zie ook de ‘voorbeeldem om te proberen’ onderaan.

Voorbeeld: site:computaal.nl linkedin omzet strategie#site: #website

Zoek (een deel van) de titel van een pagina met intitle:

Gebruik intitle: om woorden in de titel van een pagina of de hele titel van een pagina te zoeken. Zo kun je intitle: gebruiken om bijvoorbeeld artikelen te zoeken over een specifiek onderwerp. In combinatie met site: kun je zo artikelen op een specifieke website zoeken

Voorbeeld: intitle:omzet linkedin om artikelen te zoeken op internet die in de titel de woorden ‘omzet’ en ‘linkedin’ hebben staan of site:computaal.nl intitle:omzet linkedin om artikelen te zoeken op de website computaal.nl met in de titel de woorden ‘omzet’ en ‘linkedin’.#title: #intitle: #pagetitle #titel #paginatitel

Zoek vergelijkbare websites met related:

Met related: kun je zoeken naar gerelateerde sites. Hiermee wordt bedoeld websites die hetzelfde onderwerp behandelen of websites die gelijksoortig zijn.

Let wel: een zoekopdracht met related: levert soms geen zoekresultaten op. Waarom is niet altijd even duidelijk. Mogelijk ligt dit onder meer aan een combinatie van SEO, de populariteit van een onderwerp en de leeftijd van een website.

Voorbeeld: related:linkedin.com of related:arcada.nl#related #gerelateerd #vergelijken #vergelijkbaar

Voorbeelden om te proberen

Klik op ‘test’ hieronder om de zoekopdrachten te testen (opent in een nieuw venster). Je kunt ze weer zelf aanpassen:

testomzet linkedin (ca. 599.000 resultaten)
testintitle:omzet linkedin (ca. 21.000 resultaten)
testsite:computaal.nl intitle:omzet linkedin (5 resultaten)
testrelated:arcada.nl

#title: #intitle: #pagetitle #titel #paginatitel | #site: #website | #related: #gerelateerd #vergelijken #vergelijkbaar #voorbeeld

BONUS: zoek een woord in de URL met inurl:

Gebruik inurl: om in het webadres (de URL) van een site te zoeken.

Voorbeeld: inurl:training of inurl:"linkedin training"#inurl: #URL #adres #webadres

Voorbeelden om te proberen

Klik op ‘test’ hieronder om de zoekopdracht te testen (opent in een nieuw venster).

testsite:computaal.nl inurl:/blog intitle:omzet linkedin
testsite:nl.linkedin.com inurl:pulse intitle:strategie
testsite:nl.linkedin.com inurl:/in intitle:makor

De eerste zoekopdracht hierboven zoekt op computaal.nl (computaal.nl) in de blog van Computaal (/blog) naar alle artikelen waarvan de titel de woorden omzet en linkedin bevatten.
De tweede zoekopdracht zoekt op de Nederlandstalige versie van LinkedIn (nl.linkedin.com) in de blog van LinkedIn (pulse) naar alle artikelen waarvan de titel het woord strategie bevat.
De derde zoekopdracht zoekt op de Nederlandstalige versie van LinkedIn (nl.linkedin.com) in de profielen op LinkedIn (/in) naar alle pagina’s waarvan de titel het woord (de naam) makor bevat.#inurl: #URL #adres #webadres #voorbeeld

Google Search Tools

Minstens zo belangrijk om een goed resultaat te behalen, zijn de zoekgereedschappen van Google Search. Voer eerst je zoekopdracht in en klik op [Enter]. Op de pagina met zoekresultaten klik je dan op de ‘Tools’ knop en maak je je keuze. Door de slimme filters van Google toe te passen, kunnen je zoekresultaten nòg relevanter worden!

afbeelding van de zoekgereedschappen van Google search

. . . en vergeet zeker de zoekgereedschappen van Google Search niet . . .

#google #search #tools

Begrippen

SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachineoptimalisatie.

Wikipedia geeft als definitie van zoekmachineoptimalisatie: “[…] het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden, trefwoordcombinatie(s) casu quo zoekterm(en)“.

Zoekmachineoptimalisatie is dus het bewerken van een website – door middel van tekst, techniek en kwaliteit (inhoudelijk en structureel) – zodanig dat anderen na het intypen van relevante trefwoorden in een zoekmachine de website zo hoog mogelijk, bij voorkeur op de eerste pagina, in de zoekresultaten zullen vinden.

Grofweg is het optimaliseren van een website onder te verdelen in: 1. inhoudelijke optimalisatie – bevat een website de juiste en juiste hoeveelheid trefwoorden en combinaties daarvan, 2. link-optimalisatie – vinden ook andere websites de website ‘belangrijk’, hoeveel sites verwijzen naar de website met een link en 3. technische optimalisatie – voldoet een website aan een aantal technische eisen, waaronder snelheid, weergave op kleinere schermen (is de site ‘responsive‘) en structuur.

Hoewel er meerdere zoekmachines zijn, wordt Google beschouwd als de belangrijkste. Google heeft ongetwijfeld de meeste invloed op de manier waarop het gros van de SEO-specialisten websites optimaliseert. Het aantal factoren dat Google weegt om een website zijn plaats in de lijst van zoekresultaten toe te kennen (de ‘ranking’) wordt geschat op circa 200. Welke dit zijn, vormt een zorgvuldig bewaard en kostbaar geheim.

Belangrijk om je te realiseren is dat een slim gebruik van Boolean Search Operators – zoals op deze pagina uiteengezet – natuurlijk een handig en soms onmisbaar hulpmiddel is, maar dat dit een website die niet geoptimaliseerd is voor zoekmachines, niet beter vindbaar zal maken.#SEO #Search Engine Optimization #Zoekmachineoptimalisatie

Kijk voor het gebruik van meer symbolen of woorden op Zoekopdrachten op internet verfijnen (Google)
Google biedt een uitgebreid zoekformulier – Google Advanced Search – waarmee je Boolean Search kunt gebruiken zonder de zoektermen te hoeven onthouden.

Advies

Google en andere zoekmachines passen in de loop van de tijd – mits je aangemeld bent bij Google (of Gmail), Windows of andere zoekmachines – hun zoekresultaten aan aan jouw gebruik van internet: waar je naar zoekt, welke websites je bezoekt, onderwerpen in je e-mailberichten, etc. Hierdoor kan mogelijk een eenzijdig en door je zoek- en browsegeschiedenis beïnvloed beeld ontstaan. Het is daarom aan te raden om bij tijd en wijle zoekresultaten ook in andere zoekmachines te verifiëren.