Aflevering 4: De Kracht van Complimenten

Cover van Podcast Aflevering 4: 'De Kracht van Complimenten'

Aanbevelingen zijn de ultieme vorm van complimenten, omdat ze gedeeld worden met jouw eigen netwerk via je LinkedIn profiel.

Potentiële opdrachtgevers en recruiters smullen ervan: aanbevelingen vertellen immers het verhaal van je klant, of je leidinggevende, over hoe goed jij bent.

Lees de volledige tekst van deze podcast

Klik op dit logo om de volledige tekst van deze podcast te openen en bewaren in Evernote


Transcript van Aflevering 4: De Kracht van Complimenten

In deze vierde aflevering van de podcast serie ‘Hoe LinkedIn Werkt’ heb ik het over aanbevelingen.
Ik ben Guido Makor en ik geef LinkedIn trainingen en praktische tips over hoe bedrijven LinkedIn efficiënt en effectief kunnen gebruiken.
‘Hoe LinkedIn Werkt’ kun je volgen op computaal.nl/podcast of op SoundCloud.

Eerst kom ik nog even terug op mijn podcast ‘De Taal van LinkedIn’ van begin mei.

Daarin vertelde ik dat het schrijven van blogartikelen op LinkedIn alleen mogelijk is als je de taal van LinkedIn instelt op Engels, Duits of Portugees.

Nu heb ik geen privé-lijntje naar LinkedIn, maar uitgerekend een paar weken weken na die uitzending is het schrijven van blogartikelen ook mogelijk geworden in de Nederlandstalige versie van LinkedIn.
Je hoeft dus niet meer over te schakelen naar Engels, Duits of Portugees. Maar als je dat toch zou doen, dan hoef je nu ook geen 24 uur meer te wachten voordat je een artikel kunt schrijven en publiceren, want dat werkt direct.
Dubbel goed nieuws dus!

De afgelopen weken heeft LinkedIn sowieso niet stil gezeten:

  • Je kunt nu afbeeldingen toevoegen aan alle commentaar op elke plek in LinkedIn
  • Je kunt nu korte antwoorden geven op privé-berichten: Dank je, Ik weet het niet of een Duimpje
  • De Engelstalige versie heeft 2 nieuwe functies en een die terug is van weggeweest.

Ik verwacht dat deze binnen afzienbare tijd ook te vinden zijn in de Nederlandstalige versie.
Over alle nieuwe functies schrijf ik binnenkort een uitgebreid blogartikel.


Dan nu naar het onderwerp van deze podcast: ‘De Kracht van Complimenten’.

I am the greatest!

Je hoort Cassius Clay, ‘I am The Greatest!’
Je hoort Cassius Clay, oftewel Mohammed Ali, in augustus 1963 met wat misschien wel de allereerste rap kan worden genoemd. Dat Cassius Clay zichzelf de beste noemde – nog voordat hij in 1967 wereldkampioen boksen werd in het zwaargewicht – vond niemand gek.
Hooguit grappig.

Clay noemde zichzelf ‘the greatest’. Tegenwoordig noemen we het al borstklopperij als een ANDER over ons zegt dat we gewoon goed zijn en dat ze met ONS zaken willen doen.

Je hoort Elvis Costello, ‘I Want You ‘
Zo dus!

Ik heb het natuurlijk over aanbevelingen in LinkedIn. Aanbevelingen kun je zien als een ultieme vorm van complimenten, omdat ze gedeeld worden met jouw eigen netwerk via je LinkedIn profiel.

Luister eens wat opdrachtgevers of leidinggevenden dan zeggen over jou:
Je hoort Jackie Wilson, ‘She’s So Fine’ en The Chiffons, ‘He’s So Fine’

Wie wil dat nou niet?
En potentiële opdrachtgevers en recruiters smullen ervan: aanbevelingen vertellen immers het verhaal van je klant, of je leidinggevende, over hoe goed jij bent.

She’s so fine!

En daarmee vormen ze een essentieel onderdeel van je LinkedIn profiel!

Kijk, van mij mag je aanbevelingen rustig borstklopperij noemen, bluf, grootspraak, gepoch, snoeverij, opschepperij, branie, dikdoenerij.
Pick your choice.

Maar als je zelf niet zegt dat je goed bent en een ander doet dat ook niet, hoe moeten al die potentiële nieuwe klanten dan weten dat je goed bent?
Jij wilt zelf toch ook alleen maar werken met de beste?

Valse bescheidenheid

Ja, dat klinkt nou wel aardig, Guido, maar mensen schrijven niet zomaar een aanbeveling voor me. Dus hoe krijg ik die dan?

Dat hoor ik vaker. Het is een typisch Hollandse eigenschap, die ik gewoon valse bescheidenheid noem.

Je moet er namelijk gewoon om vragen!
Hoe dan?

Eigenlijk is dat heel simpel: heb je wel eens een compliment gekregen? Natuurlijk heb je dat! Vraag dan aan degene die jou dat compliment gaf of hij dat in de vorm van een aanbeveling op jouw LinkedIn profiel wil zetten!

En wanneer je om een aanbeveling vraagt, geef dan meteen een lijstje op van trefwoorden waarmee je zichtbaar wordt bij je doelgroep.
Waarom trefwoorden belangrijk zijn en hoe je die verwerkt in je profiel, kun je horen in de vorige aflevering van de serie ‘Hoe LinkedIn Werkt’: Het Belang van de Kopregel.

De middelmatigheid regeert al genoeg! Stéék je kop eens boven dat maaiveld uit. Zórg er voor dat je opvalt!
Je kunt nog zo goed zijn, maar als niemand dat ziet, dan schiet je daar weinig mee op. Je zult niet over jezelf zeggen ‘I am the greatest!‘.
Laat dat gewoon over aan Cassius Clay.

Maar je kunt wel aan tevreden klanten vragen om anderen te vertellen waar jij ze mee geholpen hebt, welk probleem je voor ze hebt opgelost en hoe blij ze met je zijn.
Het verhaal van tevreden klanten over jou is altijd eerlijk en zal daarom ook altijd waardevol zijn!

TIP

  1. Maak eens een lijstje van klanten die jou ooit een compliment hebben gegeven over je werk,
  2. Ga dan naar hun LinkedIn profiel,
  3. Zorg dat ze in je eerstegraads netwerk zitten,
  4. Klik op de drie horizontale puntjes rechts van de profielfoto of op je smartphone op de drie verticale puntjes rechtsboven
    en kies ‘Om een aanbeveling vragen’.

Ik vat nog even samen:

  • V: Waarom zijn ze aanbevelingen belangrijk?
  • A: Aanbevelingen vertellen het verhaal van je klanten
  • V: Hoe krijg je ze?
  • A: Je vraagt er om!
  • V: Hoe vraag je er om?
  • A: Je hebt wel eens een compliment gekregen? Vraag dan of de ander dat compliment voor jou in de vorm van een aanbeveling op jouw LinkedIn profiel wil zetten.
    Vergeet niet je favoriete trefwoorden op te geven!

Hoe je een aanbeveling schrijft en hoe je je aanbevelingen kunt beheren, vertel ik je graag eens in een training . . .

Aanbeveling

Eigenlijk kan ik deze aflevering van ‘Hoe LinkedIn Werkt’ heel kort samenvatten: je zegt niet ‘I’m the greatest!‘,
maar je laat een klant of werkgever over jou zeggen ‘She’s So Fine‘ of ‘He’s So Fine‘,
zodat een nieuwe opdrachtgever of werkgever zegt ‘I want you‘.

Tot slot een aanbeveling van mij:

Zoek eens op Youtube naar ‘ Elvis Costello And The Roots – I Want You (MSR Studios)‘.
Houd je van de ongepolijste stem van Elvis Costello, van Blues-Rock, van ruige gitaarloopjes en van heerlijk smerige orgeltjes, dan staat je 10 minuten muziekplezier te wachten: Elvis Costello And The Roots – I Want You (MSR Studios).

Laat een reactie achter