Aflevering 3: Het Belang van de Kopregel

Cover van Podcast Aflevering 3: 'Het Belang van de Kopregel'

De Kopregel in LinkedIn is een uitstekende plek om je belangrijkste boodschap over te brengen aan je doelgroep. Helaas is het nog te vaak een ondergeschoven kindje dat niet ten volle wordt benut. Waarom de kopregel belangrijk is, wat je er in vermeldt en hoe je een goede kopregel samenstelt, hoor je in deze derde aflevering van ‘Hoe LinkedIn Werkt’: ‘Het Belang van de Kopregel’.

Lees de volledige tekst van deze podcast

Klik op dit logo om de volledige tekst van deze podcast te openen en bewaren in Evernote


Transcript van Aflevering 3: Het Belang van de Kopregel

In deze derde aflevering van de podcast serie ‘Hoe LinkedIn Werkt’ heb ik het over Het Belang van de Kopregel.
Ik ben Guido Makor en ik geef LinkedIn trainingen en praktische tips over hoe bedrijven LinkedIn efficiënt en effectief kunnen gebruiken.
‘Hoe LinkedIn Werkt’ kun je volgen op computaal.nl/podcast of op SoundCloud.

Extra! Extra! Read all about it!

Zo werd aan het einde van de 19de en het begin van de 20ste eeuw op de straten van grote steden in Amerika door krantenjongens belangrijk nieuws aangekondigd.

De krantenkop toonde in kernachtige bewoordingen en in grote chocoladeletters wat dat nieuws was.

In LinkedIn vind je geen chocoladeletters. Maar wat je er wel vindt is de kopregel. En die is te vergelijken met de krantekop die aandacht vraagt voor belangrijk nieuws.

De Kopregel is daarmee een van de belangrijkste onderdelen van je LinkedIn profiel.
De kopregel staat bovenaan, net onder je naam en is dus een van de eerste regels die iemand leest.
De kopregel is altijd zichtbaar in zoekresultaten

De kopregel is daarmee als het ware het LinkedIn equivalent van je elevator pitch, nou ja… je ‘micro-elevatorpitch’.
In de kopregel vertel je wat je doet en waarin jij je onderscheidt van anderen.

4 Elementen van een goede kopregel

Een goede kopregel bestaat uit de antwoorden op 4 vragen:

  1. Wat doe je?
  2. Hoe doe je dat?
  3. Voor wie doe je dat?
  4. Wat is daarvan het resultaat?

Bedenk dus goed wat je wilt bereiken:
Wat wil je duidelijk maken?
Hoe wil je opvallen – en waarmee?
Waarin onderscheid je je van anderen?
Wat is je aanbod – of misschien ben je wel op zoek naar een nieuwe baan?

Trefwoorden!

Om scherp te krijgen wat je wilt bereiken en hoe je het beste kunt opvallen bij jouw doelgroep, raad ik je aan een lijstje met minimaal 10 trefwoorden te maken.
Maar denk er aan: je gebruikt die trefwoorden dalijk in je nieuwe kopregel. En die schrijf je niet voor jezelf, maar voor jouw doelgroep!

Denk nog even aan ‘Extra! Extra! Read all about it!‘.

Gebruik dus trefwoorden die jouw doelgroep zal gebruiken om te zoeken in LinkedIn of een zoekmachine zoals Google of Bing en waarmee ze jouw profiel moeten vinden. Denk dus vanuit je doelgroep.
Dat klinkt simpeler dan het is. Vraag desnoods aan opdrachtgevers of recruiters welke woorden zij zouden gebruiken om te zoeken naar iemand met jouw kennis of aanbod.

De kopregel kan slechts maximaal 120 tekens lang zijn. Gebruik daarom liefst geen bedrijfsnaam, telefoonnummer, e-mailadres en webadres.
Waar zet je die dan wél neer? Luister daarvoor naar de eerste aflevering van deze podcast serie: ‘De Kunst van Bereikbaarheid‘.

Om de kopregel aan te passen, klik je op het blauwe pennetje aan de rechterkant bovenaan in je profiel.
Heb je meerdere taalprofielen? Denk er dan aan ook de kopregel in die profielen aan te passen!

Het schrijven van een goede kopregel vergt creativiteit en flink wat puzzelwerk. Bedenk wel dat het een van de belangrijkste onderdelen van je profiel is. Dus het is de moeite waard om er tijd aan te besteden, en er iets van te maken dat goed is, opvalt en duidelijk verwoordt wat je zoekt en wat je te bieden hebt.

Samengevat:

  1. De kopregel is je ‘micro-elevatorpitch’,
  2. Is zichtbaar bij alles wat je doet op LinkedIn,
  3. Een goede kopregel vertelt Wat je doet, Voor wie je dat doet, Hoe je dat doet en Wat darvan het resultaat is,
  4. Bevat de belangrijkste trefwoorden voor jouw doelgroep,
  5. Bestaat uit maximaal 120 tekens.

In de volgende aflevering zal ik het hebben over ‘De Kracht van Complimenten’. Jouw profiel wordt een stuk sterker en geloofwaardiger met de aanbevelingen van opdrachtgevers of leidinggevenden. Hoe dat werkt en hoe je voor goede aanbevelingen kunt zorgen, hoor je in aflevering 4 van deze serie podcasts over ‘Hoe LinkedIn Werkt’.

En onthoud dit:

er is er maar 1 die aan een korte kopregel genoeg heeft: ‘Bond. James Bond‘.

2 Reacties op “Aflevering 3: Het Belang van de Kopregel”

  1. Guido Makor zegt:

    Dank voor je reactie Rob!

    Ik begrijp wat je zegt. En in een ideale wereld heb je volkomen gelijk. De kopregel van een LinkedIn profiel heeft echter ook nog een andere functie en zeker niet de minst belangrijke: vindbaarheid. De kopregel wordt zowel door LinkedIn als door Google geïndexeerd als een van de onderdelen waar belangrijke informatie in staat. We moeten dus rekening houden met trefwoorden.

    Waar de kop voor een blogartikel als dit gelijk staat aan de titel, is dat in LinkedIn niet zo. De titel van een LinkedIn profiel is altijd “<naam> | LinkedIn“, dus bijvoorbeeld “Rob Visser | LinkedIn”. De kopregel van een LinkedIn profiel bevat de tekst die de vindbaarheid van een profiel moet vergroten, naast de twee functies die jij noemt: het benoemen van een herkenbaar probleem en het wekken van nieuwsgierigheid.

    Wel doe je er altijd goed aan om de vier elementen die ik noem ook nog op te nemen in de samenvatting.

  2. Rob Visser zegt:

    Goed dat je een stuk schrijft over het begrip kopregel. Eerlijk gezegd denk ik dat de 4 elementen die jij aandraagt eerder thuishoren in de 1e of 2e alinea dan in de kop. Daar is meer ruimte dan 120 tekens.

    Een kopregel heeft m.i. twee functies
    1-aangeven waar het stuk over gaat, bij voorkeur met een term die de lezer zwaar op de maag ligt: een herkenbaar probleem of een nagestreefde ambitie
    2-nieuwsgierigheid wekken, triggeren tot doorklikken met een taalvondst (rijm, aliteratie of woordspeling) of het wekken van emotie die zorgt dat de boodschap blijft hangen.

    Jouw kop voor dit stuk luidde: Het belang van de kopregel (ik schrijf belang en kopregel. Dat vind ik een prima kop. Het onderwerp kopregel staat erin en het woord belang zegt dat ik iets mis als ik dit niet lees.

Laat een reactie achter