Warning: Constant WP_DEBUG already defined in /customers/6/a/a/computaal.nl/httpd.www/wp-config.php on line 99 Warning: Constant WP_MEMORY_LIMIT already defined in /customers/6/a/a/computaal.nl/httpd.www/wp-config.php on line 104 Blog over LinkedIn en andere sociale media | Computaal LinkedIn Trainingen - Deel 9
Recente artikelen

Social Media Campagne: hoe General Electric wasmachines verkoopt met zielige sokken

Humor wordt veel gebruikt in reclames. En terwijl je reclame kunt zien als oude media, bewijst de nieuwste campagne van GE (General Electric) in Amerika dat reclame, humor en nieuwe media heel goed samen kunnen gaan.

Logo van L.O.S.S. - Laundered and Orphaned Sock Society
Met hun nieuwste campagne, bedacht door reclamebureau LBi, wil GE de nieuwste modellen wasmachines en wasdrogers onder de aandacht brengen van het publiek. Op www.sockloss.com wordt echter aan directe verkoop geen aandacht besteed. Sterker nog, op de site maakt L.O.S.S., de Laundered and Orphaned Sock Society (‘Vereniging voor gewassen en verweesde sokken’), bezoekers attent op een algemeen herkenbaar probleem: het raadsel van de verdwenen sok…

“…when you go to a carwash, you don’t come out missing family members!”

Lees verder 


Social media en de publieke sector

Wat doet de publieke sector met social media?

Momenteel ben ik bezig met de masterstudie Bestuurskunde op de Erasmus Universiteit. Voor de afronding van een module schrijf ik een essay betreffende bovenstaande stelling: mijns inziens doet de publieke sector nog te weinig met social media. Deze conclusie is echter niet simpel te trekken, er zijn namelijk verschillende oorzaken waarom deze sector nog te weinig met dit ‘nieuwe’ medium doet. Aanstaande maandag rond ik het essay af en zal ik dit hier publiceren.

Feedback hierop is uiteraard welkom.


Zakelijk bloggen: hoe en waarom …

Ik val maar met de deur in huis: Ja! Als je nog geen blog bijhoudt op je bedrijfswebsite, begin daar dan VANDAAG NOG mee! Een blog behoort tot de heilige drie-eenheid van sociale media, samen met Twitter en LinkedIn. Een blog voldoet aan de voorwaarden van sociaal netwerken: geven en delen. Maar is dat wel relevant? Heb ik daar wel tijd voor? Wat schiet ik ermee op?

Een blog bijhouden is interessant voor iedere professional! Ja, ook voor juristen (zie de blog van mr. Arnoud Engelfriet), voor accountants (zie de blog van Twinfield), voor makelaars (zie de blog van Master Makelaars) of om het even welke andere beroepsgroep.

Copyright: www.coxandforkum.com

Copyright: www.coxandforkum.com

Waarom is een blog bijhouden dan wel zo interessant? Drie redenen:
Met een blog

  1. toon je aan dat je verstand van zaken hebt – jij bent de expert: iedereen in jouw vakgebied adverteert met zijn of haar deskundigheid, maar alleen bloggende deskundigen worden gevonden op internet,
  2. stimuleer je de discussie – als je blogt, regelmatig blogt en goed blogt, zul je binnen de kortste keren worden aangehaald op internet. Men gaat zich mengen in de discussie. En ook hierin toon je je expertise: jij kunt de toon zetten in het debat,
  3. word je vindbaar – hoe meer je schrijft over relevante onderwerpen, des te beter je gevonden zult worden.

Bovendien houdt bloggen je scherp! Je denkt na over het onderwerp, je leest je in en creëert daarmee weer meer kennis.

1. Hoe vaker hoe beter

Als je meer schrijft, heb je meer originele ‘content’. Daardoor zul je meer bezoekers op je blog en website krijgen.
Daar heb ik echt geen tijd voor!“, hoor ik veel in mijn workshops. Dat hangt natuurlijk helemaal af van hoe je met je tijd omgaat. Daarom bij dezen twee tips:

Lees verder 


Zichtbaarheid in LinkedIn, deel 1:
Rara, wie ben ik…

Rara wie ben ik…? Dat gevoel krijg je vaak, als je kijkt naar wie jouw LinkedIn profiel bekeken heeft. Netwerken gaat om zichtbaarheid: verbinden met anderen, openstaan voor contacten, je diensten aanbieden, anderen helpen. Dat gaat moeilijk als je anoniem bent. Toch hebben velen in LinkedIn een zak over hun hoofd. Hoe word je zichtbaar op LinkedIn? — deel 1 van een 3-delige serie

Op je LinkedIn homepage (http://www.linkedin.com/home) wordt aangegeven hoeveel mensen de afgelopen dagen jouw profiel bekeken hebben. Je ziet dit aan de rechterkant van die pagina onder het kopje “Who’s Viewed Your Profile” (zie afbeelding).

Wie heeft jouw profiel bekeken?

Wie heeft jouw profiel bekeken?

Is het handig te weten wie je profiel bekeken heeft? Natuurlijk is dat handig! Zo kun je niet alleen zien in welke branche men interesse heeft in jouw kennis, maar ook heel specifiek wie jouw profiel gelezen heeft. Die persoon kun je vervolgens een bericht sturen en vragen of je iets voor hem kunt doen. Het zou zomaar kunnen zijn dat je daar een goed contact aan overhoudt. Sterker nog: misschien resulteert dat wel in een opdracht of in een leuke nieuwe baan.

Someone

Het komt echter vaak voor dat je geen naam ziet, maar de aanduiding ‘someone‘. Zo zag ik vandaag staan “Someone at Marechaussee.startpagina.nl” en “Someone in the Communications function in the Hospital & Health Care industry from Rotterdam Area, Netherlands”.
Het behoeft geen betoog dat het veel beter is als ik de naam erbij zie. Dan kan ik namelijk het profiel bekijken en beoordelen of ik hier werk van moet maken.

Business, Business Plus, Executive en Inmails

Hier heb je zelf echter niet zo veel invloed op. Het enige dat je kunt doen is een betaald abonnement nemen op LinkedIn. Daarmee krijg je onder meer:

  • een lijst met de meest gebruikte trefwoorden waarmee anderen jou vinden,
  • uitgebreide informatie over iedereen die jouw profiel heeft bekeken in de afgelopen 3 maanden,
  • inzicht in geografische informatie en trends.

Betaalde abonnementen waarmee je toegang krijgt tot die informatie variëren van $19,95 tot $99,95 per maand (je hebt de keuze tussen een Business, een Business Plus en een Executive abonnement). Bovendien krijg je met de goedkoopste abonnementsvorm al 3 zogenaamde inmails, oftewel linkedinmails.
Met zo’n inmail kun je LinkedIn-leden die niet in jouw netwerk zitten toch rechtstreeks een e-mailbericht sturen via LinkedIn. In combinatie met het inzicht in wie jouw profiel bekeken heeft, is dit vanzelfsprekend erg nuttig.

Inmails kun je trouwens ook per stuk aanschaffen. Kosten: 10 (U.S.) dollar. Om te garanderen dat je je 10 dollar niet zomaar kwijtraakt, krijg je je geld terug als binnen 7 dagen niet op jouw inmail gereageerd wordt of kun je na 7 dagen iemand anders een inmail sturen.

Wees niet anoniem en toon ‘Your name and headline’!

Wel kun je er voor zorgen dat anderen jouw naam zien, zodra je hun profiel bekijkt:

  1. zorg dat je bent ingelogd op LinkedIn,
  2. beweeg je muis over je naam in de rechter bovenhoek en klik op ‘Settings’,
  3. in het tweede (onderste) deel van het volgende scherm is standaard het tabje [Profile] geselecteerd; als dat bij jou niet het geval is, selecteer dat dan nu,

    Je algemene instellingen in LinkedIn

    Je algemene instellingen in LinkedIn

  4. onder ‘Privacy Controls’ zie je staan ‘Select what others see when you’ve viewed their profile’ (derde van boven); klik daar nu op,
  5. er verschijnt nu een popupvenster. Daarin zie je drie opties, t.w.:
    1. Your name and headline (Recommended) (Toon je naam en je ‘professional headline’ (Aanbevolen)),
    2. Anonymous profile characteristics such as industry and title (Toon anonieme elementen van je profiel, zoals branche en titel),
    3. You will be totally anonymous (Je bent volkomen anoniem)
    4. Selecteer wat anderen zien nadat jij hun profiel bekeken hebt

      Selecteer wat anderen zien nadat jij hun profiel bekeken hebt

  6. wil je niet anoniem zijn, kies dan voor de eerste optie.

Zo is voortaan jouw naam wel zichtbaar voor anderen, nadat je hun profiel bekeken hebt.

Volgende week deel 2 in deze 3-delige serie over zichtbaarheid in LinkedIn: “Stel je voor

Ik vind: als je wilt netwerken, kun je maar beter zichtbaar zijn!
Maar misschien heb jij wel goede redenen om anoniem te blijven op LinkedIn. Ik ben benieuwd naar je beweegredenen. Laat je reactie achter.

Twitter is je vriend!

Twitter is je vriend!Deze week geef ik de eerste van zes workshops deze maand, twee over LinkedIn en twee over Twitter. Een van de vragen die ik altijd krijg is:

Waarom zou ik Twitter zakelijk moeten gebruiken?

Mijn eerste antwoord is dat je natuurlijk niets ‘moet’. Maar probeer er wel open voor te staan. Hieronder noem ik een aantal voordelen van het zakelijk gebruik van Twitter.

Met Twitter kun je je vlug en makkelijk een groter geografisch gebied bereiken dan met veel andere sociale media. Social media ‘are here to stay’ en bovendien een enorm handige manier om te communiceren met je doelgroep (want je hebt immers een doelgroep gedefinieerd, toch?).

Ook Twitter is een uitstekend communicatiemiddel. Sceptici hoor ik altijd zeggen: ‘daar heb ik geen tijd voor’ of ‘er wordt zoveel onzin verteld op Twitter’. Maar dat zijn slechts excuses om je er niet in te verdiepen. Zodra je dat wel doet, merk je namelijk dat het helemaal niet zoveel tijd hoeft te kosten, dat je al het gekwetter voor een groot deel kunt uitfilteren en dat het je daarnaast heel veel voordelen oplevert.

En zeg nou zelf: je wilt je bedrijf toch laten groeien?! Twitter is een onmisbaar gereedschap, waarmee je je kunt voorstellen aan je mogelijke klanten die met jou zaken willen doen. Bovendien kun je Twitter gebruiken om de vragen van die klanten allemaal in één keer te beantwoorden.

En dat gebrek aan privacy dan? Tuurlijk, je leest over bedrijven die foutjes maken, servicebureaus die naar verkeerde klanten Direct Messages sturen of een privébericht sturen naar iedereen. Fouten zijn snel gemaakt. Maar geldt dat niet voor alles op internet? Zorg dat je jezelf en je personeel een goede opleiding geeft. Zorg voor duidelijke richtlijnen, maar stop niet alles dicht met regeltjes! En blijf je bewust van je zichtbaarheid op internet.

Twitter is je vriend:

  • Twitter laat je communiceren met je doelgroep,
  • Twitter maakt het mogelijk je klanten vlug te woord te staan,
  • Twitter kan automatisch jouw niche en de experts op jouw gebied in de gaten houden,
  • met Twitter kun je je concurrenten ‘bespieden’,
  • je kunt bijna al het ‘gekwetter’ uitfilteren,
  • met Twitter kun je revoluties ontketenen, ook in jouw vakgebied!

En bedenk: ook dat ‘gekwetter’ kan nuttig zijn!


Nieuwe LinkedIn functie: voeg nu ook jouw vaardigheden toe aan je profiel

Skills, het Engelse woord voor vaardigheden. Sinds kort is het mogelijk op LinkedIn aan te geven wat jouw specifieke vaardigheden zijn in een aparte sectie in je profiel.

Skills zijn dus verschillend – of deels verschillend – van de trefwoorden die je onder ‘Experience‘ hebt opgenomen. In een artikel op hun blog over LinkedIn skills schrijft Peter Skomoroch, product manager en ‘Sr. Data Scientist’ van LinkedIn: “Om te slagen in de kenniseconomie is het tegenwoordig van cruciaal belang om uw vaardigheden te presenteren en om een uitgebreid netwerk op te bouwen van mensen die beschikken over de expertise die u nodig heeft om de klus te klaren.

‘Skills’ toevoegen aan je profiel

Hoe kun je er gebruik van maken? Ga naar www.linkedin.com/skills. Hier kun je je jouw vaardigheden opzoeken, zoeken naar gerelateerde vaardigheden en deze daarna toevoegen aan je profiel.

Zo voeg je je Skills toe aan je LinkedIn profiel

Hier voeg je je 'Skills toe aan je LinkedIn profiel: http://www.linkedin.com/skills/


Een leuke extra functionaliteit is dat meteen iedereen getoond wordt die in de door jou gekozen categorie hoog scoort in LinkedIn, naast locaties waar deze vaardigheid het meest voorkomt, aanverwante bedrijven, relevante banen, en groepen waar je kunt communiceren met gelijkgestemde professionals.
Dat het hier om een betaversie gaat, is dan weer te zien aan feit dat Barack Obama getoond als voorbeeld van een ‘writing professional’…

Er moet nog wat aan gesleuteld worden, maar al met al is dit een nieuwe functionaliteit waar ik het voordeel wel van zie. Ik zou zeggen: ‘check it out’ (of kom naar een van mijn volgende LinkedIn workshops en krijg 50 euro korting – aanbod was geldig tot april 2011)!.


Recept voor een stevige Sociale Media Soep

Wat is je dagelijkse portie sociale media? En wat is de voedingswaarde ervan? Natuurlijk heeft iedereen een verschillend eetpatroon: dat is afhankelijk van je doelstellingen, je doelgroep, de ‘lichaamsbouw’ van je bedrijf, de branche waar je je op richt en nog veel meer factoren.
Een algemeen recept bestaat daarom niet. Maar omdat bijna iedereen wel houdt van een kom soep op z’n tijd geef ik je hieronder het recept voor mijn stevige sociale media soep: je dagelijkse portie aan sociale media calorieën.

Eerlijk is heerlijk!

Dit zit er in

ingrediënten

    Twitter
    LinkedIn
    Facebook
    Blog
    Foursquare/Feest.je
    Interactie

Breng de soep op smaak door de verhouding aan te passen. Zorg ervoor dat interactie de basis is van alle ingrediënten.

Lees verder 


Je eigen bedrijfs- en productenpagina op LinkedIn

Al enige tijd kun je op LinkedIn een bedrijfspagina aanmaken. De bedrijfspagina was tot voor kort vrij statisch. De basisinformatie bestond uit wat standaard tekst, waar je in totaal 1500 leestekens voor kunt gebruiken, en informatie als je bedrijfswebsite, je plaats van vestiging, het aantal werknemers en dergelijke.

De tabs in je bedrijfsprofiel

Alle beschikbare tabbladen in je bedrijfsprofiel

Een LinkedIn bedrijfspagina was altijd al goed om te hebben, maar voegde het ook werkelijk wat toe? De meningen liepen uiteen van ‘nee’ tot ‘weinig’.

In november 2010 is daar een wezenlijk onderdeel aan toegevoegd: informatie over je specifieke producten of diensten met de mogelijkheid daar aanbevelingen aan te koppelen. Dit is natuurlijk de werkelijke kracht van LinkedIn! Aanbevelingen (recommendations) geven duidelijk weer wat je klanten vinden van jouw producten of diensten.

Lees verder 


Rutte omarmt sociale media

Teletekst, 13 januari 2010: “Premier Rutte heeft in een YouTubefilmpje antwoord gegeven op vragen die hem via Twitter zijn gesteld. Maandag nodigde hij mensen uit dat te doen. Honderden mensen reageerden daarop.
Rutte vindt dit een goede manier om in één keer te reageren op dingen die bij de mensen leven. De vragen gingen zowel over het beleid als over zijn hobby’s.
Rutte gaat onder meer in op het plan om politiemensen te trainen in Kunduz. De reden om dat te doen, is volgens hem dat het van internationaal belang is, en dus ook in het belang van Nederland,dat Afghanistan geen broedplaats meer is voor terroristen.”


Lees verder 


Bloggen is dood: lang leve de blog!

De Dutch bloggies stoppen ermee. Toch is bloggen niet dood. Jongeren bloggen minder, maar lezen meer blogs dan anderen, terwijl bedrijven de komende jaren meer zullen gaan bloggen uit marketingoverwegingen. Bloggen is toe aan een upgrade: Bloggen 2.0., een nieuw business model.

De Dutch Bloggies stoppen ermee

De Dutch Bloggies stoppen ermee

In mijn workshops Sociale Media krijg ik vaak vragen over bloggen: moet ik dat ook gaan doen? (antwoord: niets moet), kost dat niet veel tijd? (antwoord: bereid je blog goed voor en maak veel aantekeningen, dan valt het mee), is dat eigenlijk niet verouderd? (antwoord: lees verder…).

Over dat laatste vond afgelopen vrijdag zelfs een discussie plaats op twitter, waarin @B2Bcontact onder meer schreef: “[Het bloggen is] dood verklaard: http://bit.ly/gc60X5. Welkom in de wereld van social media, waar mensen kennis delen om structureel win-win situaties te behalen. Betaald bloggen komt alleen nog voor bij grote weblogs.

Lees verder