Recente artikelen

Online hulpmiddelen voor marketing en sales

Op 1 februari 2011 plaatste Daniëlle Spaans-Lambert van Sales Plus een artikel op het blog van Sales Plus onder de titel “Heeft u ‘uw markt’ verkend?“. In dat artikel geeft ze aan dat veel dolenthousiaste ondernemers bij nader inzien niet of onvoldoende marktonderzoek plegen, onvoldoende inzicht hebben in het eigen product en in de markt en na verloop van tijd niet of nauwelijks controleren of ze nog op de goede weg zitten.

In dit artikel focus ik op drie van de kernelementen waar Daniëlle in de daarop volgende artikelen over spreekt: 1. de ‘verkoopriedel’ (door mij vertaald als ‘profilering’), 2. luisteren en vragen stellen, relaties opbouwen, 3. marktverkenning. Het moge duidelijk zijn dat deze elementen essentieel zijn voor goede marketing en sales. Vaak wordt deze raad in dankbaarheid aangenomen en in praktijk gebracht. Het is dan ook eeuwig zonde dat dit niet online gebeurt!

Toch is dat heel goed mogelijk. bovendien zijn veel van de gereedschappen die dit mogelijk maken zelfs gratis te gebruiken:

Lees verder 


Social media: kwantiteit boven kwaliteit?

Will Facebook beat LinkedIn?
Wordt Google+ groter dan Facebook?
Facebook is beter dan Google+…

Mensen zijn van nature geneigd te vergelijken. En dat is goed. Ook in het geval van Social Media is dat heel nuttig. Welke kanalen – welke sociale netwerken – passen het beste bij jou of bij je doelgroep?

Social media advies

Social media - expert of experiment?Toch hoorde ik onlangs een social media expert verkondigen dat je ‘natuurlijk’ zoveel mogelijk sociale media moet gebruiken om je boodschap over te brengen en in ieder geval LinkedIn, Facebook en Twitter. Mijn nekharen gaan meteen overeind staan als ik zoiets hoor. En er lopen nogal wat van dergelijke zelfbenoemde social media experts rond! Ik zie dan ook met enige regelmaat websites waar ikoontjes van alle sociale media op zijn opgenomen, terwijl die kanalen niet alleen niet worden onderhouden, maar zelfs niet eens correct zijn ingevuld of vormgegeven. Je verstand staat er bij stil. Waarom die kanalen dan niet floreren, laat zich raden.

Social media strategie

Word toch wakker mensen: zo werken sociale media niet! De inzet van sociale media hoort aan te sluiten bij je marketingstrategie. Heb je die niet, ontwikkel dan een strategie voor de inzet van sociale media; je zult zien dat

Lees verder 


Jouw update in een advertentie op LinkedIn. Kan dat zomaar? – door Anne Raaymakers

Vandaag wilde ik een artikel schrijven over de ophef die in social media land ontstaan is over de beslissing van LinkedIn om te beginnen met ‘social advertising‘. Hierbij gebruikt LinkedIn jouw openbare commentaar, je aanbevelingen, je connecties met anderen en met bedrijven, etc. om jouw foto en tekst, in dien relevant, in een van hun advertenties te gebruiken.

LinkedIn legt het uit in de LinkedIn Blog: “One of the key ways social media helps businesses grow is through word of mouth. On LinkedIn, one of the ways we facilitate that process is by letting you recommend products and services you use on Company Pages. The effectiveness of these recommendations is related to the people in a trusted network that it is shared with, and one of the upcoming privacy policy changes lets us share your public actions, like recommendations, following companies, etc. on the site with your business network in a commercial context such as an ad.” Bron: LinkedIn Blog.

Net nadat ik het idee had opgevat hier een artikel over te schrijven, zag ik dat Anne Raaymakers (www.anneraaymakers.nl) er een artikel over had gepubliceerd. En waarom zou ik een artikel schrijven, als een ander daar al een helder betoog aan gewijd heeft?

Anne begint haar artikel als volgt:

Lees verder 


Waarom zou Google+ wel eens meer gebruikers kunnen krijgen dan Facebook?

Na mijn vorige artikel ‘De Facebook innovatie van het jaar: Skype videochat‘ bleef het angstvallig stil. Vakantie! Of leest niemand mijn blog meer? Of is iedereen gewoon echt te druk met Google+?

Het zesde punt van de officiële Google filosofie is ‘You can make money without doing evil‘. Met Google+ verdienen ze momenteel nog geen geld. Google+ is wel een geweldige basis voor een zakelijk netwerk, contentgerelateerde advertenties, een gaming platform, enzovoort.

En dat zijn maar enkele redenen waarom Google+ wel eens heel, heel, groot zou kunnen worden. Dit zijn alle redenen, zoals ik ze kan bedenken:

Lees verder 


De Facebook innovatie van het jaar: Skype videochat

Hopelijk valt het sarcasme in de titel boven dit artikel je op… Na de stille lancering van Google+ maakt Facebook veel drukte om de integratie van Skype Video Chat. Ik zeg: ‘much ado about nothing‘!

Veel mensen zullen zeggen: een nieuw sociaal netwerk onder de naam van Google is toch ook niet innovatief? Nee, dat klopt. Maar Google lanceerde het dan ook niet als zodanig! Ik realiseer me heel goed dat Google en Facebook zich verschillend positioneren. Desalniettemin denk ik dat de introductie van Google+ heel wat nieuwswaardiger is dan de mogelijkheid om te videochatten in Facebook.

Installatie van Skype in Facebook

Dat laatste vereist bovendien nogal wat stappen:

  1. Natuurlijk moet je een account aanmaken, als je dat nog niet hebt,
  2. Dan moet je de eerste keer dat je wilt videochatten in Facebook eerst een programmaatje downloaden,
  3. Daarna moet je nog wat instellingen bewerken in Flash.

Tony Bates, CEO van Skype, legde tijdens de introductie uit dat het daarna werkt als een soort van ‘mini-Skype client‘, waarmee je ook korte videoboodschappen kunt opnemen en achterlaten voor contacten die op dat moment niet online zijn.
Voor een volledige uitleg ga je naar https://support.skype.com/en/ en klik je op ‘Can I make video calls on Facebook?’.

Oh, trouwens: ook zonder Facebook kun je video’s in Skype opnemen en bewaren om later terug te kijken of op een blog te plaatsen. Stijn Zeeman, mede-oprichter van The Next Trainer, heeft daar een zeer duidelijk artikel over geschreven:

Lees verder 


Repudo: een realtime ontmoeting van online en offline…

Het logo van RepudoHet idee is simpel: breng de online en offline wereld samen. Zo simpel als het idee is ook de uitwerking. Gecombineerd met de even eigenwijze als originele interface gaat Repudo net een stapje verder dan locatiegebaseerde diensten als Foursquare, feest.je, Yelp, Gowalla of Around.me. In de lijst van antwoorden op veelgestelde vragen (FAQ) op www.repudo.com schrijven ze zelf: “Repudo is the world’s first platform to handle digital objects in the real world. With Repudo you are able to pick up & drop messages with your smartphone. To drop or pick up a Repudo you have to get out on the street. For example; drop a video, audio or text message for a friend at the central station. He or she has to go there in person to pick it up and get the message with their smartphone.” Repudo is overigens een Nederlandse startup.

App

Met Repudo kun je objecten achterlaten op een specifieke locatie. Die objecten kunnen digitale informatie bevatten (zoals een tekst of een locatie) of (een verwijzing naar) een tastbaar voorwerp. De clou is dat je op die locatie aanwezig moet zijn om het object op te pakken en te bekijken. Dat werkt natuurlijk alleen maar als

Lees verder 


De ROI van sociale media is onzin!

Of toch niet? Er wordt veel gezegd en geschreven over de ROI, de Return on Investment, van sociale media. Wat krijg je terug van de investering die je doet in social media? Die investering bestaat veelal uit de tijd waarin je ‘bezig bent’ met communiceren via je social media kanalen en de manier waarop je dat doet. Het wordt daarom ook vaak Return on Engagement genoemd.

De ROI van je moeder

Return on Investment is de verhouding tussen het rendement en de investering. Om de ROI van social media te berekenen zul je dus eerst moeten weten wat de investering in social media geweest is en wat het rendement ervan is.

Op de vraag ‘Wat is de ROI van Social Media?’ stelde Gary Vaynerchuk ooit de wedervraagWat is de ROI van je moeder?‘. Dat is natuurlijk

Lees verder 


Analytics: inzicht in het ‘klikgedrag’ van bezoekers aan je LinkedIn profiel

Hoe kun je bijhouden hoe vaak er op een link in je linkedin profiel wordt geklikt? Een betaald abonnement op LinkedIn biedt de mogelijkheid iets uitgebreidere statistieken te bekijken dan met een gratis account.

Betaald LinkedIn abonnement

Met een betaald LinkedIn abonnement kun je zien

  • wie je profiel bezocht tot 3 maanden(!) terug,
  • via welke zoekwoorden men op jouw profiel terechtkwam (‘top keywords’, tot maximaal 30),
  • uit welke branche je bezoekers afkomstig waren,
  • hoeveel bezoekers je kreeg per land.

Betaalde accounts in LinkedIn zijn al verkrijgbaar vanaf 20 dollar (ca. 14 euro) per maand (bij vooruitbetaling van 1 jaar).
Deze LinkedIn Analytics zijn aardig en redelijk informatief, maar ze geven natuurlijk geen inzicht in het klikgedrag van bezoekers.

Dat inzicht zou je kunnen krijgen door middel van Google Analytics. Echter, om Google Analytics te installeren en te gebruiken voor het bijhouden van statistieken van een webpagina is het noodzakelijk de zogenaamde ‘tracking code‘ van Google te kopiëren in de HTML code van die pagina. LinkedIn biedt daartoe geen mogelijkheid. De conclusie is dan ook dat je Google Analytics niet kunt installeren op je LinkedIn pagina’s.

Toch kun je wel degelijk bijhouden hoe vaak de koppelingen in je profiel worden aangeklikt. Dat geldt zowel voor de koppelingen op je persoonlijk profiel als voor die op je bedrijfsprofiel. Weet je niet hoe je een bedrijfsprofiel kunt aanmaken, lees dan “Je eigen bedrijfs- en productenpagina op LinkedIn” en “Je eigen bedrijfs- en productenpagina op LinkedIn: een praktische handleiding voor implementatie en gebruik“.

Bit.ly

Bit.ly is een zogenaamde URL shortener. Hiermee kun je lange webadressen (URL’s) inkorten. Zo kan bit.ly de lange URL https://computaal.nl/workshops/workshop-de-synergie-tussen-virtuele-marketing-en-sociale-media inkorten tot http://bit.ly/kiPaQy, die ik dan weer heb aangepast tot http://bit.ly/workshop-synergie-aanmelden.

Dit is natuurlijk erg handig. Deze en soortgelijke diensten als ow.ly, youtu.be, lnkd.in (onderdeel van bit.ly en uitsluitend gebruikt voor het inkorten van LinkedIn adressen) en tinyurl.com worden onder meer gebruikt om in Twitter URL’s toe te voegen aan berichten, aangezien die slechts maximaal 140 tekens lang mogen zijn.
Bit.ly levert echter meer dan slechts een dienst om webadressen in te korten. Het houdt namelijk ook bij hoe vaak, wanneer, vanuit welk domein en vanuit welk land de ingekorte webadressen werden aangeklikt.

Statistieken

Dit principe – het bijhouden van een aantal basisstatistieken over webadressen – gebruik ik als basis voor het bijhouden van gegevens over de URL’s die ik in mijn LinkedIn profiel heb opgenomen.

De werkwijze is heel eenvoudig:

  1. ga naar bit.ly en maak een account aan (niet noodzakelijk, maar je kunt er iets meer mee – het is bovendien gratis),
  2. kopieer je lange webadres en plak het op de daarvoor bedoelde plek in bit.ly – bit.ly verkort de URL automatisch,
  3. pas de verkorte URL eventueel aan,
  4. kopieer de verkorte URL en plak deze in LinkedIn op de plek waar je koppelingen zijn opgenomen (bijvoorbeeld bij Websites),
  5. dit kun je natuurlijk in je persoonlijke profiel doen, maar vergeet je bedrijfsprofiel op LinkedIn niet!

Vanaf nu zal bit.ly automatisch de statistieken van je verkorte webadressen bijhouden.
In combinatie met de informatie die LinkedIn zelf geeft over de gebruikte trefwoorden en de vertegenwoordigde branches geeft dit al weer iets meer inzicht.

Overigens kan Google hier wel degelijk uitkomst bieden. Ook Google biedt namelijk een URL shortener, en wel op http://goog.gl/. Goog.gl biedt een andere interface en iets andere statistieken, maar geeft in essentie dezelfde informatie als bit.ly. Die laatste vind ik persoonlijk wel wat overzichtelijker. Bovendien bieden ze op dit moment nog net iets meer functionaliteit dan goog.gl, zoals het bundelen van URL’s, het delen van URL’s en aangepaste namen, zodat die wat leesbaarder worden. Ik denk dat het een kwestie van tijd is voor Google ook hier prachtige statistieken toont.


Je eigen bedrijfs- en productenpagina op LinkedIn: een praktische handleiding voor implementatie en gebruik (2)

Het populairste artikel op Computaal’s blog is “Je eigen bedrijfs- en productenpagina op LinkedIn“. Dat artikel plaatste ik op 25 januari 2011. Tijd voor deel twee, hoog tijd!

In november 2010 introduceerde LinkedIn de mogelijkheid om dynamische informatie toe te voegen aan je LinkedIn bedrijfspagina. Vanaf dat moment kun je niet alleen maar een producten- en dienstenoverzicht toevoegen, maar ook een bedrijfsvideo of -presentatie en aanbevelingen over je producten of diensten van tevreden klanten. Een leuk, maar erg praktisch extra’tje zijn de grafiekjes die je er bij krijgt.

Met aanbevelingen wordt een van de krachtigste en waardevolste elementen van de persoonlijke profielpagina’s beschikbaar voor je bedrijfspagina. Aanbevelingen (recommendations) op je bedrijfspagina geven immers weer wat je klanten vinden van jouw producten of diensten. Bovendien zijn aanbevelingen authentiek: je kunt ze zelf niet wijzigen of toevoegen!

Natuurlijk voelt LinkedIn de hete adem van Facebook in zijn rug, dat met Bedrijfspagina’s (voorheen fan pages), bedrijven toegang geeft tot een immens publiek van (januari 2011) ruim 600 miljoen potentiële klanten. In tegenstelling tot Facebook is LinkedIn, met wereldwijd ruim 100 miljoen gebruikers in de tweede helft van maart 2011 (waarvan bijna 3 miljoen in Nederland), echter een puur business-to-Business netwerk. Dat proberen ze met deze nieuwe functionaliteit verder uit te buiten. En de komende maanden mogen we beslist nog meer nieuwe toevoegingen verwachten.

Maar hoe zet je nou zo’n bedrijfspagina op en waar moet je rekening mee houden?

Een handleiding

Lees verder 


Persbericht: De zin en onzin van Sociale Media

Donderdag 21 april vindt in Buurtcentrum de Fluiter de meetup plaats over ‘De zin en onzin van sociale media’. Vier sprekers geven vanuit hun eigen werkwijze hun visie op het gebruik van sociale media.

De vier sprekers hebben slechts een kwartier om de boodschap over te brengen. Zij hebben een gezamenlijk doel, namelijk de luisteraar overtuigen om mee te doen aan deze hype. Of is het geen hype? Dit komt allemaal ter sprake op deze avond. De werkgebieden van de sprekers variëren van recruitment tot arbeidsomstandighedenwet (ARBO), social media marketing en auditing.

De genodigden bestaan uit ondernemers, werkzoekenden, buurtbewoners en vip genodigden. Na de presentaties gaan we, in real life, netwerken. Er is ruimte om vragen te stellen middels briefjes die in de pauze worden opgeplakt op de #durftevragen wand of via een speeddate met de sprekers. Via de hashtags #durftevragen en #sm2104 worden deze ook op Twitter geplaatst.

Het voornaamste uitgangspunt voor deze avond zal zijn hoe je Sociale Media kunt inzetten voor jezelf om bijvoorbeeld te solliciteren, je product aan te bieden, je evenement te promoten en zo verder.

De presentaties zijn modern, stijl 2.0, innovatief en creatief. De avond is interactief en wordt live uitgezonden via de website http://www.kennismakelaars.nl of via de community van Kennismakelaars op Facebook. Er kan worden ge-chat tijdens de meetup.

Het doel is om de bezoekers IRL (in real life) mee te laten maken hoe sociale media in de praktijk werkt. Voor sommigen zal het een succes zijn en anderen zullen afhaken, omdat ze denken het nooit te zullen gaan gebruiken.

Kennis uitwisselen: daar gaat het om!

Stichting Kennismakelaars is een organisatie die kennisvragers en kennisbieders bij elkaar brengt om kennis te delen en daardoor kennis te vermeerderen. Door de mix van diverse sociale lagen (ondernemers, werkzoekenden en lokale organisaties) is het mogelijk om dit in de praktijk te brengen. Niet alleen via een cursus of workshop, maar ook door avonden te organiseren waar mensen elkaar ontmoeten die elkaar anders nooit zouden ontmoeten. Er blijken meer gemene delers te zijn dan men vaak denkt. De gezamenlijke interesse geeft een ideale mix in de sociale cohesie. Naast de computercursus LeerIT in je wijk is dit een extra item waar op wordt geïnvesteerd. Stichting Kennismakelaars gelooft in ontmoeten.


Onderwerp: Social Media: eens/oneens?
Plaats: Buurtcentrum de Fluiter, Wiekslag 3 2903VA Capelle aan den IJssel
Wanneer: Donderdagavond 21 april van 19:00 tot 22:00 (inloop vanaf 18:30)

Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar. Bel voor informatie met 0641900175 of stuur een e-mail aan info@kennismakelaars.nl.