Recente artikelen

Goodbye stockfoto, hallo visual storytelling

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op 7 april 2012 op Frankwatching. Het is geherpubliceerd op computaal.nl met toestemming van de auteur, Bibi Veth van Visualstoryteller.


Social media hebben veel veranderingen in gang gezet de afgelopen jaren; van de manier waarop wij communiceren, onze mening ventileren tot aan hoe wij informatie tot ons nemen. Nu is beeld altijd al een belangrijk medium geweest om een gevoel weer te geven of juist om ergens een gevoel bij te krijgen. Maar zo langzamerhand zie ik een trend opkomen, die voorzichtig in gang is gezet met de Facebook timeline en zeker met tools als Pinterest. En dat is het vertellen van verhalen via beeld en tekst. Ofwel, visual storytelling.

Lees verder 


Boekbespreking: Manager’s Guide to Social Media

Manager's Guido to Social Media

Manager’s Guide to Social Media, van auteur Scott Klososky, is geschreven voor managers die begrijpen ‘iets’ te moeten met social media en geen specialist willen worden, maar er wel over willen meepraten met de mensen in hun team.

Management en social media zijn vaak tegengestelde begrippen. Dit boek beoogt management en social media te verenigen en social media begrijpelijk en beheersbaar te maken voor leidinggevenden.

Doelgroep

Op de achterkant van het boek wordt uitgelegd dat Briefcase Books gericht zijn op de drukke manager van vandaag; het bevat opvallende

Lees verder 


Richtlijnen voor het Gebruik van Social Media door Werknemers: Noodzaak of Overbodige Bemoeizucht? [infographic]


ThumbnailJe kunt je medewerkers natuurlijk zelf trainen in het gebruik van Twitter, Facebook en LinkedIn. De vraag is dan wel: waar houd je rekening mee? De onderstaande infographic van Mindflash, How to Train your Employees to Handle your Social Media, maakt een onderverdeling in de verschillende soorten social media gebruikers in een bedrijf.

Bovendien wordt een belangrijk feit belicht: 76% van de ondervraagde bedrijven beschikt niet over een duidelijk omschreven social media beleid. Onder het MKB in Nederland ligt dit percentage rond de

Lees verder 


Pinterest, een prikbord dat marketers en verkopers maar beter serieus kunnen nemen…

Pinterest logoPinterest is een digitaal prikbord voor verzamelaars. Gebruikers kunnen afbeeldingen en links delen die ze leuk, inspirerend of interessant vinden. Die plaatjes worden op een prikbord geplaatst dat een pinboard wordt genoemd. Plaatjes zijn pins waar andere gebruikers commentaar op kunnen geven en die anderen op hun eigen pinboard kunnen overnemen (‘repin‘).
Plaatjes bevatten meestal een link naar de oorspronkelijke versie op internet en dus naar de website waar ze gevonden zijn. Maar zo’n link kun je ook aanpassen, zodat je het plaatje bijvoorbeeld kunt doorlinken naar je webshop.

In Amerika is Pinterest razend populair aan het worden onder gebruikers. Maar ook voor marketers is de site bijzonder interessant. En da’s niet vreemd:

Lees verder 


Twitter en Facebook veelal onbenut door recruiters

I Want YouIn Amerika noemen ze het al ‘social recruiting’: personeel werven via sociale netwerken. Onderzoek van het Amerikaanse social recruiting bedrijf Bullhorn Reach wijst uit dat social recruiting een enorme groei doormaakt.

Begin februari publiceerde Bullhorn Reach het rapport “The 2012 Social Recruiting Activity Report“, waarin de activiteit van recruiters (‘banenwervers’) op sociale netwerken wordt geëvalueerd. Het brengt een aantal interessante zaken aan het licht.

Lees verder 


LinkedIn Nederlandstalig, wat, waarom en hoe? Bevindingen na twee weken.

LinkedIn in het Nederlands!Op 27 januari kwam LinkedIn beschikbaar in het Nederlands. Op Twitter, Facebook en diverse blogs werd dit uitgebreid bejubeld: “Eindelijk!”, las ik en “Hoera”, “De vlag kan uit”, “Lof”, “Het is zover!”, “Yes!”.

Maar waarom zou je een andere standaardtaal willen instellen? Hoe verander je het? En hoe stel je alles goed op elkaar af?

Waarom een andere taal instellen in LinkedIn?

  1. Gebruiksgemak is natuurlijk een belangrijk voordeel van een meertalig profiel.
  2. Een groter voordeel is: anderen kunnen nu jouw profiel in hun eigen taal zien.

Als jij je standaardtaal in LinkedIn hebt ingesteld op Engels en je kijkt naar een profiel dat een Spaanse, Engelse en Nederlandse versie heeft

Lees verder 


Het belang van goede en duidelijke teksten en woorden in LinkedIn en andere online profielen

Creative Organizational Effective Extensive experience Track record Motivated Innovative Problem solving Communication skills DynamicGebruik geen onduidelijke en subjectieve woorden in je profieltekst op social media. Wees concreet: benoem projecten, omschrijf successen, geef duidelijke en concrete voorbeelden. Je zult er beter door gevonden worden en je profiel wordt er krachtiger en begrijpelijker door.

Teksten schrijven is een vak apart. Datzelfde geldt voor het schrijven van teksten voor profielen op social media. Zo merk ik dat pas na anderhalf jaar schuren en schaven de tekst op mijn profiel in orde is. Dat merk ik als volgt: men belt mij naar aanleiding van de tekst op mijn profiel en ik zie dat men met relevante zoektermen mijn profiel vindt: social media, bedrijfsprofiel, adviseur, strategie, trainingen.

LinkedIn doet zelf elk jaar onderzoek naar de meest gebruikte woorden op de ruim 135 miljoen profielen wereldwijd; de top 10 ‘buzzwords’ van dit jaar ziet er als volgt uit:

Lees verder 


3 Reuze-ideeën over de toekomst van social media in advertenties

Social media wordt door veel mensen nog niet begrepen en grote bedrijven en merken zijn daarin net mensen! Het gaat in social media om betrokkenheid, om geven en delen en om openstaan voor anderen en voor nieuwe ideeën. En waarom zou je daar een artikel over schrijven als een ander dat al gedaan heeft?

Het volgende artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in het Engels door Vicki Flaugher op 9 november 2011 op de blog van CommPro.biz Social Media Zone onder de naam “3 Big Ideas About the Future of Social Media’s Role in Advertising“.

De Nederlandse vertaling is geschreven door Guido Makor:

Oude advertentie voor 'Dr. McLaughlin's electric belt'

“In social media kringen is de grootte wel degelijk belangrijk. Men bekijkt jou op basis van het aantal volgers dat je hebt, werkgevers bepalen je bonus op basis ervan en ROI liefhebbers kunnen er geen genoeg van krijgen.

Een uitdaging met betrekking tot deze focus op aantallen in social media vormt het feit dat er geen een-op-een ratio is van volgers versus kopers. Je kunt vast een conversieformule ontdekken, maar voor het opbouwen en onderhouden van een schare fans die betrokken is en tot aankopen over gaat, is gewoon veel werk nodig. Het is zeker de moeite waard, maar garantie voor succes is het niet.

De andere uitdaging is

Lees verder 


Strategisch gebruik van social media, een begin in 4 stappen – deel 1

Met een goede strategie loop je in social media minder risico.Velen die ik spreek over social media zijn nog erg sceptisch. Niet alleen zijn ze sceptisch over social media als zodanig, maar ook over wat het oplevert, men twijfelt of dat ueberhaupt te meten is en men vraagt zich af of het gebruik van social media niet meer schade berokkent dan dat het profijt oplevert.

Levert social media uw bedrijf niets op? Of – erger nog – heeft u geen idee of het iets oplevert? En wat zou het dan moeten opleveren? Wat wilt u er mee bereiken? En wie wilt u ermee bereiken?

Dit is het eerste deel in een mini-serie waarin ik in ga op de vraag hoe we social media bedrijfsmatig kunnen inzetten:

  1. Hoe trek je de aandacht van je doelgroep?
  2. Zorg ervoor dat eenmalige bezoekers terugkerende bezoekers worden.
  3. Van ‘liker’ of volger naar klant: conversie.
  4. Wat heb je er nou precies aan? – Meten is weten!

deel 1:
Hoe trek je de aandacht van je doelgroep?

Afbeelding: 'Muilkorf', Copyright (c) 2008 - 2011, dagtekening.nl(/muilkorf/)

Hoe trek je de aandacht van je doelgroep? Afbeelding: ‘Muilkorf’, Copyright (c) 2008 – 2011, dagtekening.nl

 

Om het antwoord op deze vraag scherp te krijgen, zul je eerst een aantal andere vragen moeten beantwoorden. De meest elementaire zijn:

Lees verder 


Nieuwe functionaliteit op LinkedIn: ‘Status Update’ voor je bedrijfsprofiel laat je praten met je doelgroep

Infographic 'Social media status', Copyright Daryl Lang, www.breakingcopy.com

Infographic 'Social media status', Copyright Daryl Lang, www.breakingcopy.com | Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Communiceren met de doelgroep is iets dat bedrijven – ook die met een kleiner budget – steeds makkelijker wordt gemaakt. Allerlei social media, in combinatie met tablets of mobiele telefoons, zorgen ervoor dat die lijn eigenlijk altijd open staat. Ook LinkedIn biedt die mogelijkheid. Op 6 oktober lanceerde LinkedIn de mogelijkheid status updates te plaatsen voor bedrijven.

Hoe werkt dat nu en hoe kun je dat activeren?

Zin of onzin

In een status update kan een bedrijf aankondigingen doen of discussies starten. Zo’n update kunnen de ‘volgers’ van een bedrijf vervolgens delen met anderen, zij kunnen er commentaar op geven of ze kunnen hem ‘leuk vinden’ (‘Like’). Ik hoor veel mensen al denken: ‘krijgen we die onzin nu ook in LinkedIn’?

Daarbij moet je je afvragen of het wel werkelijk onzin is. Het gebruik van social media wordt voor steeds meer bedrijven onderdeel van hun marketingstrategie. Een groot deel van de motivatie daarvoor is dat men wil blijven communiceren met de doelgroep.

Lees verder