Recente artikelen

Vind in 5 stappen de beste van 1,5 miljoen LinkedIn Groepen

Dit artikel verscheen eerder op de blog van Petra Fisher en is het tweede deel van een drieluik over LinkedIn groepen:


5-steps-linkedin-group-petra-fisher-linkedin-trainingVorige week schreef Petra het eerste artikel in een serie van 3 blogposts over LinkedIn Groepen. Mocht je het gemist hebben, neem dan 2,5 minuut de tijd om te lezen waarom LinkedIn Groepen niet werken. Wil je hierna nog steeds lid worden van LinkedIn Groepen, volg dan de 5 stappen hieronder en vind eenvoudig de voor jou relevante groepen.

1) Kies je reden om lid te worden van LinkedIn Groepen

Er zijn meer redenen dan ik kan bedenken om lid te worden van groepen op LinkedIn. Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in jouw branche? Wil je je expertise delen? Zoek je een nieuwe baan? Ben je op zoek naar nieuwe klanten of leads?

2) Verdeel de miljoenen LinkedIn Groepen in categorieën:

Zodra je (in ieder geval in gedachten) de LinkedIn Groepen in categorieën indeelt, kun je gefoccused op zoek. Kies 3-5 categorieën die voor jou van belang zijn en zoek per categorie minimaal 2 groepen om lid van te worden. Hier een voorbeeld van categorieën

Lees verder 


3 Redenen waarom LinkedIn Groepen niet werken

Dit artikel verscheen eerder op de blog van Petra Fisher en is het eerste deel van een drieluik over LinkedIn groepen:


Op het moment dat ik dit schrijf zijn er 1,583,987 LinkedIn Groepen. Je kunt van 50 LinkedIn Groepen tegelijk lid zijn. Vijftig groepen + 50 subgroepen om precies te zijn. Persoonlijk vind ik het wel fijn dat er een limiet zit aan het groepslidmaatschap. Als er geen limiet was, van hoeveel LinkedIn Groepen zou ik dan lid worden? Tien, tienduizend, een miljoen?

LinkedIn Groepen werken niet.

Zeg ik: “Bespaar je de moeite, word niet lid van LinkedIn Groepen”? Nee! Ik vind LinkedIn Groepen fantastisch; om kennis te delen, om in gesprek te gaan, om mensen te leren kennen, om vertrouwen op te bouwen, om zakelijke relaties aan te gaan. Als je je groepslidmaatschap goed inzet. Doe je het niet goed, dan kost dat je tijd, veel tijd zonder duidelijk resultaat voor je moeite.

De nummer drie fout in LinkedIn Groepen

Niet relevant zijn. Klinkt als een open deur? Ik sta er ook van te kijken hoeveel mensen dagelijks deze fout maken. Je blog in zoveel mogelijk groepen posten bijvoorbeeld. Niet doen! Deel je blog selectief in de LinkedIn Groep(en) waar het echt relevant is voor de leden. Binnen groepen gaat het immers om interactie, om mensen betrekken. Slechts de link naar een blog delen is geen interactie. Hoe interessant het artikel ook is. Schrijf altijd een korte introductie, stel een vraag, start een discussie. Hoe vaak lees je de comments in een discussie en dan staat er ineens: “Dit gaat eigenlijk over iets anders, maar door deze discussie vraag ik me af…” Trap niet in deze val van irrelevant zijn. Hou je bij het onderwerp. Als je gedachten door de discussie op een ander interessant onderwerp komen, start een nieuwe discussie.

De nummer twee fout in LinkedIn Groepen

Niet luisteren. Heb je de perfecte groep gevonden, dan is het verleidelijk meteen een discussie te starten. Ha, ik heb het in mijn enthousiasme meer dan eens gedaan. Geen goed idee. Als je een discussie start, wil je ook reacties, interactie. Begin daarom met luisteren. Gewoon dagelijks even wat lezen. Krijg feeling voor de groepscultuur. Ga dan hier en daar liken en meepraten. Andere groepsleden gaan je opmerken. Zorg dat je opmerkingen bijdragen aan een goede sfeer in de groep; deel kennis. Als mensen je leren kennen en aardig vinden is de kans veel groter dat ze een door jou gestarte discussie lezen en actief meepraten..

De nummer één fout in LinkedIn Groepen

Je niet in de groep verdiepen. Yup, de grootste fout die je kunt maken. Als je naar een netwerkbijeenkomst gaat, bereid je je daar op voor. Doe dat ook met je lidmaatschap van een LinkedIn Groep. Voordat je zelfs maar lid wordt lees je het profiel van de groep, om te kijken of deze LinkedIn Groep echt handig voor je is. Lees zodra je lid bent de groepsregels. Hoe kun je voorkomen specifieke regels van een groep te overtreden als je ze niet hebt gelezen? Verdiep je ook in de groep door te kijken hoeveel leden de groep heeft. Een groep met 10 zeer betrokken professionals die kennis delen is geweldig om je vakkennis bij te houden. Zoek je in LinkedIn Groepen bekendheid of mogelijke leads, dan ga je voor de groepen met minimaal 300 leden en grote activiteit.

Hou dit blog in de gaten (of abonneer je), dan lees je volgende week: Hoe de voor jou relevante groepen te vinden tussen de 1,583,987 (and counting) LinkedIn Groepen.

Wat doe jij om te zorgen dat LinkedIn Groepen wel voor je werken?

10 top tips voor een professionele LinkedIn bedrijfspagina

De LinkedIn bedrijfspagina: het is mogelijk een van de meest ondergewaardeerde onderdelen van LinkedIn. Veel bedrijven en ondernemers nemen de moeite niet eens er een aan te maken.

En waarom zou je ook? Een mogelijkheid om je producten en diensten aan te bieden aan je doelgroep of doelgroepen, inclusief aanbevelingen,met afbeeldingen en met links naar je website? Geheel gratis? Ach…

Heb ik toch je interesse gewekt, lees dan hieronder mijn tien top tips voor een professionele LinkedIn bedrijfspagina:

Lees verder 


LinkedIn: 5 tips om een netwerk op te bouwen dat effectief is

Eind november 2012 verscheen er een update op LinkedIn van Peter Burton, iemand uit mijn tweedegraads LinkedIn netwerk. De update luidde (vertaald in het Nederlands): ‘Laten we eens kijken hoe effectief LinkedIn werkelijk is! Ik zou graag willen weten hoeveel van de bijna 600 mensen in mijn netwerk dit ook daadwerkelijk zien. Als je deze update ziet, zou ik je dankbaar zijn als je hem ‘leuk’ zou vinden. Bedankt‘.
In 3 dagen tijd hadden bijna 1400 mensen dit ‘leuk’ gevonden en hadden zo’n 90 mensen er commentaar bij geplaatst.

Aan het begin van deze maand zag ik er weer zo een, nu uit mijn eerstegraads netwerk: “I am interested to know how many of the 400 people in my network are actually seeing / reading this. If you notice this posting, please if you could ‘like’ it. Thanks“. En ja hoor: na een maand vonden 26.681 mensen dit interessant en hadden er 1.781 commentaar op gegeven.

Onbenulligheid…

In een later commentaar op zijn actie schreef Burton: “… het idee (om te vragen om ‘likes’ – GM) is puur gedreven uit nieuwsgierigheid of ik zo kan bepalen hoe effectief het platform echt is …” en “… Om inzicht te krijgen in de waarde van LinkedIn als online tool is het proces dus de moeite waard geweest …“.

Ik vind het moeilijk om mijn ergernis over zoveel onbenul onder stoelen of banken te steken. Want wat zegt dit nou over de effectiviteit en de waarde van LinkedIn? He-le-maal niets! Sterker nog: het slaat nergens op.

Waarom slaat het nergens op? Drie eenvoudige redenen:

Lees verder 


IN 2 STAPPEN NAAR SOCIAL MONITORING TOOLS

Eind vorig jaar ben ik geïnterviewd voor het Customer Contact Magazine Nederland (CCM). Dit interview is gepubliceerd in een artikel over social monitoring tools in uitgave nr. 11/12 van 2012. Een deel van het magazine is online te vinden, maar dit artikel stond daar niet bij. Deze week kreeg ik de PDF binnen, die ik hieronder deel.
Voor de goede orde: ik heb de tekst niet geschreven, die komt voor rekening van Aart Verschuur, journalist voor CCM.

Gepubliceerd in CCM – JAARGANG 18 – NR 11/12 2012, DOSSIER SOCIAL MEDIA, Tekst Aart Verschuur

STAP 1: DENK EERST NA OVER PRIJS, TAAL EN FOCUS

Lees verder 


Recepten-site Punchfork overgenomen door Pinterest

Gisteren werd bekend dat Pinterest de recepten-site Punchfork heeft overgenomen.

Punchfork?

Afbeelding: Wat is Punchfork?

De layout van Punchfork doet erg denken aan die van Pinterest. Andere gelijkenissen zijn het verzamelen van gelijksoortige afbeeldingen (namelijk van gerechten), de mogelijkheid commentaar te plaatsen (in dit geval ingediënten), het doorlinken naar externe sites en het ‘liken’ van recepten.

Afbeelding van de Homepage van Punchfork

Prik een vorkje mee op Punchfork

Veranderingen

In een commentaar op de site over de overname, schrijft CEO Jeff Miller onder meer dat de site vlug uit de lucht zal gaan. Ook zal de API niet meer ondersteund worden en zullen de mobiele apps worden verwijderd.

Pinterest zelf zegt er vooralsnog verder niets over. Toch lijkt me dat deze overname ook voor Pinterest niet zonder gevolgen zal blijven. Punchfork dankte zijn bestaan immers niet alleen maar aan de mogelijkheid plaatjes en recepten te delen. Ook een goede zoekmogelijkheid en de indeling van recepten in vegetarisch, glutenvrij, veganistisch en ‘paleo’ (iemand enig idee wat dat is?) maken Punchfork op dit moment nog beter doorzoekbaar dan Pinterest.
Het wordt dan ook tijd dat Pinterest minstens hashtags gaat ondersteunen en een manier om individuele pinboards te doorzoeken en alle zoekresultaten in een scherm te tonen.

Dit is het moment!


Social media in 2012: een jaaroverzicht

2012 was een druk jaar in het land van social media.

Facebook nam Instagram over voor 1 miljard dollar. Daarna ging Facebook naar de beurs én als klap op de vuurpijl bereikten ze de mijlpaal van 1 miljard gebruikers.

LinkedIn kreeg te maken met een flinke dosis slechte publiciteit toen in juni ruim 6 miljoen wachtwoorden op straat kwamen te liggen. In september kreeg LinkedIn een geheel nieuw ontwerp, maar tegelijkertijd ook veel verbeteringen (daarover later een apart blogartikel).

Twitter brak in 2012 echt door op mobiele apparaten, maar verbrak de verbinding met LinkedIn. In december kreeg ook Twitter een nieuw uiterlijk, onder meer met de mogelijkheid voor een banner foto, zoals ook Facebook en (de bedrijfspagina van) LinkedIn die al kenden.

MySpace, een van de oudste sociale netwerken (geboren in 2003!), was lange tijd op sterven na dood, maar begon in september aan zijn tweede jeugd met een fris nieuw ontwerp.

Er gebeurde natuurlijk nog veel meer. Hieronder vind je een infographic van ‘The SEO Company‘ over alle hoogtepunten in social media in 2012:

Lees verder 


Op zoek naar werk? Presenteer je via Social Media!

In maart 2011 werd Pinterest gelanceerd. In maart 2012 schreef ik een artikel over het netwerk: Pinterest, een prikbord dat marketers en verkopers maar beter serieus kunnen nemen….

Acht maanden later kunnen we constateren dat het netwerk steeds volwassener wordt. Op 14 november 2012 liet Pinterest op zijn blog weten dat nu ook bedrijven een officiële Pinterest pagina kunnen aanmaken, zoals dat onder meer al kon bij Facebook en LinkedIn. Amazon heeft daar al gebruik van gemaakt, getuige de pagina op pinterest.com/amazonfashion, waar het bedrijf zich expliciet richt tot de vrouwelijke gebruikers van Pinterest.

Het prikbord van Wanda Catsman op Pinterest dat haar een baan opleverde

Het prikbord van Wanda Catsman op Pinterest dat haar een baan opleverde

Inmiddels weten ook werkzoekenden en recruiters hun weg te vinden naar Pinterest, al gebeurt dit nog mondjesmaat. Een link naar LinkedIn, een filmpje waarin je je voorstelt, een QR-code waarmee je contactinformatie eenvoudig in een smartphone zet, visuele aanbevelingen, logo’s van bedrijven waar je gewerkt hebt, gecombineerd met strategische links naar het profiel van een oud-manager: samen kan deze informatie een uitstekend beeld schetsen van wie je bent en wat je zoekt. In augustus benutte Wanda Catsman als eerste in Nederland de mogelijkheden van Pinterest om werk te zoeken.
Op haar LinkedIn profiel schrijft Wanda daarover:

Lees verder 


De Ultieme Complete Definitieve ‘Cheat Sheet’ voor Afmetingen van Plaatjes op Social Media (infographic)

Soms word je er gek van. En zeker als je geen geheugen hebt voor cijfertjes, dan willen al die verschillende formaten van plaatjes op social media je nog wel eens te veel worden. Daarom heeft LunaMetrics.com besloten alle afmetingen op een rij te zetten en onder te brengen in onderstaande (behoorlijk lange) infographic.

Teaser Cheat Sheet

Lees verder 


Focus: onmisbaar instrument of voorbijgaande hype?

Plaatje: 'Focus: ieder schittert op zijn eigen plaats met zijn eigen authentieke kleuren'

Ieder schittert op zijn eigen plaats met zijn eigen authentieke kleuren

De woorden ‘focus’ en ‘focussen’ zijn momenteel populair. Of ik nu aan het sporten ben, de krant opensla of televisie kijk, overal kom ik die woorden tegen. Gaat het hier om een hype, die weer overwaait, zoals er zoveel komen en net zo snel ook weer gaan? Of gaat het hier om een onmisbaar instrument in deze snel veranderende en zeer dynamische wereld?

Om te beginnen wil ik de tegenpool van ‘focus‘ eens onder de loep nemen, namelijk ‘chaos‘. Het woord klinkt eng, want wie wil er nou in een chaos terecht komen? Chaos kan echter ook veel brengen, namelijk creativiteit. Als je de chaos toelaat, gebeuren er mooie dingen. Je gaat met elkaar brainstormen en komt op de meest geweldige ideeën. Innovatie heeft creativiteit nodig en

Lees verder