Recente artikelen

Ontvang nu gratis vijf tips voor netwerken naar je nieuwe baan met Linkedin

Dankzij de tips die ik geef op mijn blog en in mijn workshops heb je een ijzersterk Linkedinprofiel: je wordt goed gevonden. Gefeliciteerd! Maar wat nou als je niet alleen wil afwachten tot je gevonden wordt, maar ook zelf actief naar werk wil gaan zoeken? Want je wil gewoon zo snel mogelijk nieuw werk. Je schakelt natuurlijk je netwerk in, maar dat is nog niet zo groot… Je zoekt op Linkedin, maar vindt weinig en dat ontmoedigt je.

Daarom heb ik Hanneke Dijkman van New Options for Professionals gevraagd uit te leggen hoe je je netwerk uitbreidt met Linkedin. Hanneke is een ervaren loopbaancoach voor professionals en managers en heeft veel ervaring met het leren aan werkzoekenden hoe ze Linkedin actief kunnen gebruiken. Zie de vele aanbevelingen op haar Linkedin profiel.

Met haar Vijf tips kun je een groter netwerk opbouwen dat je helpt om vacatures te vinden. Een netwerk van mensen die werken in de functies en organisaties waar jij ook zou willen werken. Zodat je gemakkelijker werk vindt dat naar je zin is.

Logo New Options for Professionals

Bekijk nu meteen de video Vijf tips voor netwerken naar je nieuwe baan via Linkedin waarin ik Hanneke vraag hoe werkzoekenden LinkedIn het beste kunnen gebruiken om hun netwerk uit te breiden om hun nieuwe baan te vinden. Ze geeft in deze video helder en rustig uitleg.

Hanneke legt de nadruk op zelf vinden, waarmee ze mensen de kennis en de mogelijkheid geeft het heft in eigen hand te nemen. En dat doet ze uitstekend! Klik op deze link en bekijk de video: het is een echte aanrader voor iedereen die op zoek is naar werk.

 


Social media steeds belangrijker voor bedrijven: ten koste van social media managers

Dat lijkt een tegenstrijdigheid: social media is voor bedrijven steeds belangrijker, maar er is steeds minder vraag naar social media managers. Toch is het dat niet. Ik leg het uit:

Lees verder 


10 tips voor een goed gebruik van LinkedIn endorsements

LinkedIn endorsements een jaar na de introductie: zin of onzin?

Morgen is het 1 jaar geleden dat LinkedIn de ‘Endorsements’ introduceerde: dé manier om met 1 klik te laten weten dat iemand een vaardigheid of kennis bezit. Op 6 maart 2013 liet LinkedIn weten dat er al 1 miljard endorsements waren gegeven. In het afgelopen jaar zijn de onderschrijvingen, zoals de Nederlandse vertaling inmiddels luidt, onzinnig genoemd, maar ook nuttig. Een grotere tegenstelling bestaat er nauwelijks.

Zijn endorsements nuttig? En hoe kun je er zoveel mogelijk je voordeel mee doen? Lees verder voor de tien tips:

Lees verder 


9 tips om veiliger te internetten en je gegevens privé te houden

Dit artikel is een vrije vertaling van “Here’s how to keep your Internet usage & data private” op venturebeat.com. Dat artikel is weer afgeleid van een artikel op WhoIsHostingThis?, dat te vinden is op http://www.whoishostingthis.com/blog/2013/07/29/private-internet-usage-infographic/.


Zo’n beetje de enige manier om vandaag de dag je gegevens werkelijk veilig, afgeschermd en privé te houden, is om ver weg te blijven van alle elektronische apparaten, op je broodrooster na. En zelfs je broodrooster is tegenwoordig nog verdacht.

Maar als je een beetje lijkt op de meeste mensen, dan heb je internet nodig voor je werk en vind je internet handig om contact te houden met familie en vrienden en je vindt internet minstens handig om informatie tot je te nemen via Netflix, nu.nl, et cetera.

Dus, hoe behoud je nu wat je nodig hebt en wat je wilt, terwijl je het onmiskenbare feit dat webdiensten flink wat vuile informatie over je verzamelen zo beperkt mogelijk houdt?

Wat fijn dat je die vraag stelt. Hieronder vind je een paar handige tips

Lees verder 


Hoe bespaar je geld op je pc? Nou, zo dus…

We werken allemaal met software waar we voor betalen, terwijl het allemaal kan met software die gratis is. Waarom doen we dat dan niet?

Dit is het eerste in een reeks artikelen over open source software en alternatieve manieren van werken met en denken over automatisering.

Vreemd

We hebben met ons allen minder geld te besteden in steeds meer crisis. We bezuinigen overal op, ook op computers. We doen wat langer met die wat trage pc. Koop je toch een nieuwe pc of laptop, dan ben je eerder geneigd de wat duurdere links te laten liggen. Maar als het aankomt op software, dan volgen we gedwee de aanwijzingen van verkopers en de wil van de grote software-aanbieders: we kopen Windows of MacOS en bovendien vaak nog een hele berg aan commerciële software.

Lees verder 


Nieuwe LinkedIn functionaliteit ‘name tagging’: zin of onzin?

Op 4 april introduceerde LinkedIn een nieuwe functionaliteit, ‘name tagging’: noem de naam van een contact of een bedrijf in conversaties in LinkedIn en zij krijgen een bericht dat zij genoemd zijn.

LinkedIn 'name tagging': zin of onzin?

LinkedIn ‘name tagging’: zin of onzin?

Hoe werkt het:

Lees verder 


Exporteer je LinkedIn contacten: maak een backup in 6 stappen

Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je je LinkedIn contactenlijst zou willen exporteren. De meest voor de hand liggende reden is om een backup te hebben van al je LinkedIn contacten. De tweede reden kan zijn dat je de e-mailadressen van al je LinkedIn contacten wilt importeren in je e-mailprogramma. Een mogelijke derde reden is dat je de 50-contacten-limiet van LinkedIn wilt omzeilen; vanuit LinkedIn kun je immers maximaal 50 mensen in één keer een bericht sturen.

Deze week was ik uitgenodigd bij The Hub in Rotterdam om het vijfjarig ondernemersfeest mee te vieren van ‘New Options for Dutch Repats’ van Hanneke Dijkman. Hanneke is loopbaancoach voor Dutch Repats (expats die terugkeren naar Nederland). Haar LinkedIn profiel vind je op nl.linkedin.com/in/hannekedijkman

Tijdens deze avond werd mij door twee ondernemers gevraagd of zij hun contactenlijst van LinkedIn ook konden exporteren. Het antwoord is ‘Ja, dat kan!’ Hieronder lees je hoe:

Lees verder 


3 Redenen waarom niemand je discussies in LinkedIn Groepen leest

Dit artikel verscheen eerder op de blog van Petra Fisher en is het laatste deel van een drieluik over LinkedIn groepen:


Eerlijk gezegd vind ik het een beetje genant dit artikel te schrijven. Waarom? Soms zie ik discussies in LinkedIn Groepen die zo tenenkrommend zijn, dat ik me afvraag waarom iemand ze plaatst. Daarom schreef ik onlangs 3 redenen waarom LinkedIn Groepen niet werkenDit artikel schrijven voelt een beetje als een open deur, en dan 3x.Maar ik weet dat we allemaal fouten maken, zeker als we in ons enthousiasme te snel zijn. Om je voor de meest gemaakte fouten te behouden lees je hier de 3 belangrijkste redenen waarom je discussies geen interactie oproepen:

Lees verder 


5 aandachtspunten bij het online volgen van concurrenten via social media

Marketeers kunnen tegenwoordig zo bezig zijn in hun eigen marketingplannen, sales, sociale mediastatistieken etc, dat zij een van de meest cruciale dingen vergeten: namelijk de concurrentie. Weten wat je concurrenten doen, is net zo belangrijk als je eigen werk. Met social media heb je een eenvoudige manier om een belangrijk deel van de activiteiten van je concurrenten te traceren.

Bij dezen vijf tips om erachter te komen waar je concurrenten mee bezig zijn:

Lees verder 


Volgers voor je bedrijfspagina op LinkedIn: hoe kom je daar aan?

Afbeelding van de Volgknop op een LinkedIn BedrijfspaginaDeze week stelde Peter Postma mij de vraag: hoe krijg ik meer volgers op mijn bedrijfspagina?

Uitstekende vraag! Maar waarom zou je überhaupt volgers willen op je bedrijfspagina?

Het antwoord daarop is deels het antwoord op je oorspronkelijke vraag:
De belangrijkste reden om als bedrijf gevolgd te willen worden is dat je (namens je bedrijf) contact wilt met mensen. Je wilt engagement, oftewel verbinding of contact. Dat klinkt simpel, maar het is wel essentieel: ‘volgen’ gaat verder dan ‘leuk vinden’. Als je een bedrijf volgt, zul je namelijk iedere update van het bedrijf op je startpagina zien.

Zo betrek je als bedrijf je volgers bij je bedrijfsgebeurtenissen. Je gaat een relatie met ze aan. En net zoals in iedere relatie, zorgen beide partijen ook in deze relatie dat ze wat aan elkaar hebben. Jij geeft je volgers nieuws en kennis over je bedrijf, je branche, je producten en je diensten. Zij vertrouwen je, zijn je trouw en raden je aan bij hun relaties.

Dat is wederkerigheid!

Meer volgers op je LinkedIn bedrijfspagina in 3 stappen

Er zijn 3 manieren om meer volgers te krijgen op je bedrijfspagina:

Lees verder