Recente artikelen

Bedrijven maken nog te weinig gebruik van showcasepagina’s – 8 tips voor ondernemers

Op 14 april van dit jaar introduceerde LinkedIn een nieuw onderdeel voor ondernemers: de showcasepagina. De term showcasepagina zou je kunnen vertalen als ‘etalagepagina’: je brengt er een product, dienst of bedrijfsonderdeel mee onder de aandacht van klanten en potentiële opdrachtgevers.
Met showcasepagina’s kun je je producten en diensten categoriseren en richten op specifieke doelgroepen.

Ben je benieuwd wat je zoal kunt doen met showcasepagina’s? Lees mijn blogartikel op online marketingblog Marketingmed.nl voor details, tips en ideeën.

Met een showcasepagina zet je producten, diensten of bedrijfsonderdelen in de etalage

Met een showcasepagina zet je producten, diensten of bedrijfsonderdelen in de etalage

De onderwerpen in het artikel:

  1. Hoe maak je een showcasepagina aan en hoe verwijder je hem weer?
  2. Mooi, zo’n virtuele etalage, maar wat zet je er nou in?
  3. Hoe regel je beheer en onderhoud?
  4. Return on investment: analyses met grafieken en statistieken
  5. Ondersteuning via LinkedIn groepen
  6. Doelgroepsegmentering: hoe spreek je jouw publiek gericht aan?
  7. Nog een aantal punten waar je op moet letten, zoals doel, doelgroep en planning
  8. Acht tips voor de promotie van je showcasepagina
  9. Conclusie

Het gehele artikel staat op http://marketingmed.nl/de-linkedin-showcasepagina/.



foto: londen-retro-stad-road-winkels-342960 via Pixabay cc


Betrek je medewerkers bij het communiceren met de klant via de Communicatie Cockpit van Intermix

Computaal is businesspartner van Intermix in Sliedrecht. Met de Communicatie Cockpit van Intermix kan een bedrijf de medewerker weer betrekken bij het communiceren met de klant. Mensen doen per slot van rekening zaken met mensen!

“Het is niet de sterkste, de slimste of de snelste, maar degene die zich het beste kan aanpassen aan veranderende omstandigheden die overleeft…” – Charles Darwin

Iedere medewerker krijgt zijn eigen inlog en kan met minimale inspanning centraal gegenereerde content personaliseren. Zo wordt de betrokkenheid van medewerkers bij hun bedrijf en de band met hun klanten en doelgroep versterkt.


Een greep uit de mogelijkheden van de Communicatie Cockpit:

  • Eenvoudig gepersonaliseerde berichten maken
  • E-mailing nieuwsbrief versturen via medewerkers
  • Aangepaste en standaard templates
  • Geavanceerde doelgroepdefinities vastleggen
  • Gedifferentieerde berichten aanmaken voor verschillende social media
  • Berichten gebufferd verzenden
  • Koppelingen naar externe en interne RSS feeds
  • Koppelingen naar CRM pakket
  • Meerdere social media accounts tegelijkertijd beheren
  • Een Dashboard voor het afhandelen van binnenkomende social media- en blogreacties

Neem contact op met Computaal voor meer informatie over de Communicatie Cockpit.


Op zoek naar een baan, maar nog wel in dienst? Gebruik de LinkedIn ‘secret mode’.

Onderstaand artikel is een vrije vertaling van ‘How to Secretly Use LinkedIn‘, gepubliceerd op HuffingtonPost op 24 juni 2014.

Op zoek naar een baan? Vertel het je collega's niet!

Op zoek naar een baan? Vertel het je collega’s niet!

Onbezonnen gebruik van LinkedIn heeft al vaker geleid tot ontslag. Als je baas of je collega’s zien dat je actief op zoek bent naar een nieuwe baan of contact zoekt met recruiters, of je profiel bijwerkt nadat je opslag gekregen hebt, of dat je ineens veel bedrijven gaat volgen, dan kan dat zorgen voor problemen. Maar ja, je professionele contacten bevinden zich nu eenmaal op LinkedIn en contact verbreken met je baas of collega’s is ook een teken dat er iets aan de hand is.

Hoe kun je dan LinkedIn gebruiken om een nieuwe baan te zoeken zonder je collega’s er op te wijzen dat je daar mee bezig bent?

Gelukkig kan het wel… namelijk door je

Lees verder 


Kun je omzet maken met behulp van LinkedIn?

Natuurlijk is mijn antwoord op die vraag een ondubbelzinnig ‘ja’. Maar voor velen blijkt het niet zo envoudig te zijn. Omzet maken betekent immers ‘conversie’. Een vlugge check op Wikipedia leert dat conversie betekent ‘… het omzetten van de status van een bezoeker in de door de marketeer gewenste status. De interesse van een bezoeker wordt hier dus omgezet in een doelgerichte wenselijke actie wat conversie heet‘.

Conversie: het klinkt als een opera

Bij websites en social media is de term conversie onder marketeers inmiddels een gevleugelde uitdrukking. LinkedIn is daarop nog een uitzondering. LinkedIn wordt nog steeds te veel gezien als een online cv of een veredelde contactenlijst. En dat is jammer, want ook via LinkedIn kun je conversie creëren!

Het AIDA-model

Conversie volgens het AIDA model: Awareness (bewustzijn), Interest (interesse), Desire (verlangen), Action (actie)

In het geval van LinkedIn kan conversie bijvoorbeeld inhouden dat een bezoeker aan je profiel je uitnodigt in zijn LinkedIn netwerk, een van je

Lees verder 


Infographic: Creating A Killer LinkedIn Profile

Tekst tekst tekst… Het is de essentie van Internet; iedereen zoekt immers via tekst naar bepaalde content!
En toch is tekst niet voor iedereen de meest ideale manier om kennis tot zich te nemen. Infographics kunnen een uitstekend alternatief bieden voor hen die minder goed met tekst en beter met afbeeldingen overweg kunnen. Daarom deel ik bij dezen de nieuwe Infographic van Link Humans met tien tips die bijdragen tot een ideaal LinkedIn profiel.

Deze Infographic verscheen eerder in een blogartikel op het LinkedIn blog.


De vijf grootste fouten die zelfstandig ondernemers maken op Linkedin

Logo Marketingmed

Sinds vandaag ben ik officieel gastblogger op Online marketing blog Marketingmed. Marketingmed.nl informeert door middel van kennisartikelen en blogberichten dagelijks over het laatste nieuws, de laatste trends en gebeurtenissen rond social media, Online marketing, SEO en WordPress.

Marketingmed werkt met gastauteurs van diverse gerelateerde bedrijven en/of samenwerkende blogwebsites. Zodoende publiceert Marketingmed DAGELIJKS! de beste content online om alle online ondernemers de juiste informatie te bieden die ze nodig hebben om te groeien op het internet. Met deze informatie kun je sneller inspelen op de ontwikkelingen die vandaag plaatsvinden, zodat je morgen voorop kunt lopen met jouw organisatie.

De vijf grootste fouten van zelfstandig ondernemers op Linkedin
Mijn eerste artikel is ‘De vijf grootste fouten die zelfstandig ondernemers maken op Linkedin‘.


Recruitmentgoeroe Kevin Wheeler ‘dist’ LinkedIn

In een artikel op HR Praktijk van 29 april zegt Recruitmentgoeroe Kevin Wheeler: “HR-professional die LinkedIn gebruikt houdt zichzelf voor de gek als hij zegt dat hij social media gebruikt.

Foto van 'recruitmentgoeroe' Kevin Wheeler

‘Recruitmentgoeroe’ Kevin Wheeler

Het is een opvallend artikel op de site van HR Praktijk. De Amerikaanse recruitmentgoeroe Kevin Wheeler doet daarin een aantal uitspraken, waar ik als LinkedIn trainer op móest reageren. In het artikel Social media en recruiteren: hoe gaat dat in zijn werk? stelt hij onder meer dat LinkedIn in feite niet meer dan een cv online is, en dat LinkedIn te traditioneel zou zijn. Ook suggereert hij dat achtergrondinformatie over sollicitanten op Facebook en Twitter waardevoller zou zijn dan de werkgerelateerde informatie op LinkedIn.

Dat kon ik natuurlijk niet over mijn kant laten gaan. Volg de link naar het artikel en lees daaronder mijn reactie. Enkele citaten:

  • Over Facebook en Twitter: “Dat zijn de social media, waarop jongeren actief zijn. Je vindt er geen ‘credentials’ zoals op LinkedIn. Maar wel informatie over de achtergrond van iemand. Zijn geschiedenis, maar bijvoorbeeld ook zijn interesses.
  • Over het verschil in uitingen tussen LinkedIn enerzijds en Facebook en Twitter anderzijds: “Stel je hebt iemand die werkt als psycholoog, maar het op Facebook en Twitter er alleen maar over heeft dat het opknappen van oldtimers zijn passie is. Een HR-professional die op zoek is naar een psycholoog met passie weet dan dankzij Facebook en Twitter dat deze persoon niet de juiste kandidaat is.
  • Over LinkedIn: “Een HR-professional wil geen opsomming, maar wil weten wat iemand echt heeft gedaan.

Je begrijpt dat ik het hier niet mee eens ben. Ik heb mijn mening verwoord in een uitgebreide reactie onderaan het artikel.

Wil je direct naar mijn reactie, klik dan hier.


Voordelen en nadelen van de nieuwe showcasepagina in LinkedIn

De werkelijkheid is vaak vreemder dan je vreemdste fantasieën. Had je me een half jaar geleden gezegd dat LinkedIn het tabblad Producten en Services zou verwijderen van de bedrijfspagina’s, dan was de kans groot geweest dat ik met een theatraal doch gedecideerd gebaar naar mijn voorhoofd had gewezen.

Toch is de werkelijkheid dat LinkedIn op 14 april het tabblad Producten en Services verwijderd heeft van alle bedrijfspagina’s. Men had het kort daarvoor aangekondigd: “LinkedIn wil alle leden een eenvoudige en efficiënte ervaring bieden. Om dit te bewerkstelligen, evalueren we voortdurend hoe onze huidige producten en functies worden gebruikt en streven we ernaar onze resources te gebruiken om de beste producten te maken. Soms betekent dit dat bepaalde functies buiten gebruik worden gesteld. Het tabblad Producten en services zal op 14 april worden verwijderd van alle bedrijfspagina’s op LinkedIn.“.

Vóór deze aankondiging had LinkedIn eveneens een nieuwe feature aangekondigd, de zogenaamde showcasepagina.

De showcasepagina van Computaal LinkedIn Trainingen

Banner van de showcasepagina van Computaal LinkedIn Trainingen

Wat is een schowcasepagina? LinkedIn schrijft daarover: Bedrijven willen unieke aspecten via hun eigen boodschap delen met een unieke doelgroep. Met showcasepagina’s kunt u zich beter profileren op uw bedrijfspagina door een speciale, onderliggende pagina voor deze aspecten van uw bedrijf te maken. Geïnteresseerde leden kunnen uw showcasepagina net zo volgen als een bedrijfspagina. […] Het is zinvol om een showcasepagina te maken wanneer u op een speciale pagina een merk, bedrijfseenheid of bedrijfsinitiatief wilt belichten.

Klinkt goed. Maar wat zijn de voordelen van een dergelijke showcasepagina? En wat zijn de nadelen? Hieronder een opsomming:

Lees verder 


Verbeter je ondernemersprofiel en maak een grotere kans op opdrachten en werk met ‘SEO’ binnen LinkedIn

Hoe onderscheid je je in LinkedIn? De vraag die daaraan vooraf gaat is: waarom zou jij je willen onderscheiden in LinkedIn? Voor ondernemers, bedrijven en werkzoekenden is het antwoord op die vraag eenvoudig: je wilt je onderscheiden zodat je opvalt en gevonden wordt! Je wilt opvallen en gevonden worden zodat je nieuwe kansen creëert op opdrachten, klanten of een nieuwe baan! Je wilt opdrachten, klanten of een nieuwe baan, zodat je meer geld hebt en meer ruimte om je leven in te richten zoals jij dat wilt!

Is LinkedIn daar dan wel geschikt voor? Er zijn inmiddels 300 miljoen mensen (cijfers van 18 april 2014) – zogenaamde ‘professionals’ – lid van LinkedIn. Hoe onderscheid je je dan nog?

Dat heeft alles te maken met wat techneuten SEO noemen: Search Engine Optimization. Zoekmachineoptifmalisatie is de kunst van het zo vindbaar mogelijk maken van een website. Ook LinkedIn profielen zijn kleine websites. En ook die kleine websites worden geïndexeerd door Google. Daarom is het belangrijk om strategisch in een profiel trefwoorden te plaatsen die jouw doelgroep in zoekopdrachten gebruikt om jouw expertise of product te vinden.

Trefwoorden

Het is een hele kunst om trefwoorden te bedenken die je doelgroep gebruikt. Je doet er dan ook goed aan om je eigen klanten te vragen welke woorden zij zouden gebruiken om jou te vinden. Vind je dat moeilijk, vraag het dan aan

Lees verder 


Vertrouwen, de basis van LinkedIn

Vertrouwen is de basis voor iedere duurzame relatie. In zo’n duurzame relatie ken je elkaar goed, let je op elkaar en kun je elkaars kwaliteiten noemen.

Als iemand je vertrouwt in jouw vakgebied, zal hij ook trouw aan je zijn. Vertrouwen bouw je op door een relatie aan te gaan, door een band op te bouwen. Binnen LinkedIn doe je dat met de mensen in je netwerk. Dat houdt dus in dat je die mensen moet kennen.

Afbeelding ban een kleine hand in een grote hand met struiken op de achtergrond

“Nothing is as fast as the speed of trust, Nothing is as profitable as the economics of trust. Nothing is as central to leadership as relationships of trust. It is truly the one thing that changes everything.” – Stephen M.R. Covey (de zoon van Dr. Stephen Covey)

Een netwerker die iedereen kent is niet te vertrouwen

De leeuw staat symbool voor kracht. Dit geldt echter niet voor de LION. LION is een afkorting die staat voor LinkedIn Open Networker. Een LION accepteert alle uitnodigingen en heeft dus een enorm netwerk.

Handig, kun je denken! Meteen een aantal LIONs opzoeken en uitnodigen, dan heb ik een groter netwerk!

Dat klopt natuurlijk, je netwerk groeit daardoor enorm! Dat is ook precies wat een LION ten doel heeft: zoveel mogelijk mensen helpen aan een zo groot mogelijk netwerk.

Maar zou jij je veilig voelen als je met een leeuw in een grote ruimte zou staan?

Lees verder