Recente artikelen

Concurrenten en je LinkedIn connecties

Vorige week vroeg een bedrijf in Brabant mijn advies over iets wat veel bedrijven moeilijk vinden met betrekking tot hun concurrenten: moeten wij onze LinkedIn connecties afschermen of niet? Tijdens een sessie bij een klant gisteren in Schiedam werd mij dezelfde vraag gesteld.
Dit betreffen beide bedrijven die zich bewegen in een zeer concurrerende markt en ik vind het daarom dan ook een begrijpelijke vraag.

LinkedIn cover foto

De achtergrondfoto op de inlogpagina van LinkedIn

Een superkort antwoord zou kunnen zijn: “De basis van LinkedIn is vertrouwen“. Maar dat is in dit geval toch iets te kort door de bocht.

Waarom heb je connecties?

Dat klinkt misschien als een overbodige vraag, maar het is goed om je nog even de essentie van LinkedIn te realiseren.

Als je een connectie maakt, dan nodig je die persoon uit in je netwerk. Je deelt vanaf dat moment niet alleen je kennis, maar ook je kennissen:
Je kunt mensen aan elkaar voorstellen en anderen vragen om jou voor te stellen aan iemand in hun netwerk. En je deelt kennis en doet nieuwe kennis op via je connecties.
Daar maak je niet alleen je eigen netwerk sterker mee, maar ook dat van anderen. Dat wekt vertrouwen. En dat is de basis van LinkedIn.

Wil je je connecties desondanks tóch afschermen, dan is het goed om dit te weten:

Lees verder 


LinkedIn backup blijkt een lachertje; gebruik Evernote als alternatief

Dit artikel verscheen eerder op Marketingmed: http://ow.ly/RAP9S.

LinkedIn backup

Een aantal weken geleden ontstond er groot rumoer onder LinkedIn gebruikers: de optie om een eenvoudige – directe – export (backup) van je connecties te maken was stilletjes door LinkedIn verwijderd. Die functie was vervangen door de mogelijkheid een complete data-export te maken van ál je gegevens, inclusief je connecties.

Met andere woorden: voor een backup van alleen je connecties, moest je voortaan dus een volledige backup maken van al je gegevens. Hier was slechts een nadeel aan verbonden: terwijl je je connecties voorheen direct kon downloaden, moest je op deze volledige backup maximaal 72 uur wachten.

Het kan je zijn ontgaan, want na felle protesten zette LinkedIn de optie 1 dag later al weer terug: In een blog post schreef product management VP Michael Korcuska : “We’ve heard you loud and clear — [up to 72 hours] is too long to have to wait for a download of connection information” […] “Effective immediately, we have turned the CSV download link back on.
De mogelijkheid om een compleet archief van al je LinkedIn gegevens aan te vragen blijft daarnaast bestaan.

In diezelfde post schrijft Korcuska dat de gegevens die LinkedIn-leden invoeren in LinkedIn ook echt van hen zijn: “We believe that the data our members enter into LinkedIn is theirs and they should be able to export it “. Daarnaast merkt hij op dat leden zelf moeten kunnen beslissen welke van hun gegevens door hún connecties kunnen worden geëxporteerd: “In the coming weeks and months you can expect to see us take additional steps to increase that control and to make the scraping of member data by third parties more difficult“.

Dat is een goede aanleiding om eens te kijken wat zo’n data-export (backup of download van je account-gegevens) nou precies inhoudt en of daarmee ook echt alles wordt geback-upt.

Hint: verderop in het artikel beschrijf ik hoe je een zo goed als complete backup kunt maken van je LinkedIn profiel op een manier die ik zelf heb uitgetest en die goed werkt.

Lees verder 


15 Tips voor boeiende bedrijfsupdates op LinkedIn

In 2013 zette LinkedIn een powerpoint presentatie op SlideShare.com met 15 tips voor boeiende bedrijfsupdates. Die tips zijn nog steeds relevant. Ik heb de presentatie nu vertaald in het Nederlands:

Inmiddels heeft LinkedIn natuurlijk ook de mogelijkheid om showcasepagina’s aan je bedrijfspagina toe te voegen. Daarover

Lees verder 


Een LinkedIn strategie voor leadgeneratie

Iedereen kent LinkedIn. Als je geen LinkedIn profiel hebt, dan word je tegenwoordig in de zakelijke markt eigenlijk niet meer serieus genomen. Toch wordt LinkedIn vaak gezien als een noodzakelijk kwaad. Het is een plek om te laten zien wat je ervaring is en je kunt er de contactgegevens van je connecties in nakijken. Maar LinkedIn is zoveel meer dan dat!
Wat als een effectief gebruik van LinkedIn je meer waardevolle connecties kan opleveren? Wat als daar nou leads uit voortkomen? En hoe pak je dat dan aan?

De basis voor succes op LinkedIn: je persoonsprofiel

De basis voor een effectieve LinkedIn strategie ligt bij je eigen persoonsprofiel. Zeker management en directie van grotere organisaties moeten zich hiervan bewust zijn. Juist deze mensen zullen meer ‘hits’ krijgen op hun profiel. Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind. Een goede vertegenwoordiging van je bedrijf toont dat je trots bent op je werkgever.

Een goed persoonsprofiel is de basis voor succesvolle leadstrategie op LinkedIn

Een goed persoonsprofiel is de basis voor succesvolle leadstrategie op LinkedIn

Zorg er dus voor dat

Lees verder 


Werknemers op LinkedIn verhogen je omzet. Mits je het goed doet…

Door LinkedIn strategisch in te zetten bij employer branding en corporate branding kan een sterk merk worden neergezet. Via solide werknemersprofielen en door middel van een goed gebruik van alle mogelijkheden van LinkedIn in de interne en externe communicatie door werknemers zélf wordt employer branding een onderdeel van corporate branding.

Inleiding

In mijn vorige artikel “Personal branding op LinkedIn: het verhaal van je klanten” schreef ik “LinkedIn is al lang niet meer de website waarin je je cv kwijt kon als eenvoudig invullesje“. Ook het bedrijfsleven is inmiddels tot dat inzicht gekomen. LinkedIn wordt onderhand door zo’n 80% van de gebruikers ingezet om kennis te delen, informatie over bedrijven op te zoeken of om te netwerken met branche- of vakgenoten. Ook zie je dat bedrijven steeds vaker vacatures plaatsen op LinkedIn.

Diezelfde bedrijven blijven ondertussen achter met het actief strategisch gebruiken van LinkedIn als marketingtool. Vooral het inzetten van personeel daarbij wordt nog als eng gezien, al zijn er uitzonderingen. Zo zegt Jeroen van de Ven, social media manager ABN AMRO in een artikel op Frankwatching van maart 2014: “Onze medewerkers worden de nieuwe influencers op LinkedIn“.

Terwijl corporate branding en employer branding nu over het algemeen nog als twee separate begrippen worden gezien, waarbij hooguit marketing wordt betrokken bij de employer brandingstrategie, zal social employer branding steeds meer onderdeel worden van social corporate branding. Dat vraagt om een toelichting:

Lees verder 


Personal branding op LinkedIn: het verhaal van je klanten

Dit artikel verscheen eerder op Marketingmed.nl, hét blog over het laatste nieuws, de laatste trends en gebeurtenissen rond social media, Online marketing, SEO en WordPress.


Vertel jij waar je goed in bent of vertellen anderen waar jij goed in bent? Veel bedrijven en zelfstandig ondernemers doen automatisch het eerste, maar hun verhaal zou veel geloofwaardiger worden als een opdrachtgever of klant dat positieve verhaal vertelt. 

Guido David van Merketingvisie schreef hier onlangs een uitstekend artikel over: “Betekenisvolle branding gaat niet over jou!

LinkedIn is (veel) meer dan de juiste trefwoorden

Bij LinkedIn ligt dit nog iets gecompliceerder. LinkedIn is al lang niet meer het eendimensionale platform uit 2005, de website waarin je je cv kwijt kon als eenvoudig invullesje. Het huidige LinkedIn – met zijn ruim 5 miljoen gebruikers in Nederland – dwingt je na te denken over de manier waarop je je profileert. Het is dé site waarin je aandacht kunt geven aan en aandacht kunt vragen voor je (personal) branding.

Lees verder 


Zó schrijf je een perfect blogartikel!

Dit is een perfect blogartikel. Het gaat over het proces van het schrijven van een blogartikel. Geen tips over techniek, niets over SEO en geen gedoe over sharebuttons.
Hoe schrijf je een blogartikel: waar begin je, hoe zet je het artikel op, welke elementen komen er in voor, hoe sluit je af?

In 95% van de artikelen over bloggen lees je waarom je moet bloggen:

  1. je toont aan dat je verstand van zaken hebt (je expert-status),
  2. je stimuleert de discussie,
  3. jij of je organisatie wordt beter vindbaar.

Maar er is één aspect aan bloggen dat te veel onderbelicht blijft. En dat is niet waarom je blogt, maar hoe je blogt. Hoe schrijf je keer op keer een perfect artikel?

Afbeelding van een laptop, aantekeningboek, schrijver

Zó schrijf je een perfect blogartikel

Bedenk een goed onderwerp

Lees verder 


Nieuw e-book van Computaal: Succesvol klanten werven | B2B Leadgeneratie met LinkedIn

Veel ondernemers en managers halen niet het volle potentieel uit LinkedIn en zetten deze tool daardoor te weinig effectief in voor hun organisatie. Voor sales- en marketingmensen kan LinkedIn het verschil maken voor leadgeneratie. Als zij LinkedIn niet ten volle benutten, dan missen ze (zakelijke) kansen en daardoor omzet.

De inhoud van dit e-book is gebaseerd op de ervaringen die ik als trainer heb opgedaan en op regelmatig terugkerende vragen van deelnemers aan mijn trainingen.
Het zal je inzicht geven in hoe je LinkedIn effectief kunt gebruiken, zodat je na het lezen ervan beter in staat bent LinkedIn succesvol in te zetten voor je organisatie.

GRATIS e-book 'SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn'

GRATIS e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’

75% van de B2B inkopers gebruiken social media om aankoopbeslissingen te nemen.

95% van de beslissers binnen bedrijven verwachten nieuwe of andere inzichten van hun salesprofessionals.

Het is 5x zo waarschijnlijk dat prospects afspreken met een salesprofessional via een warme introductie dan via koud contact.

(bron: LinkedIn)

Download mijn e-book: Succesvol Klanten Werven met LinkedIn

Voor wie is het e-book bedoeld?

Ben je marketeer of salesprofessional, zelfstandig ondernemer of een van de beslissers binnen je organisatie, dan

Lees verder 


LinkedIn overgenomen door Facebook?

Dit artikel verscheen eerder op Marketingmed.nl

Na een aantal jaren LinkedIn trainingen te hebben gegeven aan werkzoekenden en ondernemers, heb ik inmiddels aardig wat ervaring met LinkedIn. Ondernemers en werkzoekenden weten mij steeds beter te vinden voor trainingen en workshops. Van iemand met een dergelijke specialisatie verwacht eigenlijk iedereen dat hij onverdeeld enthousiast is over ‘zijn’ onderwerp. Maar is dat ook zo?

Ga ik nou LinkedIn afvallen? Welnee! LinkedIn is een fantastische businesstool. Een tool waar je als zelfstandig professional niet meer zonder kunt. Die door veel kleine, maar ook heel grote bedrijven zeer succesvol wordt ingezet als mogelijkheid voor branding, marketing, acquisitie en b2b lead generation-tool. Werkzoekenden gebruiken LinkedIn succesvol om

Lees verder 


Officiële aankondiging van LinkedIn over de integratie met social messaging app WeChat

Dit artikel is een vrije vertaling van een artikel op het officiële LinkedIn blog over de integratie van LinkedIn en WeChat:


Inmiddels komen 67% van alle LinkedIn-leden van buiten de VS. LinkedIn is daardoor uitgegroeid tot een platform waarop professionals van over de hele wereld met elkaar contact zoeken en zakelijke en carrièrekansen ontdekken over landsgrenzen heen. Nooit eerder was het zo belangrijk om je professionele identiteit en relaties te beheren; en met ingang van 25 september jongstleden maakt LinkedIn dat nóg makkelijker door de nieuwe integratie met WeChat.

Voor wie WeChat niet kent: WeChat is de snelst groeiende sociale app ter wereld die alle elementen van messaging, social en gaming binnen één interactief platform in zich verenigt.

Vanaf 25 september jongstleden kun je met WeChat 5.4 voor Android je LinkedIn account koppelen aan je WeChat account, waardoor je eenvoudig kunt zien welke van je LinkedIn connecties al gebruik maken van WeChat, en welke je kunt uitnodigen om ook WeChat te gaan gebruiken. In de WeChat app kies je ‘Settings’, ‘Add Contacts’ en ‘Mobile & Other Contacts’. Daar kies je de optie ‘LinkedIn Contacts’. Nu kun je kiezen wie van je connecties je wilt uitnodigen. Voor elke uitnodiging kun je de tekst van je bericht aanpassen.

Een aantal schermen uit WeChat

Een aantal schermen uit WeChat

Eerder dit jaar was het in

Lees verder