Vorige week vroeg een bedrijf in Brabant mijn advies over iets wat veel bedrijven moeilijk vinden met betrekking tot hun concurrenten: moeten wij onze LinkedIn connecties afschermen of niet? Tijdens een sessie bij een klant gisteren in Schiedam werd mij dezelfde vraag gesteld.
Dit betreffen beide bedrijven die zich bewegen in een zeer concurrerende markt en ik vind het daarom dan ook een begrijpelijke vraag.

De achtergrondfoto op de inlogpagina van LinkedIn
Een superkort antwoord zou kunnen zijn: “De basis van LinkedIn is vertrouwen“. Maar dat is in dit geval toch iets te kort door de bocht.
Waarom heb je connecties?
Dat klinkt misschien als een overbodige vraag, maar het is goed om je nog even de essentie van LinkedIn te realiseren.
Als je een connectie maakt, dan nodig je die persoon uit in je netwerk. Je deelt vanaf dat moment niet alleen je kennis, maar ook je kennissen:
Je kunt mensen aan elkaar voorstellen en anderen vragen om jou voor te stellen aan iemand in hun netwerk. En je deelt kennis en doet nieuwe kennis op via je connecties.
Daar maak je niet alleen je eigen netwerk sterker mee, maar ook dat van anderen. Dat wekt vertrouwen. En dat is de basis van LinkedIn.
Wil je je connecties desondanks tóch afschermen, dan is het goed om dit te weten:
Lees verder