Recente artikelen

Businessboost met kansdenken

For me, my role is about unleashing what people already have inside them that is maybe suppressed in most work environments”, dit is een quote van Tony Hsieh CEO Zappos.com en auteur van Delivering Happiness. Het is een bedrijf dat schoenen verkoopt, maar eigenlijk ook weer niet. Ze verkopen klantenpassie, visie en happiness. De cultuur binnen Zappos is uitzonderlijk te noemen en volledig in lijn met een bijzondere visie. Tony Hsieh ziet drie niveaus van geluk binnen de bedrijfscultuur. Ten eerste pleasure, gewoonweg lekker lol maken en uit je dak gaan. Het tweede niveau noemt Hsieh flow, het gevoel van tijdloosheid en volledige concentratie dat een sporter of kunstenaar kan hebben als ze hun ding aan het doen zijn. Het derde niveau is meaning, zinvolheid; dat je bezig bent met iets dat groter is dan jezelf, een hoger doel. Dat blijft lang hangen, daar kom je elke dag voor uit je bed. En dat is waar ze bij Zappos aan werken: be useful. En dat heeft gewerkt, en hoe! In de zomer van 2009 werd het bedrijf verkocht aan Amazon.com voor 1,2 miljard dollar…

Lees verder 


Digitaal exhibitionisme? Digitale kortzichtigheid!

Bericht op Teletekst (pagina 121): “ma 20 dec – Brandweerlieden in Flevoland mogen onder werktijd geen gebruik meer maken van sociale netwerken zoals Twitter en YouTube. De leiding heeft dat besloten nadat een brandweerman foto’s van een dodelijk ongeval op internet had gezet, terwijl reddingsdiensten nog volop in actie waren. De commandant spreekt van digitaal exhibitionisme.

Lees verder 


Wees persoonlijk met LinkedIn

LinkedIn is een sociaal netwerk. Sommigen noemen LinkedIn een zakelijk netwerk. Ook dat klopt. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten: LinkedIn is een zakelijk sociaal netwerk.
Het sociale aspect suggereert groepsinteractie, wederkerigheid en betrokkenheid. Alledrie komen uitstekend tot uiting in de volgende ‘leefregels‘. Let wel: elke relatie vereist werk, zo ook jouw relatie met je netwerk!

Onderhoud je netwerk

  1. Voeg slechts mensen toe aan je netwerk die je echt zelf kent. Je netwerk is zo sterk als je zwakste contact. Als je iemand niet kent, kun je die persoon ook niet vertrouwen, zoals je anderen vertrouwt. Lees mijn vorige artikel ‘In het hol van de leeuw: LIONs en LinkedIn‘ als je daar meer over wilt weten,
  2. Lees verder 


Carglass en sociale media (en nu houd ik erover op!)

Dat de service van Carglass goed is, zul je weinig klanten horen betwisten. Ook mijn eigen ervaring met Carglass – nadat ooit een autoruit was ingeslagen door een Haagse onverlaat – is zonder meer positief.

Het is daarom niet moeilijk mensen te vinden die iets positief willen zeggen over het bedrijf. Dat moet ook de gedachte zijn geweest op Carglass HQ in Eindhoven toen ze de twitteractie bedachten: iedere tweet met positief nieuws over Carglass wordt door Carglass ge-retweet. Toch is het jammer dat ze daar niet verder over hebben nagedacht. Dit levert namelijk niets anders op dan wat positief nieuws over Carglass. Er wordt veel gezonden, maar weinig gedeeld en al helemaal niets gegeven.

Lees verder 


Lecture ‘The economic value of social networking’

Op 27 september 2010 gaf ik een lezing aan de economische faculteit van de Universiteit van Tilburg. Die lezing gaf ik in het kader van de Asset International conference die elk jaar wordt georganiseerd. Ik vond het een grote eer gevraagd te worden als een van de sprekers tijdens deze conferentie!

Studentenvereniging Asset had de conferentie bovendien zeer professioneel georganiseerd!

Aangezien de conferentie internationaal is, werden de lezingen in het Engels gegeven. Hieronder heb ik een verkorte weergave opgenomen van mijn lezing.

 

Lecture ‘The economic value of social networking’, sep. 27, 2010

Asset International Conference

University of Tilburg

I found myself smiling with the prospect of being here today and delivering this lecture. The reason: here I am at the Faculty of Economics at the University of Tilburg, while economics

Lees verder 


Offline netwerken niet meer van deze tijd?

Het wordt steeds drukker bij Computaal, en dat is goed nieuws! Deze week was echter wel de drukste week tot nu toe. Dat kwam met name door de VJO’10 beurs en de voorbereidingen daarvoor. Was dat het allemaal waard? voor mij zeker!

Betekent dat dat alles goed ging? Verre van dat!
Zo kwam mijn banner te laat binnen, ondanks goede afspraken met UPS, waardoor ik de eerste beursdag maar net op het nippertje op tijd was. De workshopruimte was gescheiden van de expositieruimte, terwijl ik alleen in de stand stond; dat betekende dat er tijden waren dat de stand onbemand was. Dit had ik onvoldoende ondervangen met duidelijke aanwijzingen, pijlen of dergelijke. Ik had niet gedacht aan een microfoon, terwijl de workshopruimte niet afgesloten was; dat betekende dat ik het rumoer van de beurs moest overschreeuwen.
Ik kan er niemand de schuld van geven dan mijzelf, maar het is natuurlijk vooral een leerzame ervaring!

Al met al heb ik twee erg leuke en waardevolle dagen achter de rug:

Lees verder 


5 september: nieuwe tv spot van Carglass

Eend met gebroken ruit

bron: cit2cv.web-log.nl

Afgelopen vrijdag stuurde ik op Twitter een FF aan Douwe Bekius, de Managing Director van Carglass. FF staat voor Follow Friday; het is een aanbeveling, die de aandacht van anderen op jou vestigt, waardoor  je aantal volgers kan toenemen. Zie het als de Twitter variant van de recommendation op LinkedIn. FF’s deelt men alleen op vrijdag uit.

Dit gebeurde naar aanleiding van een korte uitwisseling van tweets met betrekking tot mijn vorige artikel “Carglass en het lelijke jonge eendje“:

#FF @douwebekius omdat hij met zijn team een eigen koers vaart en zich niet gek laat maken. Is ook sterk! #carglass

 

Zijn reactie:

Dank je. Sterk merk, sterk team. En vond zoals ik al schreef jouw artikel ook erg sterk. Benieuwd naar je reactie op onze tv spot vanaf 5/9

 

Ik heb op 5 september een afspraak met mijn tv!

 


Carglass en het lelijke jonge eendje

‘Van sprookje tot nachtmerrie’ zou de ondertitel van dit artikel kunnen zijn. Toch ga ik in dit artikel Carglass vertellen hoe ze van die nachtmerrie weer een sprookje kunnen maken. En dan ook nog door middel van diezelfde sociale media die ze in zo’n lastig parket brachten. Hou je van sprookjes met een happy ending, lees dan mee:

Het hele ‘gedoe’ rond #carglasszuigt begon als een probeersel. Een aardig probeersel: een aantal Nederlandse tweeple (twitter peeple, gebruikers van Twitter) leek het een interessant experiment om te zien hoe snel een onderwerp in de top tien van trending twitter topics terecht kon komen.

Twee van hen begonnen onder de hashtag #carglasszuigt te klagen over de reclame van Carglass. De derde maakte een fake account aan onder de naam NL_Carglass en reageerde boos en dreigend op de verzonnen tweets met die hashtag (“Mensen die berichten posten met de hashtah #carglasszuigt ik wil jullie erop wijzen dat onze juristen zich beraden op stappen tegen jullie“). Het bleek hét recept voor een geslaagde viral. De gehele Nederlandse twittergemeenschap bemoeide zich ermee. Zonder enige verificatie werden berichten ovegenomen. Niemand had in de gaten dat niet Carglass, maar een bedrieger achter de naam NL_Carglass zat.

afbeelding van Theo van Hoytema: Het lelijke jonge eendje (H.C. Andersen)

Theo van Hoytema: Het lelijke jonge eendje (H.C. Andersen)

Een lelijk jong eendje

Het sprookje kwam uit: binnen enkele uren stond het onderwerp #carglasszuigt in de top tien van trending topics worldwide, een lijst met onderwerpen waarover wereldwijd het meest wordt gecommuniceerd op Twitter. Mooie prestatie!

Tegelijk krijgt het sprookje voor Carglass een zwart randje: de contouren van een PR nachtmerrie tekenen zich af. Wat een onschuldig blauw vogeltje leek, blijkt een lelijk jong eendje te zijn. Bovendien bijt en gromt het beestje ook nog eens flink!

Het bedrijf dat zo goed is in de reparatie van autoruiten, blijkt geen idee te hebben hoe ze hun eigen imago moeten repareren. Sociale-mediastrategen moeten de personeelsafdeling van Carglass onderhand toch platbellen…!


Identity theft

Het laatste nieuws (dd 21 aug. 2010) met betrekking tot de #carglasszuigt-affaire is dat Carglass daadwerkelijk juridische maatregelen gaat nemen. Die maatregelen richten zich op het feit dat iemand anders zich op Twitter voordeed als Carglass. Dit vind ik op zich een valide argument en het lijkt me een goede basis voor juridische actie. Voor ‘identity theft‘ op internet moet je nu eenmaal uitkijken en

Lees verder 


Tien redenen waarom je social media ABSOLUUT NIET moet gebruiken

Vlogger: Ron Desi. Het originele bericht is gepubliceerd op www.blogcatalog.com/blog/ron-desi-dot-com.

Hieronder kun je op je gemak meelezen:

  1. Social media is een modegril; dat gaat wel over,
  2. Je moet corporate communicatie goed controleren. Met sociale media geef je die controle juist uit handen,
  3. Werknemers verliezen hun focus; er wordt niet meer gewerkt, maar alleen nog maar gespeeld met sociale media,
  4. Met sociale media verspil je je tijd. Gebruik het om onzin uit te wisselen met vrienden, maar neem het vooral niet serieus,
  5. Sociale media dienen geen enkel zakelijk belang. Alsof het gebruik van LinkedIn wat toevoegt aan sales… Trouwens, jouw salesmensen weten echt wel waar ze het over hebben,
  6. Je kunt je werknemers niet vertrouwen; met sociale media kunnen ze allerlei dingen zeggen over je bedrijf en foto’s van de vrijmibo op Flickr zetten… Stel je voor!,
  7. Jonge werknemers willen allemaal toegang tot sociale media op hun werkplek… Hallo daar, wakker worden: het is crisis! Wees blij dat je werk hebt,
  8. Je team gebruikt al allerlei tools om kennis effectief te delen; daarnaast ook nog sociale media gebruiken, werkt alleen maar verwarrend,
  9. Met sociale media trek je alleen maar virussen aan; alleen al vanwege veiligheid moet je van sociale media afzien,
  10. Je concurrentie gebruikt geen sociale media, waarom zou jij het dan doen?

De vlogger (video blogger) is Ron Desi. Het bericht is oorspronkelijk gepubliceerd op www.blogcatalog.com/blog/ron-desi-dot-com.