‘Van sprookje tot nachtmerrie’ zou de ondertitel van dit artikel kunnen zijn. Toch ga ik in dit artikel Carglass vertellen hoe ze van die nachtmerrie weer een sprookje kunnen maken. En dan ook nog door middel van diezelfde sociale media die ze in zo’n lastig parket brachten. Hou je van sprookjes met een happy ending, lees dan mee:
Het hele ‘gedoe’ rond #carglasszuigt begon als een probeersel. Een aardig probeersel: een aantal Nederlandse tweeple (twitter peeple, gebruikers van Twitter) leek het een interessant experiment om te zien hoe snel een onderwerp in de top tien van trending twitter topics terecht kon komen.
Twee van hen begonnen onder de hashtag #carglasszuigt te klagen over de reclame van Carglass. De derde maakte een fake account aan onder de naam NL_Carglass en reageerde boos en dreigend op de verzonnen tweets met die hashtag (“Mensen die berichten posten met de hashtah #carglasszuigt ik wil jullie erop wijzen dat onze juristen zich beraden op stappen tegen jullie“). Het bleek hét recept voor een geslaagde viral. De gehele Nederlandse twittergemeenschap bemoeide zich ermee. Zonder enige verificatie werden berichten ovegenomen. Niemand had in de gaten dat niet Carglass, maar een bedrieger achter de naam NL_Carglass zat.

Theo van Hoytema: Het lelijke jonge eendje (H.C. Andersen)
Een lelijk jong eendje
Het sprookje kwam uit: binnen enkele uren stond het onderwerp #carglasszuigt in de top tien van trending topics worldwide, een lijst met onderwerpen waarover wereldwijd het meest wordt gecommuniceerd op Twitter. Mooie prestatie!
Tegelijk krijgt het sprookje voor Carglass een zwart randje: de contouren van een PR nachtmerrie tekenen zich af. Wat een onschuldig blauw vogeltje leek, blijkt een lelijk jong eendje te zijn. Bovendien bijt en gromt het beestje ook nog eens flink!
Het bedrijf dat zo goed is in de reparatie van autoruiten, blijkt geen idee te hebben hoe ze hun eigen imago moeten repareren. Sociale-mediastrategen moeten de personeelsafdeling van Carglass onderhand toch platbellen…!
Identity theft
Het laatste nieuws (dd 21 aug. 2010) met betrekking tot de #carglasszuigt-affaire is dat Carglass daadwerkelijk juridische maatregelen gaat nemen. Die maatregelen richten zich op het feit dat iemand anders zich op Twitter voordeed als Carglass. Dit vind ik op zich een valide argument en het lijkt me een goede basis voor juridische actie. Voor ‘identity theft‘ op internet moet je nu eenmaal uitkijken en
Lees verder