Recente artikelen

Zes nieuwe functies in LinkedIn en twee die terug zijn van weggeweest

In de podcast ‘De Kracht van Complimenten‘ van 10 juli beloofde ik een blogartikel te schrijven over nieuwe functies die LinkedIn de afgelopen weken heeft geïntroduceerd.
Dat zijn er op dit moment acht.

Een aantal van die functies zijn nog niet beschikbaar in de Nederlandse taalversie van LinkedIn, maar natuurlijk wel te gebruiken als je de taal van LinkedIn instelt op Engels.

Al met al ben ik blij met deze updates. Niet alleen zijn de meeste beslist nuttig, maar het toont vind ik ook aan dat er een nieuwe wind waait door LinkedIn. Die zorgt niet alleen voor aandacht voor de zeer nodige zakelijke functies, maar ook voor vernieuwing en zelfs verjonging door een frissere en modernere applicatie neer te zetten. De strijd om de student en de jonge professional is begonnen, zo lijkt het. Mooi!

Dit zijn de acht nieuwe en verjongde functies in LinkedIn:

Lees verder 


Aflevering 4: De Kracht van Complimenten

Cover van Podcast Aflevering 4: 'De Kracht van Complimenten'

Aanbevelingen zijn de ultieme vorm van complimenten, omdat ze gedeeld worden met jouw eigen netwerk via je LinkedIn profiel.

Potentiële opdrachtgevers en recruiters smullen ervan: aanbevelingen vertellen immers het verhaal van je klant, of je leidinggevende, over hoe goed jij bent.

Lees de volledige tekst van deze podcast

Klik op dit logo om de volledige tekst van deze podcast te openen en bewaren in Evernote


Transcript van Aflevering 4: De Kracht van Complimenten

In deze vierde aflevering van de podcast serie ‘Hoe LinkedIn Werkt’ heb ik het over aanbevelingen.
Ik ben Guido Makor en ik geef LinkedIn trainingen en praktische tips over hoe bedrijven LinkedIn efficiënt en effectief kunnen gebruiken.
‘Hoe LinkedIn Werkt’ kun je volgen op computaal.nl/podcast of op SoundCloud.

Eerst kom ik nog even terug op mijn podcast ‘De Taal van LinkedIn’ van begin mei.

Daarin vertelde ik dat het schrijven van blogartikelen op LinkedIn alleen mogelijk is als je de taal van LinkedIn instelt op Engels, Duits of Portugees.

Nu heb ik geen privé-lijntje naar LinkedIn, maar uitgerekend een paar weken weken na die uitzending is het schrijven van blogartikelen ook mogelijk geworden in de Nederlandstalige versie van LinkedIn.
Je hoeft dus niet meer over te schakelen naar Engels, Duits of Portugees. Maar als je dat toch zou doen, dan hoef je nu ook geen 24 uur meer te wachten voordat je een artikel kunt schrijven en publiceren, want dat werkt direct.
Dubbel goed nieuws dus!

De afgelopen weken heeft LinkedIn sowieso niet stil gezeten:

  • Je kunt nu afbeeldingen toevoegen aan alle commentaar op elke plek in LinkedIn
  • Je kunt nu korte antwoorden geven op privé-berichten: Dank je, Ik weet het niet of een Duimpje
  • De Engelstalige versie heeft 2 nieuwe functies en een die terug is van weggeweest.

Ik verwacht dat deze binnen afzienbare tijd ook te vinden zijn in de Nederlandstalige versie.
Over alle nieuwe functies schrijf ik binnenkort een uitgebreid blogartikel.


Dan nu naar het onderwerp van deze podcast: ‘De Kracht van Complimenten’.

I am the greatest!

Je hoort Cassius Clay, ‘I am The Greatest!’
Je hoort Cassius Clay, oftewel Mohammed Ali, in augustus 1963 met wat misschien wel de allereerste rap kan worden genoemd. Dat Cassius Clay zichzelf de beste noemde – nog voordat hij in 1967 wereldkampioen boksen werd in het zwaargewicht – vond niemand gek.
Hooguit grappig.

Clay noemde zichzelf ‘the greatest’. Tegenwoordig noemen we het al borstklopperij als een ANDER over ons zegt dat we gewoon goed zijn en dat ze met ONS zaken willen doen.

Je hoort Elvis Costello, ‘I Want You ‘
Zo dus!

Ik heb het natuurlijk over aanbevelingen in LinkedIn. Aanbevelingen kun je zien als een ultieme vorm van complimenten, omdat ze gedeeld worden met jouw eigen netwerk via je LinkedIn profiel.

Luister eens wat opdrachtgevers of leidinggevenden dan zeggen over jou:
Je hoort Jackie Wilson, ‘She’s So Fine’ en The Chiffons, ‘He’s So Fine’

Wie wil dat nou niet?
En potentiële opdrachtgevers en recruiters smullen ervan: aanbevelingen vertellen immers het verhaal van je klant, of je leidinggevende, over hoe goed jij bent.

She’s so fine!

En daarmee vormen ze een essentieel onderdeel van je LinkedIn profiel!

Kijk, van mij mag je aanbevelingen rustig borstklopperij noemen, bluf, grootspraak, gepoch, snoeverij, opschepperij, branie, dikdoenerij.
Pick your choice.

Maar als je zelf niet zegt dat je goed bent en een ander doet dat ook niet, hoe moeten al die potentiële nieuwe klanten dan weten dat je goed bent?
Jij wilt zelf toch ook alleen maar werken met de beste?

Valse bescheidenheid

Ja, dat klinkt nou wel aardig, Guido, maar mensen schrijven niet zomaar een aanbeveling voor me. Dus hoe krijg ik die dan?

Dat hoor ik vaker. Het is een typisch Hollandse eigenschap, die ik gewoon valse bescheidenheid noem.

Je moet er namelijk gewoon om vragen!
Hoe dan?

Eigenlijk is dat heel simpel: heb je wel eens een compliment gekregen? Natuurlijk heb je dat! Vraag dan aan degene die jou dat compliment gaf of hij dat in de vorm van een aanbeveling op jouw LinkedIn profiel wil zetten!

En wanneer je om een aanbeveling vraagt, geef dan meteen een lijstje op van trefwoorden waarmee je zichtbaar wordt bij je doelgroep.
Waarom trefwoorden belangrijk zijn en hoe je die verwerkt in je profiel, kun je horen in de vorige aflevering van de serie ‘Hoe LinkedIn Werkt’: Het Belang van de Kopregel.

De middelmatigheid regeert al genoeg! Stéék je kop eens boven dat maaiveld uit. Zórg er voor dat je opvalt!
Je kunt nog zo goed zijn, maar als niemand dat ziet, dan schiet je daar weinig mee op. Je zult niet over jezelf zeggen ‘I am the greatest!‘.
Laat dat gewoon over aan Cassius Clay.

Maar je kunt wel aan tevreden klanten vragen om anderen te vertellen waar jij ze mee geholpen hebt, welk probleem je voor ze hebt opgelost en hoe blij ze met je zijn.
Het verhaal van tevreden klanten over jou is altijd eerlijk en zal daarom ook altijd waardevol zijn!

TIP

  1. Maak eens een lijstje van klanten die jou ooit een compliment hebben gegeven over je werk,
  2. Ga dan naar hun LinkedIn profiel,
  3. Zorg dat ze in je eerstegraads netwerk zitten,
  4. Klik op de drie horizontale puntjes rechts van de profielfoto of op je smartphone op de drie verticale puntjes rechtsboven
    en kies ‘Om een aanbeveling vragen’.

Ik vat nog even samen:

  • V: Waarom zijn ze aanbevelingen belangrijk?
  • A: Aanbevelingen vertellen het verhaal van je klanten
  • V: Hoe krijg je ze?
  • A: Je vraagt er om!
  • V: Hoe vraag je er om?
  • A: Je hebt wel eens een compliment gekregen? Vraag dan of de ander dat compliment voor jou in de vorm van een aanbeveling op jouw LinkedIn profiel wil zetten.
    Vergeet niet je favoriete trefwoorden op te geven!

Hoe je een aanbeveling schrijft en hoe je je aanbevelingen kunt beheren, vertel ik je graag eens in een training . . .

Aanbeveling

Eigenlijk kan ik deze aflevering van ‘Hoe LinkedIn Werkt’ heel kort samenvatten: je zegt niet ‘I’m the greatest!‘,
maar je laat een klant of werkgever over jou zeggen ‘She’s So Fine‘ of ‘He’s So Fine‘,
zodat een nieuwe opdrachtgever of werkgever zegt ‘I want you‘.

Tot slot een aanbeveling van mij:

Zoek eens op Youtube naar ‘ Elvis Costello And The Roots – I Want You (MSR Studios)‘.
Houd je van de ongepolijste stem van Elvis Costello, van Blues-Rock, van ruige gitaarloopjes en van heerlijk smerige orgeltjes, dan staat je 10 minuten muziekplezier te wachten: Elvis Costello And The Roots – I Want You (MSR Studios).


Gratis software voor de productie van podcasts en video’s

In mei van dit jaar ben ik begonnen met het publiceren van podcasts in de serie ‘Hoe LinkedIn Werkt‘.

Om een goede podcast te maken heb je software nodig om opnames te mixen en software om een afbeelding te maken bij je podcast. Van mijn eerste podcast heb ik een video gemaakt, zodat ik die op LinkedIn kon delen. In die video gebruik ik tevens wat schermopnames.

Alle software die ik gebruik om podcasts, video’s en schermopnames te maken en alle muziek die ik als intro en soundtrack gebruik zijn gratis, meestal open source, of hebben een Creative Commons licentie.

Uit eigen ervaring weet ik hoeveel tijd het kan kosten om de juiste software te zoeken, zeker als die ook nog aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Bespaar jezelf dus wat tijd door aandachtig dit artikel te lezen . . .!

Lees verder 


Aflevering 3: Het Belang van de Kopregel

Cover van Podcast Aflevering 3: 'Het Belang van de Kopregel'

De Kopregel in LinkedIn is een uitstekende plek om je belangrijkste boodschap over te brengen aan je doelgroep. Helaas is het nog te vaak een ondergeschoven kindje dat niet ten volle wordt benut. Waarom de kopregel belangrijk is, wat je er in vermeldt en hoe je een goede kopregel samenstelt, hoor je in deze derde aflevering van ‘Hoe LinkedIn Werkt’: ‘Het Belang van de Kopregel’.

Lees de volledige tekst van deze podcast

Klik op dit logo om de volledige tekst van deze podcast te openen en bewaren in Evernote


Transcript van Aflevering 3: Het Belang van de Kopregel

In deze derde aflevering van de podcast serie ‘Hoe LinkedIn Werkt’ heb ik het over Het Belang van de Kopregel.
Ik ben Guido Makor en ik geef LinkedIn trainingen en praktische tips over hoe bedrijven LinkedIn efficiënt en effectief kunnen gebruiken.
‘Hoe LinkedIn Werkt’ kun je volgen op computaal.nl/podcast of op SoundCloud.

Extra! Extra! Read all about it!

Zo werd aan het einde van de 19de en het begin van de 20ste eeuw op de straten van grote steden in Amerika door krantenjongens belangrijk nieuws aangekondigd.

De krantenkop toonde in kernachtige bewoordingen en in grote chocoladeletters wat dat nieuws was.

In LinkedIn vind je geen chocoladeletters. Maar wat je er wel vindt is de kopregel. En die is te vergelijken met de krantekop die aandacht vraagt voor belangrijk nieuws.

De Kopregel is daarmee een van de belangrijkste onderdelen van je LinkedIn profiel.
De kopregel staat bovenaan, net onder je naam en is dus een van de eerste regels die iemand leest.
De kopregel is altijd zichtbaar in zoekresultaten

De kopregel is daarmee als het ware het LinkedIn equivalent van je elevator pitch, nou ja… je ‘micro-elevatorpitch’.
In de kopregel vertel je wat je doet en waarin jij je onderscheidt van anderen.

4 Elementen van een goede kopregel

Een goede kopregel bestaat uit de antwoorden op 4 vragen:

  1. Wat doe je?
  2. Hoe doe je dat?
  3. Voor wie doe je dat?
  4. Wat is daarvan het resultaat?

Bedenk dus goed wat je wilt bereiken:
Wat wil je duidelijk maken?
Hoe wil je opvallen – en waarmee?
Waarin onderscheid je je van anderen?
Wat is je aanbod – of misschien ben je wel op zoek naar een nieuwe baan?

Trefwoorden!

Om scherp te krijgen wat je wilt bereiken en hoe je het beste kunt opvallen bij jouw doelgroep, raad ik je aan een lijstje met minimaal 10 trefwoorden te maken.
Maar denk er aan: je gebruikt die trefwoorden dalijk in je nieuwe kopregel. En die schrijf je niet voor jezelf, maar voor jouw doelgroep!

Denk nog even aan ‘Extra! Extra! Read all about it!‘.

Gebruik dus trefwoorden die jouw doelgroep zal gebruiken om te zoeken in LinkedIn of een zoekmachine zoals Google of Bing en waarmee ze jouw profiel moeten vinden. Denk dus vanuit je doelgroep.
Dat klinkt simpeler dan het is. Vraag desnoods aan opdrachtgevers of recruiters welke woorden zij zouden gebruiken om te zoeken naar iemand met jouw kennis of aanbod.

De kopregel kan slechts maximaal 120 tekens lang zijn. Gebruik daarom liefst geen bedrijfsnaam, telefoonnummer, e-mailadres en webadres.
Waar zet je die dan wél neer? Luister daarvoor naar de eerste aflevering van deze podcast serie: ‘De Kunst van Bereikbaarheid‘.

Om de kopregel aan te passen, klik je op het blauwe pennetje aan de rechterkant bovenaan in je profiel.
Heb je meerdere taalprofielen? Denk er dan aan ook de kopregel in die profielen aan te passen!

Het schrijven van een goede kopregel vergt creativiteit en flink wat puzzelwerk. Bedenk wel dat het een van de belangrijkste onderdelen van je profiel is. Dus het is de moeite waard om er tijd aan te besteden, en er iets van te maken dat goed is, opvalt en duidelijk verwoordt wat je zoekt en wat je te bieden hebt.

Samengevat:

  1. De kopregel is je ‘micro-elevatorpitch’,
  2. Is zichtbaar bij alles wat je doet op LinkedIn,
  3. Een goede kopregel vertelt Wat je doet, Voor wie je dat doet, Hoe je dat doet en Wat darvan het resultaat is,
  4. Bevat de belangrijkste trefwoorden voor jouw doelgroep,
  5. Bestaat uit maximaal 120 tekens.

In de volgende aflevering zal ik het hebben over ‘De Kracht van Complimenten’. Jouw profiel wordt een stuk sterker en geloofwaardiger met de aanbevelingen van opdrachtgevers of leidinggevenden. Hoe dat werkt en hoe je voor goede aanbevelingen kunt zorgen, hoor je in aflevering 4 van deze serie podcasts over ‘Hoe LinkedIn Werkt’.

En onthoud dit:

er is er maar 1 die aan een korte kopregel genoeg heeft: ‘Bond. James Bond‘.


Aflevering 2: De Taal van LinkedIn

Cover van Podcast Aflevering 2: 'De Taal van LinkedIn'

Het is niet altijd even duidelijk hoe LinkedIn omgaat met taal: Waar moet je rekening mee houden? Wanneer kun je blogartikelen publiceren? In welke taal zien anderen jouw profiel, als je meerdere taalprofielen hebt?

In deze aflevering van ‘Hoe LinkedIn Werkt’ krijg je daar antwoord op.

NB: een aantal weken na deze uitzending maakte LinkedIn het mogelijk ook in de Nederlandse versie artikelen te publiceren.

Lees de volledige tekst van deze podcast

Klik op dit logo om de volledige tekst van deze podcast te openen en bewaren in Evernote


Transcript van Aflevering 2: De Taal van LinkedIn

Van Paula kreeg ik de volgende vraag: “Kun je iets vertellen over de manier waarop LinkedIn omgaat met verschillende talen?“.

Natuurlijk kan dat!

Sinds een paar jaar is het mogelijk om in LinkedIn meerdere taalprofielen aan te maken.

Dat is natuurlijk heel nuttig als je zaken doet met het buitenland of wanneer je binnen Nederland werkt met anderstaligen.

Taalprofielen

Het werkt als volgt:

Heb je een tweede taalprofiel in het Frans, dan zal iedereen die LinkedIn in het Frans gebruikt jouw persoonsprofiel zien in die taal.

En heb je een tweede – of derde – taalprofiel in het Duits, dan zal iedereen die LinkedIn in het Duits bekijkt jouw profiel zien in het Duits.

Erg praktisch en simpel dus, al moet je al die taalprofielen wel bijhouden, dus maak er ook weer niet te veel.

LinkedIn ondersteunt officieel 22 talen, maar stelt je in staat om ook taalprofielen aan te maken in talen die niet officieel worden ondersteund.

Wil je je profiel ook vertalen, ga dan naar je persoonsprofiel, klik in de rechter kolom op ‘Nederlands’ of ‘English’ en kies dan ‘Voeg een andere taal toe’ of ‘Add another language’.

Helaas, Klingon wordt niet ondersteund door LinkedIn.

Bloggen

Nu publiceer ik ook blogartikelen op LinkedIn.

Ik krijg tijdens de trainingen die ik geef vaak de opmerking dat iemand die optie niet kan vinden.

Dat kan kloppen, want om op LinkedIn blogartikelen te kunnen schrijven, moet je de taal van LinkedIn veranderen in Engels, Portugees of Duits.
Om de taal aan te passen klik op je kleine profielfoto in de zwarte menu-balk van LinkedIn, klik dan op ‘Taal’ en kies een van die drie talen.
Nu zul je op de homepage bovenaan de optie zien ‘Write an article’.

Helaas kun je die optie niet direct gebruiken, want het duurt 24 uur voordat deze werkt. De functies die bij de nieuwe taal horen, moeten eerst nog worden doorgevoerd in de database van LinkedIn. Je kunt dus pas na 24 uur aan de slag met een blogartikel.

Schakel je daarna weer terug naar Nederlands en wil je een tijd later wéér een blogartikel schrijven, dan zul je wéér moeten omschakelen naar het Engels, Portugees of Duits en zul je dus wéér 24 uur moeten wachten . . .

Je wilt natuurlijk niet telkens een hele dag wachten wanneer je weer een blogartikel wilt publiceren.
Daarom doe je er verstandig aan om LinkedIn voortaan altijd te gebruiken in de taal die je hebt gekozen.

Het gevolg daarvan is wel, dat je dan voortaan altijd het Engelstalige persoonsprofiel zult zien van iedereen die een taalprofiel in het Engels heeft.

Omgekeerd zal iedereen in Nederland die LinkedIn gebruikt in het Engels, ook altijd eerst jouw Engelstalige profiel zien en niet je Nederlandstalige profiel. Terwijl dat waarschijnlijk toch de taal is waarin je praat, werkt en denkt.

Voordeel

Kijk, er is niet 1 programma aan te wijzen dat perfect is. Dat geldt ook voor LinkedIn.

En bovendien: ‘Elk nadeel heb z’n voordeel‘ – Johan Cruijff.

En zo is het!
Dit soort eigenaardigheden zorgt er immers voor dat mijn collega-Linkedin-trainers en ik altijd voldoende onderwerpen hebben voor trainingen, blogartikelen en podcasts.

Toch zou LinkedIn hun eigen servicedesk – en een groot deel van hun abonnees – een groot plezier doen als dit soort plooien wordt glad gestreken.

TIP

Oh ja, wat nou als je mijn Nederlandstalige profiel wilt zien, terwijl je LinkedIn in het Engels gebruikt? Tot voor kort kon je in de rechter kolom nog kiezen tussen alle talen waarin een profiel beschikbaar was.
Die optie heeft LinkedIn onlangs verwijderd.

Mijn tip: zet achter het adres van een profiel ‘/nl‘ om LinkedIn te dwingen het Nederlandstalige profiel te tonen.


Aflevering 1: De Kunst van Bereikbaarheid

Cover van Podcast Aflevering 1: 'De Kunst van Bereikbaarheid'

In LinkedIn draait het natuurlijk om netwerken. En netwerken betekent dat je in contact wilt komen met anderen of anderen in staat stelt – makkelijk – in contact te komen met jou.

Toch is het opvallend hoeveel ondernemers, headhunters en recruiters hun telefoonnummer – ook op LinkedIn – niet invullen. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat je dat niet zonder meer zo maar doet. Maar geef toe: als je een bedrijf hebt of ZZP’er of recruiter bent, dan is het simpelweg noodzakelijk om goed bereikbaar te zijn.

In deze podcast hoor je hoe LinkedIn je daarbij kan helpen.

Lees de volledige tekst van deze podcast

Klik op dit logo om de volledige tekst van deze podcast te openen en bewaren in Evernote


Transcript van Aflevering 1: De Kunst van Bereikbaarheid

Ik werd geboren in 1961. Ik kan me herinneren dat ik in 67 voor het eerst een nummer van de Beatles op de radio hoorde: ‘With a Little Help from My Friends’. En toen ik acht was, mocht ik laat opblijven voor de eerste maanwandeling door Neil Armstrong: “That’s one small step for (a) man, one giant leap for mankind“.

Het was een analoge en ‘seriële wereld’ met lp’s, cassettebandjes, zwart-wit tv en vaste telefoons. Was je niet thuis, dan was je niet bereikbaar.

In de huidige digitale ‘random access’ wereld is het een stuk drukker.
Je kunt op ieder moment van de dag beschikken over het laatste nieuws, Facebook staat altijd aan en als je niet constant bereikbaar bent, dan ben je op z’n minst een beetje vreemd.

En telefoonboeken zijn overbodig, want al je contacten ‘leven’ in je telefoon…

Maar wat nou als je iemand nodig hebt waar je géén contactgegevens van hebt.

Wees bereikbaar op LinkedIn

Ik zoek in dat geval – hoe kan het ook anders? – als eerste op LinkedIn. Van je eerstegraads contacten kun je daar in íeder geval altijd het e-mailadres vinden.

Op LinkedIn draait het natuurlijk om netwerken. En netwerken betekent dat je in contact wilt komen met anderen of anderen in staat stelt – makkelijk – in contact te komen met jou.

Toch is het opvallend hoeveel ondernemers, headhunters en recruiters hun telefoonnummer – ook op LinkedIn – niet invullen. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat je dat niet zonder meer zo maar doet. Maar geef toe: als je een bedrijf hebt of ZZP’er of recruiter bent, dan is het simpelweg noodzakelijk om goed bereikbaar te zijn…

Je Samenvatting

Laat anderen daarom niet zoeken!
In deze snelle tijd wil niemand langer dan een paar minuten zoeken naar de informatie die ze nodig hebben. Kunnen ze jouw contactgegevens niet dírect vinden, dan gaan ze door naar de volgende naam op hun lijstje.

Dát is waarom ik iedereen altijd aanraad om alle zakelijke contactinformatie die je wilt delen met anderen, gewoon op LinkedIn te zetten.
In de samenvatting.
Helemaal bovenaan.

Waarom bovenaan?

  1. Ten eerste: maak het een potentiële klant zo makkelijk mogelijk: staan je contactgegevens bovenaan in je samenvatting, dan nodig je de ander uit om contact op te nemen,
  2. En bovendien zijn je contactgegevens op die manier ook op een smartphone of tablet direct te zien.

Kijk maar eens op mijn profiel hoe dat er uit ziet.

De kunst van bereikbaarheid

Dat betekent natuurlijk niet dat ik altijd de direct telefoon beantwoord. Ik gun mezelf af en toe gewoon de rust om te ontsnappen aan de drukte door mijn telefoon stil te zetten of uit te zetten.

Ook dat is de kunst van bereikbaarheid!


Een miljoen volgers op LinkedIn Pulse!

Meer dan 1 miljoen LinkedIn leden volgen Pulse

Meer dan 1 miljoen LinkedIn leden volgen Pulse

Een miljoen volgers op LinkedIn Pulse!

Euh, nou… niet ik dus, maar het kanaal van LinkedIn Pulse zelf: 1.000.000 volgers! Het gebeurde

Lees verder 


Leef jij voor je cv … of voor je lofrede?

Michaelangelo's "De vinger van God" - Onderdeel van de fresco's in de Sixtijnse Kapel in Rome

Michaelangelo’s “De vinger van God” – Onderdeel van de fresco’s in de Sixtijnse Kapel in Rome

Trainingen en 1-op-1 trajecten kunnen confronterend zijn. Ook – en in mijn ervaring vaak – als het onderwerp daarvan LinkedIn is. Het gaat binnen LinkedIn immers niet alleen om het goed invullen van je persoonsprofiel. Dat is meer een ‘kunstje’. Iedereen kan zijn of haar gegevens invullen.

Waar het kunstje ‘kunst’ wordt, is wanneer je er iets persoonlijks – iets eigens – van wilt maken. Een profiel waardoor – waar doorheen – mensen jou kunnen zien, écht zien. Zonder opsmuk en zonder algemeenheden. Onderscheidend en buiten de gebaande paden.
Om een voorbeeld te geven: als je creatief bent, nóém jezelf dan niet zo, maar wéés het. Veel mensen zijn of vinden zichzelf creatief. En ja, ik ben er van overtuigd dat iedereen op zijn manier creatief is. Maar is dat dan een onderscheidende kwaliteit? Nee! Ik kom persoonsprofielen tegen van kunstenaars of artiesten waarin zij vermelden dat zij creatief zijn, wat een weinig creatieve uiting is van die zelfbenoemde creativiteit.

De kracht van een goede tekst – van een goed profiel – is iets vertellen zonder het expliciet te noemen. Geef eens antwoord op de vraag ‘Wat maakt dat jij creatief bent?’ en zet het resultaat daarvan in je profiel. En laat opdrachtgevers vertellen hoe blij zij met jou zijn en waarom jij zo goed bent. Daar zijn aanbevelingen voor. Word wakker! Weg met de valse bescheidenheid! Tijd voor de lofrede!

Confrontatie en verandering

De meesten van ons houden niet van confrontaties. En er zijn er weinig die bewust veranderen. Toch is dat belangrijk. Wil je meer bereiken

Lees verder 


De poes die dacht dat hij een muis was

LinkedIn leadgeneratie begint bij een goed persoonsprofiel. Het is de basis voor al je activiteiten op LinkedIn, maar ook daarbuiten. Want op LinkedIn leg je een eerste contact. Maar ‘in real life’ doe je zaken. Daarbij is het vanzelfsprekend belangrijk om goed voor de dag te komen. De eerste indruk die anderen van je krijgen moet meteen goed zijn. En die eerste indruk wordt binnen enkele seconden gevormd.

Een Gouden Boekje: De poes die dacht dat hij een muis was

Een Gouden Boekje: De poes die dacht dat hij een muis was

Zelfpromotie

Steeds vaker hoor en lees ik van bekende of minder bekende LinkedIn trainers dat het niet gaat om jou, maar om je klanten. Dat ben ik het slechts ten dele met hen eens: het gaat namelijk om beide!

Lees verder 


Leugens, rotleugens en statistieken

Statistically, 6 out of 7 dwarfs aren't Happy.
LinkedIn barst van de cijfers, meetpunten en grafieken. LinkedIn noemt ze ‘metrics’. Je kunt ze onder meer gebruiken om te beoordelen of je profiel compleet is, of je activiteit voldoende is en of je netwerk groot genoeg is.
Ik laat me door die LinkedIn statistieken graag verwijzen naar mogelijkheden om mijn zichtbaarheid te vergroten, maar ik laat me er niet door leiden.

Ik ben beter dan jij

Het ligt in de menselijke aard om te kijken naar cijfertjes en daaruit af te leiden of iets of iemand beter of slechter is. Daarbij is de juiste interpretatie wel belangrijk. Cijfers en trends zeggen immers niets over jou, over wie je bent en wat je voor anderen in de maatschappij betekent of wilt betekenen. En ze zeggen niets over het verband tussen jouw doelstellingen en het bereiken ervan. En dat is nou net waar het in LinkedIn wél over gaat.
Toch kunnen al die cijfers en grafieken ook nuttig zijn.

Lees verder