Verbeter je ondernemersprofiel en maak een grotere kans op opdrachten en werk met ‘SEO’ binnen LinkedIn

Hoe onderscheid je je in LinkedIn? De vraag die daaraan vooraf gaat is: waarom zou jij je willen onderscheiden in LinkedIn? Voor ondernemers, bedrijven en werkzoekenden is het antwoord op die vraag eenvoudig: je wilt je onderscheiden zodat je opvalt en gevonden wordt! Je wilt opvallen en gevonden worden zodat je nieuwe kansen creëert op opdrachten, klanten of een nieuwe baan! Je wilt opdrachten, klanten of een nieuwe baan, zodat je meer geld hebt en meer ruimte om je leven in te richten zoals jij dat wilt!

Is LinkedIn daar dan wel geschikt voor? Er zijn inmiddels 300 miljoen mensen (cijfers van 18 april 2014) – zogenaamde ‘professionals’ – lid van LinkedIn. Hoe onderscheid je je dan nog?

Dat heeft alles te maken met wat techneuten SEO noemen: Search Engine Optimization. Zoekmachineoptifmalisatie is de kunst van het zo vindbaar mogelijk maken van een website. Ook LinkedIn profielen zijn kleine websites. En ook die kleine websites worden geïndexeerd door Google. Daarom is het belangrijk om strategisch in een profiel trefwoorden te plaatsen die jouw doelgroep in zoekopdrachten gebruikt om jouw expertise of product te vinden.

Trefwoorden

Het is een hele kunst om trefwoorden te bedenken die je doelgroep gebruikt. Je doet er dan ook goed aan om je eigen klanten te vragen welke woorden zij zouden gebruiken om jou te vinden. Vind je dat moeilijk, vraag het dan aan familie of vrienden, in je netwerk of aan collega’s. En je kunt natuurlijk ook een kijkje nemen op de profielen van collega’s of vakgenoten.

 

Zoek je geen klanten, maar een baan, vraag dan vrienden en familie welke woorden zij zouden gebruiken om jouw expertise te vinden. Een gangbare functietitel is in ieder geval een goed idee om als trefwoord te gebruiken. Maar het lijkt vaak makkelijker dan het is: de meest logische trefwoorden kun je zomaar over het hoofd zien.

Strategische plaatsen

Heb je eenmaal een lijstje van tussen de 5 en 10 trefwoorden, dan moet je die op strategische plaatsen in je LinkedIn profiel verwerken. Een aantal van die strategische plaatsen zijn:

  1. De kopregel – Dat is de tekst onder je naam, bovenaan het profiel. Je zou het je mini-pitch kunnen noemen. Zoek je een baan, schrijf dan niet ‘op zoek naar een baan’, maar gebruik de woorden waarop jij gevonden wilt worden!
  2. De samenvatting – De samenvatting is een vrij tekstveld waarin je je kunt voorstellen aan jouw doelgroep. Ook voor zelfstandig ondernemers geldt dat het een goed idee is om daar ook iets over jezelf te vertellen, dus niet alleen maar over je bedrijf. Probeer het persoonlijk te maken.
    Zoek je een baan, dan is dat altijd een goed idee! Verbind je expertise aan je eigen geschiedenis of je interesses,
  3. Werkervaring – Voeg aan elke functie een functie-omschrijving toe. Natuurlijk gebruik je je trefwoorden in die omschrijving: schrijf op wat je verantwoordelijkheden waren, hoe je de baan ervaren hebt (maar houd het wel positief!) en wat je er bereikt hebt,
  4. Aanbevelingen – Heb je nog geen aanbevelingen? Foei! DAt is echt een van de zaken waar op gelet wordt. Heb je ooit een compliment ontvangen, vraag de gever van dat compliment dan om dat in een aanbeveling op LinkedIn te verwerken. Als suggestie kun je meegeven welke woorden je er graag in zou terug zien,
  5. Vaardigheden – De vaardigheden die je opneemt op je LinkedIn profiel kunnen bestaan uit jouw eigen trefwoorden!
  6. Groepen – Word lid van een groep in LinkedIn. Help anderen en deel je kennis. Daarbij geldt: schoenmaker, houd je bij de leest! Gebruik met regelmaat jouw trefwoorden in de antwoorden of tips die je deelt met de groep, maar zorg wel dat je verstand hebt waar je over schrijft,
  7. De bedrijfspagina – Als ondernemer heb je natuurlijk een bedrijfspagina! Je kunt er gratis een aanmaken en met het gebruik van de juiste trefwoorden word je daardoor weer wat beter vindbaar,
  8. Showcasepagina’s – Op 14 april 2014 heeft LinkedIn het tabblad ‘Producten en services’ verwijderd. Voor veel LinkedIn trainers, waaronder ikzelf, is dit een onbegrijpelijke keuze. Volgens LinkedIn werd dat onderdeel echter te weinig gebruikt om het nog te kunnen ondersteunen.
    Daarvoor in de plaats zijn de zogenaamde showcasepagina’s geïntroduceerd. LinkedIn schrijft daarover: “Bedrijven willen unieke aspecten via hun eigen boodschap delen met een unieke doelgroep. Met showcasepagina’s kunt u zich beter profileren op uw bedrijfspagina door een speciale, onderliggende pagina voor deze aspecten van uw bedrijf te maken. Geïnteresseerde leden kunnen uw showcasepagina net zo volgen als een bedrijfspagina.
    Binnen showcasepagina’s kun je een link opnemen naar relevante artikelen op je blog of andere websites. Verwerk je je trefwoorden in die artikelen, dan tellen deze weer mee voor je vindbaarheid.

    Ik heb trouwens ook een artikel geschreven over de nieuwe showcasepagina’s: ‘Bedrijven maken nog te weinig gebruik van showcasepagina’s – 8 tips voor ondernemers‘.

 

En verder?

Natuurlijk kun je nog meer doen om beter gevonden te worden binnen LinkedIn en je te profileren als expert op jouw vakgebied. Daarom nog een aantal tips:

  1. Zorg dat je profiel compleet is – Het lijkt logisch, maar veel profielen zijn slechts hap-snap opgezet en daarna vergeten. Kijk er nog eens kritisch naar, vul je opleidingen en (relevante) cursussen in en vraag natuurlijk om aanbevelingen.
    Vergeet niet: een compleet ingevuld profiel zal beter gevonden worden dan een incompleet profiel,
  2. Contacten – Zorg voor een goed netwerk van vertrouwde contacten,
  3. Deel je LinkedIn profiel – Voeg links naar je profiel toe op je website, op je online cv, op andere social media zoals Facebook en Google+ en als handtekening onderaan je e-mail,
  4. Aanbevelingen – vraag aanbevelingen aan oud-collega’s of ex-werkgevers. Ze verhogen je vindbaarheid niet alleen, maar ook je geloofwaardigheid!,
  5. EndorsementsEndorsements zijn onderschrijvingen door de contacten uit jouw netwerk van jouw vaardigheden.
    De meningen zijn er over verdeeld: vergroot het aantal onderschrijvingen nou je vindbaarheid of niet? Maar je kunt er ook anders naar kijken: als je jezelf profileert als expert en je hebt niet één onderschrijving op dat gebied, hoe geloofwaardig ben je dan? Vraag rustig aan anderen of ze je willen onderschrijven, het is een kleine moeite.
  6. Bewerk je links – Je kunt in je profiel (onder ‘Contactgegevens’) een totaal van 3 links opnemen. Standaard worden die links weergegeven met de tekst ‘Persoonlijke website’, ‘Bedrijfswebsite’ of ‘Blog’. Je kunt die standaard tekst echter ook wijzigen door ‘Ander:’ te kiezen. Gebruik vervolgens jouw unieke trefwoorden in de omschrijving van de website waar je naar wilt linken.

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer