Zó schrijf je een perfect blogartikel!

Dit is een perfect blogartikel. Het gaat over het proces van het schrijven van een blogartikel. Geen tips over techniek, niets over SEO en geen gedoe over sharebuttons.

Hoe schrijf je een blogartikel: waar begin je, hoe zet je het artikel op, welke elementen komen er in voor, hoe sluit je af?

In 95% van de artikelen over bloggen lees je waarom je moet bloggen:

  1. je toont aan dat je verstand van zaken hebt (je expert-status),
  2. je stimuleert de discussie,
  3. jij of je organisatie wordt beter vindbaar.

Maar er is één aspect aan bloggen dat te veel onderbelicht blijft. En dat is niet waarom je blogt, maar hoe je blogt. Hoe schrijf je keer op keer een perfect artikel?

Afbeelding van een laptop, aantekeningboek, schrijver

Zó schrijf je een perfect blogartikel

Bedenk een goed onderwerp

Houd een lijst bij met onderwerpen waarover je zou kunnen schrijven. Blijf binnen het algemene onderwerp van je website of binnen de expertise van je organisatie.

Kun je écht geen onderwerp bedenken? Doe inspiratie op bij concurrenten. Doe onderzoek via Google of Bing. Ook Google Trends en de Google Zoekwoordplanner zijn goede inspiratiebronnen. Je kunt tevens klanten of connecties vragen over welk onderwerp zij graag iets zouden lezen of leren.

Val op met een goede kop

Afbeelding van een geitekop

Val op met een goede kop


Goed bekeken koppen (of titels) zijn al jaren de koppen met lijstjes: “5 manieren om af te vallen“, “10 redenen waarom x of y belangrijk is“, “Schrijf je eigen e-book in 7 stappen“. Maar dat begint onderhand toch echt wat afgezaagd te worden.

Verzin iets wat opvalt, waar goede trefwoorden in staan en wat de lading van het artikel dekt.

En ja, dat mag dus ook best uitdagend of een tikkeltje arrogant zijn.

Schrijf een pakkende beginregel en een plakkende slotregel

Zijn het onderwerp en de kop naar je zin, schrijf dan voordat je verder gaat éérst de beginregel en dán de slotregel. Het klinkt contra-intuïtief, maar probeer het eens!

Het zorgt er voor dat je vanuit een duidelijke begingedachte toewerkt naar het einde dat je al hebt geschreven. Dit schept focus en het wordt eenvoudiger een duidelijke lijn in je verhaal aan te brengen.

  1. Tip voor een pakkende beginregel: zorg er voor dat die eerste regel genoeg nieuwsgierigheid opwekt om verder te lezen,
  2. Tip voor een plakkende slotregel: stel een vraag, geef de lezer een opdracht, vraag om reacties of commentaar. In het algemeen: prikkel je lezers!

Creëer duidelijkheid

Niets vervelender dan afgaan op de kop van een artikel en de introductie en er vervolgens tijdens het lezen achterkomen, dat het artikel toch net ergens anders over gaat.

Creëer daarom in het begin van je verhaal duidelijkheid door kort en krachtig aan te geven wat de lezer kan verwachten en wat hij er níet in zal vinden.

Zorg voor een logische opbouw

Klinkt logisch, maar is vaak lastiger dan het lijkt. Een schrijfcursus doet hier wonderen!

Je leidraad zijn nu de opvallende kop, de pakkende beginregel en de plakkende slotregel. Die heb je immers al geschreven. Je hoeft nu ‘alleen nog maar’ de tussenliggende ruimte op te vullen met je verhaal.

Daarbij houd je natuurlijk constant in de gaten waar je vandaan komt en waar je naar toe gaat. De kop, beginregel en slotregel zijn als het ware je GPS dat je de weg wijst.

Wacht niet op inspiratie

Wacht niet op inspiratie

Wacht niet op inspiratie – foto door André Freitas

De bekende Nederlandse schrijver Simon Vestdijk zei ooit: “Mensen die op inspiratie wachten zijn de grootste stakkers die er zijn”.

Begin gewoon te schrijven. Klinkt dat moeilijk? Doe het nou maar! Gewoon beginnen. Bloggen is schrijven en schrijven is hard werken. Schrijf eerst een lange tekst over je onderwerp. Let in eerste instantie niet op taalfouten; die haal je er later maar uit. Houd je aan de constructie van kop, beginregel en slotregel. Maak daarna een logische opbouw en deel je tekst in met subkopjes.

De inspiratie is aangewezen op de constructie en omgekeerd.” Ook dat citaat is van Simon Vestdijk.

Maak hapklare brokken met subkopjes en alinea’s

Een manier om de logische opbouw te ondersteunen is door te werken met alinea’s met elk een subkop (subtitel). Een dergelijke indeling geeft de lijn aan van je verhaal en biedt de lezer ondersteuning.

Wanneer je de subkopjes onder elkaar zet, moet de lijn van je verhaal er duidelijk uit op te maken zijn.

Schrijf niet te weinig en schrijf niet te veel

Wees niet bang om kennis weg te geven. Maak het interessant voor degenen waarvoor het artikel bedoeld is. Men mag er wat van opsteken!

Maar je wilt natuurlijk wel dat je lezers contact met je opnemen als ze meer informatie willen. Geef dus niet ál je informatie weg. Houd wat achter. Maak ze hongerig naar meer.

Ik noem dat: ‘het voorgerecht mag je weggeven, maar om de hoofdmaaltijd en het toetje moeten ze komen vragen’.

Zorg voor passend beeldmateriaal

Afbeelding van een fototoestel

Goed beeldmateriaal ondersteunt je artikel en geeft het meerwaarde – foto door Mia Domenico


Maak de tekst interessant door pakkend beeldmateriaal te gebruiken. Lange ‘lappen’ tekst worden moeilijker gelezen dan teksten waar plaatjes in staan. Plak de tekst niet vol met plaatjes, maar zorg voor afbeeldingen die de tekst ondersteunen.

Enkele sites waar je gratis beeldmateriaal vanaf kunt halen zijn:

  1. pixabay.com
  2. stockfreeimages.com
  3. photopin.com
  4. www.flickr.com/creativecommons/by-2.0/
  5. unsplash.com
  6. Op canva.com vind je een uitstekende aanvulling op dit lijstje

Vermeld wel even van welke website je afbeeldingen afkomstig zijn, inclusief een linkje.

Maak reclame voor jezelf of je organisatie

Wees niet beschroomd om in het artikel – waar het past – aandacht te vragen voor de informatie, diensten of producten die je organisatie biedt. Noem een workshop, bijeenkomst of productpresentatie, inclusief onderwerp, datum en locatie en plaats een link (www.mijnorganisatie.nl/bijeenkomst) naar dat evenement.

Als je dat doet op een logische plek in de loop van het verhaal, zal niemand daar aanstoot aan nemen. Sterker nog, het biedt toegevoegde waarde en zal de interesse van de lezer juist vergroten!

Zet de lezer in beweging

Dit is wat in marketingtermen de ‘Call To Action’ wordt genoemd (dan is die term ook even genoemd). Eenvoudig gezegd: zorg er voor dat de lezer iets doet naar aanleiding van je artikel: lees nóg een artikel, kom naar een bijeenkomst, schrijf je in voor een workshop, koop een product, laat je e-mailadres achter voor een nieuwsbrief, et cetera.

Dit is een logisch gevolg van het vorige punt; reclame bestaat immers niet bij de gratie van zichzelf, maar om de lezer (of kijker of toehoorder) aan te zetten tot een specifieke actie.

Laat het artikel sudderen

Een goed artikel is als draadjesvlees: het moet een tijdje sudderen om mals te worden en op smaak te komen.

Denk je dat het artikel helemaal af is, slaap er dan eens een nachtje over. Lees het de volgende dag nog eens. Je hoofd is dan weer helder: er vallen je dingen op die je vergeten bent, type- of stijlfouten die je niet had gezien of een schoonheidsfoutje in de opbouw van het artikel.

Wat ook goed werkt, is een ander het verhaal te laten lezen voordat je het plaatst. Een laatste check. Is het begrijpelijk? Zie ik nog iets over het hoofd?

Verander niet te veel, maar houd in gedachten: schrijven is schrappen! Maar ook: als het goed is, is het goed!

Kom tot actie!

Wat overblijft is jezelf aanzetten tot actie. Ga zitten en begin te schrijven. Volg de punten in dit perfecte blogartikel en schrijf er zelf ook een!

De afbeeldingen in dit artikel zijn afkomstig van pixabay.com en unsplash.com

Vond jij dit ook een perfect blogartikel? Deel het dan via social media. Heb je commentaar of vragen, geef dan een reactie hieronder. Op alle reacties krijg je antwoord!

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

3 Reacties op “Zó schrijf je een perfect blogartikel!”

  1. Guido Makor zegt:

    Hoi Gwendoline,

    Prettig dat je een blogartikel over het schrijven van een blogartikel prettig leesbaar vindt! ;-)

    Ik vind het moeilijk aan te geven wat de juiste lengte voor een blogartikel is. Dat is afhankelijk van een aantal factoren, zoals doelgroep/publiek, onderwerp en de soort blog. Ik vind mijn eigen blogartikelen over het algemeen vrij lang, maar heb tegelijk het idee die lengte vaak nodig te hebben om een en ander stapsgewijs te kunnen uitleggen. Zo zal dat voor verschillende bloggers weer anders zijn.

    Als ik overdag een blogartikel tegenkom dat ik op dat moment te lang vind, dan sla ik het op in Evernote als ‘later lezen’. Als ik een artikel tegenkom dat ik binnen 2 minuten uit kan lezen, dan lees ik het meteen.
    Iedereen gaat daar anders mee om.

    Ik zie in mijn Google Analytics dat mensen gemiddeld ongeveer een kwartier op mijn website rondkijken en in die tijd gemiddeld iets minder dan 3 pagina’s bekijken. Daar zit over het algemeen wel een blogartikel bij.

    Ik realiseer me dat ik hiermee nog steeds geen duidelijk antwoord heb gegeven op je vraag. Ik zou zeggen: probeer het uit en houd je Google Analytics goed in de gaten.

    Groet,
    Guido

  2. Prettig leesbaar artikel. Het lijkt erop dat dit artikel de juiste lengte heeft. Hoeveel woorden raad je aan? Want ik vind veel blogs te lang..en ik lees het artikel dan niet uit.

  3. […] Guido Makor: Zorg bij het schrijven van artikelen van je blog voor een logische opbouw. en houd een lijst bij met onderwerpen waarover je zou kunnen schrijven. Blijf binnen het algemene onderwerp van je website of binnen de expertise van je organisatie. Wacht niet op inspiratie, gebruik je opbouw om te gaan schrijven. blog met kernpunten presentatie […]

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer