Zichtbaarheid in LinkedIn, deel 1:
Rara, wie ben ik…

Rara wie ben ik…? Dat gevoel krijg je vaak, als je kijkt naar wie jouw LinkedIn profiel bekeken heeft. Netwerken gaat om zichtbaarheid: verbinden met anderen, openstaan voor contacten, je diensten aanbieden, anderen helpen. Dat gaat moeilijk als je anoniem bent. Toch hebben velen in LinkedIn een zak over hun hoofd. Hoe word je zichtbaar op LinkedIn? — deel 1 van een 3-delige serie

Op je LinkedIn homepage (http://www.linkedin.com/home) wordt aangegeven hoeveel mensen de afgelopen dagen jouw profiel bekeken hebben. Je ziet dit aan de rechterkant van die pagina onder het kopje “Who’s Viewed Your Profile” (zie afbeelding).

Wie heeft jouw profiel bekeken?

Wie heeft jouw profiel bekeken?

Is het handig te weten wie je profiel bekeken heeft? Natuurlijk is dat handig! Zo kun je niet alleen zien in welke branche men interesse heeft in jouw kennis, maar ook heel specifiek wie jouw profiel gelezen heeft. Die persoon kun je vervolgens een bericht sturen en vragen of je iets voor hem kunt doen. Het zou zomaar kunnen zijn dat je daar een goed contact aan overhoudt. Sterker nog: misschien resulteert dat wel in een opdracht of in een leuke nieuwe baan.

Someone

Het komt echter vaak voor dat je geen naam ziet, maar de aanduiding ‘someone‘. Zo zag ik vandaag staan “Someone at Marechaussee.startpagina.nl” en “Someone in the Communications function in the Hospital & Health Care industry from Rotterdam Area, Netherlands”.
Het behoeft geen betoog dat het veel beter is als ik de naam erbij zie. Dan kan ik namelijk het profiel bekijken en beoordelen of ik hier werk van moet maken.

Business, Business Plus, Executive en Inmails

Hier heb je zelf echter niet zo veel invloed op. Het enige dat je kunt doen is een betaald abonnement nemen op LinkedIn. Daarmee krijg je onder meer:

  • een lijst met de meest gebruikte trefwoorden waarmee anderen jou vinden,
  • uitgebreide informatie over iedereen die jouw profiel heeft bekeken in de afgelopen 3 maanden,
  • inzicht in geografische informatie en trends.

Betaalde abonnementen waarmee je toegang krijgt tot die informatie variëren van $19,95 tot $99,95 per maand (je hebt de keuze tussen een Business, een Business Plus en een Executive abonnement). Bovendien krijg je met de goedkoopste abonnementsvorm al 3 zogenaamde inmails, oftewel linkedinmails.
Met zo’n inmail kun je LinkedIn-leden die niet in jouw netwerk zitten toch rechtstreeks een e-mailbericht sturen via LinkedIn. In combinatie met het inzicht in wie jouw profiel bekeken heeft, is dit vanzelfsprekend erg nuttig.

Inmails kun je trouwens ook per stuk aanschaffen. Kosten: 10 (U.S.) dollar. Om te garanderen dat je je 10 dollar niet zomaar kwijtraakt, krijg je je geld terug als binnen 7 dagen niet op jouw inmail gereageerd wordt of kun je na 7 dagen iemand anders een inmail sturen.

Wees niet anoniem en toon ‘Your name and headline’!

Wel kun je er voor zorgen dat anderen jouw naam zien, zodra je hun profiel bekijkt:

  1. zorg dat je bent ingelogd op LinkedIn,
  2. beweeg je muis over je naam in de rechter bovenhoek en klik op ‘Settings’,
  3. in het tweede (onderste) deel van het volgende scherm is standaard het tabje [Profile] geselecteerd; als dat bij jou niet het geval is, selecteer dat dan nu,

    Je algemene instellingen in LinkedIn

    Je algemene instellingen in LinkedIn

  4. onder ‘Privacy Controls’ zie je staan ‘Select what others see when you’ve viewed their profile’ (derde van boven); klik daar nu op,
  5. er verschijnt nu een popupvenster. Daarin zie je drie opties, t.w.:
    1. Your name and headline (Recommended) (Toon je naam en je ‘professional headline’ (Aanbevolen)),
    2. Anonymous profile characteristics such as industry and title (Toon anonieme elementen van je profiel, zoals branche en titel),
    3. You will be totally anonymous (Je bent volkomen anoniem)
    4. Selecteer wat anderen zien nadat jij hun profiel bekeken hebt

      Selecteer wat anderen zien nadat jij hun profiel bekeken hebt

  6. wil je niet anoniem zijn, kies dan voor de eerste optie.

Zo is voortaan jouw naam wel zichtbaar voor anderen, nadat je hun profiel bekeken hebt.

Volgende week deel 2 in deze 3-delige serie over zichtbaarheid in LinkedIn: “Stel je voor

Ik vind: als je wilt netwerken, kun je maar beter zichtbaar zijn!
Maar misschien heb jij wel goede redenen om anoniem te blijven op LinkedIn. Ik ben benieuwd naar je beweegredenen. Laat je reactie achter.

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer