Zakelijk bloggen: hoe en waarom …

Ik val maar met de deur in huis: Ja! Als je nog geen blog bijhoudt op je bedrijfswebsite, begin daar dan VANDAAG NOG mee! Een blog behoort tot de heilige drie-eenheid van sociale media, samen met Twitter en LinkedIn. Een blog voldoet aan de voorwaarden van sociaal netwerken: geven en delen. Maar is dat wel relevant? Heb ik daar wel tijd voor? Wat schiet ik ermee op?

Een blog bijhouden is interessant voor iedere professional! Ja, ook voor juristen (zie de blog van mr. Arnoud Engelfriet), voor accountants (zie de blog van Twinfield), voor makelaars (zie de blog van Master Makelaars) of om het even welke andere beroepsgroep.

Copyright: www.coxandforkum.com

Copyright: www.coxandforkum.com

Waarom is een blog bijhouden dan wel zo interessant? Drie redenen:
Met een blog

  1. toon je aan dat je verstand van zaken hebt – jij bent de expert: iedereen in jouw vakgebied adverteert met zijn of haar deskundigheid, maar alleen bloggende deskundigen worden gevonden op internet,
  2. stimuleer je de discussie – als je blogt, regelmatig blogt en goed blogt, zul je binnen de kortste keren worden aangehaald op internet. Men gaat zich mengen in de discussie. En ook hierin toon je je expertise: jij kunt de toon zetten in het debat,
  3. word je vindbaar – hoe meer je schrijft over relevante onderwerpen, des te beter je gevonden zult worden.

Bovendien houdt bloggen je scherp! Je denkt na over het onderwerp, je leest je in en creëert daarmee weer meer kennis.

1. Hoe vaker hoe beter

Als je meer schrijft, heb je meer originele ‘content’. Daardoor zul je meer bezoekers op je blog en website krijgen.
Daar heb ik echt geen tijd voor!“, hoor ik veel in mijn workshops. Dat hangt natuurlijk helemaal af van hoe je met je tijd omgaat. Daarom bij dezen twee tips:

  • Verdeel een groot artikel in meerdere kleinere, vlot leesbare artikelen. Zo kun je vaker publiceren!
  • Schrijf in 1 keer een serie artikelen en laat die automatisch met tussenpozen publiceren.

2. Wees consistent

Geef lezers een reden om terug te komen.
Een paar keer per week een nieuw en interessant artikel publiceren is mooi, maar dat lukt slechts weinigen. Een keer in de twee weken is ook goed, maar houd dat dan ook vol. En blijf ook in je vakantie schrijven.
Geen tijd? Schrijf vooruit: veel blogplatforms bieden de mogelijkheid je artikelen in te roosteren. Schrijf een artikel en publiceer het automatisch op een latere datum.

3. Schrijf artikelen die interessant zijn voor je doelgroep

Daar moet je wel wat voor doen trouwens:

  • zorg voor een duidelijke doelgroep – te veel ondernemers hebben een veel te algemene doelgroep. Focus is belangrijk!,
  • luister naar je doelgroep – gebruik daar ook andere sociale media voor, zoals Twitter, Facebook en LinkedIn,
  • ga interactie aan met je doelgroep – vraag je publiek te reageren op je artikelen, schrijf prikkelend om reacties uit te lokken en ga de discussie niet uit de weg.

Analyseer de bezoekers en de bezoeken aan je website om erachter te komen wat je doelgroep interessant vindt. Meten is weten. En op internet is alles meetbaar.
Google Analytics (http://analytics.google.com/) is een gratis tool die het bezoek aan je website bijhoudt en analyseert. Met name de lijst van meest gebruikte zoektermen is in dit verband handig.

4. Schrijf kort en bondig

Tenzij je blogt om de Nobelprijs voor de Literatuur te winnen, kun je er beter voor zorgen dat je boodschap duidelijk is:

  • zorg voor een pakkende en duidelijke kop of titel (dan is het meteen duidelijk waar de tekst over gaat),
  • zet het belangrijkste bovenaan (communiceer de eigenlijke boodschap direct),
  • schrijf zoekmachinevriendelijk,
  • gebruik tussenkopjes en opsommingen,
  • wees concreet en vermijd vage taal,
  • zorg voor actief taalgebruik – gebruik zo weinig mogelijk passieve zinnen,
  • schrijf beknopt en schrap overbodige zinnen (minder = meer).

5. Wees origineel

Internet staat vol met informatie. Het is heel verleidelijk om informatie te kopiëren en te gebruiken in je eigen artikelen, zeker als je even geen inspiratie hebt.
Tegelijkertijd is internet genadeloos: kopieer een tekst en iedereen kan de bron ervan terug vinden. Vermeld dus altijd je bron, als je kopieert.
Veel beter is het natuurlijk om origineel te zijn en je eigen originele database van artikelen op te bouwen. Dat kost tijd, maar betaalt zich zeker terug.

6. Zorg voor een brede verspreiding

Tot slot kun je je nieuwe artikelen aankondigen via Twitter, Facebook en LinkedIn, waardoor je potentiële bezoekers wijst op nieuwe interessante artikelen.
Zorg er bovendien voor dat anderen jouw artikelen kunnen aanbevelen, als ze die interessant vinden. In allerlei blogplatforms kun je ‘retweet’, ‘like’ en ‘share’ knopjes installeren. Die zorgen ervoor dat je lezers je artikelen makkelijk op Twitter kunnen zetten, of kunnen aanbevelen aan hun netwerk via Facebook, LinkedIn of andere sociale netwerken.

Hou vol, publiceer regelmatig originele artikelen met een korte en bondige boodschap die interessant zijn voor je doelgroep, verspreid ze via social media… Bloggen levert je uiteindelijk meer op dan dat het je kost, zowel in tijd, als in werk, als in bekendheid!

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

2 Reacties op “Zakelijk bloggen: hoe en waarom …”

  1. […] In 95% van de artikelen over bloggen lees je waarom je moet bloggen: […]

  2. Lex zegt:

    Hi,

    Zelf nog geen linkedIn maar kan hier veel info vergaren heb ik gezien wow!

    Gr Lex

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer