Wees persoonlijk met LinkedIn

LinkedIn is een sociaal netwerk. Sommigen noemen LinkedIn een zakelijk netwerk. Ook dat klopt. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten: LinkedIn is een zakelijk sociaal netwerk.
Het sociale aspect suggereert groepsinteractie, wederkerigheid en betrokkenheid. Alledrie komen uitstekend tot uiting in de volgende ‘leefregels‘. Let wel: elke relatie vereist werk, zo ook jouw relatie met je netwerk!

Onderhoud je netwerk

  1. Voeg slechts mensen toe aan je netwerk die je echt zelf kent. Je netwerk is zo sterk als je zwakste contact. Als je iemand niet kent, kun je die persoon ook niet vertrouwen, zoals je anderen vertrouwt. Lees mijn vorige artikel ‘In het hol van de leeuw: LIONs en LinkedIn‘ als je daar meer over wilt weten,
  2. Vervang het standaard bericht in een connectieverzoek met je eigen persoonlijke boodschap. Geef daarin aan:
    Een persoonlijke uitnodiging in LinkedIn

    Een persoonlijke uitnodiging in LinkedIn

    1. wanneer je elkaar gesproken hebt,
    2. waar je elkaar ontmoet hebt,
    3. wat je nodig hebt of waar je de ander mee kunt helpen.

    LinkedIn noemt het persoonlijke berichtje ‘optional‘.
    Dat is het natuurlijk niet! En al weet je zeker dat die ander zich jou nog wel herinnert, stuur ook dan een persoonlijk berichtje. Na een leuk gesprek is immers niets een grotere afknapper dan ‘I’d like to add you to my professional network on LinkedIn‘,

  3. Ontvang je een connectieverzoek van iemand die je je echt niet kunt herinneren, kijk dan eerst eens op diens profielpagina. Heb je daarna nog steeds geen idee, vraag dan of hij of zij je geheugen wil opfrissen: waar ken ik je ook alweer van?
  4. Als je een connectieverzoek ontvangt en accepteert, stuur ook dan even een kort berichtje, waarin je bedankt voor de toegang tot zijn of haar netwerk en waarin je vraagt of je de ander nog ergens bij kunt helpen,

Plan je aanbevelingen

  1. Verstuur eens spontaan een aanbeveling aan iemand die je graag mag en waar je tevreden over was of bent. Vertel daarin bijvoorbeeld:
    aanbevelingen

    Drie van de aanbevelingen die ik geschreven heb

    1. hoe heeft die persoon jou of jouw bedrijf geholpen,
    2. wat vind je de beste eigenschappen van die persoon,
    3. wat is opvalled aan hem of haar,
    4. waarom zou een ander jouw zakelijke kennis moeten inhuren of aannemen.

    Als je spontaan een aanbeveling stuurt, heb je er een vriend(in) bij voor het leven,

  2. Heb je een groot compliment ontvangen van een manager, collega of klant? Fijn! Vraag of hij of zij een aanbeveling voor je wil schrijven. Mensen vinden het altijd leuk iets positiefs over een ander te schrijven. Verzilver een compliment,
  3. Ontvang je een aanbeveling waar je eigenlijk iets anders in had willen lezen, of waar typefouten in staan, laat het de schrijver dan weten en vraag om een vervangende tekst; mensen maken er geen probleem van en passen de aanbeveling graag aan. Zo heb jij een mooie en terzakedoende aanbeveling en hebben zij iemand geholpen. In het land der sociale media is dat een win-win situatie…,

Praat mee in groepen

  1. Ben je nog geen lid van groepen in LinkedIn, dan wordt het daar hoog tijd voor! Je leert mensen kennen door mee te doen met discussies. Je toont dat je verstand van zaken hebt en openstaat voor sociale contacten. Zie je geen interessante discussies, begin er dan zelf een! Zaai wederkerigheid door eerst eens anderen te helpen en je kennis te delen. Gedeelde kennis wordt altijd meer!,

Gebruik LinkedIn status updates

  1. Velen zien in de status updates eenzelfde functionaliteit als Twitter. Realiseer je echter dat Twitter en LinkedIn een geheel verschillende dynamiek hebben. Een (1) status update per dag op LinkedIn is daarom echt al voldoende.

    Waar kun je de status update zoal voor gebruiken? Hieronder drie suggesties:

    Mijn status update in LinkedIn

    Mijn status update in LinkedIn met de aankondiging van dit artikel op mijn blog

    1. Gebruik de status update subtiel om je expertise te tonen. Zo kun je laten weten dat je net een nieuwe opdracht hebt binnengehaald of een grote account of dat je de volgende dag een training gaat geven,
    2. Iedereen houdt zijn vakgebied bij en daardoor blijf je interessant voor de arbeidsmarkt of voor je opdrachtggevers. Dus: laat weten met welke training of opleiding je bezig bent. Misschien wil je een opleiding volgen, maar weet je niet bij welke aanbieder? Gebruik de status update dan om dat te vragen aan je netwerk,
    3. Vertel dat je een nieuw artikel hebt gepubliceerd op je blog, maar natuurlijk alleen als het interessant is voor de mensen in je netwerk.

    Overigens: koppel nooit automatisch je tweets aan je status updates in LinkedIn. Gebruik hashtag #in in Twitter om specifieke tweets door te sturen naar je LinkedIn status update.

Check je homepage

  1. Kijk regelmatig op jouw LinkedIn homepage. Stuur een felicitatie, wanneer je ziet dat iemand in je netwerk een nieuwe baan, functie of opdracht heeft. Kleine moeite, groot plezier en heel sociaal!

Denk bij alles wat je op socialemediasites doet aan de gulden regel: sociaal netwerken draait om geven, delen en ontvangen.

Heb jij andere regels? Eens of oneens? Wil jij gewoon het liefst een zo groot mogelijk netwerk met zo min mogelijk werk? Deel je mening en laat een reactie achter.

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

13 Reacties op “Wees persoonlijk met LinkedIn”

  1. […] artikel is eerder verschenen op de blog van Computaal. Dit bericht is geplaatst in Social media. Bookmark de permalink. ← Smile when you Dial […]

  2. […] van dit artikel zijn, met toestemming van de auteur, overgenomen uit het artikel ‘Wees persoonlijk met LinkedIn’, gepubliceerd door Guido Makor op de blog van […]

  3. RT @computaal: Help! Gewerkt aan site: iets om zeep geholpen. computaal.nl laadt niet. Vreemd, blog doet het wel: http://ow.ly/3nSpi pls RT

  4. Guido Makor zegt:

    @Mieke: Hallo Mieke, fijn dat ook jij het interessant vond. Wat je LinkedIn profiel betreft, zit je inderdaad op de goede weg. Je bent er echter nog niet helemaal:
    1. Je noemt jezelf nog steeds eigenaar. Probeer in een eenvoudige zin binnen 120 karakters te vertellen wat je doet, voor wie je dat doet, hoe je dat doet en wat het eindresultaat is,
    2. Je gebruikt geen ‘Summary’. Dat is jammer, want door middel van de tekst in je summary kun je je onderscheiden van anderen. Vertel er iets in over je passie: waarom doe je wat je doet…Gebruik de summary dus niet per se als samenvatting. Vergeet bovendien niet om steekwoorden in te vullen bij ‘Specialties’,
    3. Jammer dat je geen e-mailadres en/of telefoonnummer hebt ingevuld. Als je op een makkelijke manier opdrachten wilt krijgen via LinkedIn is het wel zaak ervoor te zorgen dat men makkelijk je contactgegevens kan vinden; de extra klik op de website is voor velen vaak net even te veel…

    Succes met je profiel en met andere sociale media. Vergeet niet: bij sociale media gaat het om geven, delen en ontvangen!

  5. Mieke Jobse zegt:

    Na het verhaal van gisteren bij OCN ben ik ook op je website gaan kijken, want al zit ik denk ik, als net gestarte ondernemer, op de goede weg; ik sta open voor verbeteringen. Vandaar dat ik in elk geval aan een summary ga werken.
    Bedankt voor de tips en ik houd je blog in de gaten!
    Groeten,
    Mieke

  6. Guido Makor zegt:

    @Ivo en @Ferry: Hartelijk dank, fijn om te lezen!

    @Nico: ik vond het leuk bij jullie te gast te zijn. Fijn dat je er wat van geleerd hebt. Als schrijver is een blog bijna verplicht, hoewel dat natuurlijk een val is waar je niet in moet trappen. Het gaat immers om authenticiteit en onderscheid! Zoek een invalshoek die anders is dan die van andere auteurs. En wat owner/author betreft: ik zou zeggen dat je geen van beide bent. Je gaat je profiel immers in het Nederlands invullen! ;-)

  7. Nico Smaling zegt:

    Je hield gisteren een goed verhaal tijdens de clubavond van de Ondernemers Club Nesselande. Zet me aan het denken. Huiswerk: ik moet mijn LinkedIn pag gaan verbeteren, een blog beginnen (had ik natuurlijk allang moeten doen) en mijn website upgraden.
    Dank voor je informatie. Kan ik wat mee…
    Groet en wellicht tot ziens.
    Nico Smaling (nu nog owner (!), maar eens author?)

  8. Ferry zegt:

    Goed stukje onderricht Guido, bedankt.

  9. Bruikbare tips om social networking met Linkedin echt sociaal te maken; txs @Computaal! http://bit.ly/cxMOAt

  10. Ivo zegt:

    Mooi artikel, uitgeprint, en regelmatig lezen en vooral toepassen.

  11. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Daisy Goddijn en Guido Makor, mooimuziek. mooimuziek heeft gezegd: Hoe gebruik je LinkedIn als een echt *sociaal* netwerk? Lees mijn nieuwe artikel "Wees persoonlijk met LinkedIn" op co…http://lnkd.in/vrbgKc […]

  12. RT @computaal: Hoe gebruik je LinkedIn als een echt *sociaal* netwerk? Lees mijn artikel "Wees persoonlijk met LinkedIn" http://ow.ly/39uy3

  13. mooimuziek zegt:

    Hoe gebruik je LinkedIn als een echt *sociaal* netwerk? Lees mijn nieuwe artikel "Wees persoonlijk met LinkedIn" op co…http://lnkd.in/vrbgKc

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer