Waarom zou Google+ wel eens meer gebruikers kunnen krijgen dan Facebook?

Na mijn vorige artikel ‘De Facebook innovatie van het jaar: Skype videochat‘ bleef het angstvallig stil. Vakantie! Of leest niemand mijn blog meer? Of is iedereen gewoon echt te druk met Google+?

Het zesde punt van de officiële Google filosofie is ‘You can make money without doing evil‘. Met Google+ verdienen ze momenteel nog geen geld. Google+ is wel een geweldige basis voor een zakelijk netwerk, contentgerelateerde advertenties, een gaming platform, enzovoort.

En dat zijn maar enkele redenen waarom Google+ wel eens heel, heel, groot zou kunnen worden. Dit zijn alle redenen, zoals ik ze kan bedenken:

  1. Google+ is twee weken geleden gelanceerd zonder overdreven veel aandacht. In die eerste twee weken heeft het netwerk een totaal van 10 miljoen gebruikers opgebouwd (ruim zevenhonderdduizend per dag!). Met deze snelheid zou Google+ aan het einde van het jaar al ruim 120 miljoen gebruikers hebben. En dat terwijl de toestroom van nieuwe gebruikers nu nog wordt dichtgeknepen en het ‘grote publiek’ het netwerk nog moet ontdekken…,
  2. Google heeft sowieso al meer gebruikers dan Facebook. In de maand mei van dit jaar had Google (op google.com inclusief alle aanverwante diensten van het bedrijf) ruim 1 miljard unieke bezoekers! Google moet ze alleen nog aanboren als actieve gebruikers van Google+. Dit is weliswaar niet eenvoudig, maar deze bezoekers zijn geen Google vreemdelingen. Ze kennen Google, ze vertrouwen de naam en ze gebruiken (minstens een van) zijn diensten al. Acceptatie van een nieuwe dienst onder dezelfde naam is dan een stuk eenvoudiger,
  3. De interface. Je hebt me er al vaker over gehoord. Laten we nou gewoon eens heel eerlijk zijn: de interface van Facebook is gewoon heel onduidelijk. Zo, dat is eruit! Google heeft intussen de diensten van Andy Hertzfeld ingeroepen. Hertzfeld was lid van het team dat werkte aan het ontwerp van de eerste Mac computer. Het resultaat zien we ondermeer in het ontwerp van de ‘Circles’ in Google+. Mijn geld staat op Andy, niet op Mark!,
  4. De integratie van Google+ met Google’s andere diensten (Gmail, Youtube, Contacts, etc.). Dit ziet er nu al goed uit,
  5. Het voornemen van Google om onder Google+ ook een gaming platform te lanceren (zoals werd ontdekt door Engadget door de code van Google+ te bestuderen; lees het artikel: Google+ code reveals intent to unleash Games and Questions to the social world) wijst erop dat de messen worden geslepen en de strategie op het punt staat uitgetest te worden,
  6. De mogelijkheid onderscheid te maken tussen je persoonlijke netwerken door middel van ‘circles‘. Wat mij betreft is dit een groot voordeel van Google ten opzichte van Facebook. Iedereen die mij op den duur met spelletjes om mijn oren slaat, zal ik linea recta verhuizen naar een aparte circle die ik de naam ‘Gamers’ geef. En ongetwijfeld zal ik op den duur in Google+ ook kunnen filteren op het tonen van berichten uit een willekeurige combinatie van circles,
  7. Vorig jaar heeft Google de Q&A dienst Aardvark overgenomen. Voor wie durftevragen kent: Aardvark is de Engelstalige variant daarvan, maar dan gebaseerd op aanmeldingen en enige mate van expertise. Die acquisitie van Aardvark vorig jaar duidt op een duidelijke strategie van Google voor de integratie van verschillende diensten onder de vleugels van Google+ en het delen van kennis gebaseerd op mensen, niet slechts op basis van data!,
  8. Google beschikt over een eigen besturingssysteem voor telefoons en tablets (Android) en over een besturingssysteem voor netbooks, Google Chrome.

Het zijn sterke argumenten, die alle in het voordeel werken van Google+.
Aan de andere kant: laat Facebook dat allemaal zomaar over zijn kant gaan? Welnee, reken daar maar niet op! De komende maanden mogen we een bijkans episch gevecht verwachten tussen de beide bedrijven.

Welke voordelen heeft Facebook ten opzichte van Google met Google+? Schrijf er een artikel over en ik plaats het hier onder jouw eigen naam!

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer