Voordelen en nadelen van de nieuwe showcasepagina in LinkedIn

De werkelijkheid is vaak vreemder dan je vreemdste fantasieën. Had je me een half jaar geleden gezegd dat LinkedIn het tabblad Producten en Services zou verwijderen van de bedrijfspagina’s, dan was de kans groot geweest dat ik met een theatraal doch gedecideerd gebaar naar mijn voorhoofd had gewezen.

Toch is de werkelijkheid dat LinkedIn op 14 april het tabblad Producten en Services verwijderd heeft van alle bedrijfspagina’s. Men had het kort daarvoor aangekondigd: “LinkedIn wil alle leden een eenvoudige en efficiënte ervaring bieden. Om dit te bewerkstelligen, evalueren we voortdurend hoe onze huidige producten en functies worden gebruikt en streven we ernaar onze resources te gebruiken om de beste producten te maken. Soms betekent dit dat bepaalde functies buiten gebruik worden gesteld. Het tabblad Producten en services zal op 14 april worden verwijderd van alle bedrijfspagina’s op LinkedIn.“.

Vóór deze aankondiging had LinkedIn eveneens een nieuwe feature aangekondigd, de zogenaamde showcasepagina.

De showcasepagina van Computaal LinkedIn Trainingen

Banner van de showcasepagina van Computaal LinkedIn Trainingen

Wat is een schowcasepagina? LinkedIn schrijft daarover: Bedrijven willen unieke aspecten via hun eigen boodschap delen met een unieke doelgroep. Met showcasepagina’s kunt u zich beter profileren op uw bedrijfspagina door een speciale, onderliggende pagina voor deze aspecten van uw bedrijf te maken. Geïnteresseerde leden kunnen uw showcasepagina net zo volgen als een bedrijfspagina. […] Het is zinvol om een showcasepagina te maken wanneer u op een speciale pagina een merk, bedrijfseenheid of bedrijfsinitiatief wilt belichten.

Klinkt goed. Maar wat zijn de voordelen van een dergelijke showcasepagina? En wat zijn de nadelen? Hieronder een opsomming:

Nadelen van de showcasepagina

  • Er is geen doelgroepsegmentering zoals dat in het tabblad Producten en services mogelijk was; je kunt slechts een segment definiëren van de volgers van je showcasepagina. Dat segment moet ook nog bestaan uit minimaal 100 mensen. Om dat te bereiken, heb je daar over het algemeen een meervoud van 100 volgers voor nodig. Als klein bedrijf is dat maar moeilijk haalbaar. Ter vergelijking: bij de doelgroepsegmentering die beschikbaar was in het tabblad Producten en services, bestond je publiek uit een segment van iedereen in je LinkedIn netwerk. En dat is net even groter,
  • Men kan niet eenvoudig navigeren naar de showcasepagina. Het is geen apart tabblad bovenaan de bedrijfspagina, maar is vrij onopvallend opgenomen in de rechterkolom van de bedrijfspagina.
    TIP: plaats een link naar je belangrijkste showcasepagina in de lijst met links onder ‘Contactgegevens’ op je persoonsprofiel,
  • Je kunt geen (Youtube-)video als losse content meer toevoegen aan je showcasepagina. Natuurlijk kunje nog wel steeds een link plaatsen in je update of je blogartikel naar een online video. Die update verdwijnt na verloop van tijd wel uit beeld, tenzij je deze vastpint aan de bovenkant van je showcasepagina,
  • Er kunnen geeen aanbevelingen meer worden gegeven voor losse producten of diensten. Daarvoor in de plaats komt wel de mogelijkheid voor je netwerk om commentaar te geven op je updates.

Voordelen van de showcasepagina

  • Je hebt de mogelijkheid om direct te linken naar berichten op je bedrijfsblog of een relevante ‘landingspagina’ op je website; als je dit doet, moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat er regelmatig nieuwe berichten worden geplaatst op de showcasepagina,
  • Je kunt zo veel meer informatie per dienst of product, bedrijfsonderdeel of initiatief geven en deze informatie eenvoudiger up-to-date houden door met regelmaat nieuwe content te plaatsen op je blog en hiernaar te linken vanaf de showcasepagina,
  • Je kunt aanzienlijk meer lezers en meer interactie krijgen, want je netwerk kan elke ‘post’ in elke showcasepagina ‘interessant vinden’, delen of becommentariëren. Als iemand in jouw netwerk je update ‘interessant vindt’ of becommentarieert, dan wordt dit ook weer gedeeld met zijn netwerk…,
  • Je volgers en mensen in jouw netwerk kunnen een specifieke showcasepagina volgen, zodat je kunt zien welke van je producten en diensten populair of minder populair is op LinkedIn,
  • Elke aparte doelgroep kan de showcasepagina volgen van producten en diensten die die doelgroep interesseert. Door een goed beheer van de content kan een bedrijf niet alleen een doelgroep ‘targeten’, maar deze ook uitbreiden en wellicht zelfs creëren.

Hoe maak je een showcasepagina?

  1. Identificeer producten, diensten, bedrijfsonderdelen of bedrijfsinitiatieven die speciale aandacht verdienen door middel van een showcasepagina,
  2. Ga naar je bedrijfspagina. Beweeg de muis over de witte neerwaartse pijl aan de rechterkant van de knop [Bewerken] en selecteer ‘Showcasepagina maken’,
  3. Vul nu alle velden in, waaronder titel, de zogenaamde ‘hero graphic’ (de banner: minimaal 974 x 330 pixels. .PNG, .JPEG of .GIF formaat, maximale bestandsgrootte 2 MB), twee versies van je bedrijfslogo (100 x 60 pixels en 50 x 50 pixels) en een korte omschrijving (maximaal 200 tekens),
  4. Vul tenslotte de nieuwe showcasepagina met allerlei interessante content.

Ik nodig je uit om de showcasepagina van Computaal LinkedIn Trainingen te volgen. Zo blijf je op de hoogte van alle artikelen met gratis tips en tricks en krijg je informatie over de nieuwste workshops en trainingen!

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer