Vertrouwen, de basis van LinkedIn

Vertrouwen is de basis voor iedere duurzame relatie. In zo’n duurzame relatie ken je elkaar goed, let je op elkaar en kun je elkaars kwaliteiten noemen.

Als iemand je vertrouwt in jouw vakgebied, zal hij ook trouw aan je zijn. Vertrouwen bouw je op door een relatie aan te gaan, door een band op te bouwen. Binnen LinkedIn doe je dat met de mensen in je netwerk. Dat houdt dus in dat je die mensen moet kennen.

Afbeelding ban een kleine hand in een grote hand met struiken op de achtergrond

“Nothing is as fast as the speed of trust, Nothing is as profitable as the economics of trust. Nothing is as central to leadership as relationships of trust. It is truly the one thing that changes everything.” – Stephen M.R. Covey (de zoon van Dr. Stephen Covey)

Een netwerker die iedereen kent is niet te vertrouwen

De leeuw staat symbool voor kracht. Dit geldt echter niet voor de LION. LION is een afkorting die staat voor LinkedIn Open Networker. Een LION accepteert alle uitnodigingen en heeft dus een enorm netwerk.

Handig, kun je denken! Meteen een aantal LIONs opzoeken en uitnodigen, dan heb ik een groter netwerk!

Dat klopt natuurlijk, je netwerk groeit daardoor enorm! Dat is ook precies wat een LION ten doel heeft: zoveel mogelijk mensen helpen aan een zo groot mogelijk netwerk.

Maar zou jij je veilig voelen als je met een leeuw in een grote ruimte zou staan?

Wat helpt het jou als je een netwerk hebt van – laten we zeggen – 2000 mensen, waar je er misschien een kleine 500 echt ooit van hebt ontmoet? Dan heb je in jouw netwerk dus 1500 mensen die je niet kent. Wat heb je aan mensen in jouw netwerk die jij niet kent? Het zijn ook 1500 mensen die jou niet kennen! Dat zijn dus 1500 mensen met wie je geen band hebt. Je kunt ze daardoor niet vertrouwen. Wat overigens niet betekent dat ze per se onbetrouwbaar zijn.

Met een LION in je netwerk haal je iemand in huis die jij niet kent, die jou niet kent en die een groot percentage van zijn eigen contacten niet kent.

En wat zeg je, als een van jouw contacten je vraagt een ander uit jouw netwerk aan te bevelen voor een opdracht, terwijl je die ander helemaal niet kent…?

Aanbevelingen

Een van de sterke elementen van LinkedIn is immers het systeem van aanbevelingen. Zo’n aanbeveling vraag of geef je alleen aan iemand die jou kent, iemand waar je, als opdrachtgever of als opdrachtnemer, mee hebt samengewerkt.

Het enige dat je aan een LION hebt, is het enorme netwerk. Je kunt beargumenteren dat je zo makkelijker interessante contacten kunt vinden. LinkedIn heeft echter zijn eigen tools om contact te maken met mensen buiten jouw netwerk: schaf een betaald abonnement aan of vraag om een introductie via je netwerk. Dat laatste is niet alleen goedkoper, maar ook betrouwbaarder. Die mensen kennen – en vertrouwen! – jou immers.

Grote schoonmaak

Dit betekent niet dat het slecht is veel contacten te hebben. Als je veel mensen kent (echt kent), dan is daar niets mis mee. Vraag je wel steeds af: ken ik die persoon (nog)?

Het kan daarom ook geen kwaad om met enige regelmaat je contacten in LinkedIn door te nemen. Schoon die database op: ken je iemand echt niet meer en heb je eigenlijk ook niet echt samengewerkt, haal die persoon dan uit je contactenlijst. Wees niet beschroomd: hij of zij krijgt daar geen melding van.

Tips

Vijf tips om een gezond LinkedIn netwerk op te bouwen en te behouden:

  1. Nodig niet zomaar iedereen uit in je LinkedIn netwerk,
  2. Accepteer alleen uitnodigingen van mensen die je echt kent (die je een hand hebt gegeven en in de ogen hebt gekeken of die minstens via telefoon of mail een echte interesse in jou hebben laten blijken),
  3. Maak je uitnodigingen altijd persoonlijk en vervang dus de standaard LinkedIn tekst (let op: in de mobiele app van LinkedIn wordt je die mogelijkheid niet geboden!),
  4. Maak er een gewoonte van eens in de paar weken of maanden je LinkedIn contacten door te nemen en het bestand op te schonen,
  5. Denk goed na voordat je ‘linkt’ met een LION; eenmaal in het hol van de leeuw is het moeilijk ontsnappen!

Supertip

Je kunt mensen die je niet kent, maar je toch een uitnodiging sturen om te linken, een berichtje sturen voordat je de uitnodiging accepteert. Ga daarvoor naar je Inbox, open de uitnodiging en klik dan niet op de blauwe knop om te accepteren, maar klik op het pijltje aan de rechterkant van die knop. Je ziet dan de optie ‘Antwoorden (nog niet accepteren)’.

Zo kun je eerst vragen waarom die onbekende LinkedIn-collega een relatie van vertrouwen met jou wil aangaan.

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Eén reactie op “Vertrouwen, de basis van LinkedIn”

  1. […] superkort antwoord zou kunnen zijn: “De basis van LinkedIn is vertrouwen“. Maar dat is in dit geval toch iets te kort door de […]

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer