Twitter en Facebook veelal onbenut door recruiters

I Want YouIn Amerika noemen ze het al ‘social recruiting’: personeel werven via sociale netwerken. Onderzoek van het Amerikaanse social recruiting bedrijf Bullhorn Reach wijst uit dat social recruiting een enorme groei doormaakt.

Begin februari publiceerde Bullhorn Reach het rapport “The 2012 Social Recruiting Activity Report“, waarin de activiteit van recruiters (‘banenwervers’) op sociale netwerken wordt geëvalueerd. Het brengt een aantal interessante zaken aan het licht.

Recruiters volgen nog geen ‘social strategy’

Zo lijken recruiters in ieder geval actief te zijn op LinkedIn, Twitter en Facebook. Daarbij gebruiken ze de eerste twee meer dan Facebook om talent te zoeken. Van deze drie sociale netwerken blijken vacatures op LinkedIn gemiddeld het meest bekeken te worden en worden er ook de meeste sollicitaties verstuurd per vacature. Tegelijkertijd wijst het onderzoek uit dat Twitter-volgers veel vlugger op een vacature solliciteren dan connecties op LinkedIn of vrienden op Facebook.

Infographic: 'Can Facebook Get You a Job?'

Infographic: Can Facebook Get You a Job? – Mashable.com.

Conclusies

Een aantal conclusies uit het rapport zijn:

  • Gebruik
    Van de ondervraagde recruiters gebruikt 48% alleen LinkedIn. Slechts 2% gebruikt alleen Twitter of Facebook. 19% gebruikt zowel Twitter als LinkedIn, 10% gebruikt zowel Facebook als LinkedIn en 21% gebruikt alle drie de netwerken.
  • Efficiëntie
    Op LinkedIn wordt een vacature 3 keer vaker bekeken dan op Twitter en 6 keer vaker dan op Facebook. Bovendien genereert een vacature op LinkedIn 3 keer zo veel sollicitaties als op Twitter en 9 keer zo veel als op Facebook.
  • Effectiviteit
    De kans dat een Twitter volger solliciteert op een vacature is 3 keer zo groot als de kans dat een LinkedIn connectie solliciteert en 8 keer zo groot als de kans dat een Facebook ‘friend’ solliciteert.

Uit deze cijfers blijkt dat Twitter en Facebook over het algemeen onderbenut worden voor de werving van personeel. Bullhorn Reach verwacht dat dit in de loop van 2012 zal bijtrekken. Aangezien het gebruik van sociale netwerken de komende tijd over de hele linie in het bedrijfsleven zal toenemen, lijkt dit een gerechtvaardigde verwachting.

Antecedentenonderzoek

In oktober van vorig jaar publiceerde het Amerikaanse Reppler, een bedrijf dat social media in de gaten houdt en het gebruik ervan onderzoekt, de resultaten van een onderzoek onder 300 recruiters naar de wijze waarop zij social media gebruiken om een antecedentenonderzoek uit te voeren.

LinkedIn blijkt het minst gebruikt te worden voor antecedentenonderzoek: van de recruiters uit dit onderzoek gebruikte slechts 48% LinkedIn. Daarnaast gebruikte 53% Twitter en maar liefst 76% Facebook.

Dus: terwijl recruiters Twitter en Facebook wel (vrij) intensief gebruiken om kandidaten te screenen, gebruiken ze deze sociale netwerken nog niet met dezelfde intensiteit om ook kandidaten te zoeken. Dat is in ieder geval opvallend, maar eigenlijk gewoon bijzonder vreemd!

De resultaten van het onderzoek van Reppler zijn gevisualiseerd in onderstaande infographic:

Bron: mashable.com via Guido op Pinterest

Download

Het volledige rapport “The 2012 Social Recruiting Activity Report – The Definitive Look At Social Media Usage In Recruiting” (PDF | 2,69MB) kun je vinden op de site van Bullhorn Reach.

Disclaimer

Het rapport ‘The 2012 Social Recruiting Activity Report’ is gebaseerd op onderzoek in de VS en is uitgevoerd door een commercieel bedrijf dat zelf actief is in de markt van ‘social recruiting’.

Ben jij recruiter, laat dan weten hoe jij binnen jouw bedrijf social media gebruikt voor het benaderen van kandidaten en het screenen van kandidaten. Laat hieronder je reactie achter:

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer