Strategisch gebruik van social media, een begin in 4 stappen – deel 1

Met een goede strategie loop je in social media minder risico.Velen die ik spreek over social media zijn nog erg sceptisch. Niet alleen zijn ze sceptisch over social media als zodanig, maar ook over wat het oplevert, men twijfelt of dat ueberhaupt te meten is en men vraagt zich af of het gebruik van social media niet meer schade berokkent dan dat het profijt oplevert.

Levert social media uw bedrijf niets op? Of – erger nog – heeft u geen idee of het iets oplevert? En wat zou het dan moeten opleveren? Wat wilt u er mee bereiken? En wie wilt u ermee bereiken?

Dit is het eerste deel in een mini-serie waarin ik in ga op de vraag hoe we social media bedrijfsmatig kunnen inzetten:

  1. Hoe trek je de aandacht van je doelgroep?
  2. Zorg ervoor dat eenmalige bezoekers terugkerende bezoekers worden.
  3. Van ‘liker’ of volger naar klant: conversie.
  4. Wat heb je er nou precies aan? – Meten is weten!

deel 1:
Hoe trek je de aandacht van je doelgroep?

Afbeelding: 'Muilkorf', Copyright (c) 2008 - 2011, dagtekening.nl(/muilkorf/)

Hoe trek je de aandacht van je doelgroep? Afbeelding: ‘Muilkorf’, Copyright (c) 2008 – 2011, dagtekening.nl

 

Om het antwoord op deze vraag scherp te krijgen, zul je eerst een aantal andere vragen moeten beantwoorden. De meest elementaire zijn:

  1. Wat is je doelgroep?
  2. Waar bevindt die zich?
  3. Waarom wil je social media gebruiken?
  4. Hoe ga je social media gebruiken?
  5. Wat ga je je doelgroep aanbieden?

Hieronder werk ik deze vragen verder uit.

Doelgroep: wie en waar?

Veel bedrijven maken een social media plan omdat ze ‘iets’ met social media moeten. Die redenering is echter onjuist. Je moet niets met social media; je moet iets met je doelgroep! Het gebruik van social media impliceert immers sociale interactie. Social media is slechts het middel om dat te bereiken.

Om er achter te komen wat je moet met je doelgroep, zul je daarom die doelgroep eerst moeten leren kennen.

Je kunt daartoe de volgende vier vragen beantwoorden:

  1. Hoe ziet mijn doelgroep eruit?
    • Geslacht, leeftijd, locatie, salaris/inkomen, opleiding, branche, bedrijfsgrootte, omzet, functietitel, managementstructuur, locatie, bedrijfscultuur, gewoontes, houding, koopgedrag, bereidheid te betalen voor je diensten, hun concurrenten, etc.
    • Vraag je ook af: wie maakt beslist geen deel uit van mijn doelgroep?
  2. Waar is die doelgroep naar op zoek?
    • Nieuws, informatie, educatie, opinie, ontspanning, interactie, etc.
  3. Waar is die doelgroep te vinden?
    • Thuis, op het werk, op vakantie, onderweg?
    • Hoe mobiel is je doelgroep?
    • Wordt je content dalijk alleen gelezen op een laptopscherm of ook op een tablet of op het kleine scherm van een smartphone?
    • Heeft men daarbij breedband tot zijn beschikking of soms alleen maar 3G?
  4. Hoe kan ik die doelgroep benaderen?
    • Van welke sociale netwerken maakt die doelgroep op dit moment gebruik?
    • Op welke manier dien ik de doelgroep aan te spreken?

Vaak kun je een doelgroep indelen in meerdere segmenten of delen. Soms is het makkelijker om kleinere segmenten van doelgroepen te herkennen en te omschrijven. Marketeers noemen dit doelgroepsegmentatie. In elke aparte doelgroep zitten personen met dezelfde kenmerken, eigenschappen, belangen, etc. Al die segmenten vormen samen de totale doelgroep.

Ga niet verder met je social media plan, voordat je alles over je doelgroep weet!

Doel: waarom?

Voordat je ook maar 1 bit aan content plaatst, is het cruciaal vast te stellen wat je doel is. Je kunt je doelgroep wel bepaald hebben, maar als je niet weet waarom je die doelgroep wilt aanspreken, heeft het geen zin om verder te gaan.

Wat wil je bereiken met het gebruik van social media?

  • Zoek je bekendheid?
  • Gaat het je om branding?
  • Wil je leads genereren?
  • Moet er meer verkeer naar je website? (en wat gebeurt er vervolgens met al dat extra verkeer?)
  • Wil je marktonderzoek doen?
  • Is je doel het delen van kennis?
  • Wil je je doelgroep informeren?
  • Wil je social media gebruiken als extensie van je klantenservice?

Hoe reactiever je gebruik van social media als bedrijf is, des te belangrijker het is dat dat ruimte biedt voor interactie!

Ga niet verder met je social media plan, voordat je hebt vastgesteld wat je doel is!

Content: wat en hoe?

Heb je je doelgroep en je doel eenmaal scherp op het netvlies, dan is het zaak content aan te bieden die daarbij aansluit. Met content bedoel ik informatie in allerlei vormen die op een of andere manier waardevol is voor de doelgroep. Dat kan zijn in de vorm van tekst, video, korte boodschappen of in enige andere vorm die informatie kan overbrengen.

Vraag je af:

  1. Waarover wil je doelgroep geïnformeerd worden?
  2. Hoe wil je doelgroep daarover geïnformeerd worden?
    • Blog of microblog, video, chat, social media storytelling, social gaming, mobiel of niet, etc.
  3. Waar wil je doelgroep geïnformeerd worden?
    • Op welke sociale netwerken plaats je de content?

Gebruik vervolgens die sociale netwerken waar de doelgroep te vinden is (zie: ‘Doelgroep: wie en waar?‘) om die content aan te leveren. Als je doelgroep zich bevindt op LinkedIn, bedenk dan hoe je je doelgroep daar kunt aanspreken. Op LinkedIn zijn groepen daarvoor de meest geëigende plek, maar ook status updates lenen zich uitstekend voor interactie.
Zit een ander deel van je doelgroep op Facebook, ontwikkel dan een manier om dat deel daar aan te spreken. Ook Facebook kent groepen, al zijn de opzet en structuur van Facebook van nature al meer gericht op interactie.

Overweeg ook hier weer – ik kan het niet voldoende benadrukken – om je doelgroep via een blog te bereiken. Zeker als je doelgroep niet van specifieke sociale netwerken gebruik maakt, is dit een uitstekende manier om die doelgroep aan te spreken.

Zonder content strategie is je social media strategie onvolledig!

Focus

Bovenal is het belangrijk focus te hebben:

  • Laat je sociale netwerken, ook je blog, niet verdrogen (content management),
  • Onderhoud je sociale netwerken, blijf in contact met je doelgroep en geef nooit op (community management),
  • Concentreer je op de sociale netwerken die je gedefinieerd hebt in je social media plan,
  • Meet de resultaten van je inspanningen, vergelijk die met je doelen en stel je doelen bij of pas je middelen aan.

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer