Social media: kwantiteit boven kwaliteit?

Will Facebook beat LinkedIn?
Wordt Google+ groter dan Facebook?
Facebook is beter dan Google+…

Mensen zijn van nature geneigd te vergelijken. En dat is goed. Ook in het geval van Social Media is dat heel nuttig. Welke kanalen – welke sociale netwerken – passen het beste bij jou of bij je doelgroep?

Social media advies

Social media - expert of experiment?Toch hoorde ik onlangs een social media expert verkondigen dat je ‘natuurlijk’ zoveel mogelijk sociale media moet gebruiken om je boodschap over te brengen en in ieder geval LinkedIn, Facebook en Twitter. Mijn nekharen gaan meteen overeind staan als ik zoiets hoor. En er lopen nogal wat van dergelijke zelfbenoemde social media experts rond! Ik zie dan ook met enige regelmaat websites waar ikoontjes van alle sociale media op zijn opgenomen, terwijl die kanalen niet alleen niet worden onderhouden, maar zelfs niet eens correct zijn ingevuld of vormgegeven. Je verstand staat er bij stil. Waarom die kanalen dan niet floreren, laat zich raden.

Social media strategie

Word toch wakker mensen: zo werken sociale media niet! De inzet van sociale media hoort aan te sluiten bij je marketingstrategie. Heb je die niet, ontwikkel dan een strategie voor de inzet van sociale media; je zult zien dat je dan automatisch moet nadenken over je marketing.

  • In welke branche ben je werkzaam?
  • Wat is je doelgroep? (en neem die niet te ruim, zoals veel ondernemers geneigd zijn te doen),
  • Wat wil je bereiken met sociale media?,
  • Stel KPI’s (Kritieke Prestatie Indicatoren) op en maak ze SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden),
  • Stel vast hoeveel tijd en geld je bereid bent er aan te besteden,
  • Beslis of je alles in eigen beheer wil ontwikkelen of een en ander gaat uitbesteden.

Beantwoord minimaal deze vragen, voordat je beslist welke sociale media je gaat gebruiken.

Keuzes

Euhhh, Guido: hoor ik je nou zeggen dat ik Twitter niet per se moet gebruiken, dat ik Facebook links mag laten liggen en dat ik mijn LinkedIn account mag opzeggen?
Dat klinkt natuurlijk heel eng. Maar wat je me werkelijk hoort zeggen is dat je keuzes moet maken. En als zowel Twitter, Facebook als LinkedIn in jouw strategie passen, dan moet je ze gewoon gebruiken. En als ze daar niet in passen, durf ze dan links te laten liggen. En als een blog, Tumblr, Google Plus, Youtube en FourSquare in je strategie passen, ontwikkel daar dan content voor met een toegevoegde waarde voor je doelgroep.
Maak die keuzes echter bewust en gefundeerd!

Communicatie, bereik, conversie en meetbaarheid

Vergeet niet dat de inzet van sociale media verder gaat dan berichtjes plaatsen op een aantal netwerken. Het gaat namelijk om communicatie. Je wilt dat potentiële klanten uiteindelijk een (liefst langdurige) verbintenis aangaan met jou, je product of dienst en je bedrijf. Dat is de engagement waar je in dit verband zoveel over hoort.
Maar denk ook aan je website. Plaats niet alleen maar ikoontjes op je site, maar meet ook de invloed van social media op het aantal bezoeken. Houd bij hoeveel van die bezoeken uiteindelijk een aanvraag opleveren (conversie). Pas je strategie aan als dat nodig blijkt. Richt je niet te veel op je eigen netwerk; het netwerk van jouw netwerk is minstens zo interessant! En realiseer je ook dat social media je niet per se meteen een grotere omzet zullen opleveren. De ‘Return On Engagement‘ kan zich heel anders uitbetalen!

En of Facebook nou LinkedIn gaat verslaan, Google+ groter wordt dan Facebook of Facebook beter is dan Google+… Het is voer voor leuke discussies, maar een solide strategie levert in de praktijk veel meer op!

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

2 Reacties op “Social media: kwantiteit boven kwaliteit?”

  1. Guido Makor zegt:

    @Gaby: Hartelijk dank voor je reactie. Je uitleg is erg helder.

    Je hebt natuurlijk gelijk wat betreft de keuze van social media als een van de mogelijke marketingcommunicatie-instrumenten binnen een marketingcommunicatieplan. Echter, naast grotere bedrijven – die gewend zijn te werken met een marketingafdeling en volgens een marketingstrategie – zijn er vaak ook kleine bedrijven (niet zelden eenmanszaken), die met social media willen beginnen zonder meteen volgens deze structuur te willen of kunnen werken.
    Hoewel ik ook altijd aanraad deze structuur aan te houden, is het voor deze kleinere bedrijven fijn een lijstje te hebben met handvatten en ideeën die ook zij kunnen volgen bij het gebruik van social media. En ook bij het MKB kom ik met grote regelmaat bedrijven bezig die geen marketingcommunicatieplan hebben.

    Ik zou het erg leuk vinden als je een artikel zou willen schrijven over de manier waarop social media passen binnen een marketingcommunicatieplan. Ik geef je graag de kans het op mijn blog te plaatsen!

  2. Graag wil ik de ruimte nemen om te reageren op jouw stuk over de marketingstrategie. De marketingstrategie is een overkoepelende strategie die nog helemaal niets zegt over de keuze van marketingcommunicatie instrumenten, zoals social media. Het gaat juist over de strategische keuze die je als organisatie maakt wanneer je naar ‘binnen’ en ‘buiten’ hebt gekeken. Om de ‘P’ promotie uit te voeren, wordt een marketingcommunicatieplan opgesteld. Daarin worden de boodschappen en keuze voor marketingcommunicatie instrumenten afgestemd op de doelgroepen. Social media is een van deze marketingcommunicatie instrumenten. Vervolgens kan een media plan worden opgesteld voor nadere uitwerking van de gekozen media.

    Bij de keuze van social media is vooral belangrijk om te onderzoek of jouw doelgroep(en) zich actief begeeft in social media land. Daarna ga je kijken wat je met social media wil bereiken. Is dat puur informeren? Wil je dat klanten meedenken bij productontwikkeling? Of wil je social media inzetten voor marktonderzoek?

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer