Social media steeds belangrijker voor bedrijven: ten koste van social media managers

Dat lijkt een tegenstrijdigheid: social media is voor bedrijven steeds belangrijker, maar er is steeds minder vraag naar social media managers. Toch is het dat niet. Ik leg het uit:

Uitstraling

In Amerika is er een duidelijke trend te zien naar de vraag om medewerkers die weten hoe ze met social media om moeten gaan. De focus daarbij ligt niet alleen op de technische kant of op de etiquette van social media, maar op de uitstraling die medewerkers aan bedrijf kunnen geven door de manier waarop ze met social media omgaan.

De HootSuite Uil (logo)In steeds meer vacatureteksten wordt bovendien de nadruk gelegd op kennis van social media. Dat gebeurt op allerlei niveaus, van directie-assistenten tot aan senior vp’s. Bovendien is social media niet alleen nog belangrijk voor de marketingafdeling, maar voor vele andere afdelingen binnen bedrijven. Op elk niveau en door het hele bedrijf moeten medewerkers om kunnen gaan met social media.

Omgangsvormen

Het is logisch dat het management zich bewust is van omgangsvormen in social media en weten hoe zijn hun medewerkers daarin kunnen begeleiden. En ook wordt social media steeds meer gebruikt bij helpdesks en klantenservice. Daarnaast gebruiken ook verkoopafdelingen de nieuwe media steeds doeltreffender.
Er zijn zelfs voorbeelden bekend van onderzoeksafdelingen die via Facebook, Twitter en LinkedIn te rade gaan bij mensen buiten het bedrijf, om nieuwe ideeën op te doen.

Hoe meer medewerkers social media gaan zien als een normaal communicatiekanaal en weten hoe ze het kunnen aanwenden ten goede van hun functie en hun bedrijf, des te minder er toegewijde social media managers nodig zullen zijn.

Vacature-eis

Zo zal de eis om kennis van en een goede omgang met social media – ook in Nederland – steeds vaker deel uitmaken van een vacaturetekst. Wat dat betreft is er overigens nog veel te winnen. Veel oudere werknemers moeten immers nog altijd niets hebben van social media, terwijl jongere werknemers het vaak moeilijk vinden om onderscheid te maken tussen zakelijk en persoonlijk gebruik van Twitter, Facebook, Pinterest, blogs en andere media.

De aparte functie ‘social media manager’ zal voorlopig nog niet overbodig zijn, maar omgaan met social media is een deel van ieders werk! En als dat nu nog niet zo is, dan zal het binnenkort zeker zo zijn. Iedere werknemer wordt een social media manager, let op mijn woorden…

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer