Social Media Campagne: hoe General Electric wasmachines verkoopt met zielige sokken

Humor wordt veel gebruikt in reclames. En terwijl je reclame kunt zien als oude media, bewijst de nieuwste campagne van GE (General Electric) in Amerika dat reclame, humor en nieuwe media heel goed samen kunnen gaan.

Logo van L.O.S.S. - Laundered and Orphaned Sock Society
Met hun nieuwste campagne, bedacht door reclamebureau LBi, wil GE de nieuwste modellen wasmachines en wasdrogers onder de aandacht brengen van het publiek. Op www.sockloss.com wordt echter aan directe verkoop geen aandacht besteed. Sterker nog, op de site maakt L.O.S.S., de Laundered and Orphaned Sock Society (‘Vereniging voor gewassen en verweesde sokken’), bezoekers attent op een algemeen herkenbaar probleem: het raadsel van de verdwenen sok…

“…when you go to a carwash, you don’t come out missing family members!”


Op de website kun je filmpjes bekijken, onder meer van mensen die demonstreren tegen ‘sockloss’. Natuurlijk is er een Facebook fanpage. Je kunt een prijs winnen als je een ‘missing sock report’ invult door middel van een online spelletje. En vanzelfsprekend kun je een tweet versturen (“Have you seen this sock? Help L.O.S.S. rescue missing socks everywhere.“).

“If we’re not careful, there’s gonna be a sockpocalypse…”

Geven & Delen

Het eerste filmpje is bovendien – geheel in de geest van social media – gratis gemaakt door het New Yorkse reclamebureau Plaid Giraffe. Het toont hoe we sokken kwijt raken. Elders op de website wordt het waarom ervan uitgelegd: “Het antwoord is complexer dan je waarschijnlijk zou denken. Een paar sokken is een beetje als menselijke tweelingen. Ze zien er identiek uit, maar ze hebben vaak zeer verschillende karakters. De ene is wat agressiever, terwijl de andere – die u gewoon terugvindt in de wasmand – wat passiever is. De agressieve partner loopt meer kans om zaken in eigen hand te nemen (figuurlijk gesproken dan) en was-omstandigheden te ontvluchten als die ondraaglijk zijn geworden.

Dit filmpje van Plaid Giraffe zet in scène hoe sokken ondraaglijke was-omstandigheden ontvluchten

Social media en betrokkenheid: een gouden combinatie

In deze marketingcampagne worden klanten uitstekend betrokken bij het merk. Een algemeen herkenbaar probleem wordt immers een vehikel om op een humoristische manier producten te verkopen, die in eerste instantie niet eens zichtbaar zijn in de campagne.

Zo verkoop je niet, maar creëer je bewustzijn, interesse en betrokkenheid. Je communiceert met je publiek. En dat doe je makkelijker als je publiek zich met jou of je onderwerp identificeert. Dat is precies hoe social media werkt: geven en delen en interesse tonen in je publiek.
Helaas zie ik dat nog te weinig gebeuren. Men is over het algemeen bang om kennis weg te geven, want dan weten ze het ook. Ja, dat is natuurlijk zo. Maar als je overtuigd bent in jezelf en werkelijk wat te zeggen hebt, dan komen ‘ze’ echt wel bij je terug.

Social media zijn geen doel, maar een (van de) middel(en)

De ingrediënten van deze uitstekende campagne zijn: humor, een website, sociale media, een competitie element, een viraal effect (verstuur de boodschap via Facebook, Twitter of YouTube) en iets om te winnen.

Molly Mandell, client partner bij LBi US vertelt dat het creatieve team van LBi veel goede ideeën had. De mensen van GE vonden het ‘sokken concept’ er echter met kop en schouders bovenuit steken; het hekelt de ernst van de typisch Amerikaanse ‘advocacy campaigns’, waarin bijvoorbeeld de “schrijnende omstandigheden” worden uitgelicht die sok-verlies mogelijk maken. “Ze waren blij met een slimme campagne die anders was,” zegt Mandell.

Overigens, de website geeft ook een antwoord op de vraag “hoe kunnen we voorkomen dat we nog meer sokken kwijtraken?”: “GE ‘Laundry Your Way’ products bathe your socks and all your laundered goods gently and with dignity“.

“All we are saying / is give socks a chance”.

bron: Mashable, Are People Really Upset About Missing Socks? Nah, It’s a GE Campaign

 

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer