Podcast: Aflevering 4 – De Kracht van Complimenten

In de vierde aflevering van de podcast serie ‘Hoe LinkedIn Werkt‘ heb ik het over aanbevelingen in De Kracht van Complimenten: I Want You.

‘Hoe LinkedIn Werkt’ kun je volgen op computaal.nl/podcast of op SoundCloud.


Transcript

Hieronder hoor je Cassius Clay, oftewel Mohammed Ali op een single uit 1963 met wat misschien wel de allereerste rap kan worden genoemd.

 

 

"I am The Greatest!", Cassius Clay

“I am The Greatest!”, Cassius Clay

Dat Cassius Clay zichzelf de geweldigste noemde – nog voordat hij in 1967 wereldkampioen boksen werd in het zwaargewicht – vond niemand gek.
Hooguit grappig en opvallend.

Clay noemde zichzelf ‘the greatest’ en natuurlijk was dat deel van de act. Jij hoeft jezelf natuurlijk niet ‘de geweldigste’ te noemen. Ik zou het je zelfs afraden!

Maar je kunt het ook andersom overdrijven: tegenwoordig noemen we het vaak al borstklopperij als een ander OVER ONS zegt dat we gewoon goed zijn en dat ze met ONS zaken willen doen. Dat hoor ik regelmatig in mijn trainingen.

Aanbevelingen

Aanbevelingen zijn echter net als complimenten en die noem je toch geen borstklopperij?!

Je kunt aanbevelingen zelfs zien als een ultieme vorm van complimenten, omdat ze gedeeld worden met jouw eigen netwerk via je LinkedIn profiel. En potentiële opdrachtgevers en recruiters smullen ervan: aanbevelingen vertellen immers het verhaal van je klant, of je leidinggevende, over hoe goed jij bent.

En daarmee vormen ze een essentieel onderdeel van je LinkedIn profiel!

Immers, als je zelf niet zegt dat je goed bent en een ander doet dat ook niet, hoe moeten al die potentiële nieuwe klanten dan weten dat je goed bent?

Het verhaal van tevreden klanten over jou is altijd eerlijk en zal daarom ook altijd waardevol zijn!

Jij wilt zelf toch ook alleen maar werken met de beste?

Vragen!

Ja, dat klinkt nou wel aardig, Guido, maar mensen schrijven niet zomaar een aanbeveling voor me. Dus hoe krijg ik die dan?

Dat hoor ik vaker. Het is een typisch Hollandse eigenschap, die ik gewoon valse bescheidenheid noem.

Je moet er namelijk gewoon om vragen!

Hoe dan? Heb je wel eens een compliment gekregen?
Vraag dan eens aan degene die jou dat compliment gaf om dat in de vorm van een aanbeveling voor jou op je LinkedIn profiel te zetten.

Zo is het voor jou makkelijker om te vragen en is het voor degene die de aanbeveling gaat plaatsen makkelijker om die op te schrijven.

En wanneer je om een aanbeveling vraagt, geef dan meteen een lijstje op van trefwoorden waarmee je zichtbaar wordt bij je doelgroep.

Waarom trefwoorden belangrijk zijn en hoe je die verwerkt in je profiel, kun je horen in aflevering 3 van de serie ‘Hoe LinkedIn Werkt‘: Het Belang van de Kopregel.

Eerlijk en waardevol

Je kunt nog zo goed zijn, maar als niemand dat ziet, dan schiet je daar weinig mee op. Je zult niet over jezelf zeggen “I am the greatest!“. Laat dat gewoon over aan Cassius Clay.

Maar je kunt wel aan tevreden klanten vragen om anderen te vertellen waar jij ze mee geholpen hebt, welk probleem je voor ze hebt opgelost en hoe blij ze met je zijn.

Het verhaal van tevreden klanten over jou is altijd eerlijk en zal daarom ook altijd waardevol zijn!

Maak eens een lijstje van klanten die jou ooit een compliment hebben gegeven over je werk

TIP

  1. Maak eens een lijstje van klanten (of leidinggevenden) die jou ooit een compliment hebben gegeven over je werk,
  2. ga dan naar hun LinkedIn profiel,
  3. zorg dat ze in je eerstegraads netwerk zitten,
  4. klik op de drie horizontale puntjes rechts van de profielfoto of op je smartphone op de drie verticale puntjes rechtsboven,
  5. en kies ‘Om een aanbeveling vragen’.

Samenvatting

Heb je niet veel tijd of geduld, luister dan naar deze (ultra)korte samenvatting van de podcast ‘De Kracht van Complimenten’:

 

 


Dit artikel verscheen eerder op LinkedIn.

Hoe ga jij om met aanbevelingen? Vraag je er om? En schrijf je er zelf wel eens een, zomaar?

Ik ben erg benieuwd wat jouw ‘aanbevelingen-beleid’ is. Laat het weten in het commentaar hieronder.

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer