Pinterest, een prikbord dat marketers en verkopers maar beter serieus kunnen nemen…

Pinterest logoPinterest is een digitaal prikbord voor verzamelaars. Gebruikers kunnen afbeeldingen en links delen die ze leuk, inspirerend of interessant vinden. Die plaatjes worden op een prikbord geplaatst dat een pinboard wordt genoemd. Plaatjes zijn pins waar andere gebruikers commentaar op kunnen geven en die anderen op hun eigen pinboard kunnen overnemen (‘repin‘).
Plaatjes bevatten meestal een link naar de oorspronkelijke versie op internet en dus naar de website waar ze gevonden zijn. Maar zo’n link kun je ook aanpassen, zodat je het plaatje bijvoorbeeld kunt doorlinken naar je webshop.

In Amerika is Pinterest razend populair aan het worden onder gebruikers. Maar ook voor marketers is de site bijzonder interessant. En da’s niet vreemd: gebruikers brengen per maand 89 minuten door op Pinterest; dat is even lang als op tumblr en langer dan op LinkedIn, Twitter en MySpace samen…
In mei 2011 had de site nog 418.000 unieke Amerikaanse bezoekers. In januari 2012 bezochten meer dan 10 miljoen bezoekers uit Amerika alleen al de site.

Vrouwen versus mannen

Webwinkels merken dat het bezoekersaantal stijgt door de inzet van Pinterest; mensen blijken eerst op Pinterest te zoeken en dan een webwinkel te bezoeken om tot een aankoop over te gaan.
Eerlijkheidshalve moet vermeld worden dat 87% van de Pinterest-gebruikers momenteel uit vrouwen bestaat. Daar is niets mis mee, maar het kan de indruk wekken dat mannen hier niets te zoeken zouden hebben. En dat is beslist niet waar.
Dat vrouwen hier vooralsnog de scepter zwaaien is zichtbaar in de onderwerpen van veel pinboards: huiskamerplantjes, trouwjurken, de uitzet, recepten, decoraties, natuurfoto’s, kleine hondjes, serviezen, gordijnen, borduurseltjes, et cetera.

Dat kun je tuttig vinden of niet, maar voor webwinkels is dit enorm interessant! Al die foto’s en plaatjes bevatten namelijk een link terug naar de site waar de oorspronkelijke foto staat. Als die site een webwinkel is, zal Pinterest het verkeer naar die webwinkel verhogen.

Niche

Als je zo door de verschillende pinboards bladert op Pinterest, dan zie je dat er veel prikborden worden begonnen, maar niet meer actief zijn. Voor particulier gebruik is dat geen ramp, maar als bedrijf doe je er goed aan na te denken over de reden om een prikbord aan te leggen.

Ik zou aanraden om je daarbij niet per se alleen op jouw markt te richten, maar om binnen die markt ook een niche te zoeken, waardoor jouw prikbord(en) voor een kleine specifieke groep heel interessant wordt.

Pinterest na 1 week

Zelf gebruik ik Pinterest nu 1 week. Ik heb een pinboard aangelegd met infographics over social media: ‘Social Media Infographics‘. Een infographic toont veelal statistische informatie op een manier die het leuk maakt die informatie te bekijken; infographics zijn mooi vormgegeven en vaak heel kleurrijk.
In die eerste week heeft mijn pinboard met social media infographics 68 volgers gekregen. Dit zijn allemaal mensen die ik niet ken; ik heb mijn pinboard geen promotie gegeven, er zitten geen vrienden of bekenden bij en ik schrijf er hier voor het eerst over.

Een pinboard opzetten

Een pinboard opzetten is heel eenvoudig. Wel is het goed om van te voren even goed na te denken over de inhoud en de doelgroep van je nieuwe pinboard. Een aantal tips:

  1. Zorg dat je een niche vindt: definieer een specifieke groep gebruikers met een specifieke interesse. Gebruikt die groep Pinterest? Zo ja, dan kun je aan de slag. Zo nee, ook dan kun je aan de slag; je kunt daarna je pinboard promoten bij je doelgroep!
  2. Voeg de [Pin it]-knop toe aan je pagina’s, zeker als je een webwinkel hebt met plaatjes van je producten.
    Ik kan de plugin Digg Digg aanraden van Buffer om de verschillende social media knopjes naast, boven en/of onder je artikelen te plaatsen,
  3. Pinterest is natuurlijk een heel visueel medium! Zorg er daarom voor dat je plaatjes van hoge kwaliteit aanbiedt! Met de huidige internetsnelheden zal dat geen probleem zijn. Je kunt ook zorgen voor twee versies: een van een lagere resolutie en een van een hogere resolutie,
  4. Om enige variëteit te krijgen is het aan te raden om niet alleen je eigen producten te pinnen. Door diversiteit zal je board nog interessanter worden en meer volgers krijgen.

Functionaliteit

Ik mis nog wel wat functionaliteit. Ik merk nu dat met een groot pinboard het handig is als je tags zou kunnen toekennen aan je pins. Met tags zou je je pins kunnen filteren. Op dit moment is de zoekfunctionaliteit nog beperkt tot Control-F; een accurate omschrijving van je pin is daarom heel belangrijk.

Wel heb ik gelezen dat Pinterest bezig zou zijn met het ontwikkelen van een API (Application Programming Interface: verschaft voor andere websites of programma’s toegang tot externe functionaliteit, in dit geval die van Pinterest), waardoor het makkelijker wordt om informatie te verzamelen en uit te wissen.

Ideeën

Natuurlijk zijn er ook ‘mannelijke’ pinboards. Zo bestaan er boards over bijzondere Lego-ontwerpen, kunst in QR-codes, uitgestorven dieren, insecten, motorolie (ja, echt!), je kunt het zo gek niet bedenken.
En sinds kort bestaat er dus ook een prikbord met infographics over social media. Je hoeft geen lid te zijn om het te bekijken: ‘Social Media Infographics‘.

Hieronder een infographic over Pinterest:

Infographic: Pin It to Win It, a Marketer's Guide to Pinterest

‘Pin It to Win It, a Marketer’s Guide to Pinterest’ Bron: mdgadvertising.com via Guido op Pinterest

Ik ben benieuwd: waar ga jij Pinterest voor gebruiken?
Laat je ideeën achter. Heb je al een pinboard? Maak gratis en voor niets reclame voor jouw pinboard door hieronder in het commentaar een koppeling te plaatsen!

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer