Personal branding op LinkedIn: het verhaal van je klanten

Dit artikel verscheen eerder op Marketingmed.nl, hét blog over het laatste nieuws, de laatste trends en gebeurtenissen rond social media, Online marketing, SEO en WordPress.


Vertel jij waar je goed in bent of vertellen anderen waar jij goed in bent? Veel bedrijven en zelfstandig ondernemers doen automatisch het eerste, maar hun verhaal zou veel geloofwaardiger worden als een opdrachtgever of klant dat positieve verhaal vertelt. 

Guido David van Merketingvisie schreef hier onlangs een uitstekend artikel over: “Betekenisvolle branding gaat niet over jou!

LinkedIn is (veel) meer dan de juiste trefwoorden

Bij LinkedIn ligt dit nog iets gecompliceerder. LinkedIn is al lang niet meer het eendimensionale platform uit 2005, de website waarin je je cv kwijt kon als eenvoudig invullesje. Het huidige LinkedIn – met zijn ruim 5 miljoen gebruikers in Nederland – dwingt je na te denken over de manier waarop je je profileert. Het is dé site waarin je aandacht kunt geven aan en aandacht kunt vragen voor je (personal) branding.

En ja, het gebruik van de juiste trefwoorden is daarbij belangrijk. Maar met de juiste trefwoorden alléén kom je er tegenwoordig ook in LinkedIn al lang niet meer.

Keuzes

Wat LinkedIn écht ingewikkeld maakt – en potentieel tijdrovend – is de grote hoeveelheid aan mogelijkheden om je te profileren:

  1. Je profiel (in welke taal schrijf je het, wat zet je er in – en hoe – en heb je wellicht meerdere taalprofielen nodig? Hoe schrijf je een sterke kopregel, wat zet je in je samenvatting, hoe beschrijf je per werkgever wat je gedaan hebt en wat jouw toegevoegde waarde was bij dat bedrijf?)
  2. Ervaring (noem je je functietitel of plaats een herkenbare omschrijving van je functie dmv trefwoorden, wat waren je verantwoordelijkheden, hoe heb je het bedrijf verder geholpen, welke bijzondere ‘wapenfeiten’ kun je noemen?)
  3. Aanbevelingen (aan wie vraag ik een aanbeveling, welke aanbevelingen plaats ik en welke niet, wat is een goede aanbeveling, hoe ‘stuur’ ik een goede aanbeveling, wie geef ik een aanbeveling?)
  4. Je bedrijfsprofiel (wat is daar de toegevoegde waarde van en hoe gebruik je het relatief simpele bedrijfsprofiel om je bedrijf te profileren?)
  5. Een showcasepagina (wat is daar de toegevoegde waarde van, hoe zet ik het op, hoe houd ik het up-to-date en wat voor content deel ik daar? – lees ook mijn artikel als gastblogger op Marketingmed over showcasepagina’s)
  6. Persoonlijke updates en bedrijfsupdates (en daarmee de keuze voor ondernemers: stuur je je updates via je persoonlijke profiel of via je bedrijfsprofiel? En wat deel je daar dan in?)
  7. LinkedIn ‘long-form-posts’, oftewel je LinkedIn blog (nóg een blogplatform; waar moet ik daar nou weer over schrijven, kan ik artikelen uit mijn bedrijfsblog overnemen op LinkedIn of moet het originele ‘content’ zijn?)
  8. Groepen (welke groepen volg je, in welke groepen neem je actief deel aan discussies, mag je reclame maken, of doe je dat indirect door via reacties en discussies je expertise te tonen en mensen te helpen en op die manier op te vallen?)

Gratis kwaliteitscontrole

Zo is LinkedIn al lang niet meer dat online cv, maar een complete gereedschapskist die je ter beschikking staat om je personal brand op te zetten en uit te bouwen. Maar omdat jouw profiel in eerste instantie gaat over jou ben je bij al deze tools automatisch geneigd om je eigen verhaal te vertellen, om vanuit jezelf te denken. We worden allemaal door ons ego gestuurd om onszelf zo positief mogelijk te profileren.

Is dat dan niet goed? Natuurlijk is dat goed! Natuurlijk plaats je geen negatieve dingen over jezelf, natuurlijk bevat je profiel geen twijfels over je vakmanschap en natuurlijk laat je jezelf van de zonnige kant zien. Maar zodra een ander die zonnige kant belicht, wordt dat verhaal veel krachtiger!

Laat daarom je klanten en je (ex-)werkgevers hun verhaal vertellen, met jou in de hoofdrol. Het zal je LinkedIn profiel geloofwaardiger maken. Het geeft, heel simpel, vertrouwen!

Bedrijven als Amazon en Bol.com hebben dit natuurlijk al lang door. Zij vragen je immers niet een recensie te schrijven voor een product, omdat Amazon of Bol.com dat zo leuk vindt staan op zijn website. Welnee, jouw positieve recensie haalt anderen over om hetzelfde product te kopen, en al helemaal als die anderen kennissen of vrienden van je zijn.

Kwaliteitscheck van je LinkedIn aanbevelingen
Je kunt het zien als een onafhankelijke – en gratis! – kwaliteitscontrole.

‘Fantastische klant- en gebruikersverhalen’

De boodschap van Guido David – “Betekenisvolle branding gaat niet over jou” – is dus een universele les. Val mensen niet lastig met hoe goed jij bent, maar vraag je klanten te vertellen hoe zij werden geholpen door jouw inzet en expertise. Daarmee wordt het hún verhaal – een verhaal waarin jij een positieve rol speelt.

De huidige social media lenen zich bij uitstek voor het verzamelen van die ‘fantastische klant- en gebruikersverhalen’, zoals David dat noemt. Zij drijven de interesse in jouw bedrijf en/of jouw expertise.

Dit geldt trouwens zowel voor bedrijven en zelfstandig ondernemers als voor werkzoekenden: hoe heb jij je opdrachtgevers en werkgevers geholpen met je inzet, je creativiteit, je kennis? Echt krachtig en betekenisvol worden deze verhalen als jij hun zélf kunt laten vertellen hoe jij ze hebt geholpen een beter bedrijf te worden.

Op de website van Brian Solis verscheen daar eerder deze maand ook een goed artikel over: ‘The Quality Prism: The secret to co-creating brands through social media‘.

Er zijn op LinkedIn een aantal specifieke plekken waar je opdrachtgevers en werkgevers heel goed dat verhaal kunt laten vertellen.

Waar kun je die klantverhalen vinden?

  1. Aanbevelingen – Aanbevelingen zijn de beste plek om klantverhalen te plaatsen. Daarover later meer,
  2. Showcasepagina(‘s) – Speciale pagina’s over je producten of diensten geven je klanten de kans om die producten of diensten te onderschrijven,
  3. Updates – Schrijf je een update over een nieuw product, een nieuwe training of een nieuwe dienst, dan is dat een kans om klanten ‘uit te nodigen’ daar positief op te reageren. Dat ‘uitnodigen’ bedoel ik niet letterlijk: verleid klanten hun verhaal te vertellen door de manier waarop je je update formuleert,
  4. Commentaar op blogartikelen – Deel jouw unieke (en positieve!) kijk op je vakgebied. Deel je artikelen met anderen en vraag om commentaar,
  5. Groepen – Een eigen groep, om je kennis te delen, tips te geven en anderen te helpen, waar je jouw klanten uitnodigt om lid van te worden, kan werken als een ware ‘klantenmagneet’.

Aanbevelingen maken jou de held in het verhaal van je klanten

Aanbevelingen zijn natuurlijk met name geschikt om klantverhalen te plaatsen!

Aanbevelingen op social media

Wees daarom ook extra kritisch op de inhoud van aanbevelingen die je ontvangt. Natuurlijk wordt je ego gestreeld als een aanbeveling vertelt dat je zo’n aardig mens bent, goede communicatieve vaardigheden bezit en veel kennis hebt.
Veel sterker is het echter als de aanbeveler een werkelijke casus aanhaalt, waaruit blijkt hoe jij het bedrijf van dienst bent geweest en verder hebt geholpen: wat was hun pijn, hoe heb jij die pijn weggenomen en wat is het resultaat?

Ook in LinkedIn geldt dus: wees vooral de held in het verhaal van je opdrachtgevers, maar zorg ervoor dat zij dat verhaal zelf vertellen. Daarmee is het niet meer jouw verhaal, maar het verhaal van én over je doelgroep, waarin jij de rol van ‘held’ vertolkt.

Als je LinkedIn op die manier gebruikt, dan wordt het een platform – hét platform – voor jouw personal branding. Daarmee kun je niet meer om LinkedIn heen!

Ik ben benieuwd of jij in LinkedIn aandacht geeft aan je personal branding? Hoe doe je dat? Betrek je je klanten? En werkt het in je voordeel?

In mijn volgende artikel ‘Corporate Branding en Employer Branding: Het Belang van Sterke Werknemersprofielen op LinkedIn’ beschrijf ik hoe organisaties een sterk merk kunnen neerzetten door LinkedIn strategisch in te zetten bij employer branding en corporate branding via solide werknemersprofielen en kennisopbouw.

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Eén reactie op “Personal branding op LinkedIn: het verhaal van je klanten”

  1. […] Onderschrijvingen en aanbevelingen tonen echter wel je expertise zoals je connecties die zien! Verberg je ze, dan verberg je dus essentiële onderdelen van je professionele profiel. Bovendien: aanbevelingen vertellen het verhaal van je klanten over jouw dienstverlening! […]

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer