Online hulpmiddelen voor marketing en sales

Op 1 februari 2011 plaatste Daniëlle Spaans-Lambert van Sales Plus een artikel op het blog van Sales Plus onder de titel “Heeft u ‘uw markt’ verkend?“. In dat artikel geeft ze aan dat veel dolenthousiaste ondernemers bij nader inzien niet of onvoldoende marktonderzoek plegen, onvoldoende inzicht hebben in het eigen product en in de markt en na verloop van tijd niet of nauwelijks controleren of ze nog op de goede weg zitten.

In dit artikel focus ik op drie van de kernelementen waar Daniëlle in de daarop volgende artikelen over spreekt: 1. de ‘verkoopriedel’ (door mij vertaald als ‘profilering’), 2. luisteren en vragen stellen, relaties opbouwen, 3. marktverkenning. Het moge duidelijk zijn dat deze elementen essentieel zijn voor goede marketing en sales. Vaak wordt deze raad in dankbaarheid aangenomen en in praktijk gebracht. Het is dan ook eeuwig zonde dat dit niet online gebeurt!

Toch is dat heel goed mogelijk. bovendien zijn veel van de gereedschappen die dit mogelijk maken zelfs gratis te gebruiken:

  1. Goede profilering
    In LinkedIn kun je je als ondernemer en als bedrijf uitstekend profileren. Een goed profiel is de basis voor een goede marketing. Ook bij een goed profiel geef je antwoord op de vragen ‘Wat is mijn doel?’, ‘Hoe ziet mijn doelgroep eruit?’, ‘Hoe omschrijf ik mijn producten of diensten?’ en ‘Wat is het voordeel hiervan voor mijn doelgroep?’. In mijn vorige artikel duidde ik al op de Professional Headline in een LinkedIn profiel, de perfecte digitale ‘elevator-pitch’.
    Daarnaast kun je de zogenaamde ‘Summary’ gebruiken om jezelf, je bedrijf of je product voor te stellen aan je publiek. Vergeet daarbij niet voldoende en terzakedoende trefwoorden te gebruiken en in te vullen. Hoe je dat kunt doen, heb ik op mijn blog op computaal.nl al regelmatig beschreven.
    Natuurlijk profileer je je bedrijf op LinkedIn door een (gratis) bedrijfspagina aan te maken en correct en volledig in te vullen. In mijn vorige artikel leg ik uit hoe je dat doet (zie Tip 9 in het artikel ‘Hoe maak je van LinkedIn meer dan een veredelde kaartenbak?’).
  2. Luisteren, vragen stellen en relaties opbouwen
    Profilering kunnen bedrijven in LinkedIn ook bereiken door middel van LinkedIn groepen. Iedereen kan gratis een LinkedIn groep aanmaken. Als bedrijf is het zaak in een dergelijke groep niet teveel te zenden, maar vooral de communicatie aan te gaan met de doelgroep. Luisteren en vragen stellen, relaties opbouwen: Daniëlle noemde het al en LinkedIn groepen lenen zich hier bij uitstek voor!
  3. Marktverkenning
    Marktverkenning dien je natuurlijk op allerlei manieren te doen, maar ook hiervoor leent LinkedIn zich uitstekend. Vreemd genoeg wordt LinkedIn hier in Nederland nog niet veel voor gebruikt. Het gaat hier te ver om in detail alle mogelijkheden uit te diepen die LinkedIn hiervoor biedt. Een van de belangrijkste ‘tools’ is echter de zogenaamde ‘advanced search’, die LinkedIn biedt.
    In LinkedIn bevindt zich rechtsboven de ‘searchbox’. Daarnaast staat het icoontje met de loep en rechts daarvan zie je het woord ‘advanced’. Klik daar eens op en je ziet een enorme hoeveelheid aan velden waarmee je heel gericht jouw marktgebied kunt doorzoeken op (onder meer) naam, locatie, titel, bedrijf, branche, relatie, taalgebied, senioriteit en bedrijfsgrootte. De laatste twee gebieden zijn slechts doorzoekbaar indien je een betaald abonnement hebt – dat heb je trouwens al vanaf 25 euro per maand (omgerekend, afhankelijk van de koers).
    Vergeet niet af en toe te kijken wie je LinkedIn profiel bezocht hebben. Op de LinkedIn homepage staat rechts vermeld hoeveel mensen je profiel bezocht hebben in de afgelopen dagen. Klik je daarop, dan zie je de namen van degenen die interesse hebben getoond in je profiel. Klik eens op een naam en bel of mail eens met die persoon of personen. Een voordeel heb je namelijk al: hij of zij was geïnteresseerd in je profiel!
    Ook Twitter en Google bieden een pagina waarin je een geavanceerde zoekopdracht kunt opgeven. Kijk eens naar http://search.twitter.com/advanced en naar http://www.google.nl/advanced_search. Om deze te gebruiken heb je noch voor Google, noch voor Twitter een account nodig.

Tot slot nog één tip: af en toe wil je weten wat je doelgroep vindt van je bedrijf, je product of dienst, je website, je laatste workshop of iets anders. Een uitstekende manier om antwoord te krijgen op dit soort vragen is door een enquête te gebruiken. Google biedt de mogelijkheid een enquête aan te maken, zo uitgebreid als je zelf wilt, de enquête te laten invullen én de antwoorden door middel van handige grafiekjes inzichtelijk te maken. En ook dit is geheel gratis. Lees op deze pagina hoe je een enquête aanmaakt in Google Forms.

Dit artikel is op 14 september 2011 geplaatst op het blog van Sales Plus.

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer