Nieuwe LinkedIn functionaliteit ‘name tagging’: zin of onzin?

Op 4 april introduceerde LinkedIn een nieuwe functionaliteit, ‘name tagging’: noem de naam van een contact of een bedrijf in conversaties in LinkedIn en zij krijgen een bericht dat zij genoemd zijn.

LinkedIn 'name tagging': zin of onzin?

LinkedIn ‘name tagging’: zin of onzin?

Hoe werkt het:

  1. Begin de naam te typen van een van je connecties of van een bedrijf in je status update-veld of in een commentaarveld op de Startpagina,
  2. Selecteer iemand uit de lijst van connecties die je in de dropdown box ziet verschijnen, maak vervolgens je status update af en plaats deze,
  3. De persoon of het bedrijf dat je op deze manier genoemd hebt ontvangt een bericht dat hen er op wijst dat ze genoemd zijn in een bericht.

Ook anderen die op dat moment in de conversatie actief zijn, kun je taggen, ook al zijn die geen contact van je.

Afbeelding van LinkedIn 'name tagging' in actie

LinkedIn ‘name tagging’ in actie: Typ ‘Peter’ en alle contacten en bedrijven waar ‘Peter’ in voorkomt, worden gevonden. Klik op de juiste naam om deze te selecteren.

Werkt dit nu al overal?
Op dit moment werkt ‘name tagging’ alleen nog bij de Engelstalige versie van LinkedIn. De andere taalgebieden komen later aan de beurt. Bovendien wordt de functionaliteit uitgebreid naar andere gebieden binnen LinkedIn. Denk daarbij vooral aan groepen!

De afweging

Nadelen:

  • mogelijk meer berichten.

Voordelen:

  • vlugger op de hoogte van conversaties met jouw naam,
  • grotere betrokkenheid bij je netwerk,
  • beter op de hoogte van berichten rond je merk.

Conclusie

‘Name tagging’ lijkt mij een goede en logische toevoeging aan LinkedIn. De kans bestaat wel dat je meer berichten gaat krijgen, maar het gevaar van spam lijkt mij nihil. LinkedIn is immers gebaseerd op vertrouwen: als iemand je te vaak zou ‘taggen’, dan laat je gewoon even weten dat niet fijn te vinden. Voor bedrijven is dat een heel ander verhaal: als bedrijf wil je immers altijd op de hoogte zijn van berichten waarin je naam wordt genoemd.

Wil je nu al gebruik maken van ‘name tagging’, schakel dan tijdelijk over op de Engelstalige versie.

Zie jij meer nadelen aan name tagging dan ik noem? Heb je het al geprobeerd? Ik ben benieuwd! Vertel het me in het commentaar hieronder!

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

5 Reacties op “Nieuwe LinkedIn functionaliteit ‘name tagging’: zin of onzin?”

  1. Guido Makor zegt:

    Hallo Thomas, Het is zeker overgenomen van Facebook of Twitter. Maar daarmee is het denk ik niet meteen een slechte functie of onzin. Het is vooral ook een kwestie van hoe jij zelf met LinkedIn om wil gaan, lijkt me. Het echte voordeel is dat je op de hoogte wordt gehouden van elke reactie waarin jouw naam genoemd wordt, zonder dat je dat zelf hoeft te filteren. Dat voordeel staat of valt dan natuurlijk weer wel met de bereidheid van anderen om je te taggen… Bedankt voor je reactie!

  2. Vanhoutte zegt:

    Vooral veel onzin zou ik dan zeggen. Deze functie hebben ze overgenomen van Twitter/Facebook en daar heeft het een zekere zin, maar in LinkedIn zie ik er niet meteen veel voordeel aan om iemand te taggen.

  3. Guido Makor zegt:

    Goeie vraag Cor, dank je. Dat is heel eenvoudig: als je eenmaal op je eigen profielpagina zit, dan ga je helemaal naar beneden en in het menu onderaan zie je aan de rechterkant staan [Taal]. Klik daar op en kies [English]. Op dezelfde manier kun je ook weer terugschakelen naar [Nederlands].

  4. Cor Berkelaar zegt:

    Hoe schakel je over op de Engelstalige versie?

  5. […] Social Media Trainingen, Cursussen en Workshops  […]

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer