Nieuwe functionaliteit op LinkedIn: ‘Status Update’ voor je bedrijfsprofiel laat je praten met je doelgroep

Infographic 'Social media status', Copyright Daryl Lang, www.breakingcopy.com

Infographic 'Social media status', Copyright Daryl Lang, www.breakingcopy.com | Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Communiceren met de doelgroep is iets dat bedrijven – ook die met een kleiner budget – steeds makkelijker wordt gemaakt. Allerlei social media, in combinatie met tablets of mobiele telefoons, zorgen ervoor dat die lijn eigenlijk altijd open staat. Ook LinkedIn biedt die mogelijkheid. Op 6 oktober lanceerde LinkedIn de mogelijkheid status updates te plaatsen voor bedrijven.

Hoe werkt dat nu en hoe kun je dat activeren?

Zin of onzin

In een status update kan een bedrijf aankondigingen doen of discussies starten. Zo’n update kunnen de ‘volgers’ van een bedrijf vervolgens delen met anderen, zij kunnen er commentaar op geven of ze kunnen hem ‘leuk vinden’ (‘Like’). Ik hoor veel mensen al denken: ‘krijgen we die onzin nu ook in LinkedIn’?

Daarbij moet je je afvragen of het wel werkelijk onzin is. Het gebruik van social media wordt voor steeds meer bedrijven onderdeel van hun marketingstrategie. Een groot deel van de motivatie daarvoor is dat men wil blijven communiceren met de doelgroep. Hoe denkt de doelgroep over het bedrijf, en hoe over de producten, hoe staat het met het ‘image’, zijn er vragen, ‘leeft’ het bedrijf bij de doelgroep, etcetera. Elke marketeer zal toegeven dat dit soort informatie essentieel is.

Status Update

Een status update kan daarnaast ook worden gebruikt om een reactie uit te lokken, om de aandacht te vestigen op vacatures binnen je bedrijf, volgers te wijzen op een nieuw artikel op je blog of een publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift, of om geïnteresseerden informatie te geven over nieuwe ontwikkelingen in hun vakgebied.

Natuurlijk was het al die tijd al mogelijk om status updates online te zetten in je persoonlijke profiel. Die mogelijkheid blijft bestaan. Logisch, want niet iedereen heeft nu eenmaal een bedrijf. Toch moedig ik ook die professionals altijd aan om status updates in LinkedIn zakelijk te houden. Persoonlijke status updates kun je gebruiken om vragen te stellen over je vakgebied, je expertise aan te bieden aan werkgevers (maar kijk uit: doe dat niet terwijl je nog ergens in dienst bent!) of te laten weten met welk interessant project je bezig bent.

Gouden Regel

Voor zowel persoonlijke als bedrijfsmatige status updates geldt een Gouden Regel: wijzig de status update niet elke dag en zeker niet een paar keer per dag. Profileer je als professional of als een leider in je vakgebied, maar verveel mensen er niet mee!

Nieuwe functionaliteit

Hoe activeer je de status update in je bedrijfsprofiel?
LinkedIn heeft ook hier weer zijn uiterste best gedaan om de nieuwe functionaliteit te verstoppen. Een korte handleiding is daarom op zijn plaats.

Ten eerste: alleen volgers van jouw bedrijfsprofiel zullen de status updates van jouw bedrijf te zien krijgen. Hun contacten krijgen ze ook te zien, zodra de volgers van jouw bedrijfsprofiel op de status update reageren. Om de mogelijkheid status updates namens je bedrijf te plaatsen te activeren ga je als volgt te werk:

  1. Zorg dat je bent aangemeld in LinkedIn (Sign in);
  2. Ga naar je bedrijfsprofiel en klik op de knop [Admin tools] (aan de rechterkant van het scherm); zie je die knop niet, dan ben je geen beheerder;
  3. Selecteer [Edit];
  4. Onder ‘Company Pages Admins’ kies je vervolgens ‘Designated users only’;
  5. Daaronder zie je staan ‘Manage Admins’, vul in het veld daaronder de namen in van de werknemers die de bedrijfspagina mogen bewerken én status updates namens het bedrijf mogen bijhouden.

Veel plezier op LinkedIn!
Dit artikel is ook geplaatst op de blog van Sales Plus, waar ik met regelmaat artikelen op mag publiceren.

 

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer