LinkedIn overgenomen door Facebook?

Dit artikel verscheen eerder op Marketingmed.nl

Na een aantal jaren LinkedIn trainingen te hebben gegeven aan werkzoekenden en ondernemers, heb ik inmiddels aardig wat ervaring met LinkedIn. Ondernemers en werkzoekenden weten mij steeds beter te vinden voor trainingen en workshops. Van iemand met een dergelijke specialisatie verwacht eigenlijk iedereen dat hij onverdeeld enthousiast is over ‘zijn’ onderwerp. Maar is dat ook zo?

Ga ik nou LinkedIn afvallen? Welnee! LinkedIn is een fantastische businesstool. Een tool waar je als zelfstandig professional niet meer zonder kunt. Die door veel kleine, maar ook heel grote bedrijven zeer succesvol wordt ingezet als mogelijkheid voor branding, marketing, acquisitie en b2b lead generation-tool. Werkzoekenden gebruiken LinkedIn succesvol om aan te sluiten bij een nieuwe werkgever en om zich te oriënteren op de arbeidsmarkt. En ook recruiters weten met behulp van LinkedIn het beste beschikbare personeel binnen te halen voor hun opdrachtgevers.

Linkedin voor werkzoekenden

Daar zit geen woord sarcasme bij. LinkedIn heeft zich in de loop der jaren echt wel bewezen als onmisbare online tool voor ‘professionals’. Het mooie is, dat er ook nog constant aan gewerkt wordt om het te verbeteren, functionaliteiten toe te voegen en om het een moderner uiterlijk te geven.

Maar dat is nu ook precies waar hem de schoen wringt: de groeistuipjes van LinkedIn. Ik zou bijna zeggen: “breek me de bek niet open”. Want waar vernieuwing en modernisering noodzakelijk zijn, zorgen diezelfde vernieuwing en modernisering ook voor de nodige hoofdbrekens en irritaties.

De ‘ver-facebook-isering’ van LinkedIn

Status-updates

Het immense succes van Facebook moet Jeff Weiner (CEO van LinkedIn) en Reid Hoffman (mede-oprichter en voorzitter van de RvB van LinkedIn) jaloers hebben gemaakt. Een eerste antwoord daarop was de introductie van status-updates. Bedoeld als mogelijkheid om je direct bij jouw netwerk te profileren als professional in de hoedanigheid van ondernemer, bedrijf, recruiter, sales-professional of werkzoekende. Maar daarmee zette LinkedIn helaas ook de deur open voor onzinnige status-updates.

Gelukkig bestaat de mogelijkheid om de updates van individuele connecties verbergen, maar liever zou ik zien dat iedereen gewoon begrijpt dat er op een professioneel platform geen plaats is voor onzinnige woordspelletjes, pagina’s vol met ‘interessante’ spreuken en een herhaling van steeds weer dezelfde copy/paste-meldingen.

Taggen

Vervolgens werd het mogelijk om in die status-updates, maar ook in groepsdiscussies anderen te ‘taggen’. Ik zeg niet dat dit nutteloos is, maar dat het afgekeken is van Twitter en Facebook staat buiten kijf.

Interessant!

LinkedIn Like!De ‘like’-knop in Facebook is zonder enige twijfel het meest ‘geklikte’ plaatje in de geschiedenis van het internet. Mensen vinden de gekste dingen ‘leuk’, van geboortes tot rampen, van nieuwe banen tot ziekenhuisbezoekjes. ‘Leuk vinden’ betekent inmiddels niet langer simpelweg ‘leuk’ vinden, maar meer ‘geïnteresseerd zijn in’.
Dat heeft LinkedIn aan het denken gezet. Daarom kun je status-updates in LinkedIn nu interessant vinden. Zowel status-updates van personen als die van bedrijven en ook nieuwe posts op de showcasepagina’s van bedrijven.
Interessant!

Afbeeldingen

In alle grote sociale netwerken kun je je tegenwoordig ook grafisch profileren. Een van de manieren om dat te doen is een grote afbeelding te gebruiken bovenaan je profiel, de zogenaamde ‘banner’. Ook bij LinkedIn is dit sinds kort mogelijk. Natuurlijk afgekeken van Facebook! En voor de ‘graphically challenged’ onder ons weer een reden meer tot zorg, want je onderscheidt je op een professioneel netwerk als LinkedIn nou eenmaal niet met een mooie foto van een bos, een zeilboot of je gezin. Tenzij je natuurbeheerder bent, een jachthaven beheert of gezinstherapie aanbiedt.

Meer grafische elementen zijn geïntroduceerd met plaatjes die via een link naar de website in de updates worden getoond, met de mogelijkheid om onder je samenvatting en onder werkervaring grafische elementen op te nemen in de vorm van graphics of video’s. Dat laatste is natuurlijk ook mogelijk in de in april van dit jaar geïntroduceerde showcasepagina’s.

Koning, keizer, admiraal, chatten kunnen we allemaal

Wist je dat je sinds 25 september ook in LinkedIn kunt chatten? Group messaging, video call, text messaging en voice messaging… allemaal binnen handbereik door middel van – de van oorsprong Chinese app – WeChat. WeChat blijft een aparte app, maar je LinkedIn contacten kunnen worden geïmporteerd binnen WeChat. De nieuwe chat-functie is aangekondigd in een recent blogartikel op linkedin.com. In mijn WeChat-omgeving is het overigens nog angstvallig stil… WeChat is duidelijk het LinkedIn equivalent van Facebook’s WhatsApp.

Vaardigheden

Over vaardigheden en onderschrijvingen zijn onderhand al boekenkasten vol geschreven. Ook op computaal.nl heb ik een aantal artikelen geplaatst over vaardigheden en onderschrijvingen. Erg nuttig, maar ook wel weer extra werk. Zeker als zelfstandig ondernemer zit je niet op te wachten op extra werk. Dat terwijl je niet kunt achterblijven: je kunt je neerzetten als expert, je kunt je doelgroep er direct mee aanspreken en het is nog gratis ook!

Ver-facebook-isering van LinkedInOp zich zijn dit natuurlijk allemaal nuttige toevoegingen, begrijp me niet verkeerd. Wat ik wel jammer vind is dat ze niet origineel zijn. LinkedIn verliest daardoor toch een deel van zijn identiteit naar mijn idee. Het is net Lady Gaga die elementen van haar muziek, haar gedrag en haar uiterlijk overneemt van Madonna.

Content

Bij LinkedIn draaide het natuurlijk altijd al om ‘content’. Dat was in eerste instantie alleen maar de content van je persoonsprofiel. Later werd daar de content van de bedrijfsprofielen aan toegevoegd.

Showcasepagina’s

In april van dit jaar werd het tabblad ‘Producten en services’ de nek omgedraaid, ten gunste van de showcasepagina’s. Ik zeg dat wat cru, maar ik moet toegeven: showcasepagina’s bieden veel mogelijkheden. In een eerder artikel op Marketingmed ga ik dieper op die mogelijkheden in.

Publishing platform

De laatste toevoeging wat betreft ‘content’ is het inmiddels veelgeprezen ‘Publishing platform’. Daarmee kun je een volledig opgemaakt blogartikel plaatsen in je status-update, waarmee je binnen LinkedIn je expertise over je vakgebied tentoon kunt spreiden. Ook mijn handen jeuken van ongeduld om het te gaan uitproberen. Ik heb in februari van dit jaar zelfs ‘early access’ aangevraagd bij LinkedIn.

Maar ondanks mijn enthousiasme heb ik er tot op heden nog geen toegang tot. Ik heb gemaild met de helpdesk, ik heb nog 2 of 3 keer toegang aangevraagd. Maar helaas. Zelfs de LinkedIn helpdesk zegt niet te weten waarom ik nog geen toegang heb. Je mag het aanvragen, maar we zullen wel zien of we er op ingaan… Het wordt nog frustrerender doordat anderen uit mijn netwerk inmiddels al wél toegang hebben, terwijl zij geen ‘early access’ hebben aangevraagd.

Waar ik over het algemeen goede ervaringen heb met de LinkedIn helpdesk, tast ik nu dus helaas geheel in het duister. Zelfs daarin lijkt LinkedIn steeds meer op Facebook. Het lijkt mij geen goede ontwikkeling.

Customer Relationship Management

Customer Relationship ManagementDe mogelijkheid je netwerk uit te bouwen ligt in het hart van LinkedIn. Daarmee vertel ik je niets nieuws. Dit jaar is LinkedIn – eindelijk! – begonnen om ook een CRM in te bouwen. Vergelijk het echter niet met de bekende CRM pakketten als SalesForce, SugarCRM of Zoho CRM; die vergelijking kan het zeker nog niet doorstaan. Je kunt je contacten echter al wel linken aan andere contacten die je met hem of haar in contact hebben gebracht. Je kunt tevens reminders instellen, aantekeningen maken, contactgegevens toevoegen. Maar je zou er nog zo veel meer mee kunnen: een overzicht welke collega’s van je contact je nog meer in je netwerk hebt, meerdere aantekeningen koppelen aan data, een todo-lijst, een koppeling met je agenda, toewijzing van acties, et cetera.

LinkedIn leent zich natuurlijk uitstekend als ‘social CRM’. Die mogelijkheid lag binnen handbereik na de overname van Rapportive, een uitstekende plugin voor Google Chrome en Firefox, waarmee je ‘social’ informatie kreeg over je contacten zodra je je muis over een e-mailadres bewoog. Helaas heeft LinkedIn die functionaliteit de nek omgedraaid. Een goed alternatief is vooralsnog niet voorhanden.

Nieuwe features, nieuwe ergernissen

Tot slot nog wat woorden over de manier waarop ik als trainer vaak geconfronteerd wordt met de ietwat ‘sloppy’ manier waarop binnen LinkedIn nieuwe features worden geïmplementeerd. Er is niets frustrerender dan tijdens een training geconfronteerd worden met een wijziging die niet is aangekondigd, maar die je voor een klas gulzige cursisten ineens voor het blok zet. Dat is me al een aantal keren overkomen. Natuurlijk lost dat zich wel op, maar vervelend blijft het.

Nieuwe features op LinkedIn
Ook vervelend is het, als ik een bepaalde functionaliteit laat zien en dan hoor dat de helft van de cursisten daar nog niet over beschikt. De nieuwe interface van Contacten is zo’n voorbeeld.

Wat dat betreft is LinkedIn ook wel een beetje een diva. Ook daarop lijkt LinkedIn wat op Facebook. Toch hoop ik dat het duidelijk is dat ik LinkedIn nog steeds een geweldig platform vind. Als echte fan val je een diva per slot van rekening niet zomaar af. Maar soms lijkt het er op dat LinkedIn vaak maar wel gewoon lekker zijn eigen gang gaat. Ik weet als oud-ICT’er best dat nieuwe grote wijzigingen altijd goed worden voorbereid en vervolgens stapsgewijs worden geïmplementeerd. Ik ben er van overtuigd, dat ook LinkedIn deze regels volgt. Maar oh, wat hebben ze de schijn soms tegen!

Verzoek aan LinkedIn

Alsjeblieft, lieve LinkedIn, vertrouw op jezelf! Je bent goed, je kunt het alleen en je hebt veel abonnees die op je vertrouwen. Maar als je dan gaat veranderen, laat dan van te voren even weten welke veranderingen op stapel staan. Geef geïnteresseerden, power-users en trainers, de kans zich in te schrijven op een mailinglijst en gebruik die lijst om korte aankondigingen te doen van wijzigingen die binnen – laat ik zeggen – 5 werkdagen worden doorgevoerd. Van deze mensen moeten jullie het ook hebben. Want hoe veel we ook van je houden, …

Wat vind jij van al die nieuwe features? Waar erger jij je aan? Moet LinkedIn misschien wel meer de kant van Facebook op? Of vind je het allemaal wel goed zo? Misschien vind je wel dat ik overdrijf. Of misschien vind je dat ik nog veel te mild ben… 

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer