LinkedIn: 5 tips om een netwerk op te bouwen dat effectief is

Eind november 2012 verscheen er een update op LinkedIn van Peter Burton, iemand uit mijn tweedegraads LinkedIn netwerk. De update luidde (vertaald in het Nederlands): ‘Laten we eens kijken hoe effectief LinkedIn werkelijk is! Ik zou graag willen weten hoeveel van de bijna 600 mensen in mijn netwerk dit ook daadwerkelijk zien. Als je deze update ziet, zou ik je dankbaar zijn als je hem ‘leuk’ zou vinden. Bedankt‘.
In 3 dagen tijd hadden bijna 1400 mensen dit ‘leuk’ gevonden en hadden zo’n 90 mensen er commentaar bij geplaatst.

Aan het begin van deze maand zag ik er weer zo een, nu uit mijn eerstegraads netwerk: “I am interested to know how many of the 400 people in my network are actually seeing / reading this. If you notice this posting, please if you could ‘like’ it. Thanks“. En ja hoor: na een maand vonden 26.681 mensen dit interessant en hadden er 1.781 commentaar op gegeven.

Onbenulligheid…

In een later commentaar op zijn actie schreef Burton: “… het idee (om te vragen om ‘likes’ – GM) is puur gedreven uit nieuwsgierigheid of ik zo kan bepalen hoe effectief het platform echt is …” en “… Om inzicht te krijgen in de waarde van LinkedIn als online tool is het proces dus de moeite waard geweest …“.

Ik vind het moeilijk om mijn ergernis over zoveel onbenul onder stoelen of banken te steken. Want wat zegt dit nou over de effectiviteit en de waarde van LinkedIn? He-le-maal niets! Sterker nog: het slaat nergens op.

Waarom slaat het nergens op? Drie eenvoudige redenen:

  1. het gaat bij social media niet om kwantiteit, maar om kwaliteit,
  2. de effectiviteit van LinkedIn heeft niets te maken met het aantal mensen dat een update ziet,
  3. het ‘experiment’ biedt totaal geen inzicht in de waarde van LinkedIn.
Plaatje van Lariekoek

… en lariekoek

Burton lijkt in zijn commentaar te suggereren dat de effectiviteit van LinkedIn iets te maken heeft met de hoeveelheid mensen die zijn verzoek gelezen hebben en dat vertellen. Lariekoek natuurlijk! Gedachteloos op een linkje klikken heeft niets te maken met effectiviteit.

Bovendien, het feit dat iemand jouw update ziet is op zich in het geheel niet interessant.

Interessant experiment of onnozel gedrag?

Interessant wordt het pas, als iemand bereid is om daadwerkelijk iets te doen met die update. Heb je een nieuw e-book geschreven, vraag dan of je vakgenoten het willen lezen en er commentaar op willen geven. Heb je een vacature in je bedrijf, vraag dan of je volgers je kandidaten willen voorstellen. Dat is de wederkerigheid die in netwerken en dus ook in social media zo belangrijk is.

Als Burton door aanbevelingen van vakgenoten 1400 e-books had verkocht of 90 kandidaten voor een vacature had gekregen, dan pas had hij inzicht gegeven in de waarde van LinkedIn.

Het gaat om vertrouwen!

Daar zit ‘m nu net de crux: zoals in alle sociale netwerken, gaat het ook in LinkedIn om vertrouwen. Doordat jij het vertrouwen hebt van je netwerk zal dat netwerk voor je gaan werken. Als iemand je vertrouwt, dan heb je de gunfactor!

Ik hecht dus erg aan de basis van sociale netwerken: vertrouwen. Een hoeveelheid van 1400 likes en 90 commentaren in een aantal dagen is leuk, maar mij zegt het niet zo veel.

Mijn 5 basisregels voor het opzetten en onderhouden van een sterk netwerk in LinkedIn.

Tip #1: geen standaard uitnodigingstekst
Stuur geen standaard uitnodigingsbericht! Alsjeblieft…!
Wanneer je iemand uitnodigt in LinkedIn, pas dan altijd het standaard bericht aan! Laat je dat standaard berichtje staan, dan geef je aan dat je eigenlijk geen tijd en energie wilt stoppen in de relatie. En onverschilligheid creëert nu eenmaal geen wederkerigheid!

Voorbeeld van een aangepaste uitnodiging in LinkedIn

Tip #1: Pas ALTIJD de standaard LinkedIn uitnodigingstekst aan!

Tip #2: geen bulkmail
Een afgeleide van tip #1: Stuur geen bulk-uitnodiging aan alle contacten uit je e-mail. Bij een bulk-uitnodiging krijg je van LinkedIn namelijk niet de kans om het bericht persoonlijk te maken.

Tip #3: accepteer geen uitnodigingen van onbekenden
Accepteer niet zomaar uitnodigingen van onbekenden.
Als iemand jou uitnodigt, maar je kent die persoon echt niet, accepteer de uitnodiging dan niet zomaar:

  • Klik in het zwarte LinkedIn menu op ‘Postvak IN’ (‘Inbox’),
  • klik dan op de tab [Uitnodigingen] en
  • klik op het pijltje NAAST de knop [Accepteren],
  • je ziet dan de optie ‘Beantwoorden (nog niet accepteren)’ verschijnen. Kies die optie en stuur een berichtje waarin je vraagt waarom hij of zij contact met je wilt.

Je zou kunnen voorstellen om even te bellen, te Skypen of af te spreken voor een kop koffie om elkaar te leren kennen. Accepteer de uitnodiging pas als hij of zij reageert of na dat gezellige gesprek via de telefoon, Skype of bij de koffie.

Plaatje van een bericht beantwoorden in LinkedIn, maar nog niet accepteren

Tip #3: Een uitnodiging van een onbekende? Leer elkaar eerst eens kennen!

Tip #4: gebruik labels en notities voor je contacten
LinkedIn biedt meer dan een eenvoudige contactenlijst:

  • Je kunt notities maken bij je contacten en extra informatie toevoegen als website, (privé) e-mailadres, (privé) telefoonnummer, et cetera. Anderen kunnen die extra informatie overigens niet zien.
  • Je kunt labels aanmaken en toevoegen aan je contactpersonen.

Stel dat je regelmatig naar een bepaalde netwerkbijeenkomst gaat. Maak een label aan met de naam van dat netwerk. Voeg vervolgens dat label toe aan de contacten die je daar hebt ontmoet. Aangezien je meerdere labels kunt toevoegen aan een contactpersoon, kun je verschillende labels maken, bijvoorbeeld een aantal per netwerk, een aantal per branche, of een label ‘opdrachtgevers’
Een andere mogelijke toepassing van labels: maak een label met de naam ‘Verwijderen?’. Voeg daar iedereen aan toe die je nog niet echt goed kent en nog even wilt evalueren. Kijk om de week naar iedereen in dat label en verwijder hen die je evaluatie niet hebben doorstaan.

Plaatje van Het gebruik van labels in je LinkedIn contactenlijst

Tip #4: Gebruik labels om je contacten te categoriseren!

Tip #5: Houd je contactenlijst ‘schoon’
Haal af en toe de bezem door je netwerk. Jazeker: verwijder af en toe eens iemand uit je contactenlijst. Redenen daarvoor kunnen zijn:

  • Ooit heb je iemand toegelaten in je contactenlijst, maar het contact is eenzijdig en niet wederkerig,
  • Je arbeidsovereenkomst verbiedt contact met een klant of andere relatie,
  • Je hebt ooit iemand geaccepteerd na een netwerkbijeenkomst, maar het bleef bij die ene keer en je hebt nooit zaken gedaan.

Je contactenlijst af en toe schoonvegen is nuttig, maar ‘bezint eer ge begint’: realiseer je dat je niet alleen dat ene contact verwijdert, maar ook de toegang tot zijn contacten en die van hen (je tweede- en derdegraads netwerk).

Afbeelding van hoe je connecties kunt verwijderen in LinkedIn

Tip #5: Haal af en toe de bezem door je netwerk

Misschien ben je het helemaal niet met me eens? Of heb je nog meer tips? Laat hieronder je commentaar achter…

 

8 Reacties op “LinkedIn: 5 tips om een netwerk op te bouwen dat effectief is”

  1. Guido Makor zegt:

    Hoi Martha,

    Bedankt voor je vraag. Ook voor jou mijn excuses voor de late reactie.

    Een notitie bij een connectie maak je op de volgende manier:

    1. Klik op de naam van de connectie,
    2. Aan de rechterkant zie je een aantal opties, waaronder [details bewerken]. Daar klik je op,
    3. Dan zie je een nieuw venster. Onderin dat venster kun je je opmerkingen bij die connectie plaatsen (‘Opmerkingen toevoegen’).

    Kom je er zo uit Martha? Succes!

  2. Martha zegt:

    Goeie tip van dat categoriseren. Bij mij is het nu een grote brei. Je meldde ook iets over het maken van notities bij je connecties, maar je geeft niet aan hoe. Zou je dat nog willen doen?
    Dank je wel, Martha

  3. Guido Makor zegt:

    Graag gedaan Edwin. Bedankt voor je bericht!

  4. Dank voor de nuttige tips!

    Groetjes,
    Edwin Luijenndijk

  5. Guido Makor zegt:

    Hi Paula,

    Je hebt volkomen gelijk: dit zouden richtlijnen kunnen zijn voor alle sociale netwerkpagina’s en voor de manier waarop men in het algemeen met contacten omgaat.

    Bedankt voor je reactie!

    Groet,
    Guido

  6. Guido Makor zegt:

    Hi Henriëtte,

    Moet eerlijk zeggen dat ik nooit mobiel uitnodigingen verstuur, maar je hebt een goed punt. Bedankt voor de toevoeging!

    Wat betreft die likes en de reacties daarop; die kun je als volgt reguleren:
    1. Ga naar je instellingen
    2. Selecteer [E-mailvoorkeuren]
    3. Klik op ‘De frequentie van e-mails selecteren’
    4. De negende optie van boven is ‘Meldingen van activiteiten’. Dat zijn berichten die worden verzonden wanneer er nieuwe activiteiten zijn in een discussie waaraan jij hebt deelgenomen (onder meer door ze een ‘like’ te geven).
    5. Nu kun je kiezen of je die afzonderlijk of helemaal niet wilt ontvangen

    Daarmee zet je natuurlijk alle meldingen uit, dus zowel die voor je mobiel als die voor je pc.

    Kijk sowieso alle instellingen even na; altijd handig!

    Succes!

    Groet,
    Guido

  7. Hallo Guido,

    voor wat betreft punt 1, met de mobiele app (iOS) heb ik niet de mogelijkheid om een persoonlijk bericht toe te voegen aan een contactverzoek.

    Ik snap je punt, ben het er zelfs mee eens, maar ik ben niet altijd in de gelegenheid er naar te handelen.

    En daarmee heb ik ook begrip voor mensen die mij een contactverzoek sturen met alleen de standaard tekst.

    En voor wat betreft die likes: zodra ik ergens op reageer krijg ik van alle volgende reacties ook een notificatie (mobiel irritant, en op de computer ook geen waarde toevoegend). Mobiel nog niet ontdekt hoe ik dat ‘uit’ kan zetten.
    Oplossing: niet reageren :-)

    Groet, Henriette

  8. Vind het een aantal goede tips die eigenlijk ook voor professionele facebookpagina’s kunnen gelden of je eigen klantenlijst, bedankt hiervoor

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer