Leugens, rotleugens en statistieken

Statistically, 6 out of 7 dwarfs aren't Happy.
LinkedIn barst van de cijfers, meetpunten en grafieken. LinkedIn noemt ze ‘metrics’. Je kunt ze onder meer gebruiken om te beoordelen of je profiel compleet is, of je activiteit voldoende is en of je netwerk groot genoeg is.
Ik laat me door die LinkedIn statistieken graag verwijzen naar mogelijkheden om mijn zichtbaarheid te vergroten, maar ik laat me er niet door leiden.

Ik ben beter dan jij

Het ligt in de menselijke aard om te kijken naar cijfertjes en daaruit af te leiden of iets of iemand beter of slechter is. Daarbij is de juiste interpretatie wel belangrijk. Cijfers en trends zeggen immers niets over jou, over wie je bent en wat je voor anderen in de maatschappij betekent of wilt betekenen. En ze zeggen niets over het verband tussen jouw doelstellingen en het bereiken ervan. En dat is nou net waar het in LinkedIn wél over gaat.
Toch kunnen al die cijfers en grafieken ook nuttig zijn.

All-Star, Expert, Advanced, Intermediate, Beginner, Just Starting

In LinkedIn draait het – zoals in alle social media – om de balans tussen (zelf)promotie en de waarde die je biedt aan je netwerk. Bij zelf-promotie (‘personal branding’) gaat het over het overtuigen van je doelgroep dat jij de expert bent die zij nodig hebben. Je biedt als ondernemer, werknemer of werkzoekende waarde door producten of diensten aan te bieden waar je doelgroep naar op zoek is door er over te praten, kennis te delen en daarmee zichtbaar te zijn.

Sterrenstatus

Ik zeg altijd ‘De basis van LinkedIn is je persoonsprofiel‘. Dat is je eerste laag van promotie. In mijn blog kun je daar veel over lezen en natuurlijk leer je er alles over in mijn LinkedIn trainingen.

Zodra je LinkedIn profiel in orde is, dan geeft LinkedIn daar de status ‘All-Star’ aan. Maar heeft je profiel daarmee ook werkelijk een sterrenstatus?

Profile Strength: All-Star

Profile Strength: All-Star

Je krijgt de All-Star status wanneer je zes standaard onderdelen in je profiel hebt ingevuld EN wanneer je minimaal 2 aanbevelingen, minimaal 50 connecties en minimaal 25 onderschrijvingen van je vaardigheden hebt. Die zes standaard onderdelen zijn je foto, een samenvatting, huidige functie, minimaal twee voorgaande functies, opleiding(en) en vaardigheden.

Kwantiteit ≠ Kwaliteit

Dat is wat LinkedIn kan ‘meten’: de hoeveelheid ingevulde gegevens. Wat LinkedIn niet kan meten is de kwaliteit van je profielfoto en de ingevulde gegevens. En LinkedIn kan ook niet het resultaat meten dat je er mee behaalt.

LinkedIn gebruikt het toekennen van een status aan je profiel vooral om je aan te moedigen je profiel zo volledig mogelijk in te vullen. Overigens heeft niet één LinkedIn gebruiker een profiel dat 100% goed is ingevuld. ‘Je profiel is nooit perfect. Het kan altijd beter‘, is de boodschap van LinkedIn.

Heeft het dan in feite geen zin om te streven naar een All-Star status? Ja, zeker wel! De ‘beloning‘ die je krijgt voor een compleet ingevuld profiel is dat je profiel hoger terecht zal komen in de zoekresultaten binnen LinkedIn.
Een All-Star status zegt op zich alleen niets over de kwaliteit van je profiel.

Social Selling Index

Een van de laatste loten aan de grafiekboom van LinkedIn is de Social Selling Index (SSI). Deze index verwijst veel meer dan andere grafieken naar de waarde van jouw sociaal kapitaal. Je vindt de index op www.linkedin.com/sales/ssi. LinkedIn kijkt bij de berekening van je SSI naar vier elementen:

  1. je professionele merk,
  2. het vinden van de juiste personen (het opbouwen van een goed netwerk),
  3. het uitwisselen van informatie (engagement of betrokkenheid),
  4. het opbouwen van relaties.

Elk van die vier elementen krijgt een cijfer van 1 tot en met 25, gebaseerd op jouw activiteit op LinkedIn. De SSI is een optelsom van die vier cijfers.

LinkedIn's Social Selling Index

Mijn Social Selling Index staat inmiddels weer op 85

Persoonlijk vind ik dit een van de meest nuttige grafieken die LinkedIn biedt. Mijn SSI stond 2 weken geleden op 85. Voor dit artikel heb ik eens gekeken naar de invloed van relatieve radiostilte op de SSI. Wat blijkt? Na ruim anderhalve week minder gereageerd te hebben op updates en blogartikelen stond mijn SSI op 83. De Social Selling Index wijst mij er op dat ik meer sociaal kapitaal moet leveren aan mijn netwerk.

Inmiddels staat mijn index weer op 85. Dit lag met name aan het uibreiden van mijn netwerk met wat LinkedIn noemt ‘de juiste personen’. Daarbij vraag ik me dan wel weer af hoe LinkedIn weet wat voor mij de juiste personen zijn.

De Social Selling Index biedt inzicht in je acties en activiteiten op Linkedin, zodat je die bij kunt sturen, zodat die acties en activiteiten leiden tot meer zichtbaarheid, meer leads en – hopelijk – meer klanten.

Ik moet wel opmerken dat LinkedIn met deze gratis index de Sales Navigator onder de aandacht wil brengen. Onderaan de SSI staat: “Gebruik Sales Navigator om snel uw SSI te verbeteren en meer te verkopen“. Je kunt Sales Navigator 1 maand gratis gebruiken. Daarna kost het €59,99 per maand.

De Boodschap

Cijfers en grafiekjes zijn leuk en nuttig. Bekijk ze en leer er van. Maar laat ze niet je online leven dicteren. Het gaat om het doel dat je wilt bereiken door LinkedIn te gebruiken, de boodschap die je wilt uitdragen, het aantal leads dat je genereert en de omzetverhoging die je daarmee bereikt.

Social Selling wordt in rap tempo belangrijker. De SSI geeft je een goed inzicht in jouw social selling vaardigheden. Bekijk de aanwijzingen en leer ervan. Laat je niet leiden door grafieken, maar door het werkelijk behaalde resultaat. En last but not least: doe niet alles, maar doe wel alles goed!


afbeelding van de zeven dwergen: Andrew Tarvin, flickr.com

* De uitspraak “There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics” wordt vaak toegeschreven aan Benjamin Disraeli, minister van Buitenlandse Zaken van de Britse koningin Victoria, maar is waarschijnlijk afkomstig van Charles Dilke (1843–1911) – bron: Universiteit van York

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Laat een reactie achter

Hou mij op de hoogte van nieuwe reacties via e-mail. Je kunt je ook abonneren zonder een reactie achter te laten.

© Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer