Leef jij voor je cv … of voor je lofrede?

Michaelangelo's "De vinger van God" - Onderdeel van de fresco's in de Sixtijnse Kapel in Rome

Michaelangelo’s “De vinger van God” – Onderdeel van de fresco’s in de Sixtijnse Kapel in Rome

Trainingen en 1-op-1 trajecten kunnen confronterend zijn. Ook – en in mijn ervaring vaak – als het onderwerp daarvan LinkedIn is. Het gaat binnen LinkedIn immers niet alleen om het goed invullen van je persoonsprofiel. Dat is meer een ‘kunstje’. Iedereen kan zijn of haar gegevens invullen.

Waar het kunstje ‘kunst’ wordt, is wanneer je er iets persoonlijks – iets eigens – van wilt maken. Een profiel waardoor – waar doorheen – mensen jou kunnen zien, écht zien. Zonder opsmuk en zonder algemeenheden. Onderscheidend en buiten de gebaande paden.
Om een voorbeeld te geven: als je creatief bent, nóém jezelf dan niet zo, maar wéés het. Veel mensen zijn of vinden zichzelf creatief. En ja, ik ben er van overtuigd dat iedereen op zijn manier creatief is. Maar is dat dan een onderscheidende kwaliteit? Nee! Ik kom persoonsprofielen tegen van kunstenaars of artiesten waarin zij vermelden dat zij creatief zijn, wat een weinig creatieve uiting is van die zelfbenoemde creativiteit.

De kracht van een goede tekst – van een goed profiel – is iets vertellen zonder het expliciet te noemen. Geef eens antwoord op de vraag ‘Wat maakt dat jij creatief bent?’ en zet het resultaat daarvan in je profiel. En laat opdrachtgevers vertellen hoe blij zij met jou zijn en waarom jij zo goed bent. Daar zijn aanbevelingen voor. Word wakker! Weg met de valse bescheidenheid! Tijd voor de lofrede!

Confrontatie en verandering

De meesten van ons houden niet van confrontaties. En er zijn er weinig die bewust veranderen. Toch is dat belangrijk. Wil je meer bereiken met LinkedIn dan tot nu toe, dan zul je ‘iets’ anders moeten gaan doen. Blijf je LinkedIn gebruiken zoals je het tot nu toe gebruikt hebt, verwacht dan dat je dezelfde resultaten zult blijven behalen.
Geconfronteerd worden zul je moeten aandurven. Dan pas ben je ook bereid er iets mee te doen. Een van mijn opdrachtgevers die dat aandurfde noemde mij onlangs nog ‘LinkedIn coach’ (coach: daar heb je weer zo’n woord).

Mensen willen klanten vinden via LinkedIn, opvallen met blogartikelen, weten hoe ze betere zoekresultaten kunnen krijgen. Maar ze willen niet meer dan vijftien minuten per dag besteden aan LinkedIn. Ze willen geen verandering, maar wel meer resultaat. Verloren zaak! Mijn advies: begin er niet aan, want het wordt een desillusie.

Waar kies jij voor?

Er zijn twee manieren om LinkedIn te gebruiken: de eerste en meest toegepaste manier is om op LinkedIn een opsomming te geven van wat je gedaan hebt, wat je doet, waar je goed in bent en waar je trots op bent. De tweede manier is om te vertellen wat je graag wilt doen en bereiken, wat je leuk vond en vindt, wat je passie is en waarom, hoe je mensen wilt helpen, hoe je herinnerd wilt worden. Dat hoef je niet allemaal zo expliciet te noemen. Maar doe je het goed, dan zorgt het er voor dat je profiel een heel stuk interessanter wordt.

Should you live for your résumé … or your eulogy?

Ik vond een TED talk van David Brooks die hier raakvlakken mee heeft: “Should you live for your résumé … or your eulogy?” (NL: ‘Leef je voor je cv … of voor je lofrede?’). Hij begint zijn lezing als volgt:

Ik heb eens nagedacht over het verschil tussen de cv-deugden en de grafrede-deugden. De cv-deugden zijn die deugden die je op je cv vermeldt, de vaardigheden die je inzet op de arbeidsmarkt. De grafrede-deugden zijn die deugden die worden vermeld in je lijkrede, die dieper zijn: wie ben jij in wezen, wat is de aard van je relaties, ben je stoutmoedig, liefdevol, betrouwbaar, consistent? En de meesten, ik ook, zouden zeggen dat de lofrede-deugden de belangrijkste zijn. Maar zijn zij de deugden waar ik het meest aan denk? In mijn geval is het antwoord nee.

Ik heb dus nagedacht over dat probleem. En wie me daar bij geholpen heeft, is Joseph Soloveitchik, een rabbijn, die in 1965 een boek schreef getiteld “The Lonely Man Of Faith”. Soloveitchik meende dat er twee kanten zijn aan onze aard. Hij noemde ze Adam I en Adam II.
Adam I is de wereldse, ambitieuze, externe kant van onze aard. Hij wil bouwen, creëren, ondernemen, innoveren. Adam II is de bescheiden kant van onze aard. Adam II wil niet alleen goed doen, maar goed zijn, met een innerlijke levenswereld die God, de schepping en onze mogelijkheden eert. Adam I wil de wereld veroveren. Adam II wil een roeping hebben en zich inzetten voor de wereld. Adam I geniet van prestatie. Adam II houdt van innerlijke consistentie en kracht. Adam I vraagt hoe dingen werken. Adam II vraagt ​​waarom we hier zijn. Het motto van Adam I is ‘succes’. Het motto van Adam II is ‘liefde, verlossing en terugkeer’.


De eerste anderhalve minuut van de TED talk van David Brooks. Zie bit.ly/tedtalk_davidbrooks_shouldyouliveforyourresumeoryoureulogy voor de complete lezing (4:57 min)

Ben jij Adam I of ben jij Adam II?

Brooks zegt verder dat het lastige hieraan volgens hem is dat deze twee aarden met elkaar in strijd zijn. Deze aarden hebben verschillende waarden, omdat ze werken volgens een verschillende logica: de een economisch en de ander moreel.

Nu hoeven economische waarden en morele waarden niet altijd met elkaar in strijd te zijn. In de huidige maatschappij is het wel moeilijk om ze op elkaar af te stemmen, om ze in balans te brengen.
Maar het feit blijft dat onze maatschappij de maatschappelijke status nastrevende Adam I verkiest boven de moreel verantwoordelijke Adam II die zich het lot van de wereld aantrekt. Het gevolg is vaak middelmatigheid, en dat zal niet leiden tot de lijkrede waar je op hoopt.

Wat David Brooks in zijn lezing vertelt, is direct toepasbaar op je LinkedIn profiel. Ontstijg de middelmatigheid en zoek de balans tussen jouw Adam I en Adam II. Confronteer jezelf (of: confronteer je (spatie) zelf). Schrijf de lijkrede die jij jezelf toewenst. Maak een LinkedIn profiel dat je altijd, overal aan iedereen met trots kunt laten zien. Zorg voor een LinkedIn profiel dat – ook als je er niet meer bent – anderen kennis laat maken met wie en hoe jij werkelijk was.

Dat dit een uitdaging is, moge duidelijk zijn. Je LinkedIn profiel wordt ineens heel persoonlijk. En persoonlijk zijn vinden de meesten van ons moeilijk. Het voelt ongemakkelijk. Maar realiseer je dan wel, dat het een persoons-profiel is: het is per definitie persoonlijk. Je LinkedIn profiel dient er voor om mensen met jou kennis te laten maken via LinkedIn. En kennismaken – écht kennis nemen van elkaar – is onmogelijk zonder persoonlijk te worden.

Hoe schrijft Adam II zijn profiel?

Misschien is een betere vraag nog wel: hoe zou de beste vriend van Adam II het profiel van Adam schrijven? Hoe zou zijn ergste vijand het schrijven? Of zijn vader, moeder, broer, zus, leraar, leerling, zoon, dochter, opdrachtgever, patiënt…?

Ga eens na hoe anderen jou zien. Ga eens na wat het verschil hierin is met hoe jij jezelf ziet. Bedenk hoe je het liefst herdacht zou worden.
De naam ‘Adam’ betekent ‘grond’. Wat is de grond van jouw bestaan en hoe zou je dit kunnen uitdrukken in je LinkedIn persoonsprofiel?

Mijn uitdaging aan jou

Mijn uitdaging aan jou is: ga de verandering aan en pas vandaag nog je profiel aan. Doe dit in de wetenschap dat anderen jou meestal anders zien dan hoe jij jezelf ziet. Ga ook eens na hoe jij de profielen leest van de mensen om je heen. Wat trekt je aan? Klopt het met jouw beeld? Waarom of waarom niet?
Wees bereid om te veranderen en wees niet bang om jezelf – en anderen – daarbij te confronteren!

Vind je dat moeilijk, bel dan voor een afspraak: 06 43 020 519.

Met dank aan Bart Schaap Cappuccinocoach® voor de inspiratie


Dit artikel verscheen eerder op LinkedIn Pulse: www.linkedin.com/pulse/leef-jij-voor-je-cv-lofrede-guido-makor

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer