Kun je omzet maken met behulp van LinkedIn?

Natuurlijk is mijn antwoord op die vraag een ondubbelzinnig ‘ja’. Maar voor velen blijkt het niet zo envoudig te zijn. Omzet maken betekent immers ‘conversie’. Een vlugge check op Wikipedia leert dat conversie betekent ‘… het omzetten van de status van een bezoeker in de door de marketeer gewenste status. De interesse van een bezoeker wordt hier dus omgezet in een doelgerichte wenselijke actie wat conversie heet‘.

Conversie: het klinkt als een opera

Bij websites en social media is de term conversie onder marketeers inmiddels een gevleugelde uitdrukking. LinkedIn is daarop nog een uitzondering. LinkedIn wordt nog steeds te veel gezien als een online cv of een veredelde contactenlijst. En dat is jammer, want ook via LinkedIn kun je conversie creëren!

Het AIDA-model

Conversie volgens het AIDA model: Awareness (bewustzijn), Interest (interesse), Desire (verlangen), Action (actie)

In het geval van LinkedIn kan conversie bijvoorbeeld inhouden dat een bezoeker aan je profiel je uitnodigt in zijn LinkedIn netwerk, een van je statusupdates deelt, een aanbeveling voor je schrijft, een van je vaardigheden onderschrijft, je bedrijf gaat volgen, je website bezoekt, zich inschrijft voor je nieuwsbrief, een e-book downloadt, een betalende klant wordt… en zo zijn er nog meer acties te bedenken.

Je moet het dus hebben van bezoekers aan je profiel en van de mensen in je netwerk, óók je netwerk buiten je derdegraads contacten! Hoe meer mensen jou kennen – en jou erkennen als expert – des te groter de kans dat daar ook nieuwe opdrachtgevers, prospects, bij zitten.

  1. Gebruik je eigen unieke Trefwoorden

    Dit is een van mijn stokpaardjes binnen LinkedIn. Zorg dat je de trefwoorden kent die jouw doelgroep gebruikt om jouw expertise te vinden! Ik heb daar onlangs al een apart blogartikel over geschreven: Maak een grotere kans op opdrachten en werk met ‘SEO’ binnen LinkedIn.

  2. Vertel niet wat je bent, maar wat je doet voor je klant

    Welk probleem los jij op voor jouw klanten? Welke pijn weet jij te verzachten? Ben jij een saaie ‘owner’ of ben je iemand die een probleem oplost waar een klant al een tijd mee worstelt? Wees duidelijk en benadruk de toegevoegde waarde van jouw dienst of product.

  3. Presenteer bewijs

    Presenteer bewijs van je expertise. Natuurlijk zul jij zelf je eigen dienst of product niet afvallen. Maar waar het om gaat is dat klanten dat ondersteunen. Vraag klanten op social media te vertellen hoe tevreden ze zijn met jouw dienst of product. Binnen LinkedIn heb je daar een aantal mogelijkheden voor, en wel:

    • Aanbevelingen – vraag om aanbevelingen aan tevreden klanten. Niets zegt zoveel als een klant die duidelijk zegt wat hij aan jouw product of dienst heeft gehad.

      Aanbeveling van Hanneke Dijkman

      Een mooie aanbeveling van Hanneke Dijkman


    • Onderschrijvingen – je kunt jezelf wel expert noemen, maar als je geen onderschrijvingen hebt voor jouw expertise, dan ben je als een roepende in de woestijn. Vraag rustig aan tevreden klanten of ze jouw vaardigheden willen onderschrijven.
    • Statusupdates – waarom alleen maar aanbevelingen en onderschrijvingen gebruiken? Wees spontaan en vraag tevreden opdrachtgevers of ze ook eens iets over je willen zeggen in een statusupdate, liefst inclusief een link naar een van je landingpages.
    • Afbeeldingen – In de reclamewereld weten ze het al lang: mooie, opvallende, duidelijke afbeeldingen zorgen voor een eyecatcher. Deel daarom niet alleen maar tekst, maar ook afbeeldingen. Ze moeten natuurlijk wel relevant zijn!
      Deel relevante afbeeldingen voor meer 'exposure'

      Deel relevante afbeeldingen voor meer ‘exposure’

    Maar staar je niet blind op LinkedIn alleen. Een goede combinatie van social media doet wonderen, met name natuurlijk als jouw doelgroep zich ook op die social media bevindt.

    • Twitter – Laat het je netwerk weten als je een mooie aanbeveling hebt ontvangen. Stuur af en toe eens een link de wereld in naar je bedrijfspagina of naar een showcasepagina,

    • Facebook – zie boven.

    Let wel: elk netwerk kent zijn eigen doelgroep. Pas daar ook je taalgebruik op aan en deel niet alles zomaar een-op-een op alle social media waar je lid van bent!

  4. Denk niet aan jezelf, maar aan je publiek.

    Maak niet constant alleen maar reclame. Deel je kennis en presenteer jezelf als Expert via:

    • statusupdates,
      Statusupdates in LinkedIn

      Statusupdates in LinkedIn

    • LinkedIn groepen,
    • blogartikelen,
    • het koppelen van content (bijvoorbeeld het koppelen van blogartikelen aan een showcasepagina of het verspreiden van een link naar een landingspagina via Twitter)
  5. Gebruik een stappenplan

  6. Een stappenplan brengt orde in de zaak. Dat klinkt logisch, maar een goed stappenplan in elkaar zetten vereist allereerst antwoord op een aantal vragen. In vogelvlucht:

    • Wat is je doel?
    • Wat zijn je (bedrijfs)doelstellingen? Wat wil je bereiken met LinkedIn?
    • Wat is je doelgroep?
    • Welke boodschap wil je overbrengen aan je doelgroep?
    • Wat is de cultuur van je doelgroep? Wat is hun communicatietoon?
    • Waarover praat je doelgroep?
    • Hoeveel tijd heb je of ben je bereid te steken in het onderhoud van je netwerk?

    Een compleet social media stappenplan bevat nog veel meer facetten, maar dat voert hier te ver. Binnenkort wijd ik een geheel artikel aan het stappenplan.

  7. Het belang van urgentie

    Succesvolle marketingcampagnes bevatten altijd een element van urgentie. Als de ‘beloning’ hetzelfde is, kiezen mensen over het algemeen voor de beloning die het dichtstbij is. Dat is een kwestie van psychologie. Mensen willen het nu, liever dan later.

In de workshop ‘Vergroot je Omzet met LinkedIn’ vertel ik je hoe je je profiel zo kunt inrichten dat het bezoekers oplevert die werkelijk geïnteresseerd zijn in jouw profiel. Sterker nog, ik garandeer je dat jouw profiel meer bezoekers zal krijgen, nadat je mijn workshop hebt gevolgd en mijn aanwijzingen ter harte hebt genomen. Daarbij behandelen we natuurlijk ook je bedrijfsprofiel!

De basis voor conversie leg je in de workshop. De uiteindelijke conversie heb je natuurlijk geheel in eigen hand!

Converteer jij al met LinkedIn?

Laat hieronder eens weten óf en hoe jij LinkedIn inzet voor conversie. Hoe doe je dat en wat is jouw doel?

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer