Je eigen bedrijfs- en productenpagina op LinkedIn: een praktische handleiding voor implementatie en gebruik (2)

Het populairste artikel op Computaal’s blog is “Je eigen bedrijfs- en productenpagina op LinkedIn“. Dat artikel plaatste ik op 25 januari 2011. Tijd voor deel twee, hoog tijd!

In november 2010 introduceerde LinkedIn de mogelijkheid om dynamische informatie toe te voegen aan je LinkedIn bedrijfspagina. Vanaf dat moment kun je niet alleen maar een producten- en dienstenoverzicht toevoegen, maar ook een bedrijfsvideo of -presentatie en aanbevelingen over je producten of diensten van tevreden klanten. Een leuk, maar erg praktisch extra’tje zijn de grafiekjes die je er bij krijgt.

Met aanbevelingen wordt een van de krachtigste en waardevolste elementen van de persoonlijke profielpagina’s beschikbaar voor je bedrijfspagina. Aanbevelingen (recommendations) op je bedrijfspagina geven immers weer wat je klanten vinden van jouw producten of diensten. Bovendien zijn aanbevelingen authentiek: je kunt ze zelf niet wijzigen of toevoegen!

Natuurlijk voelt LinkedIn de hete adem van Facebook in zijn rug, dat met Bedrijfspagina’s (voorheen fan pages), bedrijven toegang geeft tot een immens publiek van (januari 2011) ruim 600 miljoen potentiële klanten. In tegenstelling tot Facebook is LinkedIn, met wereldwijd ruim 100 miljoen gebruikers in de tweede helft van maart 2011 (waarvan bijna 3 miljoen in Nederland), echter een puur business-to-Business netwerk. Dat proberen ze met deze nieuwe functionaliteit verder uit te buiten. En de komende maanden mogen we beslist nog meer nieuwe toevoegingen verwachten.

Maar hoe zet je nou zo’n bedrijfspagina op en waar moet je rekening mee houden?

Een handleiding

Een van de meest gestelde vragen tijdens mijn workshops LinkedIn is: “Kan dat dan?”, direct gevolgd door “Hoe doe ik dat dan en waar moet ik op letten?
Het antwoord is eenvoudiger dan op het eerste gezicht lijkt:

Maak een bedrijfspagina aan

Zorg dat je ingelogd bent en dan:

  1. Bedrijf toevoegen
    Klik op [Companies] in het hoofdmenu,
    Klik op ‘Add a Company’ aan de rechterkand van het scherm, onder het zoekveld,
    Hoe voeg je een bedrijfspagina toe aan je LinkedIn profiel, stap 1
  2.  

  3. Naam en e-mailadres
    Vul nu alle velden in.
    Tip: Vul in het veld ‘Company name’ geen &-teken (ampersand) in; dat wordt niet goed weergegeven!
    Hoe voeg je een bedrijfspagina toe aan je LinkedIn profiel, stap 2
    Je dient een e-mailadres te gebruiken dat dezelfde domeinnaam bevat als de bedrijfswebsite. Een algemeen e-mailadres van Gmail, Hotmail, Live, KPN, UPCMail of andere providers wordt hier geweigerd. Dit is om te verifiëren dat je ‘bevoegd’ bent deze bedrijfspagina aan te maken voor je bedrijf.
  4.  

  5. Logo, Omschrijving, Trefwoorden
    Klik nu op [Continue]. Je hoeft gelukkig niet per se te wachten op de verificatiemail, al was die in mijn geval bijna instant binnen.

    Hoe voeg je een bedrijfspagina toe aan je LinkedIn profiel, stap 3
    Klik op de afbeelding voor een versie met hoge resolutie!
    Als je twee versies hebt van je logo, dan heeft het zin je standaard logo op te geven en een kleinere versie. De kleinere versie zal getoond worden voor de omschrijving van de netwerk updates van je bedrijfsprofiel.
    Bij de omschrijving moet je niet alleen een leuk verhaaltje schrijven. Denk in de tekst ook aan de vindbaarheid: welke woorden zijn voor het bedrijf belangrijk, hoe wil je gevonden worden, welke woorden zal men gebruiken om jouw producten en diensten te vinden…? Klik op de afbeelding hierboven om hiervan een voorbeeld te zien.
    Ook de trefwoorden, ‘Specialties’, dien je zo in te vullen: woorden die men zal gebruiken om je producten en diensten te vinden.
  6.  

  7. Twitter ID en RSS feed van bedrijfsblog
    Ten slotte kun je in dit deel van de pagina je Twitter ID toevoegen om een lijst met al je tweets in je bedrijfsprofiel te tonen. Zorg er dan wel voor dat al je tweets echt zakelijk zijn; laat dit geen bron voor schaamte, relletjes of erger zijn!
    Heb je een zakelijke blog, voeg dan de RSS feed van je blog toe om gebruikers vanaf je bedrijfspagina naar je website/blog te ‘lokken’.
    Tip: de RSS feed van je blog wordt niet meteen getoond. Sterker nog: het lijkt in eerste instantie of er iets is misgegaan. Rustig wachten en je zult zien dat de RSS feed na verloop van tijd gewoon getoond wordt!

 

De branches die je kunt kiezen onder ‘Main Company Industry’ zijn vreemd genoeg andere dan de branches die je kunt kiezen in je persoonlijke profiel. Daarom heb ik in mijn bedrijfsprofiel staan dat mijn branche ‘Marketing and Advertising’ is, terwijl in mijn persoonlijke profiel ‘Online Media’ staat aangegeven.

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

8 Reacties op “Je eigen bedrijfs- en productenpagina op LinkedIn: een praktische handleiding voor implementatie en gebruik (2)”

  1. Karel zegt:

    @Jacqueline, zelfde hier. Is dat al mogelijk met de “nieuwe” LinkedIn?

  2. Guido Makor zegt:

    @Jacqueline van Hellenberg:

    Het antwoord is binnen. Ik heb de helpdesk van LinkedIn namens jou de volgende mail gestuurd: “Hi, when I look at the LinkedIn company profile page in LinkedIn, I see one section that says ‘Companies Affiliated with LinkedIn’ (in the right sidebar). I see the same section in the Microsoft LinkedIn company profile.
    How can I achieve the same?”

    Het antwoord van ‘Stefan’, namens LinkedIn luidt als volgt:
    “Thank you for your email. The feature you are seeing on our Company Page ‘Companies Affiliated with LinkedIn’ is not a premium feature. These are subsidiaries affiliated with the company. If you have any subsidiaries I’d be happy to add them to your Company Page. However, In order for me to do so you’ll need to be the admin of the certain Comapny Page that you want to add as a subsidiary to your Comapny Page.”

    Eenvoudige vertaling: ‘Het betreft hier dochterondernemingen van het hoofdbedrijf. Indien jouw bedrijf dochterondernemingen heeft, dan kan ik ze toevoegen aan jullie Bedrijfspagina. Om dat te kunnen doen moet jij wel de beheerder zijn van de de Bedrijfspagina die je als dochteronderneming wil toevoegen aan jouw Bedrijfspagina.’

    Hartelijk dank voor je vraag Jacqueline!

  3. Guido Makor zegt:

    Hallo Jacqueline. Mijn korte antwoord is: geen idee. Mijn lange antwoord is: ik heb zojuist gechat met een LinkedIn vertegenwoordiger in Amerika. Zij wist het ook niet (!). Ik heb vervolgens een support ticket ingevuld via help.linkedin.com. Mijn ervaring daarmee is erg goed. Zodra ik antwoord heb, laat ik het je weten!

  4. Jacqueline van Hellenberg zegt:

    Hallo,
    Op de eigen company page van linkedin zag ik dat ze rechts onderin ‘affiliated companies’ vermelden (Linkedin Canada, etc); ik wil eenzelfde opzet maken voor een NV met daaraan gekoppeld de bv’s, maar weet niet hoe ik dat moet doen, weet jij dat wellicht?

  5. Guido Makor zegt:

    @Zakelijkr hostinf: Bedankt voor je bericht en fijn dat je het een nuttig artikel vindt. Leuk ook te lezen dat de site je bevalt!

  6. Tof, gelijk naar Een vriend doorgestuurd. Mooie site trouwens!

  7. Guido Makor zegt:

    Hallo Jacqueline, Bedankt voor je vraag. Wat bedoel jij precies met ‘die wil ik aan mijn LinkedIn profiel toevoegen’? Heb je al 2 bedrijfsprofielen die je wilt toevoegen aan je persoonlijke profiel of kun je geen tweede profiel toevoegen?

  8. Hallo,
    Ik heb twee bedrijven. Graag zou ik beide aan mijn linkedin profiel toevoegen. Maar helaas gaat dat niet.
    Heb jij een tip hoe dit wel mogelijk is?

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer