Het Nieuwe Werken is verouderd

Het Nieuwe Werken is een stuk minder nieuw dan we denken

Het Nieuwe Werken is een stuk minder nieuw dan we denken

Wel eens gehoord van de term ‘Het Nieuwe Werken’ (HNW)? Het Nieuwe Werken is werken waar, wanneer en hoe jij dat wilt met behulp van nieuwe en slimme technologie. Tegenwoordig betekent dat per definitie werken via internet. Let wel: niet werken ‘met’ internet. Nee: werken ‘via’ internet!

Dat klinkt geweldig en het heeft dan ook veel voordelen. De nadelen blijken het daar echter nog steeds vaak van te winnen. Dat is niet alleen jammer, het is ook onnodig. Onnodig, omdat die nadelen voornamelijk tussen de oren zitten. Dat maakt de overgang naar HNW voor bedrijven moeilijk.

Hoe sla je als bedrijf de brug naar werken via internet?

Natuurlijk, de invoering van HNW heeft net zoveel te maken met technologie als met verandermanagement, personeelsbeleid en bedrijfscultuur. Die techniek is onderhand echter overal voor handen. Daar zal het dus niet aan liggen.

De oorzaken voor de twijfel die de invoering van HNW nog vaak ondermijnt, liggen mijns inziens daarom voornamelijk aan twee factoren:

  1. Onbekendheid met (de mogelijkheden van) de techniek,
  2. Wantrouwen jegens diezelfde techniek en jegens (het verantwoordelijkheidsgevoel van) de eigen werknemers

Simpel gezegd: bedrijven vinden het gevoel de controle (over de techniek en over hun werknemers) kwijt te raken eng.

Diezelfde bezwaren zie je terug bij de vaak schoorvoetende adoptie van social media in het bedrijfsleven.

Veelal wordt vergeten dat social media, ‘Het Nieuwe Communiceren’, ook onderdeel vormen van HNW. Het gebruik ervan binnen bedrijven impliceert vertrouwen in de medewerkers. Laat dat nu ook de basis zijn van Het Nieuwe Werken…

Werken via internet – Het Nieuwe Werken – bereik je daarom niet alleen maar door adoptie van de techniek. Het vereist veel meer dan dat:

  • Maak goede afspraken met alle betrokkenen (personen én afdelingen – zie verder),
  • Bespreek verantwoordelijkheden en leg ze vast,
  • Onderhoud en monitor de ICT-voorzieningen (de ‘slimme technologie’),
  • Laat ‘de papieren cultuur’ los ,
  • Gun werknemers hun vrijheid én hun fouten,
  • Begeleid alle betrokkenen door middel van trainingen en zorg ook hier voor monitoring en opvolging,
  • Vergeet vooral niet álle afdelingen te betrekken in het proces.

Veiligheid en vertrouwen

Als tweede factor die ten grondslag ligt aan de twijfel die de invoering van HNW nog vaak in de weg staat noemde ik eerder het wantrouwen jegens techniek. Dat impliceert een gevoel van onbehagen en onveiligheid.

Tegen de veiligheid van HNW wordt nog vaak aangeschopt. Je kunt je ook afvragen of het werken met laptops, memorysticks en desktop computers dan wel zo veilig is. Ik ken nog wel een rechter of een kapitein van de landmacht die rood kleurt bij deze opmerking!

Wat ik hiermee wil zeggen is dat een systeem zo veilig is als het kennisniveau en verantwoordelijkheidsgevoel van hen die ermee werken. Ook daarin zie je de parallel tussen Het Nieuwe Werken en Social Media. En ook daarom is het volgen van trainingen en cursussen zo belangrijk.

Werken ‘in de cloud’ biedt trouwens meer voordelen en veiligheid dan menigeen denkt. De mate van redundantie (meerdere keren uitvoeren van kritieke diensten) is er slechts een. Online werken biedt zelfs een redundantie die in het MKB veelal niet bereikt wordt.

The future was here…

De typekamer van de Nederlandsche Handel-Maatschappij, ca. 1935. Nummer: 010003005520

De typekamer van de Nederlandsche Handel-Maatschappij, ca. 1935. Nummer: 010003005520. Copyright: Stadsarchief Amsterdam

De digitale revolutie is aan haar tweede jeugd bezig. De eerste voltrok zich in de tweede helft van de twintigste eeuw en had meer met techniek te maken dan met bedrijfscultuur.
De huidige tweede richt zich meer op de mens, waarbij verandermanagement en bedrijfscultuur, richtlijnen en beleid de mogelijkheden duiden die de techniek ons biedt en aangeven hoe we daar mee om kunnen gaan.

Hetzelfde gebeurde in de eerste helft van de twintigste eeuw, toen typemachines massaal in gebruik werden genomen, terwijl het patent op de schrijfmachine al in 1867 was gedeponeerd. Had de term Het Nieuwe Werken bestaan in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw, dan had deze de opkomst van de kantoormedewerker aangeduid, en voor die tijd moderne hulpmiddelen als de telefoon, de telex en de schrijfmachine.
Zo nieuw is dat Nieuwe Werken dus niet!

Net als toen, hebben we ook nu geen keus. Social Media, Het Nieuwe Communiceren, Het Nieuwe werken… het bestaat, het wordt gebruikt en het is bezig aan een onstuitbare ontwikkeling die deze geautomatiseerde maatschappij doormaakt. Daar kun je je als bedrijf niet afzijdig van houden. De invloed van Social Media – Het Nieuwe Communiceren – is dagelijks om ons heen al te zien.

Het Nieuwe Werken, de uitdrukking, is daarmee in feite al verouderd!

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer