Het belang van goede en duidelijke teksten en woorden in LinkedIn en andere online profielen

Creative Organizational Effective Extensive experience Track record Motivated Innovative Problem solving Communication skills DynamicGebruik geen onduidelijke en subjectieve woorden in je profieltekst op social media. Wees concreet: benoem projecten, omschrijf successen, geef duidelijke en concrete voorbeelden. Je zult er beter door gevonden worden en je profiel wordt er krachtiger en begrijpelijker door.

Teksten schrijven is een vak apart. Datzelfde geldt voor het schrijven van teksten voor profielen op social media. Zo merk ik dat pas na anderhalf jaar schuren en schaven de tekst op mijn profiel in orde is. Dat merk ik als volgt: men belt mij naar aanleiding van de tekst op mijn profiel en ik zie dat men met relevante zoektermen mijn profiel vindt: social media, bedrijfsprofiel, adviseur, strategie, trainingen.

LinkedIn doet zelf elk jaar onderzoek naar de meest gebruikte woorden op de ruim 135 miljoen profielen wereldwijd; de top 10 ‘buzzwords’ van dit jaar ziet er als volgt uit:

  1. Creative,
  2. Organizational,
  3. Effective,
  4. Extensive experience,
  5. Track record,
  6. Motivated,
  7. Innovative,
  8. Problem solving,
  9. Communication skills,
  10. Dynamic.

Natuurlijk, dit is een lijst met Engelstalige woorden, maar vertaal die lijst maar rustig naar het Nederlands. Er zullen wel wat verschillen zijn, maar ik herken veel woorden uit de Nederladstalige profielen die ik regelmatig bekijk.

Sterker nog: het woord ‘creative’ staat niet alleen op de eerste plaats in Amerika, maar ook in Engeland, Australië, Canada, Duitsland en… in Nederland !

Het belang van trefwoorden

Tijdens trainingen wijs ik mijn cursisten regelmatig op het belang van een kloppende ‘Professional Headline‘, een goed leesbare ‘Summary‘ en een lijst trefwoorden onder ‘Specialties‘ die de woorden weergeven waar andere naar zoeken als ze op zoek zijn naar hun diensten of producten; niet de woorden die zij zelf belangrijk vinden.

Ten eerste drukken de woorden in de top 10 hierboven allemaal eigenschappen uit die subjectief zijn (en daardoor vaker wel dan niet onbetrouwbaar). Ten tweede zijn het woorden waar potentiële opdrachtgevers of nieuwe werkgevers niet veel naar zullen zoeken.

Wees concreet!

Als je muzikant bent is het niet nodig om te benoemen dat je creatief bent. Doe je al jaren projectmanagement, dan mag het duidelijk zijn dat je goed kunt organiseren en communiceren. Heb je 30 jaar werkervaring in een specifiek vak, dan dan is het onzinnig te noemen dat je veel ervaring hebt.

Deze woorden zijn niet alleen subjectief en overbodig, maar nemen bovendien de ruimte in van woorden waarmee je kunt omschrijven wat je bereikt hebt.

Schrijf en vraag concrete aanbevelingen

Je hoort me vaker zeggen dat je complimenten moet verzilveren: heeft iemand je een compliment gegeven, vraag dan of hij of zij dat compliment ook even op LinkedIn wil zetten in de vorm van een ‘Recommendation’.

Ook in een aanbeveling kunnen woorden staan die belangrijk zijn voor jou om gevonden te worden door je doelgroep! Vraag daarom meteen even of degene die de aanbeveling wil schrijven, die woorden wil gebruiken die voor jou belangrijk zijn. Lever een lijstje aan!

Ik heb liever dat een aanbeveling vertelt dat een klant baat gehad heeft bij mijn diensten, dan dat ik een aardige vent ben!

Lees ook nog even het artikel ‘Wees persoonlijk met LinkedIn

Conclusie

Iedeeen vindt zichzelf creatief, effectief en gemotiveerd; daar onderscheid je je dus niet mee.

Wees daarom concreeet: benoem projecten, omschrijf successen, geef duidelijke en concrete voorbeelden!

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Eén reactie op “Het belang van goede en duidelijke teksten en woorden in LinkedIn en andere online profielen”

  1. Peter zegt:

    Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik ben pas bezig met social media en ga de aanbevelingen op computaal.nl zeker toepassen.

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer