De ROI van sociale media is onzin!

Of toch niet? Er wordt veel gezegd en geschreven over de ROI, de Return on Investment, van sociale media. Wat krijg je terug van de investering die je doet in social media? Die investering bestaat veelal uit de tijd waarin je ‘bezig bent’ met communiceren via je social media kanalen en de manier waarop je dat doet. Het wordt daarom ook vaak Return on Engagement genoemd.

De ROI van je moeder

Return on Investment is de verhouding tussen het rendement en de investering. Om de ROI van social media te berekenen zul je dus eerst moeten weten wat de investering in social media geweest is en wat het rendement ervan is.

Op de vraag ‘Wat is de ROI van Social Media?’ stelde Gary Vaynerchuk ooit de wedervraagWat is de ROI van je moeder?‘. Dat is natuurlijk een wat simplistisch antwoord, maar geeft wel weer dat het moeilijk te benoemen is. Als je social media goed gebruikt, dan kun je er bekender door worden, beter gevonden mee worden in zoekmachines, er indirect opdrachten door krijgen en er dus ook indirect aan verdienen.

Maar aan welke inspanningen houd je nou precies een opdracht over? Dat is waar het moeilijk wordt. Er zijn allerlei tools die bijvoorbeeld kunnen aangeven wat de correllatie is tussen het posten van een blogartikel en het bezoek aan je blog of website. Ik denk onder meer aan PostRank. Er zijn zelfs tools die trends kunnen ‘voorspellen’. Social Report is zo’n tool. En natuurlijk kan Google Analytics veel inzicht verschaffen in klikgedrag en de relatie met social media.

Gereedschapskist

Zijn deze tools zaligmakend? Dat lijkt me niet! Ze zijn zeker handig en geven je enig inzicht in wat social media je opleveren met betrekking tot aandacht en invloed. Merk je dat je artikelen over schoenen je geen reacties opleveren en je artikelen over ondergoed elke keer weer tientallen, dan doe je jezelf tekort als je over schoenen blijft schrijven. En dit soort tools kunnen daar eenvoudig inzicht in geven.

Combineer de genoemde tools vooral ook met andere. Denk aan Klout, PeerIndex, de statistieken die LinkedIn standaard levert (met name op je bedrijfsprofiel), en URL shorteners als bit.ly en goo.gl. Zie ze als gereedschappen in een gereedschapskist. In je gereedschapskist zit ook niet slechts een hamer. Een combinatie van tools zal je uiteindelijk een veel beter inzicht geven in jouw bezigheden op sociale netwerken, de invloed die je hebt en de mate waarin je je weet te profileren op jouw vakgebied.

Actie = Reactie

Je hoeft geen lid van Mensa te zijn om te begrijpen dat ‘no engagement’ op sociale netwerken gelijk staat aan digitale ‘social suicide’. Doe je niets, dan zal er niets gebeuren… geen actie, dan ook geen reactie. Maar ook slecht gebruik van social media zal je geen positieve dingen opleveren.

Het is belangrijk een goed verhaal te hebben. Denk daar over na! Zet het neer. Zorg voor een strategie. Zorg dat je geen eendagsvlinder bent. Ga een relatie aan met je volgers, vrienden, fans en klanten! En als social media je niets opleveren, stel jezelf dan de vraag of je ze wel optimaal gebruikt.

Dus, is het onzin om het te hebben over de ROI van sociale media? Nee, natuurlijk niet! Meten is weten! Maar houd jezelf niet voor dat je er een formule op los kunt laten waar een cijfer uitkomt dat aangeeft hoeveel de inzet van sociale media je heeft opgeleverd.

En onthoud bij alles: social media gaat om geven en delen!

Hieronder een overzicht met een aantal social media analytics tools:

  • Google Analytics
    geeft je inzicht in het verkeer op je website en de marketing effectiviteit daarvan. Er zijn vele boeken over volgeschreven en het bevat een grote hoeveelheid aan analysetools,
  • socialmediacheck.nl
    weinig analyze, wel een leuk overzicht,
  • crowdbooster.com
    claimt je inzicht te bieden in de effectiviteit van je aanwezigheid op sociale netwerken en die te kunnen vergroten door je gepersonaliseerde aanbevelingen te geven. CrowdBooster is nog in beta en alleen te bekijken op uitnodiging (ik heb er nog 5…),
  • Klout.com
    je Klout Score meet je online invloed aan de hand van een aantal variabelen – gaat uit van je gedrag op Facebook en Twitter,
  • PeerIndex.net
    in hun eigen woorden: “PeerIndex is a web technology company that is algorithmically mapping out the social web.” – aardige tool met leuke graphics,
  • Spredfast.com
    een social CRM systeem: “helps companies build and activate a valuable social network”. Dit syteem is gericht op ‘customer support’, ‘social media management’ en ‘customer relationship management’. Mooi, erg uitgebreid, niet goedkoop,
  • LinkedIn.com
    behalve een sociaal netwerk, biedt LinkedIn je ook een aantal statistieken, waarmee je je vindbaarheid ten opzichte van de concurrentie kunt monitoren; de betaalde abonnementen geven ites meer inzicht in wie je wanneer en waarvandaan vindt,
  • Websitegrader.com
    geeft je inzicht in de ‘ranking’ van je website. Dit doet de site onder meer door een analyse van je blog, de manier waarop je blogartikelen worden geretweet, het aantal geïndexeerde pagina’s, de leesbaarheid, het gebruik van metadata, bepaalde html ‘tags’, MOZ Rank (vergelijkbaar met Google’s PageRank), het aantal koppelingen naar je website, etc.,
  • dlvr.it
    Is in staat je nieuwe blogartikelen te verspreiden via Twitter, Facebook, LinkedIn en RSS – biedt daarnaast ‘real-time’ statistieken over je links, volgers, vrienden, fans en retweets,
  • bit.ly, ow.ly, goo.gl
    Zijn allemaal zogenaamde URL shorteners. Door te ‘redirecten’ naar de gewone webadressen kunnen ze bijhouden hoeveel een link gebruikt is, wanneer en vanuit welke regio,
  • Optify.net
    Biedt een aantal applicaties waarmee je meer verkeer naar je website kunt leiden door middel van SEO en social media, bezoekers kunt converteren naar klanten en de resultaten kunt meten,
  • PostRank.com
    PostRank houdt bij waar en wanneer verhalen en artikelen commentaar, bookmarks, tweets of andere vormen van interactie genereren op allerlei sociale netwerken
Ken je nog meer zinnige tools? Bring’em on! Vind je de ROI van social media wel degelijk goed meetbaar en nuttig? Laat het me weten in het commentaar hieronder!

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

2 Reacties op “De ROI van sociale media is onzin!”

  1. Guido Makor zegt:

    Dat is natuurlijk zo, Martijn, maar dan is het wel zaak om die KPI’s goed te definiëren. Reacties en Likes zijn wel fijn, maar zeggen op zich nog niet veel over de ROI. Dat doen ze pas in de grotere context. Fijn dat je reageert trouwens (!); zo kunnen we meteen ClipIt onder de aandacht brengen, als online en social media monitoring tool!

  2. Martijn zegt:

    Ach ja…beter iets dan niets en ROI mogen ook KPI’s zijn in de vorm van reacties of likes toch..!?

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer