De poes die dacht dat hij een muis was

LinkedIn leadgeneratie begint bij een goed persoonsprofiel. Het is de basis voor al je activiteiten op LinkedIn, maar ook daarbuiten. Want op LinkedIn leg je een eerste contact. Maar ‘in real life’ doe je zaken. Daarbij is het vanzelfsprekend belangrijk om goed voor de dag te komen. De eerste indruk die anderen van je krijgen moet meteen goed zijn. En die eerste indruk wordt binnen enkele seconden gevormd.

Een Gouden Boekje: De poes die dacht dat hij een muis was

Een Gouden Boekje: De poes die dacht dat hij een muis was

Zelfpromotie

Steeds vaker hoor en lees ik van bekende of minder bekende LinkedIn trainers dat het niet gaat om jou, maar om je klanten. Dat ben ik het slechts ten dele met hen eens: het gaat namelijk om beide!

Natuurlijk gaat het om je klanten: jij bent er voor je klanten. Maar hoe weten nieuwe klanten dat, als je dat niet heel duidelijk maakt? En dus benadruk je je expertise, je betrouwbaarheid en de service die je biedt. En idealiter vertellen je huidige klanten aan potentiële nieuwe klanten dat jij inderdaad die expertise bezit, betrouwbaar bent en geweldige service biedt.

Op LinkedIn zie je beide elementen terug.

Jij vult in:

  • wat je doet,
  • hoe je dat doet,
  • voor wie je dat doet,
  • en: wat daarvan het resultaat is.

Je klanten vertellen – aanbevelingen natuurlijk, maar ook in commentaren:

  • wat hun vraag of probleem was,
  • waarom zij met jou in zee zijn gegaan
  • hoe jij ze hebt geholpen,
  • en: wat daarvan het resultaat was.

Een van de mooiste aanbevelingen die ik ontving, is van Laura Vrij:
Succesverhaal: Tijdens een workshop [adviseerde Guido mij] hoe ik Linkedin het beste kan gebruiken. Als absolute expert op dit gebied heeft hij mij alle tips&tricks op een duidelijke manier weten uit te leggen. Zo ook de ‘headline’; op zijn advies heb ik hier mijn functietitel weggelaten en vermeld wie ik ben, wat ik doe en hoe ik dat doe. Omdat mijn profiel na het aanpassen van deze headline sneller en eerder naar boven kwam in zoekopdrachten, kwamen er aanzienlijk meer opdrachten binnen […] Ik zou iedereen […] dan ook willen aanraden om zich een keer te laten adviseren door Guido!

Tijdens mijn workshops en trainingen hoor ik met grote regelmaat van deelnemers dat zij dit zelfpromotie vinden. En dat heeft een vieze smaak. Het voelt als borstklopperij.

En toch zul je er zonder die ‘borstklopperij’ niet komen. Je zult je immers moeten onderscheiden van concurrenten. En dat doe je niet alleen door een duidelijke doelgroep te kiezen en een duidelijke en overzichtelijke dienst aan te bieden. Je doet het ook door in je tekst helder te maken dat je weet waar je het over hebt en dat jouw klanten je daarin herkennen. En dus dat je er goed in bent.

Persoonsprofiel

Bij LinkedIn zal de eerste indruk van jou en jouw expertise in de meeste gevallen worden gevormd via je persoonsprofiel. Het eerste wat daarbij opvalt, is je foto. Zorg dus voor een goede profielfoto, een foto die herkenbaar is. Laat er een maken door een professionele fotograaf. Mijn profielfoto is gemaakt door Onno Kemperman van Visualis en het is zowaar de eerste waar ik ook zelf tevreden over ben.

Het tweede wat opvalt is je kopregel. Die kopregel dient er voor om jezelf te verkopen. Het woord ‘verkopen’ is geen vies woord. Jezelf verkopen betekent een goed en slim gebruik van de juiste woorden om jouw doelgroep in je te interesseren. De woorden die je doelgroep prikkelen. Dit betekent dat je je doelgroep dus goed moet kennen. Ga na hoe je doelgroep zoekt, welke woorden zij gebruiken om jouw expertise te vinden. Sluiten die woorden aan bij hun zoekgedrag, dan zal jouw profiel hoog in hun zoekresultaten eindigen.

Zelfpromotie betekent dus niet dat je denkt vanuit jezelf! Dat is een val waar veel LinkedIn gebruikers nogal eens in trappen. Zelfpromotie is voornamelijk denken vanuit je doelgroep. Maar ik geef toe: denken vanuit je doelgroep is moeilijker dan het lijkt.
Vraag daarom eens aan vrienden, recruiters, collega’s of klanten welke woorden zij zouden gebruiken om jouw expertise te vinden. En vraag ook eens aan anderen welke indruk zij van jou krijgen uit je huidige LinkedIn profiel. Vaak is dat iets anders dan wat jij zelf bedoelt of verwacht.

Is jouw bedrijf vol grijze muizen?

Iedereen kan LinkedIn gratis gebruiken. Steeds meer mensen maken daar gebruik van. Als werkgever kun je dat je werknemers natuurlijk niet verbieden.
Het is ook niet verstandig om dat te doen. In hun LinkedIn profiel zullen je werknemers je bedrijf opnemen als werkgever onder het kopje ‘Ervaring’. En op die manier wordt je bedrijf dus al zichtbaar. En als je bedrijf zichtbaar wordt, dan kun je er maar beter voor zorgen dat dat zo positief mogelijk gebeurt.

Positieve profilering van je bedrijf bereik je zeker niet alléén via een goed ingevuld en up-to-date bedrijfsprofiel. Dat doe je onder meer door te stimuleren dat je werknemers een goed en up-to-date persoonsprofiel hebben. Wat dat inhoudt, kun je op deze website lezen.

Daarmee zetten je werknemers jouw bedrijf neer als een goede werkgever en een bedrijf waar mensen werken met expertise. Veel bedrijven zijn angstig om dat over te laten aan hun werknemers. Dat is jammer, want tevreden en vakkundige werknemers zijn – samen met tevreden klanten – de beste ambassadeurs voor je bedrijf!

TIP: Lees het artikel “Werknemers op LinkedIn verhogen je omzet. Mits je het goed doet….

Toch merk ik in mijn trainingen en workshops nog vaak dat werkgevers angstig zijn om hun werknemers een eigen stem te geven op social media. En dat is jammer. Sterker nog: het is tegenwoordig eigenlijk niet meer tegen te houden. Om dit in goede banen te leiden, kun je je werknemers het beste aanmoedigen om door middel van LinkedIn bijvoorbeeld te schrijven over hun eigen expertise. Zorg hierbij niet voor regels, die wekken vooral weerstand. Richtlijnen daarentegen zijn natuurlijk heel nuttig.

Laat je bedrijf groeien door de kennis van je werknemers te belichten

Wat betreft LinkedIn kunnen werknemers heel goed de mogelijkheid gebruiken om blogartikelen te schrijven. Werknemers behoren vaak tot de experts in je bedrijf en wie kan dan beter over die expertise schrijven dan zij zelf? Blogartikelen worden altijd gepubliceerd onder hun eigen naam en worden zichtbaar op hun eigen persoonsprofiel.
Om daar als bedrijf van te profiteren, kun je alle blogartikelen die je werknemers publiceren over hun expertise verzamelen op een zogenaamde showcasepagina; een onderdeel van de bedrijfspagina.

Op die manier ontstaat het beeld van een bedrijf dat experts in dienst heeft, dat zijn expertise uitdraagt en dat zijn werknemers een stem geeft. Mijn ervaring is dat dat niet alleen goed werkt, maar dat dat de zichtbaarheid van een bedrijf enorm verhoogt. En daarmee de kans op nieuwe klanten.

Dat is zonder meer een belangrijk onderdeel van je strategie om via LinkedIn leads te genereren.

Zo snijdt het mes aan twee kanten: je werknemers krijgen een goed ingevuld LinkedIn profiel waarmee zij zich onderscheiden van anderen en je bedrijf profiteert daarvan door nóg zichtbaarder te worden bij zijn doelgroep.

Wees geen piepende muis, maar brul als een tijger!

Een goede profielfoto en een goede kopregel zijn het halve werk. Dat is je ‘zelfpromotie’. Jezelf promoten is nu eenmaal nodig met de hoeveelheid LinkedIn profielen die er op dit moment zijn. Wereldwijd heeft LinkedIn op dit moment driehonderdvijftig miljoen leden. In Nederland zijn dit er ruim vijfenhalf miljoen!
Zelfpromotie is dus essentieel. Doe je dat niet of onvoldoende, dan zul je niet opvallen.

Brul als een tijger

Brul als een tijger

Vertel duidelijk wat je doet, hoe je dat doet, waarom je dat doet, wat je zoekt en hoe jij je onderscheidt van je concurrenten. Daarmee alleen al onderscheid je je van je concurrenten! Wees geen piepende muis, maar brul als een tijger!

Bij de totstandkoming van dit artikel zijn geen poezen en muizen gebruikt of misbruikt.

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Laat een reactie achter

Hou mij op de hoogte van nieuwe reacties via e-mail. Je kunt je ook abonneren zonder een reactie achter te laten.

© Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer