Werknemers op LinkedIn verhogen je omzet. Mits je het goed doet…

Door LinkedIn strategisch in te zetten bij employer branding en corporate branding kan een sterk merk worden neergezet. Via solide werknemersprofielen en door middel van een goed gebruik van alle mogelijkheden van LinkedIn in de interne en externe communicatie door werknemers zélf wordt employer branding een onderdeel van corporate branding.

Inleiding

In mijn vorige artikel “Personal branding op LinkedIn: het verhaal van je klanten” schreef ik “LinkedIn is al lang niet meer de website waarin je je cv kwijt kon als eenvoudig invullesje“. Ook het bedrijfsleven is inmiddels tot dat inzicht gekomen. LinkedIn wordt onderhand door zo’n 80% van de gebruikers ingezet om kennis te delen, informatie over bedrijven op te zoeken of om te netwerken met branche- of vakgenoten. Ook zie je dat bedrijven steeds vaker vacatures plaatsen op LinkedIn.

Diezelfde bedrijven blijven ondertussen achter met het actief strategisch gebruiken van LinkedIn als marketingtool. Vooral het inzetten van personeel daarbij wordt nog als eng gezien, al zijn er uitzonderingen. Zo zegt Jeroen van de Ven, social media manager ABN AMRO in een artikel op Frankwatching van maart 2014: “Onze medewerkers worden de nieuwe influencers op LinkedIn“.

Terwijl corporate branding en employer branding nu over het algemeen nog als twee separate begrippen worden gezien, waarbij hooguit marketing wordt betrokken bij de employer brandingstrategie, zal social employer branding steeds meer onderdeel worden van social corporate branding. Dat vraagt om een toelichting:


Employer branding en corporate branding

Volgens het woordenboek voor arbeidsmarktcommunicatie en recruitment ‘Wervingswoorden’ (uitg. Persgroep Banen en AMC academie) is employer brandinghet verkrijgen en behouden van een positieve, bij voorkeur unieke, positie als werkgever in de mindset van huidige en potentiële werknemers en beïnvloeders” .

Corporate branding verwijst naar het bevorderen van de merknaam van een bedrijf. Het geeft aan waar het bedrijf voor staat en wat je kunt verwachten van de kwaliteit van producten (of diensten) en dienstverlening. Dit heeft onder meer gevolgen voor de beoordeling van producten en diensten, voor de corporate identity en hoe anderen die beleven, voor sponsoring en voor sollicitaties. Het beïnvloedt daarmee verschillende betrokkenen (stakeholders) (bronnen: Wikipedia, businessdictionary.com, allesoverhr.nl).

Afbeelding van radio- en tv-masten

Een merk dat zorgt voor loyaliteit van medewerkers, hetgeen zich onder meer uit in positieve en actieve betrokkenheid van medewerkers op social media als LinkedIn, zal in zijn corporate brandingstrategie profiteren van een sterke employer branding. Het krijgt daarmee meer vertrouwen van stakeholders, het betaalt zich uit in een positief aankoopgedrag van klanten en het wakkert een grotere bereidheid tot samenwerking aan tussen alle partijen, zowel onderling als met elkaar.

Gebruik LinkedIn om werknemers te betrekken bij het merk

Door LinkedIn strategisch in te zetten in de corporate en employer branding, kan LinkedIn bijdragen aan een grotere betrokkenheid van werknemers bij het merk. En via hen kan dat resulteren in een grotere betrokkenheid van (potentiële) klanten bij het merk.

Veel bedrijven zetten LinkedIn echter nog niet strategisch in. Daarmee missen ze de kans om werknemers te laten bijdragen aan een sterker merk.

Afbeelding van tafel met personeel en social media ikoontjes van social media als onderzetters

Werknemers worden pleitbezorgers van het merk


Wat gebeurt er als een salesmedewerker, een marketingmedewerker of een pre-sales engineer een eerste contact heeft met een stakeholder, bijvoorbeeld met een potentiële klant? De kans is groot dat beide achter de pc zitten en elkaar na de eerste uitwisseling van namen meteen ‘googlen’. Het eerste resultaat in Google van een zoekopdracht op een persoonsnaam is meer dan waarschijnlijk een koppeling naar een LinkedIn profiel. Je hebt meteen een foto bij de hand en een idee van de expertise van je gesprekspartner.

Passieve werknemersbetrokkenheid op LinkedIn

Op die manier ontstaat een beeld van het bedrijf en de mate waarin het merk wordt gedragen door zijn werknemers. Voorwaarde daarbij is dat een werknemersprofiel strookt met de waarden en normen van het bedrijf.

Dit bereik je onder meer door te zorgen voor consistentie in de inhoud van de samenvatting en de (werk)ervaring van werknemersprofielen op LinkedIn én in de inhoud van het bedrijfsprofiel en andere bedrijfspagina’s op LinkedIn.

Op dit niveau zijn werknemers passief betrokken bij het merk. De passieve inhoud van hun LinkedIn profiel legt dan de basis voor een eerste positieve kennismaking van een stakeholder met het merk.

Actieve werknemersbetrokkenheid op LinkedIn

Actief betrokken worden werknemers op het moment dat zij de kracht van LinkedIn zelf gebruiken om die betrokkenheid te tonen met als doel het merk te promoten. De tools die hen daarbij ter beschikking staan maken het merk zichtbaar. Dit zijn onder meer:

  • LinkedIn groepen: voor het beantwoorden van hulpvragen en het delen van productinformatie, waarbij je kunt differentiëren tussen openbare groepen en besloten groepen,
  • Blogartikelen op Pulse: voor het delen van kennis, maar ook voor het delen van bedrijfsnieuws,
  • Showcasepagina’s voor korte updates over en aankondigingen van producten of diensten en voor het beantwoorden van eenvoudige klantvragen.

Afbeelding van groepen, Pulse en showcasepagina's

Actieve werknemersbetrokkenheid met groepen, blogartikelen (Pulse) en showcasepagina’s


Op dit niveau vertegenwoordigen werknemers de waarden van het merk, ze dragen de cultuur uit en ze ondersteunen het merk in tekst en woord op fora, in artikelen en tijdens klantcontactmomenten.

Bouw kennis op en geef vertrouwen

Als een bedrijf zijn werknemers het vertrouwen geeft om online het merk uit te dragen, worden het employee advocates, vaak zelfs niet eens bewust. En tevreden werknemers behoren tot de beste pleitbezorgers voor een merk.

Vaak vinden bedrijven dat ‘online’ nog eng: de toegang tot social media wordt geblokkeerd of er staan sancties op het gebruik van social media onder werktijd. Dat is inmiddels toch echt achterhaald! Door middel van kennisopbouw bied je je werknemers immers de kans om een sterk profiel neer te zetten als ambassadeur van je bedrijf. Trainingen moeten dan niet alleen aandacht geven aan het persoonsprofiel, maar aan het complete arsenaal aan tools dat LinkedIn te bieden heeft.

Tegelijk doe je het bedrijf er een plezier mee, door die potentiële employee advocates de kennis en tools aan te bieden waarmee ze dat ambassadeurschap ten volle kunnen benutten, zowel voor zichzelf als voor het bedrijf. Het is goed als bedrijven zich realiseren dat een merk juist sterker wordt door werknemers te vertrouwen en ze de kans te geven online met stakeholders over het merk te communiceren.

In september 2012 (!) schreef Leela Srinivasan, destijds Group Marketing Manager bij LinkedIn, op de blog van LinkedIn al:

A strong employer brand = more highly engaged employees = better service to clients = more satisfied clients = more business and more referrals = bigger bottom line.

Hoe je klanten tot waardevolle ambassadeurs op LinkedIn maakt, beschrijf ik in het artikel “Personal branding op LinkedIn: het verhaal van je klanten“.

Uitgangspunten en trainingen

Alvorens een tactiek te implementeren om employer branding te integreren in corporate branding, moet een bedrijf natuurlijk eerst zijn employer brand en de overkoepelende communicatiestrategie hebben gedefinieerd, en daarnaast hebben afgesproken wat in elke fase van het proces gezien wordt als ‘succes’.

Daarnaast is het nodig om kennis op te bouwen onder het gehele personeel over de mogelijkheden én de valkuilen van LinkedIn en alle beschikbare tools. Dit moet breed gedragen worden door de management- en directieteams. Zonder een breed draagvlak is dit soort projecten gedoemd te mislukken. In feite zou een linkedintraining deel moeten uitmaken van de introductie van alle nieuwe werknemers bij bedrijven die hun medewerkers de kans geven het merk uit te dragen.

Conclusie

Een bedrijf waarvan werknemers een goed profiel hebben op LinkedIn zal de meeste interactie met stakeholders, direct of indirect, via werknemersprofielen hebben. De branding speelt zich dan dus onder meer af via en door middel van werknemers en hun interactie met elkaar, met klanten en leveranciers en met het merk. Deze interactie kapitaliseert zich in vertrouwen, betrokkenheid en loyaliteit.

LinkedIn leent zich bij uitstek om de zichtbaarheid van een organisatie te vergroten, onder meer door positief en pro-actief gedrag door medewerkers. Door linkedinprofielen van werknemers te optimaliseren, ze te koppelen aan het bedrijfsprofiel en werknemers attent te maken op de manier waarop zij het merk kunnen vertegenwoordigen op LinkedIn, zal die zichtbaarheid op een positieve manier worden vergroot. En dat zal zich uiteindelijk in geld uitdrukken.

Zo vergroot je de kans dat social employer branding met succes onderdeel wordt van social corporate branding.

Vertrouwen is het sleutelwoord bij het inzetten van medewerkers om het merk uit te dragen. Zou jij bereid zijn je medewerkers dit vertrouwen te geven? Wat zouden je voorwaarden daarvoor zijn? En zo niet, wat houdt je tegen om je medewerkers het vertrouwen te schenken waarmee ze je merk sterker kunnen maken?

Alle reacties op dit artikel worden door mij persoonlijk beantwoord. Laat je reactie achter onderaan deze pagina.

Dit artikel is geïnspireerd door een Engelstalig artikel van Jorgen Sundberg op Link Humans.

De afbeeldingen in dit artikel zijn afkomstig van pixabay.com en LinkedIn(.com)

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Eén reactie op “Werknemers op LinkedIn verhogen je omzet. Mits je het goed doet…”

  1. […] Ben je nieuwsgierig naar hoe je medewerkers hierin meer verantwoordelijkheid kunt geven en wat dat kan opleveren, lees dan mijn uitgebreide artikel ‘Werknemers op LinkedIn verhogen je omzet. Mits je het goed doet…‘. […]

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer