Concurrenten en je LinkedIn connecties

Vorige week vroeg een bedrijf in Brabant mijn advies over iets wat veel bedrijven moeilijk vinden met betrekking tot hun concurrenten: moeten wij onze LinkedIn connecties afschermen of niet? Tijdens een sessie bij een klant gisteren in Schiedam werd mij dezelfde vraag gesteld.
Dit betreffen beide bedrijven die zich bewegen in een zeer concurrerende markt en ik vind het daarom dan ook een begrijpelijke vraag.

LinkedIn cover foto

De achtergrondfoto op de inlogpagina van LinkedIn

Een superkort antwoord zou kunnen zijn: “De basis van LinkedIn is vertrouwen“. Maar dat is in dit geval toch iets te kort door de bocht.

Waarom heb je connecties?

Dat klinkt misschien als een overbodige vraag, maar het is goed om je nog even de essentie van LinkedIn te realiseren.

Als je een connectie maakt, dan nodig je die persoon uit in je netwerk. Je deelt vanaf dat moment niet alleen je kennis, maar ook je kennissen:
Je kunt mensen aan elkaar voorstellen en anderen vragen om jou voor te stellen aan iemand in hun netwerk. En je deelt kennis en doet nieuwe kennis op via je connecties.
Daar maak je niet alleen je eigen netwerk sterker mee, maar ook dat van anderen. Dat wekt vertrouwen. En dat is de basis van LinkedIn.

Wil je je connecties desondanks tóch afschermen, dan is het goed om dit te weten:

Wie kunnen jouw connecties zien?

Jouw connecties zijn alleen zichtbaar voor je eerstegraads connecties.
Als je dat niet wilt, dan kun je je connecties afschermen van de rest van je netwerk, zodat alleen jijzelf je connecties kunt zien.

Ook dan blijft een connectie echter zichtbaar voor anderen in de volgende gevallen:

  1. Als hij jou een onderschrijving heeft gegeven.
    Ook als je je eerstegraads connecties onzichtbaar hebt gemaakt, maar een van die eerstegraads connecties een van jouw vaardigheden onderschreven heeft, dan is DIE connectie op jouw profiel zichtbaar.
    Je kunt ook afzien van het ontvangen van onderschrijvingen (zie ‘Onderschrijvingen uitschakelen‘ in het LinkedIn helpcentrum).
  2. Als hij jou een aanbeveling heeft gegeven.
    Ook als je je eerstegraads connecties onzichtbaar hebt gemaakt, maar een van die eerstegraads connecties jou aanbevolen heeft, dan is DIE connectie op jouw profiel zichtbaar voor jouw eerstegraads, tweedegraads en derdegraads connecties.
    Ook daarover meer in het LinkedIn helpcentrum: ‘Zichtbaarheid van ontvangen aanbevelingen op uw profiel‘.
  3. Als hij een gemeenschappelijke connectie is.
    Ook als je je eerstegraads connecties onzichtbaar hebt gemaakt, maar een van die connecties zowel in jouw eerstegraads netwerk zit als in dat van iemand in je tweedegraads netwerk, dan is DIE connectie zichtbaar op jouw profiel voor die persoon in je tweedegraads netwerk.
    Welke instelling je ook kiest, jouw eerstegraads en tweedegraads connecties kunnen altijd connecties op jouw profiel zien die gemeenschappelijk zijn tussen jou en hen.

    Zie LinkedIn helpcentrum: ‘Wat mensen kunnen zien op uw profiel’

Realiseer je dat de meerderheid van jouw klanten hun connecties waarschijnlijk niet afschermen. Op die manier kunnen anderen dus ook zien dat jij in het netwerk van je klant zit.

Wat betreft onderschrijvingen en aanbevelingen nog het volgende: die kun je verbergen op je profiel, zoals je kunt lezen in de linkjes naar het LinkedIn helpcentrum.

Onderschrijvingen en aanbevelingen tonen echter wel je expertise zoals je connecties die zien! Verberg je ze, dan verberg je dus essentiële onderdelen van je professionele profiel. Bovendien: aanbevelingen vertellen het verhaal van je klanten over jouw dienstverlening!

Wat is jouw relatie met je connecties?

Als het goed is, heb jij een goede persoonlijke relatie opgebouwd met jouw klanten. Jij kent de specifieke situatie van je klant, de klant kan je makkelijk bellen, de communicatie is vertrouwd, eenvoudig en direct. Het zou een andere leverancier of dienstverlener moeite kosten om eenzelfde relatie op te bouwen. De meeste klanten hebben daar helemaal geen behoefte aan.
En als je klant toch besluit met iemand anders in zee te gaan zonder jou eerst eens te bellen, dan had hij die keuze uiteindelijk waarschijnlijk toch wel gemaakt.

Het antwoord op de vraag “moeten wij onze connecties afschermen of niet?” ligt dus ook deels in de relatie die jij hebt met je connecties. Als je die onderhoudt, dan zul je niet zo vlug bang hoeven zijn dat concurrenten met jouw connecties aan de haal gaan.

Hoe ga je om met concurrenten in je netwerk?

Er zijn uiteindelijk vier mogelijkheden:

  1. je laat je netwerk open en staat toe dat je eerstegraads connecties al jouw connecties kunnen zien en daar hun voordeel mee kunnen doen in hun eigen netwerk,
  2. je accepteert geen concurrenten in je netwerk en je verwijdert alle concurrenten uit je netwerk,
  3. je schermt al je connecties af, waarbij je je moet realiseren dat op jouw profiel alsnog alle gemeenschappelijke connecties te zien zijn en connecties die jou hebben aanbevolen of onderschreven,
  4. de laatste optie vind ik eigenlijk geen optie, maar noem ik toch: verwijder je LinkedIn profiel en ontken het bestaan van social media.
Hoe ga jij om met je netwerk en concurrenten? Laat je je verblinden door angst of vertrouw je op de goede relatie met je connecties?

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Laat een reactie achter

Hou mij op de hoogte van nieuwe reacties via e-mail. Je kunt je ook abonneren zonder een reactie achter te laten.

© Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer