Boekbespreking: Manager’s Guide to Social Media

Manager's Guido to Social Media

Manager’s Guide to Social Media, van auteur Scott Klososky, is geschreven voor managers die begrijpen ‘iets’ te moeten met social media en geen specialist willen worden, maar er wel over willen meepraten met de mensen in hun team.

Management en social media zijn vaak tegengestelde begrippen. Dit boek beoogt management en social media te verenigen en social media begrijpelijk en beheersbaar te maken voor leidinggevenden.

Doelgroep

Op de achterkant van het boek wordt uitgelegd dat Briefcase Books gericht zijn op de drukke manager van vandaag; het bevat opvallende ikoontjes, controlelijsten en teksten in de kantlijn om managers aan de hand te nemen door alledaagse situaties op de werkplek. Deze opmaak doet bij vlagen denken aan die van de serie “… Voor Dummies“.

De auteur gaat nooit diep op onderwerpen in. Dat wordt echter nergens vervelend. Het boek is geschreven als handleiding en naslagwerk voor managers die leidinggeven aan werknemers die met de nieuwe social media tools werken en die tot taak hebben uit te zoeken hoe ze die het best kunnen gebruiken.

Onderwerpen

Het gaat dan ook dieper in op die onderwerpen die vanuit het perspectief van leiderschap relevant zijn. Zo wordt onder meer aandacht besteed aan het opstellen van interne richtlijnen en procedures, de rol van de manager en social tools, het beheer van social media, het trainen van teamleden en het meten van social media inspanningen.

De term ‘social tech‘ (kort voor ‘social technologies‘) is een centraal begrip in het boek. De auteur verdeelt dit begrip in drie categorieën, t.w. sociale relevantie, sociale media en sociaal netwerken. Daarnaast onderscheidt Klososky eigenlijk nog een vierde categorie waar alle diensten onder vallen die ‘socially augmented‘ zijn, oftewel een sociaal element toegevoegd gekregen hebben. Voorbeelden daarvan zijn ‘social crm‘ en ‘social recruiting‘.

Aan het einde van ieder hoofdstuk is een controlelijst opgenomen. Deze werkt als een handige managementsamenvatting. Bovendien is het boek ook goed te lezen door hen die niet zijn ingevoerd in marketing of automatisering.

Tips

Verspreid in het boek zijn vele tips opgenomen, aangeduid met makkelijk herkenbare ikoontjes. Er zitten vele handige weetjes bij en enkele waardevolle tips voor managers.
Daarmee is niet gezegd dat ik het eens ben met alles dat Klososky aanraadt. Zo vind ik de tip om teamleden het doel te geven binnen een bepaalde periode minimaal 200 contacten te verzamelen op LinkedIn om dat dat zo waardevol zou zijn (zie pagina 147), op zijn minst twijfelachtig. Het doel is mijns inziens nooit de hoeveelheid contacten, maar de kwaliteit ervan.

Conclusie

Over social media zijn inmiddels al boekenkasten volgeschreven. Dit boek is er echter niet een van dertien in een dozijn. Manager’s Guide to Social Media is een aanrader voor iedere manager en zelfstandig ondernemer die wil kunnen meepraten over management en social media, maar geen specialist wil worden.

titel: Manager’s Guide to Social Media
auteur: Scott Klososky
uitgever: McGraw-Hill
serie: Briefcase Books
ISBN: 978-0-07-175433-4

Manager’s Guide to Social Media is alleen verschenen in het Engels.

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer