Bloggen is dood: lang leve de blog!

De Dutch bloggies stoppen ermee. Toch is bloggen niet dood. Jongeren bloggen minder, maar lezen meer blogs dan anderen, terwijl bedrijven de komende jaren meer zullen gaan bloggen uit marketingoverwegingen. Bloggen is toe aan een upgrade: Bloggen 2.0., een nieuw business model.

De Dutch Bloggies stoppen ermee

De Dutch Bloggies stoppen ermee

In mijn workshops Sociale Media krijg ik vaak vragen over bloggen: moet ik dat ook gaan doen? (antwoord: niets moet), kost dat niet veel tijd? (antwoord: bereid je blog goed voor en maak veel aantekeningen, dan valt het mee), is dat eigenlijk niet verouderd? (antwoord: lees verder…).

Over dat laatste vond afgelopen vrijdag zelfs een discussie plaats op twitter, waarin @B2Bcontact onder meer schreef: “[Het bloggen is] dood verklaard: http://bit.ly/gc60X5. Welkom in de wereld van social media, waar mensen kennis delen om structureel win-win situaties te behalen. Betaald bloggen komt alleen nog voor bij grote weblogs.
De Dutch Bloggies verklaren het bloggen trouwens niet dood. Ik citeer: “Bloggen is dood, we horen het al jaren.“, om dezelfde alinea af te sluiten met “Blogging is here to stay” (bron: ‘Dutch Bloggies stoppen na 10 jaar’, dutchbloggies.com).
Gelukkig nuanceert hij met: “ … bloggen dood? Nee, maar we vullen het op een andere manier in” (dat hij dit schreef in een totaal van 6 tweets toont aan dat Twitter af en toe oneigenlijk wordt gebruikt, en impliceert bovendien dat bloggen nog altijd aan een behoefte voldoet).

Bloggen: de feiten

Toevallig ontving ik diezelfde vrijdag een mail van Michael Crosson van socialmediopolis.com, via de LinkedIn groep Social Media Marketing. In zijn mail stipt Michael een aantal zaken aan die ik ook verder in dit artikel gebruik. Een aantal feiten op een rijtje:

Sinds 2006 is het aantal blogs van tieners met de helft verminderd; ook jong-volwassenen lijken minder te zijn gaan bloggen. Echter, het aantal volwassen bloggers van dertig jaar en ouder steeg van 7% in 2006 tot 11% in 2009. Deze gegevens zijn gepubliceerd in het Pew Internet report ‘Generations Online 2010’).

Uit datzelfde rapport blijkt dat deze zogenaamde Millennials (mensen in de leeftijd van 18 tot 33) het lezen van blogs hoger rangschikken dan alle andere leeftijdsgroepen (40-49% vs 10-39%). Sterker nog, in alle leeftijdsgroepen rangschikt men het lezen van blogs boven het zelf schrijven ervan. Klik hier voor een grafiek met de populariteit van internetactiviteiten onder internetgebruikers van alle generaties.

Grafiek: de groei van corporate blogs tot 2012

Groei van corporate blogs tot 2012. bron: eMarketer

eMarketer heeft in oktober 2010 een onderzoeksrapport gepubliceerd waarin onder meer de volgende voorspelling wordt gedaan: “Het percentage Amerikaanse bedrijven dat blogs gebruikt voor marketingdoeleinden zal stijgen van 34% in 2010 tot 43% in 2012. Deze voorspelling toont het toenemende gebruik van blogs door mediabedrijven, marketeers en andere bedrijven als retailers, b2b bedrijven, academische instellingen en overheidsinstanties (bron: eMarketer Digital Intelligence).

Social Media Examiner: een omzet van 2 miljoen USD binnen 1 jaar

Social Media Examiner: een omzet van 2 miljoen USD binnen 1 (een) jaar

In oktober 2009 startte Michael Stelzner Social Media Examiner, een blog for marketeers and mkb’ers. Bijna een jaar later had hij 50,000 geregistreerde abonnees per e-mail, een half miljoen paginaweergaves per maand en had hij een omzet van bijna 2 miljoen dollar gegenereerd via de site.

Bloggen 2.0: een nieuw business model

Een percentage van 43% voor bedrijven die een blog gebruiken voor marketingdoeleinden, zoals blijkt uit het rapport van eMarketer, vind ik overigens opvallend laag. Desalniettemin geeft een en ander aan dat de aard van het bloggen aan het veranderen is. Het schrijven van weblogs is ooit begonnen als een vorm van dagboek bijhouden. Sociale media zijn die functie in rap tempo aan het overnemen. Jongeren gebruiken Twitter, Facebook, Flickr en MSN in allerlei combinaties als een vorm van bloggen die wellicht beter social footprinting genoemd kan worden. Het schrijven van een blog, net als het schrijven van een e-mail, vindt deze generatie veel te omslachtig. Dat erkent ook Facebook’s CEO Mark Zuckerberg: lees ‘Live Blog: Facebook’s “Not Email” Announcement’ (bron: ReadWriteWeb.com).

Misschien is het daarom beter te zeggen dat het business model van het traditionele bloggen verandert:

  1. Content – men betaalt niet meer voor een goed verhaal:
    Steeds minder sites betalen ‘hard cash’ voor een verhaal. Wel betalen adverteerders voor een prominente plek bij een goed verhaal. Soms deelt de blogger mee in de advertentie-opbrengsten, soms niet. In ieder geval staat zijn of haar naam onder het verhaal. En daar gaat het om: je naam verbinden aan waardevolle content.
  2. Conversie – bloggen wordt een social media tool:
    Bezoekers – Abonnees – Klanten: het doel van jouw ‘corporate’ blog is het creëren van waardevolle content, die bezoekers trekt en de conversie van die bezoekers naar klanten.
  3. Branding – blogs worden steeds vaker gebruikt voor branding:
    Zowel zakelijk (corporate branding) als persoonlijk (personal branding) kan een blog interessant zijn. Dit vereist wel een plan: het lukraak-over-van-alles-bloggen kan niet meer. Doe het goed en men gaat je zien als expert!
  4. Marketing – een blog wordt een marketingplatform:
    Heeft dit nog uitleg nodig? Lees dan bovenstaande punten 1 t/m 3 nog eens door!

Wat zijn de voordelen van een blog? Ik schreef het al: ‘bloggen wordt een social media tool’. De voordelen zijn daarom:

  • direct contact met je klanten en prospects,
  • een grotere verspreiding (exposure),
  • betere leads,
  • meer betrokkenheid van klanten,
  • meer en directere invloed op je marketing,
  • meer business (als je het goed doet en consequent volhoudt).

Conclusie

De manier van bloggen verandert. Nieuwe sociale media hebben daar invloed op, alsmede het publiek dat er gebruik van maakt. Twitter is een microblogsite. Het woord blog is immers niets meer dan een afkorting van het woord weblog. Of we nou bloggen in 1400 karakters of in 140, in beide gevallen geldt: we blog!
Conclusie: bloggen is niet dood, bloggen begint aan een tweede jeugd!

Misschien heb jij een compleet andere mening. Of wellicht heb jij écht verstand van marketing ! Eens of niet eens? Elke tiende inhoudelijke reactie maakt kans op een workshop sociale media naar keuze !!

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

12 Reacties op “Bloggen is dood: lang leve de blog!”

  1. […] artikel, hoe groter de kans dat iemand er naar linkt. Je kunt ook links plaatsen. Zelf vind ik “Bloggen is dood, lang leve de blog” van Guido Makor bijvoorbeeld erg […]

  2. 4 Redenen waarom jij als ondernemer wilt bloggen | zegt:

    […] artikel, hoe groter de kans dat iemand er naar linkt. Je kunt ook links plaatsen. Zelf vind ik “Bloggen is dood, lang leve de blog” van Guido Makor bijvoorbeeld erg […]

  3. Guido Makor zegt:

    Hallo Jan.

    Bedankt voor je reactie. Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ook ik al een tijdje geen nieuwe content geplaatst heb. Ik trap dus in dezelfde val als waar ik in mijn artikelen over bloggen voor waarschuw. Goed dat je me weer even hebt wakker geschud. Deze week verschijnt er weer een nieuw artikel op computaal.nl!

    Groet,
    Guido

  4. Ik zie inderdaad steeds meer dat websites niet hun best doen om goede content te plaatsen, wat ten koste gaat van een prachtige website.

  5. Guido Makor zegt:

    Hallo Barbara. Bedankt voor je complimenten. Ik heb net in mijn kopie van Firefox zonder probleem een bookmark van computaal.nl aangemaakt. Geen idee waarom dat jou niet lukt. Ik heb Ctr-D gebruikt, wellicht is dat een tip?

  6. vakantiehuis zegt:

    Leuke site!. Er zijn nog weinig goede sites over dit onderwerp te vinden.
    Ben blij met jullie post!
    Ik kan helaas geen bookmark aanmaken naar computaal.nl in Firefox. :( Weten jullie hoe dit komt?

    Groetjes Barbara

  7. Guido Makor zegt:

    @B2Bcontact: Bedankt voor je reactie Peter en fijn dat je de moeite neemt om wat nuances aan te brengen. Via Twitter zijn die inderdaad moeilijk aan te geven en is de discussie net even moeilijker te achterhalen dan via een blog. Hetgeen meteen weer het voordeel van een blog ten opzichte van afzonderlijke tweets onderstreept!

  8. B2Bcontact zegt:

    Bloggen is dood: lang leve de blog! – http://bit.ly/hV0RRI

  9. Bedankt voor het interessante stuk.

    Wel een reacties op :

    ‘Gelukkig nuanceert hij met: “ … bloggen dood? Nee, maar we vullen het op een andere manier in” (dat hij dit schreef in een totaal van 6 tweets toont aan dat Twitter af en toe oneigenlijk wordt gebruikt, en impliceert bovendien dat bloggen nog altijd aan een behoefte voldoet).’

    klopt, het was de 1e keer dat ik met B2bcontact.nl zo’n serie tweets gebruikte. De eigenlijke discussie ging in eerste instantie ook niet over of bloggen dood was of niet, maar of je een vaste blogger zou betalen of niet. Zie punt 1 in het ‘bloggen 2.0: een nieuw businessmodel’ gedeelte.

    Ik wou onderstrepen dat veel van onze schrijvers geen schrijvers zijn die ‘willen’ verdienen (in geldelijke zin) om kennis te delen, maar dit dus om andere redenen doen. Want als je verder kijkt zijn we ook een ondernemersnetwerk en niet alleen een blog. Een tekstschrijver of een bijvoorbeeld een SEO- specialist die iets schrijft over zijn vakgebied verschillen qua doel. Een tekstschrijver is in dienst bij een blog, de fictieve SEO specialist wil kennis delen om zo in contact te komen met andere ondernemers die voor hem potentiële klanten zijn.

    Dit wou ik onderstrepen maar kon de discussie via Twitter niet goed onderbouwen, juist omdat het twitter is en je hooguit kunt verwijzen naar andere bronnen.

    Met het ‘bloggen 2.0 businessmodel’ kan ik het alleen maar eens zijn. Bedankt.

  10. B2Bcontact zegt:

    @b2bjournalist @computaal grappig, voor het eerst dat iemand mijn tweet gaat citeren! – http://bit.ly/hV0RRI

  11. Sam zegt:

    RT @B2Bcontact: Bloggen is dood: lang leve de blog! – http://bit.ly/hV0RRI

  12. @B2Bcontact was niet mijn onderbouwing waarom bloggen springlevend, is, maar van @computaal: http://bit.ly/eHnxuo

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer