Analytics: inzicht in het ‘klikgedrag’ van bezoekers aan je LinkedIn profiel

Hoe kun je bijhouden hoe vaak er op een link in je linkedin profiel wordt geklikt? Een betaald abonnement op LinkedIn biedt de mogelijkheid iets uitgebreidere statistieken te bekijken dan met een gratis account.

Betaald LinkedIn abonnement

Met een betaald LinkedIn abonnement kun je zien

  • wie je profiel bezocht tot 3 maanden(!) terug,
  • via welke zoekwoorden men op jouw profiel terechtkwam (‘top keywords’, tot maximaal 30),
  • uit welke branche je bezoekers afkomstig waren,
  • hoeveel bezoekers je kreeg per land.

Betaalde accounts in LinkedIn zijn al verkrijgbaar vanaf 20 dollar (ca. 14 euro) per maand (bij vooruitbetaling van 1 jaar).
Deze LinkedIn Analytics zijn aardig en redelijk informatief, maar ze geven natuurlijk geen inzicht in het klikgedrag van bezoekers.

Dat inzicht zou je kunnen krijgen door middel van Google Analytics. Echter, om Google Analytics te installeren en te gebruiken voor het bijhouden van statistieken van een webpagina is het noodzakelijk de zogenaamde ‘tracking code‘ van Google te kopiëren in de HTML code van die pagina. LinkedIn biedt daartoe geen mogelijkheid. De conclusie is dan ook dat je Google Analytics niet kunt installeren op je LinkedIn pagina’s.

Toch kun je wel degelijk bijhouden hoe vaak de koppelingen in je profiel worden aangeklikt. Dat geldt zowel voor de koppelingen op je persoonlijk profiel als voor die op je bedrijfsprofiel. Weet je niet hoe je een bedrijfsprofiel kunt aanmaken, lees dan “Je eigen bedrijfs- en productenpagina op LinkedIn” en “Je eigen bedrijfs- en productenpagina op LinkedIn: een praktische handleiding voor implementatie en gebruik“.

Bit.ly

Bit.ly is een zogenaamde URL shortener. Hiermee kun je lange webadressen (URL’s) inkorten. Zo kan bit.ly de lange URL https://computaal.nl/workshops/workshop-de-synergie-tussen-virtuele-marketing-en-sociale-media inkorten tot http://bit.ly/kiPaQy, die ik dan weer heb aangepast tot http://bit.ly/workshop-synergie-aanmelden.

Dit is natuurlijk erg handig. Deze en soortgelijke diensten als ow.ly, youtu.be, lnkd.in (onderdeel van bit.ly en uitsluitend gebruikt voor het inkorten van LinkedIn adressen) en tinyurl.com worden onder meer gebruikt om in Twitter URL’s toe te voegen aan berichten, aangezien die slechts maximaal 140 tekens lang mogen zijn.
Bit.ly levert echter meer dan slechts een dienst om webadressen in te korten. Het houdt namelijk ook bij hoe vaak, wanneer, vanuit welk domein en vanuit welk land de ingekorte webadressen werden aangeklikt.

Statistieken

Dit principe – het bijhouden van een aantal basisstatistieken over webadressen – gebruik ik als basis voor het bijhouden van gegevens over de URL’s die ik in mijn LinkedIn profiel heb opgenomen.

De werkwijze is heel eenvoudig:

  1. ga naar bit.ly en maak een account aan (niet noodzakelijk, maar je kunt er iets meer mee – het is bovendien gratis),
  2. kopieer je lange webadres en plak het op de daarvoor bedoelde plek in bit.ly – bit.ly verkort de URL automatisch,
  3. pas de verkorte URL eventueel aan,
  4. kopieer de verkorte URL en plak deze in LinkedIn op de plek waar je koppelingen zijn opgenomen (bijvoorbeeld bij Websites),
  5. dit kun je natuurlijk in je persoonlijke profiel doen, maar vergeet je bedrijfsprofiel op LinkedIn niet!

Vanaf nu zal bit.ly automatisch de statistieken van je verkorte webadressen bijhouden.
In combinatie met de informatie die LinkedIn zelf geeft over de gebruikte trefwoorden en de vertegenwoordigde branches geeft dit al weer iets meer inzicht.

Overigens kan Google hier wel degelijk uitkomst bieden. Ook Google biedt namelijk een URL shortener, en wel op http://goog.gl/. Goog.gl biedt een andere interface en iets andere statistieken, maar geeft in essentie dezelfde informatie als bit.ly. Die laatste vind ik persoonlijk wel wat overzichtelijker. Bovendien bieden ze op dit moment nog net iets meer functionaliteit dan goog.gl, zoals het bundelen van URL’s, het delen van URL’s en aangepaste namen, zodat die wat leesbaarder worden. Ik denk dat het een kwestie van tijd is voor Google ook hier prachtige statistieken toont.

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer