5 aandachtspunten bij het online volgen van concurrenten via social media

Marketeers kunnen tegenwoordig zo bezig zijn in hun eigen marketingplannen, sales, sociale mediastatistieken etc, dat zij een van de meest cruciale dingen vergeten: namelijk de concurrentie. Weten wat je concurrenten doen, is net zo belangrijk als je eigen werk. Met social media heb je een eenvoudige manier om een belangrijk deel van de activiteiten van je concurrenten te traceren.

Bij dezen vijf tips om erachter te komen waar je concurrenten mee bezig zijn:

Tip #1: Breng je concurrenten in kaart
Erken eerst wie je concurrenten zijn. Overschat of onderschat jezelf niet. Het is belangrijk de lat hoog te leggen, maar nog belangrijker is het om realistisch te blijven. Maak een duidelijk overzicht en breng in kaart welke concurrenten voor jou het belangrijkste zijn om in de gaten te houden. Kijk ook naar hun positie in jouw branche.

Tip #2: Traceer trefwoorden
Er zijn vele tools die je kunnen helpen bij het opsporen van de trefwoorden die je concurrenten gebruiken. Gebruik hun trefwoorden om na te gaan op welke diensten en producten zij zich richten. Focus je daarbij op hun website-activiteit, blogs en social mediakanalen.

Tip #3: Welke social media gebruiken je concurrenten?
Er zijn natuurlijk vele verschillende sociale mediasites, waarvan Facebook, Twitter, LinkedIn en Pinterest alleen maar behoren tot de bekendste. Misschien zijn er wel sociale medianetwerken die zich richten op een niche die relevant is voor je branche? Maakt je concurrentie ook gebruik van deze kanalen? Maak je er zelf al gebruik van? Vind je nieuwe kanalen, analyseer deze dan en kijk of ze binnen je social mediastrategie passen.

Simplify360: Audience Platform Affinity & Brand Opinion

Tip #4: Onderzoek de sociale media-activiteiten van je concurrenten
Onderzoek met behulp van een social media analist, social monitoring tool of zelf, wat de precieze activiteiten zijn van je concurrentie.
Let hierbij onder meer op de volgende punten:

  1. Aantal fans en volgers
  2. Welke content plaatsen ze en hoe vaak?
  3. Engagement-ratio: hoe vaak wordt er gereageerd op hun berichten?
  4. Wie praat er over hun merken en welke onderwerpen zijn het belangrijkst?
  5. Wat is hun sentiment-ratio (wordt er positief over het merk gesproken of juist negatief)?

Tip #5: Controleer regelmatig de social mediakanalen en -activiteiten van je concurrenten
Waarom?

  1. Natuurlijk krijg je zo een indruk van hoe hun social media marketing plan in elkaar steekt, maar ook:
  2. Je krijgt een indruk van hun bezigheden,
  3. Je ziet hoe anderen reageren op hun activiteiten, waar je vervolgens in je eigen social media-activiteiten rekening mee kunt houden.

Simplify360 Social Media MonitoringVergeet niet dat concurrenten zich bewegen in je eigen branche. Alles wat ze doen of verkopen kun je vergelijken met jezelf. Het bijhouden en controleren van hun sociale media-activiteiten biedt je veel manieren om jezelf te verbeteren. Laat je inspireren, maar neem niet alles letterlijk over. Als je toegang hebt tot statistieken, vergelijk die dan met je eigen statistieken. Maar vooral: doe er ook daadwerkelijk iets mee!
Met deze inzichten kun je je aanwezigheid bepalen binnen social media, door passende en onderscheidende content te plaatsen in relevante social mediakanalen. Het uiteindelijke doel is om je concurrenten te overtreffen door hun online gedrag te monitoren, niet door het te kopiëren.
Veel succes!


Dit blogartikel werd eerder in het Engels gepubliceerd op de blog van Simplify360: “Simplify360: How to use social media to track your competition?“.

 

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer