3 Reuze-ideeën over de toekomst van social media in advertenties

Social media wordt door veel mensen nog niet begrepen en grote bedrijven en merken zijn daarin net mensen! Het gaat in social media om betrokkenheid, om geven en delen en om openstaan voor anderen en voor nieuwe ideeën. En waarom zou je daar een artikel over schrijven als een ander dat al gedaan heeft?

Het volgende artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in het Engels door Vicki Flaugher op 9 november 2011 op de blog van CommPro.biz Social Media Zone onder de naam “3 Big Ideas About the Future of Social Media’s Role in Advertising“.

De Nederlandse vertaling is geschreven door Guido Makor:

Oude advertentie voor 'Dr. McLaughlin's electric belt'

“In social media kringen is de grootte wel degelijk belangrijk. Men bekijkt jou op basis van het aantal volgers dat je hebt, werkgevers bepalen je bonus op basis ervan en ROI liefhebbers kunnen er geen genoeg van krijgen.

Een uitdaging met betrekking tot deze focus op aantallen in social media vormt het feit dat er geen een-op-een ratio is van volgers versus kopers. Je kunt vast een conversieformule ontdekken, maar voor het opbouwen en onderhouden van een schare fans die betrokken is en tot aankopen over gaat, is gewoon veel werk nodig. Het is zeker de moeite waard, maar garantie voor succes is het niet.

De andere uitdaging is dat social media een drukknop is, en geen draaischakelaar. Bij ‘social’ gaat het om relaties, en dat is anders dan bij advertenties, waar je veel geld aan kunt uitgeven, de media mee kunt bombarderen om je penetratiegraad te verhogen en daardoor waarschijnlijk zult verkopen. Het opbouwen van vertrouwen heeft tijd nodig en genegenheid kun je niet haasten. Dit kun je niet eenvoudigweg opdringen. Sommigen zouden zeggen dat het onmogelijk is, maar ik probeer er zonder vooroordeel naar te kijken – het is immers een nieuwe industrie, die ook nog snel verandert.

Hoewel ik bij social media geen grote fan ben van een wedstrijdje ‘wie de grootste heeft’, zie ik zeker de waarde van een groot netwerk. Wat mij het meeste fascineert aan het potentieel van een groot netwerk is de manier waarop social media kan functioneren als een zeer goed presterende advertentiecampagne. Met dat in het achterhoofd, presenteer ik hier mijn reuze-ideeën over de toekomstige rol van social media in advertenties:

Reuze-idee #1 – Een betrokken netwerk is beter dan de reikwijdte van advertenties

Als Kim Kardashian, de Huffington Post of Mashable een tweet verstuurt, dan gebeurt er iets. Van welke online beroemdheden je dan ook mag houden, een betrokken netwerk verspreidt content als een lopend vuurtje als men het leuk vindt – als het bericht goed is, als het controversieel is, als het leuk is om te delen. Kijk naar de snelheid waarmee virale video’s verspreid worden. Men vindt het geweldig om te delen! [Het gevolg van] die manier van delen, de aandacht die dat trekt en het aantal mensen dat uiteindelijk de content ziet, is duizelingwekkend (in tegenstelling tot advertenties, die de meesten van ons bewust negeren).

Adverteerders zouden watertanden als ze daadwerkelijk de aandacht kregen die we allemaal individueel kunnen krijgen door dingen te delen. Zodra een netwerk groot en betrokken genoeg is, kan dat de reikwijdte van advertenties vervangen en overschrijden. Ja, je moet aantallen zeker belangrijk vinden, maar je doel moet betrokkenheid zijn. Wordt, wees en blijf betrokken.

Reuze-idee #2 – Delen via social media staat gelijk aan betere conversie

Invloed wordt nu vooral uitgeoefend door onze vrienden en familie. Advertenties, vooral als ze door een bedrijf worden gegenereerd, genieten over het algemeen geen vertrouwen. Sommigen zouden zeggen dat dat altijd al het geval is geweest, maar dat is een andere discussie. Kijk op een onderzoeksite als Forrester Research of Nielsen en je vindt voldoende cijfers die aantonen dat we eerst naar onze vrienden luisteren voordat we afgaan op een reclame-uiting om ons te laten overhalen tot een aankoop.

Reuze-idee #3 – Vertrouwen, niet herhaling, is het betaalmiddel

Merken kunnen geloofwaardigheid en aanzien opbouwen in deze nieuwe wereld van social media. Dat doen ze het beste door mensen van vlees en bloed in te lijven in hun social media team. Ze doen het door de emotionele binding die hun product heeft met het leven van hun consumenten leidend te maken. Consistentie, authenticiteit, zorgzaamheid, compassie, betrouwbaarheid, geweldige klantenservice die een pro-actieve houding toont – het helpt allemaal.

Als je het merk online aan het opbouwen bent, probeer dan manieren te vinden om mensen te erkennen, vriendelijk te zijn en je te realiseren dat producten worden gekocht door echte mensen – niet door een lead, een prospect, of een punt op je grafiek in de directiekamer. Wees menselijk. Klaar.

Aan de zijlijn blijven zitten werkt hier niet

Al diegenen die rustig afwachten en denken dat ze er nog niet mee hoeven in te stemmen dat social media geen modegril is, moeten beslist het boek The Thank You Economy van Gary Vaynerchuk lezen – hier is een link naar de gekuiste versie. (als je avontuurlijk bent aangelegd, klik dan hier voor een video van Gary, waarin hij het boek bespreekt, en ja, hij vloekt als een ketter, dus als je daar niet tegen kunt, klik dan niet op de link… Gary voelt zich er wel bij en ik vind het ook best – ik kan zijn droge en frisse standpunten wel waarderen).

De rol van social media kan de traditioneel gerespecteerde en gewenste rol van adverteren vervangen. Social media heeft de mogelijkheid een merk uit te breiden als we bereid zijn om even een stap terug te doen van de drang om onze boodschap te verkopen en in de plaats daarvan te luisteren naar wat mensen zeggen. Reageer op je klanten – hoor ze, zoek ze op en luister naar ze. Zeg dank je wel. Sta open voor negatieve feedback and los problemen op. Wees deelbaar omdat je gewoon de beste bent. Wees deelbaar omdat je waarde biedt en omdat je betrokken bent. Maak je bereik groter, doordat mensen niet kunnen wachten om hun vrienden te vertellen hoe geweldig je bent.

Onderschat deze benadering geheel op eigen risico.”

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

Eén reactie op “3 Reuze-ideeën over de toekomst van social media in advertenties”

  1. I feel honored and happy that you presented my blog post here. Thank you for sharing it with your audience. I sincerely wish that it be helpful in understanding social media and how you can use it to be a better business person.

    Sincerely,
    Vicki @Smartwoman Flaugher

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer