10 top tips voor een professionele LinkedIn bedrijfspagina

De LinkedIn bedrijfspagina: het is mogelijk een van de meest ondergewaardeerde onderdelen van LinkedIn. Veel bedrijven en ondernemers nemen de moeite niet eens er een aan te maken.

En waarom zou je ook? Een mogelijkheid om je producten en diensten aan te bieden aan je doelgroep of doelgroepen, inclusief aanbevelingen,met afbeeldingen en met links naar je website? Geheel gratis? Ach…

Heb ik toch je interesse gewekt, lees dan hieronder mijn tien top tips voor een professionele LinkedIn bedrijfspagina:

LinkedIn verandert constant. Een aantal van de tips hieronder is daarom niet meer up-to-date. Lees onder meer het artikel “Voordelen en nadelen van de nieuwe showcasepagina in LinkedIn
  1. Tekst
    Je moet 1 ding goed begrijpen. Het is misschien wel het belangrijkste inzicht bij al je bezigheden op het internet: het gaat om tekst. Sterker nog: het gaat ALLEEN MAAR om tekst. Waarom?
    Op tekst word je gevonden. Jouw doelgroep zoekt naar jouw diensten door woorden in te typen in een zoekmachine. Als die woorden niet in jouw teksten staan op je website of in je LinkedIn profiel, dan zul je niet worden gevonden. Tekst dus!
    Tip: maak eerst een lijstje met 15 tot 20 trefwoorden en gebruik die trefwoorden in je tekst.
  2. Beheerders
    Een bedrijfspagina kan door meerder mensen worden beheerd. Zo’n beheerder kun je zelf aangeven en toevoegen (of weer weghalen).
    Tip: voeg minimaal 2 beheerders toe aan je bedrijfspagina, zodat tijdens ziekte of vakantie de pagina toch altijd bijgehouden kan worden.
  3. Producten en diensten
    Vervallen op 14 april 2014
    Er zijn veel bedrijven die hier niets hebben ingevuld. Wat missen die een kansen om gevonden te worden!! Bekijk als voorbeeld de Producten- en Servicespagina van Computaal.
    Tip: gebruik je trefwoorden (zie tip #1) om elk van je producten en diensten te omschrijven en zo ook je doelgroep aan te spreken!
  4. Feature product
    Vervallen op 14 april 2014
    Het eerste product dat wordt getoond op je producten- en services pagina, wordt als ‘Feature product’ gepromoot op de startpagina van je bedrijfsprofiel!
    Tip: de volgorde van je producten kun je aanpassen op je producten- en services pagina. Zo kun je in theorie om de maand een ander product promoten op je startpagina…
  5. Screenshot van Feature Product

    Feature Product

  6. Aanbevelingen
    ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Het is een typisch Nederlands excuus om maar vooral geen aanbevelingen te vragen aan anderen. En als je al aanbevelingen hebt, dan ook vooral niet te veel, kom zeg….
    Ik zeg: fout fout fout!!! Naast aanbevelingen op je persoonsprofiel, kun je aanbevelingen krijgen EN vragen op je bedrijfspagina (Producten en Services), gericht op de producten en diensten die je daar noemt. Heb jij aanbevelingen gekregen op hetzelfde product als je concurrent, maar hij niet? Dan zal de logische keuze eerder op jouw product vallen.
    It’s elementary, dear Watson!
  7. Updates
    Ook namens je bedrijf kun je een ‘update’ plaatsen. Daarmee ‘engageer’ je je volgers, zoals LinkedIn dat noemt. In gewoon Nederlands: je geeft de volgers van je bedrijfspagina de kans mee te maken wat er gebeurt binnen je bedrijf.
    Wat kun je zoal plaatsen als update? Denk dan aan (een link naar) een nieuw blogartikel, een vraag aan je volgers, een officiële bedrijfsmededeling, nieuws over je branche, et cetera.
    Tip: houd eventuele reacties in de gaten en reageer daar ook op: actie = reactie = actie. Zo kweek je ambassadeurs!
  8. Beeldmateriaal
    Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Door een duidelijke banner te gebruiken zal je bedrijfspagina opvallen. Bovendien kun je er in totaal vier plaatsen: een op de homepage van je bedrijfsprofiel (in 646 bij 220 pixels) en drie op de Producten en Services pagina (in 646 bij 222 pixels).
    Elk van je producten of diensten kun je laten opvallen door er plaatjes (logo’s) bij te plaatsen van elk 80 bij 100 pixels.
    Tip: aan elke individuele producten of dienstenpagina kun je ook nog een Youtube video toevoegen!
  9. Banners met links naar landing pages
    Vervallen op 14 april 2014
    Wat geeft LinkedIn je toch prachtige tools om meer verkeer te genereren naar je website! Een van die manieren is om ‘banners’ te maken en weer te geven op je Producten en Services pagina. Zorg dat de banners 646 bij 222 pixels groot zijn.
    Tip: Je kunt hier in totaal 3 banners plaatsen. Elke banner kun je ‘doorlinken’ naar een andere pagina op je website of blog.
  10. Screenshot van 1 van 3 Banners op de Producten- en Servicespagina

    1 van 3 Banners op de Producten- en Servicespagina van Computaal met een link naar de website

  11. Doelgroepsegmentering
    Vervallen op 14 april 2014
    Over mooie tools gesproken: hier gaat een marketing manager van smullen! Veel bedrijven hebben meer dan 1 specifieke doelgroep. Zo’n doelgroep bestaat uit mensen die werkzaam zijn in een bedrijf van een bepaalde omvang, met een bepaalde functie, afkomstig uit een bepaalde bedrijfstak, met een bepaalde senioriteit en uit een specifieke regio. Binnen de LinkedIn bedrijfspagina kun je op die manier verschillende doelgroepen definiëren.
    Tip: alle doelgroepen die je definieert kun je een aparte tekst én banner voorschotelen die specifiek op hen gericht is.
  12. Linkjes met statistieken
    Eigenlijk is deze laatste tip helemaal geen echte LinkedIn tip. Toch kun je hem bij LinkedIn heel goed gebruiken.
    LinkedIn geeft je aardig wat inzicht in het publiek dat je bedrijfspagina bezoekt. Helaas krijg je helemaal geen inzicht in hoe vaak of wanneer er geklikt wordt op de links die je hebt opgenomen in je persoonsprofiel of bedrijfspagina.
    Waar LinkedIn dat soort gegevens achterwege laat, kan bit.ly je uit de brand helpen. Bit.ly is een zogenaamde ‘URL Shortener’: het maakt een lange URL kort. Voor alle webadressen die je zo hebt ingekort, houdt bit.ly onder meer voor je bij hoe vaak er op geklikt is en wanneer.
    Je vindt bit.ly tegenwoordig op www.bitly.com.

Voor de goede orde: de mogelijkheden die ik hierboven genoemd heb, zijn allemaal gratis!

Samenvatting

Voor het gemak geef ik je bij dezen alle 10 de top tips nog een keer op een rijtje:

  1. Tekst: daar gaat het om!
  2. Beheerders: zorg dat je er minimaal 2 hebt
  3. Producten en diensten: profileer je producten en diensten in de aparte tab en vergeet je trefwoorden niet
  4. Feature product: neem de kans je eerstgenoemde product te promoten
  5. Aanbevelingen: doe maar niet gewoon. Vraag er om!
  6. Updates: gebruik ze voor een nieuw blogartikel, een vraag aan je volgers, een officiële bedrijfsmededeling of nieuws over je branche
  7. Beeldmateriaal: gebruik banners om op te vallen
  8. Banners met links naar landing pages: link door naar pagina’s op je website of blog
  9. Doelgroepsegmentering: definieer verschillende doelgroepen en maak teksten en banners die op hen gericht zijn
  10. Linkjes met statistieken: gebruik bit.ly voor statistieken over het klikgedrag van de bezoekers aan je bedrijfspagina
En dan nog heb ik lang niet alle mogelijkheden genoemd van de LinkedIn bedrijfspagina. Wat is jouw favoriete onderdeel? Laat het weten in het commentaar hieronder.

Over Guido Makor

“Door middel van advies en trainingen help ik organisaties en particulieren om de volle potentie van LinkedIn te ontdekken en die kennis aan te wenden om zichzelf en hun bedrijf verder te professionaliseren.
Een van de uitspraken die je mij kunt horen doen in mijn workshops en trainingen is “LinkedIn is een meester in het verbergen van functionaliteit“. Ik help je die verborgen schatten van LinkedIn op te graven. De buit is voor jou.

Ben je marketeer, salesprofessional of zelfstandig ondernemer, download dan mijn e-book ‘SUCCESVOL KLANTEN WERVEN | B2B Leadgeneratie met LinkedIn’ voor meer tips voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.”

20 Reacties op “10 top tips voor een professionele LinkedIn bedrijfspagina”

  1. Guido Makor zegt:

    Goedemiddag Amy,

    Fijn dat je het artikel hebt gevonden en er ook iets aan hebt!

    Wat de banner op de producten en services pagina betreft:

    1. Klik op de Producten en Services tab,
    2. Klik dan op de blauwe knop [Bewerken] die je rechtsboven ziet,
    3. Op de volgende pagina zie je iets verder naar onderen staan ‘Stap 3. Presenteer en promoot uw bedrijf met maximaal 3 afbeeldingen’,
    4. Vul daar de banners (afbeeldingen) in en het webadres waar ze bij horen.

    Voilá!

    De headerfoto (want dat is het inderdaad) op de startpagina kun je inderdaad ook gewoon gratis plaatsen. Sterker nog: ik heb geen betaald abonnement bij LinkedIn, dus wat je bij mijn bedrijfspagina ziet, kun je ook maken voor je opdrachtgever!

    Succes ermee!

    Vriendelijke groet,
    Guido

  2. Amy van der Wegen zegt:

    Goedemorgen Guido Makor,

    Wat een handig artikel voor de beginstappen met een bedrijfspagina.
    Voor een bouwbedrijf ben ik ook een bedrijfspagina op LinkedIn aan het opzetten.

    Nu geeft u aan dat je op je producten en services pagina banners kunt plaatsen.
    Kunt u mij uitleggen waar en hoe ik dit moet doen? Tevens zie ik op de startpagina van Computaal ook een soort van banner bovenaan staan. Er zit geen link achter dus het lijkt meer op een headerfoto. Kan ik deze ook gratis plaatsen?

    Alvast bedankt!

    Met vriendelijke groet,
    Amy van der Wegen

  3. Guido Makor zegt:

    Bedankt Marca, goed om te lezen!

  4. Guido Makor zegt:

    Beste Melanie. Bedankt voor je reactie. Goed dat je je verder gaat richten op doelgroepsegmentatie; dat doen nog veel te weinig ‘linkedinners’.

    Om je vraag te beantwoorden: ik zou bijna zeggen ‘what you see is what you get’. Dit zijn de mogelijkheden; meer is er niet.

    MAAR: natuurlijk kun je ook per product een doelgroep definiëren. Daar is alleen een ‘trucje’ voor nodig: Je definieert je doelgroep, schrijft een specifieke tekst over je product, voegt een ‘banner’ toe… Dat is standaard. Maar als URL voor die banner voeg je de link toe naar je specifieke productpagina. Voilá!

    Ik hoop dat ik je zo verder heb geholpen. En laat nog even weten om welk product het gaat (inclusief link). Ik ben heel benieuwd!

  5. Guido Makor zegt:

    Hallo Rianne. Fijn om te lezen dat je wat hebt aan mijn tips! Jij ziet die titel inderdaad niet. Waarom? Je moet je realiseren dat LinkedIn de verschillende titels en teksten toont aan hen die voldoen aan het profiel van de doelgroep zoals jij dit hebt gedefinieerd. Als jouw LinkedIn profiel zelf niet overeenkomt met het profiel van de doelgroep, zul jij die titel en tekst ook niet te zien krijgen. Het publiek ziet die dus zeker wel!

  6. Rianne zegt:

    Bedankt voor de tips! Hier heb je echt wat aan. Ik heb toch nog een vraagje. Bij tip 9 kun je de bedrijfspagina inrichten voor een bepaald publiek. Je geeft dan een bepaalde titel mee voor dit publiek. Maar ik zie dit nergens terug. Klopt dat, of ziet het publiek het wel?

  7. Melanie zegt:

    Beste Guido,

    Bedankt voor de uitleg over LinkedIn!

    Ik heb een vraag over de doelgroep segmentatie. Ik wil me hier verder op gaan richten, maar ik kan hier via LinkedIn vrij weinig over vinden. Ik weet dat je via het bedrijfsprofiel updates kunt plaatsen op basis van segmenten. Maar hoe doe je dit voor bijvoorbeeld de producten? En welke mogelijkheden zijn er nog meer met doelgroep segmentatie?

    Met vriendelijke groet,

    Melanie

  8. Guido Makor zegt:

    Beste Franska, Ik was even bang toen ik je bericht las, maar gelukkig is LinkedIn zo verstandig geweest om deze functie er niet uit te halen. De doelgroepen voor je bedrijfspagina definieer je door eerst te klikken op de tab [Producten en services]. Daarna klik je op [Bewerken] en dan zie je meteen de mogelijkheid om een nieuwe doelgroep aan te maken (het antwoord is wat vertraagd vanwege de heerlijke zomer).

  9. Franska zegt:

    Beste Guido, het lijkt wel alsof die doelgroepsegmenteerfunctie eruit is gehaald en vervangen is door LinkedIn-ads… weet jij of dat zo is? Ik wilde mijn bedrijfspagina gaan aanpassen en de doelgroepen definiëren, maar die optie (‘create new audience’) kan ik nergens meer vinden…

  10. Guido Makor zegt:

    Hallo Diewertje,

    De afbeeldingen bij Services verander je als volgt:
    1. Ga naar de dienst waarvan je de afbeelding wilt veranderen,
    2. Klik rechtsboven op [Bewerken]
    3. Op de volgende pagina klik je onder [Stap 4.] op de lichtblauwe knop [Bewerken] (onder de huidige afbeelding)) en kies je de nieuwe afbeelding op te uploaden,
    4. Klik tot slot rechtsboven in de pagina op [Publiceren] en klaar ben je!

    Als het nou niet mocht lukken, bel me dan even. Je vindt mijn telefoonnummer op de startpagina van de website (rechtsboven).

    Succes!

    Groet,
    Guido

  11. Dieuwertje zegt:

    Hoi Guido,

    Ik wil graag de afbeeldingen veranderen bij Services, dit lukt me echter niet. Bij elke service wil ik graag een andere afbeelding. Kun jij me hierbij helpen? Bij voorbaat dank!

    Groet,

    Dieuwertje

  12. Guido Makor zegt:

    Hoi Peter,

    Eigenlijk heb je meteen al je eigen URL in LinkedIn. Maar, zoals ik ook vaak in mijn workshops zeg, LinkedIn is een meester in het verstoppen van functionaliteit.

    Ga naar je bedrijfspagina en klik dan eens op het tabblad [Home] of [Startpagina]. Je ziet in de adresbalk van je browser dan het volgende adres staan: http://www.linkedin.com/company/assemblagebedrijf-perfect?trk=top_nav_home. Dat laatste stukje code in het adres haal je weg. Die code is alleen relevant voor LinkedIn en niet voor de bezoekers aan je LinkedIn bedrijfspagina.

    Je houdt dan het volledige adres over en dat is dus http://www.linkedin.com/company/assemblagebedrijf-perfect.

    Bedankt voor je vraag en succes met je LinkedIn bedrijfspagina!

  13. Goede morgen Guido, Ik heb je 10 tips gelezen. Erg interessant. Op dit moment zou ik graag nog 1 tip krijgen. Hoe kan ik mijn bedrijven pagina op linkedin een eigen URL geven. Ik zie dat computaal ok een eigen url heeft. Bij mijn persoonlijke pagina zie ik de mogelijkheid wel maar op mijn bedrijven pagina ( http://www.linkedin.com/company/3212788?trk=prof-exp-company-name) kan ik hem niet vinden.
    Alvast bedankt.
    Vriendelijke groet peter de Dreu

  14. […] linkedin kunt u ook een eigen bedrijfspagina aanmaken. Hier vindt u […]

  15. Guido Makor zegt:

    Via Facebook kreeg ik van Brenda de vraag of voor deze top 10 een betaald account nodig is.

    Goede vraag Brenda! Het antwoord zal je verheugen: al deze tips kun je toepassen met een gratis account!

  16. Guido Makor zegt:

    Graag gedaan Gülay en bedankt voor je compliment! Ik zou zeker een bedrijfspagina aanmaken als ik jou was, maar zorg dan wel dat je eerst een aantal dingen op een rijtje hebt staan. Haastige spoed is zelden goed. Bij dezen twee ‘boodschappenlijstjes’ voor het maken van een complete LinkedIn bedrijfspagina:

    Boodschappenlijstje voor je startpagina:

    • 15 tot 20 trefwoorden (en stel jezelf de vraag: ‘Naar welke woorden zoeken jouw klanten als ze zoeken naar jouw producten?’)
    • Een afbeelding van (minimaal) 646 x 220 pixels
    • Je logo – 100 x 60 pixels
    • Je logo – 50 x 50 pixels
    • Beschrijf je bedrijf in maximaal 1545 tekens. Denk aan je trefwoorden!

    Boodschappenlijstje voor je productenpagina:

    • 1 tot 3 afbeeldingen van minimaal 646 x 222 pixels
    • Een URL in bit.ly naar specifieke ‘landingpages’ op je site, gekoppeld aan die afbeeldingen
    • Een lijst van al je producten
    • 10 tot 15 trefwoorden per product
    • Beschrijf al je producten in maximaal 2070 tekens. Denk weer aan je trefwoorden!
    • Per product een logo of afbeelding van 100 x 80 pixels

    Veel plezier met de voorbereidingen!

  17. Guido Makor zegt:

    Hoi Paula, Ja, doelgroepsegmentering kan zeker interessant zijn als je duidelijk definieerbare doelgroepen hebt. We gaan het er ongetwijfeld nog een keer over hebben!

  18. bedankt Guido, je schrijft zo enhousiasmerend dat ik nu gelijk een bedrijfspagina wil maken

  19. Doelgroepsegmentering is best erg interessant om toe te passen denk ik, toch eens over nadenken, bedankt

Laat een reactie achter

Design: G.Makor | © Copyright 2010 – 2017 Computaal | KvK 24477407 | Algemene voorwaarden (.pdf) | Disclaimer